Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 558 59 60 61 62202 203 204 205 206
Progorava
02.12.2011 08:48:41
Laulava Kylätohtori: Katselin vähän Tokain ATE-33:sia ja niissä näyttäisi huonojen kuvien perusteella olevan stratotyyppinen talla, enkä ole varma menekö kielet bodyn läpi. Kaikissa on lisäksi ruusupuuotelauta, joten kaula menisi vaihtoon. Valmiiksi vaahterakaulaiset ovat muuten väärän värisiä.

Minä olen nähnyt vain topload-tallallisia ate-33:sia.

Tokai laatu nyt tiedetään, mutta mitä telekansa sanoo ate-33:n ominaisuuksista, onko se "oikea" tele laisinkaan? Eli saako tuosta "oikeaa" telesaundia irti?

Toki

Mistä m:nettiläiset muuten kauloja ovat ostaneet?

http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … x=&category=30&with_image=0
Tele ei ole ruma.
Laulava Kylätohtori
02.12.2011 09:11:37
mynok: Minä olen nähnyt vain topload-tallallisia ate-33:sia.

Elikäs tarkoitin tuolla stratomaisella sitä, että on 6 tallapalaa. Oli kyllä harhaanjohtavasti kirjoitettu...
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
Progorava
02.12.2011 10:18:27
Laulava Kylätohtori: Elikäs tarkoitin tuolla stratomaisella sitä, että on 6 tallapalaa. Oli kyllä harhaanjohtavasti kirjoitettu...

Toploadilla meinasin siis vain sitä, että en ole nähnyt ate-33:sta jossa kielet menisi läpi rungon.
Tele ei ole ruma.
hallu
02.12.2011 10:30:14 (muokattu 02.12.2011 10:31:56)
Laulava Kylätohtori: Elikäs tarkoitin tuolla stratomaisella sitä, että on 6 tallapalaa. Oli kyllä harhaanjohtavasti kirjoitettu...

No minä en ole mikään teletuntija, vaikka diggailen sitä kitaramallia ihan älyttömästi. Minuun tele-kärpänen puraisi kauan aikaa sitten ja olen vasta hiljattain ostanut ensimmäisen teleni joten olen saattanut kirjoitella täälläkin mahtipontisemmin kuin mihin minulla olisi ollut varaa:-D.

Itse kiertelin kauppoja reilun vuoden verran kun telen ostoa suunnittelin kokeillakseni ja muodostaakseni käsityksen niistä. Tällä hetkellä olen tyytyväinen, että käytin asiaan kunnolla aikaa enkä ostanut ensimmäistä vastaantulevaa soitinta. Ainakin pääkaupunkiseudulla isoimmissa musakaupoissa on soittohuoneet joissa voi rauhassa testailla ja kokeilla soittimia ilman ostopakkoa. Noiden tallapalojen vaikutus ei ihan varmaa itselleni ole, koska kokeilemissani kitaroissa oli muitakin eroja enkä osaa arvioida yksittäisen eron merkitystä soundiin, mutta semmoinen tuntuma jäi, että eroja on ja kai ne ovat pienten yksityiskohtien summa sitten lopulta.

Tokaita en kokeillut sähköisesti, kun vaan pikaisesti ohimennen hypistelin sitä. Minulle jäi tuosta ATE-33 mallista vähän muovinen fiilis, joka syntyi lähinnä vähän rimpulasta tuntumasta mikkikytkimessä ja potikoissa (oliskohan olleet löysällä tai jotain siinä yksilössä), mutta muuten ihan ok:n tuntuinen soitin. Muistikuvani mukaan (varma en ole) ja nyt netissä katselemieni kuvien perusteella sanoisin että tokaissa kielet kiinnittyvät tallaan eivätkä tule bodyn läpi. Ainakin joissakin japanin fendereissähän on sama homma, että kielet eivät tule bodin läpi.

Kuten jo totesin, niin en ole varma yhden yksityiskohdan merkityksestä kokonaissoundiin (esim. bodin läpi menevät kielet), mutta yhdessä ne tekevät ihan korvin kuultavaa eroa. Itse hahmottelin muutaman seikan joilla aloin haarukoida haluamaani kitaraa ja sellainen vintagehenkinen tele vaan vetoaa minun estetiikan tajuuni. En siis halua suurin surminkaan väittää jotakin ratkaisua toista paremmaksi, vaan kyse on puhtaasti mieltymyksestä. Mitä kielten bodin läpi menemiseen tulee, niin jotkut täällä väittää sillä olevan merkitystä sustainiin tms.. Yhden kerran kaupassa koitin asiaa selvittää kokeilin japanin teleä, jossa kielet ovat tallassa sekä mexikon teleä, jossa kielet tulevat bodin läpi, rinnakkain ilman vahvistinta enkä pystynyt kuulemaan minkäänlaista eroa soinnissa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
03.12.2011 00:34:19
Ei tähän muu auttanut kuin taluttaa Tellu kotiin. Tänään hain Tokain TELEN

hallu: Telellä tarkoitan nimenomaan tätä huulipuikko kaulamikillä ja yksikelaisella tallamikillä, kourumallisella tallalevyllä bodin läpi kielillä ja kolmella messinkisellä tallapalalla varustettua mallia.

kotiin. Oli vielä pakko roudata Bugera keittiöön ja kokeilla hiljaa, vaikka lapset ovat nukkumassa ja jumalauta sentään... on vaan kyllä hieno kitara. Ja saundi oli uskomaton, vaikka orkkismikit ja volume todella pienellä ja puhtaalla vedettynä. Positiivinen järkytys.

Minun mielestä soittotuntuma on hyvin samanlainen kuin stratossa, mutta soundissa on omanlaisensa sävy nimenomaan talla ja kaulamikin erilaisilla kytkennöillä.

Allekirjoitan täysin, vaikken ehtinyt soittaa kuin 15 min. Niin oli kuin olisi kotiin tullut...

Kaula ja talla mikki yksistään kuulostaa hyvin paljon stratolta, mutta ei ihan. Telessä on mielestäni sitä klangia enemmän käsitän sen atakiksi, joka telessä on mielestäni voimakkaampi.

Ehkä tämä oli vain alkuinnostusta, enkä ole muuta soittanut kuin hetken puhtaalla, mutta tuntui, että on vähintään yhtä hyvä saundi kuin Stratossa. Tosin lausunnon vahvistaminen vaatii vielä runsaasti ruuvausta ja testiä. Outoa, koska olen aina tykännyt noista Straton Seymour Duncaneista ja ollut todella tyytyväinen saundiin...

Keski ja kaulamikki keskenään sarjaan kytkettynä tuottaa varsin humpparityylisen paksun rokkisärön. Sustainia melkein kun LesPaulissa, mutta kirkkautta ja atakkia enemmän.

Tähän en osaa vielä sanoa mitään. Ja saatanpa hehkuttaa liian aikaisin, mutta vaikuttaa kyllä loisto-ostokselta. (tosiaan vasta vartin testi takana)

Miten olenkaan saattanut väheksyä Telluja koko ikäni....
rheinone
03.12.2011 01:00:16
Laulava Kylätohtori: Ei tähän muu auttanut kuin taluttaa Tellu kotiin.

Mä talutan T:n kotiin tänään klo 10. Sieluni silmin näen kuinka se on jo matkalla Turuust tänne Pietariinpäin.
hallu
03.12.2011 01:17:55
Laulava Kylätohtori: Ei tähän muu auttanut kuin taluttaa Tellu kotiin. Tänään hain Tokain TELEN

.

Onneksi olkoon:-) tajuan tunteesi ihan täysin kun itsekin koin ihan samoja fiiliksiä. Kyllä ne siitä tasoittuu, mutta ainakin itse tajusin miksi se tele niin monen rokkistaran kaulassa roikkuu:-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
mattim
03.12.2011 10:07:29

Laulava Kylätohtori:
Miten olenkaan saattanut väheksyä Telluja koko ikäni....

Tellu, kliini kanava ja kiiihkeetä kana poimintaa ;-) Älämölöttely alkaa alusta ;-)
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera, Cort, Fender, Johnson, Ibanez, Korg, Behringer ...
Stone
03.12.2011 10:16:06 (muokattu 03.12.2011 15:39:39)

Laulava Kylätohtori: Miten olenkaan saattanut väheksyä Telluja koko ikäni....

Juu, ei pidä todellakaan vähätellä telluja :)
Tele on mulle se #1 soitin tai miten sen nyt sanoiskaan ja strato oikein näppärä keppi kanssa, mutta telen kanssa mulla vaan synkkaa toisella tavalla (ei näitä oikein voi selittää järjellisesti), vaikka molemmissa huipputatsi käteen + stratokin aivan omanlaisensa, mutta Tele on vaan niin....
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
Jussiman
03.12.2011 23:08:48
Stone: Juu, ei pidä todellakaan vähätellä telluja :)
Tele on mulle se #1 soitin tai miten sen nyt sanoiskaan ja strato oikein näppärä keppi kanssa, mutta telen kanssa mulla vaan synkkaa toisella tavalla (ei näitä oikein voi selittää järjellisesti), vaikka molemmissa huipputatsi käteen + stratokin aivan omanlaisensa, mutta Tele on vaan niin....

Telecastereissa on vaan jotakin. Oon kaikenlaisia kitaroita kokeillut, mutta mikään ei sovi käteen samalla tavalla kuin kunnon tele. Ja se soundi! Säröllä tai ilman, telecaster on mulle paras.
chill
04.12.2011 23:37:49
Tervehdys telemiehet!
Mulla on tollanen tokain telecaster ja oon vähän kyllästynyt tallamikin tumppuuteen, joten mikeistä kyselen.
Nyt kiinni olevassa tallamikissä on ihan ok saundi, sinäänsä hyvä että en tykkää teleissä kovin kuumista mikeistä, vintagehenkisyyttä siis haetaan. Muttamutta siitä puuttuu sellanen tietty särmä, sellanen tyypillinen kilisevä ja kolahtava, kyllä, puhutaan siis twängistä :)
Mitäs tallamikkejä suosittelette.
Itse pähkäilin dimarzion Twang Kingiä, onko kokemuksia?
Tällä kertaa pidetään hinta sen verran kurissa että alle 70e tulisi selvitä.
Olli777
06.12.2011 10:17:55
Eilen tuli thomannilta Fender modern player tele plus (charcoal transparent)
Täytyy sanoa että yllätyin kiinan poikien työnjäljestä. Ei yhtään terävää kulmaa nauhoissa, lakkaus priimaa kauttaaltaan, kaikki säädössä, kielten korkeudet mitattu (lukee siinä lapussa joka roikkui virittimessä kiinni)...

Tuo kuva fenderin omilla sivuilla on harhaan johtava. Läpinäkyvä musta tämä on. Eikä ollenkaan ruskea niin kuin kuvissa. Kauempaa katsottuna ihan mustalta tuo näyttää eikä puunsyyt näy läpi niinkuin vierestä katsottaessa.

Humppari puolitettuna hieman ohut soundi. Tele kaula ja strato keskellä ihan käypäset mikit. Humppari saattaa ehkä joskus vaihtua sd p-rail mikkiin.

Näin pian on vaikea sanoa muuta. Täytyy testailla ja soitella enemmän.
msm40
06.12.2011 10:32:04 (muokattu 06.12.2011 10:35:03)
chill: Tervehdys telemiehet!
Mulla on tollanen tokain telecaster ja oon vähän kyllästynyt tallamikin tumppuuteen, joten mikeistä kyselen.
Nyt kiinni olevassa tallamikissä on ihan ok saundi, sinäänsä hyvä että en tykkää teleissä kovin kuumista mikeistä, vintagehenkisyyttä siis haetaan. Muttamutta siitä puuttuu sellanen tietty särmä, sellanen tyypillinen kilisevä ja kolahtava, kyllä, puhutaan siis twängistä :)
Mitäs tallamikkejä suosittelette.
Itse pähkäilin dimarzion Twang Kingiä, onko kokemuksia?
Tällä kertaa pidetään hinta sen verran kurissa että alle 70e tulisi selvitä.

Twang Kingit on sellaset hiukka paksut perinnemikit. Hyvällä tavalla pehmeämmät mutta silti selvästi vintaget. Hyvän dynamiikan omaava setti. Hinta kohtaa laadun tässä kohtaa.

Jos kaipaa sitä ihan kaikkein perinteisintä(ohkasinta) Tele-kolinaa niin toinen hyvä voisi olla Fenkun Nocaster setti joka on Thomannilla saman hintanen kun Twang Kingit.
"I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler
J-PPP
06.12.2011 11:28:55
Olli777: Eilen tuli thomannilta Fender modern player tele plus (charcoal transparent)
Täytyy sanoa että yllätyin kiinan poikien työnjäljestä. Ei yhtään terävää kulmaa nauhoissa, lakkaus priimaa kauttaaltaan, kaikki säädössä, kielten korkeudet mitattu (lukee siinä lapussa joka roikkui virittimessä kiinni)...

Ei yllätä, sen verran kovaa kamaa noi CV Squierit on olleet. Kuvia, kiitos?
Freewheeler
06.12.2011 11:51:50
msm40: Twang Kingit on sellaset hiukka paksut perinnemikit. Hyvällä tavalla pehmeämmät mutta silti selvästi vintaget. Hyvän dynamiikan omaava setti. Hinta kohtaa laadun tässä kohtaa.

Jos kaipaa sitä ihan kaikkein perinteisintä(ohkasinta) Tele-kolinaa niin toinen hyvä voisi olla Fenkun Nocaster setti joka on Thomannilla saman hintanen kun Twang Kingit.

Nocaster-setti ei ole ihan niin twangaava setti kuin American Vintage '52 -setti. Nocaster-tallamikissä on aika paljon middleä.
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Olli777
06.12.2011 15:29:24
J-PPP: Ei yllätä, sen verran kovaa kamaa noi CV Squierit on olleet. Kuvia, kiitos?

Fender forumilta löytyy kuvia. Lisään kuvan profiiliin kunhan kerkeän.
chill
06.12.2011 18:08:48
msm40: Twang Kingit on sellaset hiukka paksut perinnemikit. Hyvällä tavalla pehmeämmät mutta silti selvästi vintaget. Hyvän dynamiikan omaava setti. Hinta kohtaa laadun tässä kohtaa.

Freewheeler: Nocaster-setti ei ole ihan niin twangaava setti kuin American Vintage '52 -setti. Nocaster-tallamikissä on aika paljon middleä.

Kiitokset näistä, eiköhän näillä avuilla löydy hyvät mikit, taidan testata tuota nocaster- settiä - luettuani siitä paljon hyvää monella forumilla.
msm40
06.12.2011 19:46:00 (muokattu 06.12.2011 19:47:27)
Freewheeler: Nocaster-setti ei ole ihan niin twangaava setti kuin American Vintage '52 -setti. Nocaster-tallamikissä on aika paljon middleä.

Noi AmVint meneekin sit jo hiukka överiksi (mun makuun) kuten menee esim. Mexicolaisissa defaulttina olevat tallamikit. Nägäri on jees mutta liika on liikaa..

Nocaster-settiä itsekkin tällä hetkellä kokeilisin jos olis tarvetta moiseen rumbaan ryhtyä. Toki paatuneena kamarunkkarina saatan kokeilla vaikkei tarvetta olekkaan..
"I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler
Laulava Kylätohtori
06.12.2011 21:30:19
Laulava Kylätohtori: Ehkä tämä oli vain alkuinnostusta, enkä ole muuta soittanut kuin hetken puhtaalla, mutta tuntui, että on vähintään yhtä hyvä saundi kuin Stratossa. Tosin lausunnon vahvistaminen vaatii vielä runsaasti ruuvausta ja testiä....

No, ehkä vähän innostuin, kyllä tuossa stratossa taitaa vähän paremmat saundit olla. Vähän parempi äänen laatu, mutta kyllä Tellukin on tosi hyvä saundiltaan - hieno ominaissaundi.

Ja saatanpa hehkuttaa liian aikaisin, mutta vaikuttaa kyllä loisto-ostokselta. (tosiaan vasta vartin testi takana)

On loisto-ostos. Kyllä Tellussa vaan on taikaa. Hieno kitara.
Dominaattori
07.12.2011 19:55:32 (muokattu 07.12.2011 19:56:38)
Ei ketään sattuisi kiinnostamaan Fenderin '62 MIJ Custom Reissue? Ostin viikko sitten torilla ja ensi viikon keikan jälkeen olisi vapaa lähtemään. Kitarassa ei ole yhtään mitään vikaa, kuntokin on todella hyvä. Myynnin syy on se että mä en vaan yksinkertaisesti pääse singlecoilien ja ton tallaratkaisun kanssa sinuksi, toinen tele on tämä mikä saa lähteä samasta syystä.

E: Valkoinen väriltään ja ei, en jaksa alkaa modailemaan sinkkukokoisia humppareita summuuta, helpompi ratkaisu jos päätyy jollekkin joka sellaisenaan arvostaa :)
Örp
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)