![]() 15.11.2011 19:20:46 | |
---|---|
Hommasin baja telen ja hyvältähän se tuntuu. Tallamikistä haen vaan enemmän potkua kunnon rokin soittamiseen joten vaihdoin sen quarter pounderiin. Nyt ilmenikin ongelma: QP on aivan saatanan äänekäs humisemaan. Katoin juotokset ja maadotukset näyttäis olevan kunnossa: maajohto vedetty tone potikan päälle niinkuin ohjeissa oli (tone potikan päällä myös muut maadotusjohdot). Pistin alumiiniteippiä tallamikin tilaan pohjalle ja ympärille ja vedin sen yli niin että se koskee tallaan mukaillen tätä: http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/tele.php eipä auttanut yhtään. Eli onko edessä sitten mikin vaihto johonkin minihumppariin? QP:sta sai hyvät rähinä saundit mutta toi humina on aivan käsittämätön. Niinkuin pistäis instrumenttikaapelin vahvistimeen kiinni ja sormen toiseen päähän... | |
![]() 15.11.2011 21:34:24 | |
alejale: Hommasin baja telen ja hyvältähän se tuntuu. Tallamikistä haen vaan enemmän potkua kunnon rokin soittamiseen joten vaihdoin sen quarter pounderiin. Nyt ilmenikin ongelma: QP on aivan saatanan äänekäs humisemaan. Katoin juotokset ja maadotukset näyttäis olevan kunnossa: maajohto vedetty tone potikan päälle niinkuin ohjeissa oli (tone potikan päällä myös muut maadotusjohdot). Pistin alumiiniteippiä tallamikin tilaan pohjalle ja ympärille ja vedin sen yli niin että se koskee tallaan mukaillen tätä: http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/tele.php eipä auttanut yhtään. Eli onko edessä sitten mikin vaihto johonkin minihumppariin? QP:sta sai hyvät rähinä saundit mutta toi humina on aivan käsittämätön. Niinkuin pistäis instrumenttikaapelin vahvistimeen kiinni ja sormen toiseen päähän... Minä en tajua mikkien vaihdosta juuri mitään enkä taatusti osaa ketään neuvoa. Tuli vaan mieleen, että jos se hurisee samalla tavalla kuin jos koskisi kitarapiuhan siihen plussaan, niin onko mahdollista, että olisit kolvannut ne mikin johdot jotenkin väärin päin? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.11.2011 10:51:40 | |
alejale: Niinkuin pistäis instrumenttikaapelin vahvistimeen kiinni ja sormen toiseen päähän... Onko hurina huomattavan kova riippumatta vahvistimen tai pedaalien gainista? Jos on, niin silloin on jotain vikaa mikin asennuksessa. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 17.11.2011 10:56:49 | |
Mulla kävi telessä yhden keikan ajan kiinni Quarter Pounder...ei se kyllä mitenkään kummemmin hurissut. | |
![]() 17.11.2011 20:34:05 (muokattu 18.11.2011 16:42:23) | |
alejale: Hommasin baja telen ja hyvältähän se tuntuu. Tallamikistä haen vaan enemmän potkua kunnon rokin soittamiseen joten vaihdoin sen quarter pounderiin. Nyt ilmenikin ongelma: QP on aivan saatanan äänekäs humisemaan. Katoin juotokset ja maadotukset näyttäis olevan kunnossa: maajohto vedetty tone potikan päälle niinkuin ohjeissa oli (tone potikan päällä myös muut maadotusjohdot). Pistin alumiiniteippiä tallamikin tilaan pohjalle ja ympärille ja vedin sen yli niin että se koskee tallaan mukaillen tätä: http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/tele.php eipä auttanut yhtään. Eli onko edessä sitten mikin vaihto johonkin minihumppariin? QP:sta sai hyvät rähinä saundit mutta toi humina on aivan käsittämätön. Niinkuin pistäis instrumenttikaapelin vahvistimeen kiinni ja sormen toiseen päähän... Teit kytkennän siis Duncanin ohjeiden mukaan? Itselläni oli samanlainen ongelma, kun päivitin tossa keväällä 72 tele customin orggis tallamikin Duncanin '54 lead STL-1 malliin. Ne piuhat piti asentaa Duncaniin päinvastoin kuin orggismikissä ja sit piti vielä katkaista sellainen duncanin mikin kupeessa oleva juotettu maadoitustina poikki, niin vasta sit hurinat loppuivat. En ole varma, että onko sinulla sama vika (?), mutta näin itselläni. Kysyin toimintaohjeet (skeptisyyttäni) varmuuden vuoksi kahdeltakin expertiltä: www.lottonen.com sekä www.ruokangas.fi , joista molemmista tuli samat vastaukset ja näin sain kitarani toimintakuntoon. Vastaavat molemmat varmaan mielellään, kun kerrot kitarasi oireet ja mitä olet tehnyt sille. Tsemppiä! EDIT. Se piti vielä mainita, että se duncanin mikin (maa)tinajuotos piti poikkasta sen takia, koska telessäni on erillinen maajohdin tallalevystä mikinrunkoon ja näin ollen tuo mikin kyljessä oleva extra (maa)tinaus aiheutti "hurinoita". "If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards | |
![]() 17.11.2011 21:13:45 (muokattu 17.11.2011 21:15:20) | |
Aloitinpas Telen rakentamisen. Suht pervo yksilö tulossa: Thinline mäntyrungolla, paksuhkolla saarnikannella sekä luultavasti koivukaulalla jos laminoimalla saisi vaikkapa yksilön joka ei propelloidu. Saa nähdä! Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. | |
![]() 01.12.2011 13:22:20 | |
Viimeaikoina on jotenkin oudosti alkaneet ennen niin väheksymäni telet kiinnostaa. Mielessä kävi jopa sellaisen hankkiminen. Mutta mihin tämä tele oikeastaan soveltuu? Eli missä tele on varsinaisesti omassa elementissään? Onko se saman tyylinen kuin Strato? Ja jos (kun) ei, niin mitkä ovat peruserot? Hienosäädöllä ja customoimallahan nyt saa, mitä haluaa, mutta noin yleisesti? Miten teleltä luonnistuu esim funk-tyylinen jamittelu? Telessä pitäisi ehdottomasti olla vaahterakaula, mutta tuntuu, että suurin osa halvemman hintaluokan käytetyistä teleistä on ruusupuuotelaudalla, mitä luonnolliseesti ei voida hyväksyä.... Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus | |
![]() 01.12.2011 13:27:00 | |
Laulava Kylätohtori:Eli missä tele on varsinaisesti omassa elementissään? Onko se saman tyylinen kuin Strato? Ja jos (kun) ei, niin mitkä ovat peruserot? Tele on ihan mainio yleissoitin, vaikka sillä vahva oma soundinsa onkin. Eroaa selkeästi stratosta niin ergonomian kuin soundinsa puolesta. Osa straton ideaa oli alun perin tehdä ergonomisempaa kuin tele. Miten teleltä luonnistuu esim funk-tyylinen jamittelu? Erinomaisen hyvin :) Joku tosin saattaa kaivata niitä straton väliasentosoundeja. Telessä pitäisi ehdottomasti olla vaahterakaula, mutta tuntuu, että suurin osa halvemman hintaluokan käytetyistä teleistä on ruusupuuotelaudalla, mitä luonnolliseesti ei voida hyväksyä.... Kaulahan on helppo vaihtaa noihin :) Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista. | |
![]() 01.12.2011 13:39:56 | |
Telessä pitäisi ehdottomasti olla vaahterakaula, mutta tuntuu, että suurin osa halvemman hintaluokan käytetyistä teleistä on ruusupuuotelaudalla, mitä luonnolliseesti ei voida hyväksyä.... Squier Classic Vibe 50's Tele. Hyväksi havaittu, eikä hinta uutenakaan huimaa päätä. ~ Love broke out and I forgot it's war. | |
![]() 01.12.2011 15:22:52 | |
Laulava Kylätohtori: Viimeaikoina on jotenkin oudosti alkaneet ennen niin väheksymäni telet kiinnostaa. Mielessä kävi jopa sellaisen hankkiminen. Mutta mihin tämä tele oikeastaan soveltuu? Eli missä tele on varsinaisesti omassa elementissään? Onko se saman tyylinen kuin Strato? Ja jos (kun) ei, niin mitkä ovat peruserot? Hienosäädöllä ja customoimallahan nyt saa, mitä haluaa, mutta noin yleisesti? Miten teleltä luonnistuu esim funk-tyylinen jamittelu? Telessä pitäisi ehdottomasti olla vaahterakaula, mutta tuntuu, että suurin osa halvemman hintaluokan käytetyistä teleistä on ruusupuuotelaudalla, mitä luonnolliseesti ei voida hyväksyä.... No minun mielestä tele soveltuu ihan mihin tahansa humpasta heviin, vai miten se nyt meni:-). Kun katselet ympärillesi, niin huomaat että telejä on ihan jokaisessa tyylilajissa käytössä. Telellä tarkoitan nimenomaan tätä huulipuikko kaulamikillä ja yksikelaisella tallamikillä, kourumallisella tallalevyllä bodin läpi kielillä ja kolmella messinkisellä tallapalalla varustettua mallia. Minun mielestä soittotuntuma on hyvin samanlainen kuin stratossa, mutta soundissa on omanlaisensa sävy nimenomaan talla ja kaulamikin erilaisilla kytkennöillä. Kaula ja talla mikki yksistään kuulostaa hyvin paljon stratolta, mutta ei ihan. Telessä on mielestäni sitä klangia enemmän käsitän sen atakiksi, joka telessä on mielestäni voimakkaampi. Keski ja kaulamikki keskenään sarjaan kytkettynä tuottaa varsin humpparityylisen paksun rokkisärön. Sustainia melkein kun LesPaulissa, mutta kirkkautta ja atakkia enemmän. Stratoon verrattuna kaula ja mensuuri on ihan samanlaiset ja kielet kulekevat myös lähellä kantta eli kaulassa ei juurikaan ole kulmaa. Erona tuntumassa on lähinnä se bodin muoto, joka telessä on kantikkaampi (tosin amerikan deluxessa on viistetty bodi ja kaulataskun olapuolellakin on viiste, joka parantaa tuntumaa, mutta kuusine tallapaloineen ja tasaisine tallalevyineen se ansaitsee vain varauksella tele nimityksen (hieno kitara se kyllä kaikin puolin on, mutta että tele.... enpä tiedä?). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 01.12.2011 16:09:07 | |
hallu: Telellä tarkoitan nimenomaan tätä huulipuikko kaulamikillä Vaan telessähän ei juur lipstickiä ole kaulamikkinä yleensä. Se on oma juttunsa se. Mitä tulee teleen ja funk-hässäköihin niin sinnehän se sopii enemmän kuin loistavasti. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 01.12.2011 16:21:22 (muokattu 01.12.2011 16:23:01) | |
Methis: Vaan telessähän ei juur lipstickiä ole kaulamikkinä yleensä. Se on oma juttunsa se. Mitä tulee teleen ja funk-hässäköihin niin sinnehän se sopii enemmän kuin loistavasti. No tuo "yleensä" tulee lähinnä siitä, että telecaster mallinimeä kantavia kitaroita on aivan järjetön määrä erilaisia ja siksi itse määrittelin hiukan tarkemmin mitä telellä ymmärrän ja minkälaisesta minulla nyt itselläni en eniten kokemuksia kun mulla sattuu olemaan sellainen (joku muu ymmärtää jotain muuta). -----/muoks---- Juu unohdin sanoa, että ihan totta funkyyn sopii kyllä tele loistavasti. Itse halusin vain tuoda esille sen, että tele on yllättävän monipuolinen ja moneen sopiva kitara. -----muoks/------- Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 01.12.2011 16:26:50 | |
Lipstick: http://curtisnovak.com/pickups/images/str-lipstick_md.jpg Tele neck: http://www.at-the-creamery.co.uk/bl … ntage_Telecaster_Neck_Pickup_06.jpg Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista. | |
![]() 01.12.2011 16:46:38 | |
hallu: No tuo "yleensä" tulee lähinnä siitä, että telecaster mallinimeä kantavia kitaroita on aivan järjetön määrä erilaisia ja siksi itse määrittelin hiukan tarkemmin mitä telellä ymmärrän ja minkälaisesta minulla nyt itselläni en eniten kokemuksia kun mulla sattuu olemaan sellainen (joku muu ymmärtää jotain muuta). Onhan niitä mut lipstick kaulamikkinä ne vaihtoehdot onkin sitten jo vähissä... Se telen kaulamikki kun ei ole lipstick vaikka niin monet(ja ilmeisesti sinä) luulevat. Kuten aiemmassa viestissäni totesin niin se lipstick on ihan toinen juttu. Numbin linkit selventävät toivottavasti asiaa enemmän. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 01.12.2011 16:57:35 | |
Numb: Lipstick: http://curtisnovak.com/pickups/images/str-lipstick_md.jpg Tele neck: http://www.at-the-creamery.co.uk/bl … ntage_Telecaster_Neck_Pickup_06.jpg Jep, tämä selvensi erehdykseni. Tarkoitin tietenkin tuota telen kaulamikkiä joka ulospäin näyttää erehdyttävästi huulipuikolta, mutta on ilmeisesti rakenteellisesti erilainen, mutta onko se myös erilainen kuin tavallinen yksikelainen? sitä en tiedä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 01.12.2011 16:59:41 | |
Methis: Onhan niitä mut lipstick kaulamikkinä ne vaihtoehdot onkin sitten jo vähissä... Se telen kaulamikki kun ei ole lipstick vaikka niin monet(ja ilmeisesti sinä) luulevat. Kuten aiemmassa viestissäni totesin niin se lipstick on ihan toinen juttu. Numbin linkit selventävät toivottavasti asiaa enemmän. Juu asia tuli ymmärrettyä, erehdyin tässä asiassa luulemaan telen mikkiä huulipuikoksi. En itseasiassa tiedä onko yksikään tele tuolla varsinaisella huulipuikolla? vissiin joissakin Flexwoodin malleissa käytetään huulipuikkoja. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 01.12.2011 17:01:56 | |
hallu: Juu asia tuli ymmärrettyä, erehdyin tässä asiassa luulemaan telen mikkiä huulipuikoksi. En itseasiassa tiedä onko yksikään tele tuolla varsinaisella huulipuikolla? vissiin joissakin Flexwoodin malleissa käytetään huulipuikkoja. Totta puhuakseni en muista nyt onko missään mallissa lipstickiä valmiiksi mutta oon kyllä nähnyt telejä joihin moinen on vaihdettu. Testannut en ole. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 01.12.2011 17:52:45 | |
hallu: Jep, tämä selvensi erehdykseni. Tarkoitin tietenkin tuota telen kaulamikkiä joka ulospäin näyttää erehdyttävästi huulipuikolta, mutta on ilmeisesti rakenteellisesti erilainen, mutta onko se myös erilainen kuin tavallinen yksikelainen? sitä en tiedä. Mun käsittääkseni se on rakenteeltaan kuoren alla aivan samanlainen kuin esim. straton mikit, mutta alunperin tummempi ja heikompi? Myöhemmin sitten Telen kaulamikkiä muutettiin soundiltaan straton vastaavan suuntaan? Tässä muutama mielipide, vaikka ei varsinaisesti faktaa: http://www.thegearpage.net/board/sh … wpost.php?p=6053195&postcount=7 - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - | |
![]() 01.12.2011 21:24:25 | |
Damn! Alkaa telekuume ikävästi nostaa päätään.... Voi, kun ei ois rahaton.... Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus | |
![]() 02.12.2011 07:49:55 | |
Katselin vähän Tokain ATE-33:sia ja niissä näyttäisi huonojen kuvien perusteella olevan stratotyyppinen talla, enkä ole varma menekö kielet bodyn läpi. Kaikissa on lisäksi ruusupuuotelauta, joten kaula menisi vaihtoon. Valmiiksi vaahterakaulaiset ovat muuten väärän värisiä. Tokai laatu nyt tiedetään, mutta mitä telekansa sanoo ate-33:n ominaisuuksista, onko se "oikea" tele laisinkaan? Eli saako tuosta "oikeaa" telesaundia irti? Mistä m:nettiläiset muuten kauloja ovat ostaneet? Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)