Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 554 55 56 57 58266 267 268 269 270
naavanka_
29.08.2015 18:02:08 (muokattu 29.08.2015 18:02:43)
tumppusormi: Odotas hetki. Saatan muutta vastaustani. Teen ensin 5 minuutin testin omalla kitarallani.

Muista:

-Soittaa oikein ja virheettömästi
-Soittaa samasta kohtaa
-Soittaa oikeilla puilla
-Soittaa puhtaalla
Kefiiri
29.08.2015 18:03:24
Mun mielestä erot noiden klippien sisällä ovat isompia kuin niiden välillä. Olen puukorva.
En ole musiikin asiantuntija.
tumppusormi
29.08.2015 18:16:41
naavanka_: Kolmessa minuutissa kolme minuutin klippiä, soittovirheillä ei ole mitään tekemistä soundin kanssa.
Pelkistä pitkistä soinnuista pitäisi saada selvää, loput on vaan ylimääräistä.

Siis noiden soittovirheiden takia pitää etsiä jokaisesta klipistä toisiinsa verrattavissa oleva kohta. Virhe soinnussa tai vaikka erilainen rämpytys poistaa kyseisen kohdan vertailusta. On noi klipit silti varmaan nyt parhaita, mitä tämän asian tiimoilta on laitettu.

Pitäydyn vanhassa vastauksessani. Tosin nyt jälkeenpäin tehdin oman testin jälkeen toi viimeinen voisi kanssa olla mahonki kaula ja runko. Pajuun ja vaahteraan en ota kantaa, koska en omista kitaraa, missä olisi kumpaakaan.

Olen nyt silti kallistunut tonewoodin puoleen siis siinä merkityksessä, että lajikkeella on jonkinverran merkitystä. Itselle jää kysymysmerkiksi 60 luvun gibson mahonki vs nykyinen Gibson mahonki. Tai esimerkiksi onko parempi 60 luvun vaahtera vs tämän päivän mahonki. Näillä ei varmaan ole mitään tekemistä millaisen kitaran ostan ( paitsi jos saan lottovoiton ), mutta olisi vain hauska tietää. Tosin olisin kallellaan sellaisia materiaaleja kohtaan, joista tulisi enemmän korkeita ääniä.

Nyt kuitenkin eroa puulajikkeilla on. Se että antaako noille eroille mitään painoarvoa olkoon itse jokaisen päätettävissä.
tumppusormi
29.08.2015 18:21:57 (muokattu 29.08.2015 18:37:12)
naavanka_: Muista:

-Soittaa oikein ja virheettömästi
-Soittaa samasta kohtaa
-Soittaa oikeilla puilla
-Soittaa puhtaalla

Vaadit multa liikoja, ainakin tässä vaiheessa. Halusin vain soittaa omaa lespaa ilman vahvistimen ja efektien aiheuttamaa vääristymää, koska huomasin, että se clean soindi vahvarin läpi oli jo melkoisen erilainen. Siis saatoin olettaa tuota soundia erilaiseksi jo lähtökohtaisesti.

Edit. Se on nyt saunatauon paikka. Helpotukseksi annan vastaukseni uudestaan. Saas nähdä meneekö tää vai ilta lotto paremmin ...
Pidin ekaa näytettä mahonki kaula ja runko yhdistelmänä.
Toinen soi kirkkaimmin ja voimakkaimmin ja olisi minun valintani
kolmas oli minusta soundiltaan huonoin.

Prk edit2. Ja siis pajua ja vaahteraa en rupea sanomaan, koska kokemusta niistä viimeisen vuoden aikana tasan nolla
WanhaWetäjä
29.08.2015 19:12:03

naavanka_: Eikö tämä nyt ketään kiinnosta?

No joo...iPadilla ja AKG 240 Studio luureilla joka näytteessä on melko yliampuva alapää, voi johtua toki luureista.

Onhan noissa eroja, veikkaan että eka on kuuskielinen , muissa näytteissä kuuluu se seittemäs kieli haamuma paikoin (?), toka on kaikista kirkkain soinniltaan, kolmas tumpuin yläpään osalta.

Paha sanoa kuitenkaan mitään kummempaa jos nyt edes nuo meni noin, ehkä tuo kakkonen on se vaahteraseiska tai sitten ei.
Noi pitäs laittaa johonkin daw:lle eri raidoille, pääsis nopeammin vertaan eroja raitaa vaihtamalla lennossa.

Äänenvärissä ei ole suuria eroja, lähinnä eri taajuuksissa ja mun tuhannen jos toisenkin humpan turmelemat korvat nyt kuulee mitä kuulee.

Ylipäätään itse aiheesta, jos kitara on kaikin puolin toimiva niin mitä väliä on puilla, en ymmärrä. Enemmän katselisin sinne soittajien päiden suuntaan, siellä se suurin vaikutus soundiin kuitenkin piileee eli päissä, ei puissa.

Tätä aihetta voi vääntää maailman tappiin eikä päästä ns puusta pitkään, kuten sanotaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
naavanka_
29.08.2015 19:15:27
tumppusormi: Vaadit multa liikoja, ainakin tässä vaiheessa. Halusin vain soittaa omaa lespaa ilman vahvistimen ja efektien aiheuttamaa vääristymää, koska huomasin, että se clean soindi vahvarin läpi oli jo melkoisen erilainen. Siis saatoin olettaa tuota soundia erilaiseksi jo lähtökohtaisesti.

Edit. Se on nyt saunatauon paikka. Helpotukseksi annan vastaukseni uudestaan. Saas nähdä meneekö tää vai ilta lotto paremmin ...
Pidin ekaa näytettä mahonki kaula ja runko yhdistelmänä.
Toinen soi kirkkaimmin ja voimakkaimmin ja olisi minun valintani
kolmas oli minusta soundiltaan huonoin.

Prk edit2. Ja siis pajua ja vaahteraa en rupea sanomaan, koska kokemusta niistä viimeisen vuoden aikana tasan nolla

Pajua en kyllä löydä noista itsekkään, johtuen osittain siitä ettei kitaroissa ole pajua.
hallu
29.08.2015 19:21:37
WanhaWetäjä: No joo...iPadilla ja AKG 240 Studio luureilla joka näytteessä on melko yliampuva alapää, voi johtua toki luureista.

.......................

Voipi johtua joo, mutta melko epätodennäköistä AKG:n studioluureilla jotka ovat tunnetusti piinallisen neutraalit myös alapäästään jopa suljetut saatika sitten nuo puoliavoimet.

Täytyy itsekin kuunnella noita klippejä. Kaikkiaan tämä keskustelu on mielestäni ollut hauskempaa kuin itse kysymys vaikuttaako vaiko eikäö vaikuta. Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä, että jos kitarassa ei ole vikaa tai se on peräti hyvä, niin muulla tai puulla ei ole väliä. Jos kitara ei ole hyvä tai siinä on vikaa, niin sitten siitä pirulaisesta pitää alkaa etsiskellä että mikä siinä mättää.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
mpekkanen
29.08.2015 19:24:34
naavanka_: Jos ei korealaisen 500€ bulkkikepin ja suomalaisen valikoiduista puista tehdyn kitaran eroa kuule niin alkaa olla taputeltu juttu.

Toki yksi pätkä oli yli tonnin korealaisella soitettua.

Mitään efektejä tai jälkikäsittelyjä ei ole.

Lievä chorus johtuu soittamistani soinnuista, niiden sijainnista ja kitaran epävireisestä luonteesta.

Selvisi siis tuo chorus juttu. Minusta tämä testi ei kerro kuulijalle oikeastaan kovinkaan paljoa. Soittajalle on varmaan itselle enemmän merkitystä noilla kitaroilla.
Toisekseen jonkun soittamista musapätkistä on kyllä todella älytön edelleenkin sanoa millä ne on soitettu. Olipa kyseessä sitten CS kitara tai joku muutaman satasen edullinen kitara. Varsinkin kun se tulos saatetaan kuunnella läppärin omilla kajareilla, kuten minä nämä kuuntelin.

Itse olen kyllä yrittänyt hävittää enemmän noita parempia kitaroita kun tulen toimeen halvemmillakin ja soitan tosiaan akustisilla enimmäkseen. Eikä tarkoitus ole päästä mistään kitarasta eroon siksi, että se olisi jotenkin huono jossain jutussa tai muutenkaan. Minusta on vain sääli pitää kitaroita tyhjän panttina ja varsinkin hyvät soittimet olisivat parempi kun joku niillä soittaisi, eikä ne lojuisi laukussa sängyn alla.
Nyt ei tosin ole myynti-ilmoituksia, kun ei soittimet tunnu menevän edes lähelle niiden oikeita arvoja kaupaksi. Ei ole kuitenkaan pakkomyynnille tarvetta.
Tämä on jo toista juttua, mutta täytyy katsella sitten ajan kanssa jos saisi ylimääräisiä pikkuhiljaa poistettua.
sound of blues
29.08.2015 20:11:10
Juzpe: Ohan tää ny ihan vitun säälittävän koomista paskaa ihan ilman krapulaakin.

Tämä, jos joku pitää paikkansa =)
"You don't find a style...a style finds you. - Keith Richards"
naavanka_
29.08.2015 20:17:03 (muokattu 29.08.2015 20:17:23)
hallu: Voipi johtua joo, mutta melko epätodennäköistä AKG:n studioluureilla jotka ovat tunnetusti piinallisen neutraalit myös alapäästään jopa suljetut saatika sitten nuo puoliavoimet.

Täytyy itsekin kuunnella noita klippejä. Kaikkiaan tämä keskustelu on mielestäni ollut hauskempaa kuin itse kysymys vaikuttaako vaiko eikäö vaikuta. Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä, että jos kitarassa ei ole vikaa tai se on peräti hyvä, niin muulla tai puulla ei ole väliä. Jos kitara ei ole hyvä tai siinä on vikaa, niin sitten siitä pirulaisesta pitää alkaa etsiskellä että mikä siinä mättää.

Osansa tekee se että pätkille ei ole tehty mitään jälkikäsittelyä, pelkkä raaka raita suoraan Sansampista.

Tai toki ne on pakattu mutta ei muuta.
tumppusormi
29.08.2015 20:17:04
naavanka_: Pajua en kyllä löydä noista itsekkään, johtuen osittain siitä ettei kitaroissa ole pajua.

Ahh. Vedetääs taas uusiks. En tajua mistä sen pajun revein...

Sitten jatketaan ihan tonewood uskomusten perusteella seuraavasti
toinen on mahonki runko ja vaahterakaula, koska tonewood uskomusten mukaan vaahterassa on kirkas yläpää, ja se siinä kakkosnäytteessä on. Siinä on myös alapää matala, mutta vaimea mutta tonewood speksien mukaan matalaa ääntä tulee mahongista.

Sitten alkaa vaikeudet. Jos leppä on mahonkia kirkkaampi ja erottelevampi, niin eka on sitten se leppää sisältä.

Viimeinen sitten se mahonki kaula ja runko yhdistelmä, jossa oli mielestäni huonoin ääni.

Tää on nyt lopullinen. Lyödään vastaus lukkoon.
naavanka_
29.08.2015 20:20:33
Paljastetaanpa nyt sitten kun ei veikkauksia päivässä montaa kertynyt.

Ekassa soi leppä ja vaahtera.
Tokassa pelkkää mahonkia.
Kolmannessa mahonkia ja vaahteraa.
J.Nikkanen
29.08.2015 20:24:00
Paras saundi on teräsbetonissa.
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
naavanka_
29.08.2015 20:26:11
J.Nikkanen: Paras saundi on teräspekonissa.

Korjasin vähän.
tumppusormi
29.08.2015 20:42:28
naavanka_: Paljastetaanpa nyt sitten kun ei veikkauksia päivässä montaa kertynyt.

Ekassa soi leppä ja vaahtera.
Tokassa pelkkää mahonkia.
Kolmannessa mahonkia ja vaahteraa.

Pistäs vielä valmistusmaa ja hinta perään. Ehkä vielä puiden ikäkin jos on tiedossa. Näytteet ja itse puut menevät päinvastoin, kuin tonewoodien kohdalla pitäisi mennä. Olen aika yllättynyt, että mahonki mahonki yhdistelmä soi kirkkaiten. Selittynee sitten millä selittyneekään. Eli nyt olisi kiva tietää miksi siinä oli kirkkain ääni.
naavanka_
29.08.2015 21:02:46
tumppusormi: Pistäs vielä valmistusmaa ja hinta perään. Ehkä vielä puiden ikäkin jos on tiedossa. Näytteet ja itse puut menevät päinvastoin, kuin tonewoodien kohdalla pitäisi mennä. Olen aika yllättynyt, että mahonki mahonki yhdistelmä soi kirkkaiten. Selittynee sitten millä selittyneekään. Eli nyt olisi kiva tietää miksi siinä oli kirkkain ääni.

Selittyy sillä että siinä mikki on lähimpänä tallaa.

Eka tosiaan oli reippaan vuoden ikäinen "PRS" dc jonka olen itse tehnyt. Tässä mikki oli kauempana kuin muissa.

Toka on Schecterin Stealth C7, reippaan viiden huntin vehje ja tämä vuonna ainakin ostettu. Mikki lähimpänä tallaa.

Kolmas on LTD sc-607b vuodelta 2006, reippaan tuusan vehje.
Muissa oli uudet kielet, tässä hieman vanhemmat. Mikki vähän kauempana kuin Schecterissä.
Gabe
29.08.2015 21:13:07
hallu: jos kitarassa ei ole vikaa tai se on peräti hyvä, niin muulla tai puulla ei ole väliä. Jos kitara ei ole hyvä tai siinä on vikaa, niin sitten siitä pirulaisesta pitää alkaa etsiskellä että mikä siinä mättää.

Tämä on justiinsa näin. Tänään kun soittelin tuolla Ruokankaalla niin mietin että se on kyllä sen verran upea käsityötaidonnäyte ja niin älyttömän hyvä ja mukava soittaa, että vaikka unohdetaan puiden mahdollinen vaikutus soundiin ihan kokonaan, niin se on silti ihan jokaisen euron väärti. Loppupeleissä se on mulle ihan samantekevää mikä yleinen mielipide aiheesta on. Itse olen onnistunut valitsemaan itseäni suunnattomasti miellyttäviä kitaroita ja aion niin tehdä jatkossakin, soundin ja soitettavuuden perusteella ne on tähänkin asti valittu.. puut ovat sitten mitä ovat ja vaikuttavat sen minkä vaikuttavat. Mulle on pääasia että se kitara miellyttää soundinsa puolesta, on luotettava käyttää ja mukava soittaa.. hintalappu saa olla sen minkä on.. on se sitten 500e tai 5000e, kunhan se kitara vain palvelee sitä käyttötarkoitusta mitä varten se on hommattu.

Ehkä vähän koomisiin mittasuhteisiin jo venynyt tämä koko puuasia. Tämän vuoden puolella jo varmaan useampi sata sivua väännetty aiheesta suu vaahdossa. Mutta jatkakaa, lämmitän lisää poppareita.
sound of blues
29.08.2015 21:44:01 (muokattu 29.08.2015 21:58:34)
Kyllähän ne puut vaan vaikuttaa...tämän olen moneen kertaan itsekkin havainnut erilaisten projektien yhteydessä... Täytyy olla itseasiassa melko "tyhmä", tai kuuro, jos ei tuollaista perusasiaa ymmärrä. Sehän teksisikin itse asiassa elämän helpommaksi, jos ne eivät vaikuttaisi ;-)

...puolestaa mikä soundaa paremmalta ja mikä huonommalta on 100% makuasia.

https://www.youtube.com/watch?v=LYBMmuNW7Sc

https://www.youtube.com/watch?v=TRT7HnQJ6qU
"You don't find a style...a style finds you. - Keith Richards"
antnis
29.08.2015 22:22:35
sound of blues: Kyllähän ne puut vaan vaikuttaa...tämän olen moneen kertaan itsekkin havainnut erilaisten projektien yhteydessä... Täytyy olla itseasiassa melko "tyhmä", tai kuuro, jos ei tuollaista perusasiaa ymmärrä. Sehän teksisikin itse asiassa elämän helpommaksi, jos ne eivät vaikuttaisi ;-)

Eikun se tekisi elämän vaikeammaksi, kun sitten tarttis opetella soittamaan että vois harrastaa. Ja edelleen ihan sama mitä puuta joku ukko paukuttaa verstaan pöydällä, näyttäis valmiit kitarat ja vaihtais vaikka ne kaulat oikeesti keskenään että näin se puu vaikuttaa, tuollaiset kolistelut antavat vääristyneen kuvan asiasta.
hallu
29.08.2015 23:05:07
sound of blues: Kyllähän ne puut vaan vaikuttaa...tämän olen moneen kertaan itsekkin havainnut erilaisten projektien yhteydessä... Täytyy olla itseasiassa melko "tyhmä", tai kuuro, jos ei tuollaista perusasiaa ymmärrä. Sehän teksisikin itse asiassa elämän helpommaksi, jos ne eivät vaikuttaisi ;-)

Fender CustomShopilla on aika iso intressi siihen että ihmiset uskovat tonewoodin merkitykseen. Loppupelissä se soundi syntyy aivoissa ja vieläpä kaksi kertaa. Jokaista soundia on vähintään kaksi nimittäin se soundi jonka soittaja uskoo soittavansa ja se soundi jonka kuulija uskoo kuulevansa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)