Aihe: Mexico vs. USA Fenderit
1 2 3 4 553 54 55 56 5780 81 82 83 84
FensonGibder
11.03.2015 11:08:58
mattim: Lisää nettijanttereiden mietteitä puun vaikutuksesta:

http://guitarworks.thestrandbergs.c … -wood-choice-in-an-electric-guitar/

Tämä kitarakauppias toteaa itse, ettei ole edes varma onko vaikutusta vai ei:
"So, I guess the correct answer to the question IF wood makes a difference in the sound of an electric guitar is It depends."
Riffi, nyt.
73nd3r
11.03.2015 11:26:05
Lisää nettijanttereiden mietteitä puun vaikutuksesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=226860&o=0
Ks. erityisesti sivut 1 - ääretön.
BigPapa
11.03.2015 11:26:53 (muokattu 11.03.2015 11:27:05)

Sen kummemmin kantaa ottamatta -kitaranrakentaja toteaa kokonaisuudessaan näin:

"So, I guess the correct answer to the question if wood makes a difference in the sound of an electric guitar is It depends. A pickup that cant pick up these subtle overtone differences, enough compression, or other kinds of dynamics-killing processing, will kill the dynamics of any guitar, regardless of tonewood."
Gary Enfield
11.03.2015 11:32:31 (muokattu 11.03.2015 11:33:31)
No joo, eikö tässä kiistellä pienen ja olemattoman välisestä erosta. Vai löytyikö täältä joku joka piti bodyn osuutta merkittävänä?

Onko mahdollista konstruoida toimiva ja käyttökelpoinen sähkökitara jossa rungon vaikutus sointiin on merkittävä?
Gary Enfield
11.03.2015 11:43:30
Kaikkihan niitä kitaroitaan kylmiltäänkin rämpyttelee, joten jos olis liikaa tota täppiä niin ilman muuta olis mun käsintehdyssä e-kitarassa koapuinen runko.
FensonGibder
11.03.2015 12:01:07
gary field: No joo, eikö tässä kiistellä pienen ja olemattoman välisestä erosta. Vai löytyikö täältä joku joka piti bodyn osuutta merkittävänä?

Onko mahdollista konstruoida toimiva ja käyttökelpoinen sähkökitara jossa rungon vaikutus sointiin on merkittävä?

Mikä nyt sitten taas on merkittävää.. Bigpapalle merkittävä ero on esimerkiksi se, että hän sen kuulee, mutta muut eivät välttämättä kuule koska heidän kuulokkeet on liian halvat.

Itse pitäisin tätä aika häviävän pienenä erona.

Mutta voiko sellaisen rakentaa. Voi.

Esim. Lisäämällä esim. pietzomikin tai muita ei magneettisia mkkejä voi säätää ja miksata akustista hälinää ja rungon värähtelyjä saundiin.
Riffi, nyt.
Gary Enfield
11.03.2015 12:07:47
Tarkoitin siis magneettimikkeihin perustuvaa, kielten värähtelyä rekisteröivää tsydeemiä. Esm. Tuo mun Takamine akustisen magneetimikki rekisteröi myös rungon värähtelyä ja oletan, että se on se joka saa punotut kielet kuulostamaan suht akustiselta. Puomattomat kuulostaa edelleen auttamattomasti sähköiseltä.
BigPapa
11.03.2015 12:48:03

FensonGibder: Bigpapalle merkittävä ero on esimerkiksi se, että hän sen kuulee, mutta muut eivät välttämättä kuule koska heidän kuulokkeet on liian halvat.

Edelleen kantaa itse asiaan enää ottamatta:

En ole missään kohtaa puhunut kenenkään kuulokkeista tai niiden arvosta mitään. Itse en käyttänyt kuulokkeita.
pappasfin
11.03.2015 12:49:54
"Mikä nyt sitten taas on merkittävää.. Bigpapalle merkittävä ero on esimerkiksi se, että hän sen kuulee, mutta muut eivät välttämättä kuule koska heidän kuulokkeet on liian halvat."

Kyllä sen aika moni muukin kuulee eikä pelkästään Bigpapa, olipa käytössä sitten ne halvat tai kalliit kuulokkeet, monitori-kajarit tai vaikka kombo vahvari.

"Itse pitäisin tätä aika häviävän pienenä erona."

Onko sinun mieli muuttunut tässä ketjun edetessä kun aikaisemminhan sitä eroa ei pitänyt puiden suhteen olla ja sitä ei voinut kuulla? ;D

Niin ja edelleen olen sitä mieltä, että puut vaikuttaa siihen soundiin (sustaini / äänen väri), se on yksi osatekijä niiden muiden joukossa ja jonka jokainen voi korvillaan todeta. Toki on ihmisiä jotka eivät eroa kuule.

Edelleen, jokainen voi valita vaihtoehdon a ja b ja olla tyytyväinen siihen omaan käsitykseensä.
PappaSFin
Generalissimo
11.03.2015 13:01:52
https://www.youtube.com/watch?v=OLxE8iDWD_w

En tiedä, onko tätä linkitetty mutta tässä aika hyvä esimerkki kuinka paljon puilla on soundiin eroa. Tässä linkissä siis kaksi identtistä kitaraa, vain puut eroavat. Mikit samat, mikkien korkeudet samat, kielet samat, plekut samat, jopa soittokohta täysin sama ym ym... ja kyllähän tuon eron aika selvästi kuulee. =)
Spiral
11.03.2015 13:42:13

Generalissimo: https://www.youtube.com/watch?v=OLxE8iDWD_w

En tiedä, onko tätä linkitetty mutta tässä aika hyvä esimerkki kuinka paljon puilla on soundiin eroa. Tässä linkissä siis kaksi identtistä kitaraa, vain puut eroavat. Mikit samat, mikkien korkeudet samat, kielet samat, plekut samat, jopa soittokohta täysin sama ym ym... ja kyllähän tuon eron aika selvästi kuulee. =)

Toisaalta, eri soittajat. Harmi etteivät vaihda kitaroita välillä.
Ruutukunkku
11.03.2015 13:57:28
Tämän viestiketjun syövereistä en enää löydä oikeen mitään punaista lankaa, joten asia varmaan on keskusteltu jo moneen kertaan;

Mutta, eikös nyt kuitenkin ole niin, että pelkästään kieli ei edes lankkukitaroissa värähtele yksistään, vaan myös runko ja kaula alkavat värähdellä? Näin ollen, jolleivat nyt varsinaisesti " palauta " kieliin mitään taajuuksia, mutta ainakin parantavat sustainia?

En oikeen osta sitäkään teoriaa, että puilla ei olisi yhtään mitään vaikutusta soundiin. Miksi tällöin edes käytettäisiin muita kuin halvimpia mahdollisia puulajeja valmistukseen.

Vahvaa mutua.
You are number six
Gary Enfield
11.03.2015 14:22:11 (muokattu 11.03.2015 14:23:02)
Vaikka tää tämmöstä rölöä onkin tää ketju niin olen toki oppinut paljonkin tätä lukiessa. Siitä kiitos usealle eri osapuolelle. Hakutoimintoa käyttävälle tällainen ketju on sitten aikamoisra epätoivoa aiheuttava.

pahus,piti nyt tästäkin sitten kiinnostua. Pakko kai kattoa toi willkin, että miten perustelee

http://blekko.com/a/serpr?url=http% … DpkYjdjM2M&r=1&ex=jens_mojo

Tämä mikkejä analysoiva opiskelja asettaa sanansa melko varovaisesti rungon vaikutuksen suhteen.
FensonGibder
11.03.2015 14:40:48
Ruutukunkku: Tämän viestiketjun syövereistä en enää löydä oikeen mitään punaista lankaa, joten asia varmaan on keskusteltu jo moneen kertaan;

Mutta, eikös nyt kuitenkin ole niin, että pelkästään kieli ei edes lankkukitaroissa värähtele yksistään, vaan myös runko ja kaula alkavat värähdellä? Näin ollen, jolleivat nyt varsinaisesti " palauta " kieliin mitään taajuuksia, mutta ainakin parantavat sustainia?
.

Jos se runko ei palauta mitään taajuuksia, niin silloin se ei palauta mitään joka saisi kieleen säpinää. Palautusprosentti lankkukitarassa on niin pieni, ettei mikit sitä värähtelyä rekisteröi (kuultavaksi asti).

Pitää ymmärtää perusteet.
Riffi, nyt.
Gabe
11.03.2015 14:41:02
gary field: No joo, eikö tässä kiistellä pienen ja olemattoman välisestä erosta. Vai löytyikö täältä joku joka piti bodyn osuutta merkittävänä?

Tässä kohtaa pitää ehkä vähän erotella mitä tarkoitat soinnilla ja mikä ero on merkittävä. Siitä on ollut sen verran monta käsitystä täällä, minulle sähkökitaran sointi on yksi kokonaisuus minkä tärkeitä osia ovat mm. äänenväri, sustain ja attack. Muutama kuitenkin on ottanut sustainin ja attackin erilleen sähkökitaran soinnista. Jos puhutaan ihan vain pelkästään äänenväristä niin rungon vaikutus yksistään on todella pieni, korvilla huomattavissa kuitenkin. Sustainiin ja attackiin runko vaikuttaa vähän enemmän. Jos verrataan vaikka kaulaan ja mikkeihin niin eihän sen rungon merkitys ole niin suuri kokonaisuuden kannalta. Mutta, jokainen osanen kantaa oman kortensa kekoon.
Gary Enfield
11.03.2015 15:10:01 (muokattu 11.03.2015 15:13:47)
Gabe: Tässä kohtaa pitää ehkä vähän erotella mitä tarkoitat soinnilla ja mikä ero on merkittävä. Siitä on ollut sen verran monta käsitystä täällä, minulle sähkökitaran sointi on yksi kokonaisuus minkä tärkeitä osia ovat mm. äänenväri, sustain ja attack. Muutama kuitenkin on ottanut sustainin ja attackin erilleen sähkökitaran soinnista. Jos puhutaan ihan vain pelkästään äänenväristä niin rungon vaikutus yksistään on todella pieni, korvilla huomattavissa kuitenkin. Sustainiin ja attackiin runko vaikuttaa vähän enemmän. Jos verrataan vaikka kaulaan ja mikkeihin niin eihän sen rungon merkitys ole niin suuri kokonaisuuden kannalta. Mutta, jokainen osanen kantaa oman kortensa kekoon.

Merkittävä on kai asia josta on halukas maksamaan. Siis tässä yhteydessä. Tonewood, you know.

Samoilla linjoilla sun kanssa, pieni, mutta havaittava ero on ollut näissä diy -kokeissa joita tässä on ollut. Varsinkin tuon ruotsin olan pojan koulutehtävä, mutta ne oli kuitenkin puunkappaleita eikä e-kitaroita.
E: paitsi se apeakasvoinen custom shopin omistaja, sen keittiönpöytä soi ihan samalla tavalla mun korvissa.

Toisalta ero tulee siitäkin kun ne soi perätysten. Ihminen kuulee kellonkin sanovan tik-tak vaikka se aika usein sanoo tik-tik. Siihen kyllä uskon, että huono runko voi pilata soundin, mutta olettaen, että se on riittävän jäykkä ero ei olisi enää merkittävä. Jotenkin näin.

Akryyli miellytti inan enemmän kuin saarni. Ja koa, nyt haluan koapuisen akkarin :/
mpekkanen
11.03.2015 15:19:54
blues guitar: Seuraava seikka tuli mieleen johon slidesoittajat voisivat vastata.

Jos slideputkea pitää kielessä kiinni niin ettei kieli kosketa nauhaa/otelautaa, tai puristaa putkella kielen kaulaan kiinni.
Oletteko huomannut sähköisessä soundissa eroa?

Itse soittelen paljon slideä ja myös niissä putkissa on soundillisesti huomattavia eroja.
Slidellähän ei paineta kieltä otelautaan kiinni tai nauhaan.

Metallisissa ja painavissa on sustainia eniten. Keraamissa on myös paljon, mutta yleensä metallisia hieman vähemmän. Lasisissa vaikuttaa lasin paksuus ja niissä on, mielestäni, kaikista kirkkain soundi.
Tosin soundiin vaikutta sekin, että slide putki istuu sormeen hyvin. Sinne väliin voi toki laittaa jotain jos on liian iso, mutta itse en sellaisista niin tykkää(siis liian isoista).

Metalliset tonebarit, joita käytetään lap steel ja pedal steel soitossa ovat umpirautaa. Niiden soundi on todella hyvä, mutta myös soittaminenkin on aivan toisenlaista kuin slideputki olisi, vaikka, pikkusormessa. Pronssinen putki on sormessa soundiltaan hyvä, sustain on pitkä, mutta painavuuden takia muutoin kömpelö käyttää. Toki tottumisasia ja vaikuttaa se soundikin, mistä tykkää ja mitä hakee.

Itse pdän eniten keraamisista putkista, koska ne ovat tavallaan kompromisseja metalli ja lasiputkien välistä. Soundi on pitkä ja hyvä, mutta painoa on sopivasti.
Sliden soittajissa on myös monenlaista koulukuntaa ja on monenlaisien putkien kannattajia. Suurella osalla on putkia kuitenkin useita. Niin myös itsellä.

Kun slideä pitää pikkurillissä niin se mahdollistaa muiden sormien käyttöä, mutta tämäkin on tottumisasia ja myös soiton tekniikkaan vaikuttava asia. Käytetyt avoimet vireetkin toimivat hieman toisin kuin jotkut toiset. Se miten slideä soittaa voi siis johtua hieman siitä virityksestäkin, joka taas vaikuttaa putken valintaan. Nimettömässä jos pitää, niin sillä on helpompi soittaa joitain juttuja ja taas jotkut sormisoitot taas vaikeampia.
Minulla kun on pikkusormi kooltaan aika pieni, niin on monesti hankala löytää sopivan kokoisia putkia.

Yleensä mitä paksumpi ja raskaampi slide on materiaaliltaan niin sitä pidempi on sen sustain. Tosin hieman kevyemmällä slidellä on helpompi soittaa. Tonebar putkissa se paino ei tosin niin haittaa, mutta sormiin laitettavissa kylläkin. Myöskin oikein paksu putki sormessa on vaikeampi soittaa kuin hieman ohkaisemmalla ja siksi suosin itse keraamisia.
En ala mainostamaan tässä mitään slideputki pajoja, koskapa hyviä on paljon ja se itselle sopiva on kuitenkin jokaisen soittotyylistä, käyttötarkoituksesta ja makuasioista kiinni.

Nämä ovat vain omia havaintojani.
blues guitar
11.03.2015 15:31:23 (muokattu 11.03.2015 15:34:22)

FensonGibder: Mäkin oon vähän tuota slidea harrastanut.

Ainakin lasiputkessa, vaikka pidät putkea paikallaan, siitä tuppaa kuulumaan vingahduksia. Eipä ole tutkimuksia varmaan tästä. Mutta voisin arvata, että myös sähköisessä spetrissä on eroa. Ja tässä syy eroon:

Tallahan pitää kielen (toivottavasti) aina paikallaan. Normaalisoitossa sormet taas painavat kielen toisen pään kiinteästi nauhaan. Eli nauha lepää kahden päätepisteen välissä, eikä mitään tapahdu ennen piikkausta.

Slidesoitossa taas normaalipiikkauksen lisäksi myös putki hinkkaa nauhoja ja tässä hinkkauksessa olevasta energiasta osa taajuuksista siirtyy kieliin (siis myös sähköiseen saundiin) ja osa muuttuu lämmöksi ja loput akustisiksi vingahduksiski, jotka ilma välittää korviisi.

En tarkoittanut hinkkausta, vaan lähinnä sitä että onko eroa soundissa jos kieli on kiinni kaulassa/nauhassa tai ainoastaan slideputkessa? Itse olin kuulevinani eroa, varsinkin matalemmilla taajuuksilla.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Generalissimo
11.03.2015 15:38:08
Spiral: Toisaalta, eri soittajat. Harmi etteivät vaihda kitaroita välillä.

Jeps... voihan se vaikuttaa se soinnun iskemisen voima, plekukulma jne.... mutta toisaalta minussa tuossa videossa huomasi sen eron selkeästi tonessa... mahonki oli lämpimämpi selvästi... en tiedä, voiko tuommoista lämpimyyttä saada eri tavalla pikkaamalla.
Ruutukunkku
11.03.2015 15:46:12
FensonGibder: Jos se runko ei palauta mitään taajuuksia, niin silloin se ei palauta mitään joka saisi kieleen säpinää. Palautusprosentti lankkukitarassa on niin pieni, ettei mikit sitä värähtelyä rekisteröi (kuultavaksi asti).

Pitää ymmärtää perusteet.

En tarkoitakaan, että mikki rekisteröisi mitään rungon värinöitä. Mutta rungon värinä antaa tukea kielen värähtelylle. Kielet on kumminkin kiinni kitarassa, joten nuohan periaatteessa värähtelevät ainakin osittain yhtenä elementtinä.
You are number six
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)