Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 551 52 53 54 5582 83 84 85 86
Sharr
11.06.2010 20:27:41
Mitähän pitäis tehä kun ylä-e rämisee ikävästi ? muut kielet soi hyvin.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentiaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille.
Sotahippi
14.06.2010 21:03:17

Koko matkalta vai vain jostain kohtaa? Nauhalta vai vapaana? Minkälainen talla? Minkälainen satula? Onko nauhat kuluneet?
Vain paras on liian hyvää.
Sharr
14.06.2010 22:49:55
Sotahippi: Koko matkalta vai vain jostain kohtaa? Nauhalta vai vapaana? Minkälainen talla? Minkälainen satula? Onko nauhat kuluneet?

koko matkalta, vapaana, nauhalta. zr-talla eli floikka. satulassa lukot, nauhat ei kuluneet
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentiaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille.
Sotahippi
15.06.2010 15:15:42

Onko se varmasti kieli, kun rämisee nauhoja vasten, ettei ole satulan lukkopala tai jokin muu? Jos se kuitenkin on kieli, voit nostaa tallan diskanttipuolta vähän, josko se sillä korjaantuisi.
En tunne tuota tallaa, mutta näyttäisi, ettei siinä ole yksittäisten kielien korkeuden säätöä.
Vain paras on liian hyvää.
Angstiteini
18.06.2010 16:59:05
Pieni kysymys Tokain LP:n kaularaudan säädöstä. Säädettävä ruuvi on lavassa, joten kun aion kiristää rautaa, otan kitaran syliini siten, että koppa on maata vasten ja kaula tulee suoraan mua kohti. Tapahtuuko kiristys tällöin vastapäivään vai myötäpäivään, kun säätöruuvi on suoraan mua kohti? Kiertämällä vastapäiväänhän sitä kiristetään periaatteessa samaan suuntaan kuin akustisessa, jossa ruuvi on toisella puolella eli kopassa. Vai onko kiristys aina myötäpäivään, kun ruuvi on itseä kohti?
oiva tumpeloinen
18.06.2010 17:02:17
Angstiteini: Pieni kysymys Tokain LP:n kaularaudan säädöstä. Säädettävä ruuvi on lavassa, joten kun aion kiristää rautaa, otan kitaran syliini siten, että koppa on maata vasten ja kaula tulee suoraan mua kohti. Tapahtuuko kiristys tällöin vastapäivään vai myötäpäivään, kun säätöruuvi on suoraan mua kohti? Kiertämällä vastapäiväänhän sitä kiristetään periaatteessa samaan suuntaan kuin akustisessa, jossa ruuvi on toisella puolella eli kopassa. Vai onko kiristys aina myötäpäivään, kun ruuvi on itseä kohti?

Myötäpäivään kiristät.
Angstiteini
18.06.2010 17:13:46
oiva tumpeloinen: Myötäpäivään kiristät.

Riippumatta siitä onko ruuvi tallassa vai lavassa? Jos molemmissa myötäpäivään, niin eri kitaroissa periaatteessa kiristetään päinvastaiseen suuntaan kuin toisissa?
oiva tumpeloinen
18.06.2010 17:39:34
Angstiteini: Riippumatta siitä onko ruuvi tallassa vai lavassa? Jos molemmissa myötäpäivään, niin eri kitaroissa periaatteessa kiristetään päinvastaiseen suuntaan kuin toisissa?

Siis kun katsot siitä päästä, mihin se mutteri tulee. Luonnollisesti sen pyörimissuunta vaihtuu, jos katsot toisesta päästä. Mut jos katsot lavan päästä mutteria, niin myötäpäivään kiristät.
Angstiteini
19.06.2010 10:29:34
oiva tumpeloinen: Siis kun katsot siitä päästä, mihin se mutteri tulee. Luonnollisesti sen pyörimissuunta vaihtuu, jos katsot toisesta päästä. Mut jos katsot lavan päästä mutteria, niin myötäpäivään kiristät.

Kiitos paljon.
jussi1976
20.06.2010 16:43:42
Teinpä kammen säätämisen ja uudelleenmikityksen jälkeen pienen lisätuunauksen Washburn N4:eeni: Kaulan profiilin parantaminen. Alkup. kaula on nimittäin reunoiltaan vähän epämiellyttävä, se painoi ainakin allekirjoittaneella peukalontyveä ja samoin muiden sormien. Ei oikein istunut ei. Otin kahta eri hiekkapaperia, keskikarkeaa ja sitten oikein yyberhienoa. Kaulan pohjaan ei koskettu lainkaan, mutta profiilista tehtiin n. millin verran v-mallisempi vielä siten, että kaulan yläpuolista aluetta hiottiin enemmän kuin alapuolista, eli sieltä n.1.5mm. Voi veljet kun parani soittotuntuma! Nyt kaula on äärettömän nopea, miellyttävä ja istuu käteen kuin valettu olematta mikään wizard-tyyppinen hammastikku saati muu.
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
tuomas30
03.07.2010 00:19:24 (muokattu 03.07.2010 00:21:12)
voiko joku kertoa pikasesti mitä mitkäkin mutterit tässä edge3 tallassa tekee kun missään ei ole selkeästi mikä on mikäkin? http://img444.imageshack.us/img444/8501/kat1t.jpg

Mistä säädetään yksittäisen kielen korkeutta?
Tallan korkeuden säädön kaks mutteria tosta kekkasin mutta muita en tajua.

Niin ja semmonen vielä että kun mulla on blokattu toi talla (ostin käytettynä ja oli valmiiks, hyvä niin) niin tarviiko sen kanssa huolehtia enää intonaatiosta vai toimiiko se ihan kun tavallinen kiinteä talla
ReBeat
03.07.2010 00:28:01 (muokattu 03.07.2010 00:33:04)

tuomas30: Mistä säädetään yksittäisen kielen korkeutta?

Ei mistään.

Niin ja semmonen vielä että kun mulla on blokattu toi talla (ostin käytettynä ja oli valmiiks, hyvä niin) niin tarviiko sen kanssa huolehtia enää intonaatiosta vai toimiiko se ihan kun tavallinen kiinteä talla

No intonaatio ja blokkaaminen ei liity mitenkään toisiinsa. Kielten soiva pituus on hyvä säätää kohdalleen, heilui se talla tai ei. Mutta käytettävyydeltään se blokattu talla vastaa kiinteää tallaa.

kuva:
1. säädetään intonaatio
2. lukitaan kieli paikalleen jotta sitä voidaan alkaa käyttämään
3. säädetään tarvittaessa kielten hienovirettä (sen jälkeen kun vire on ensin laitettu karskisti kohdalleen lavan päässä olevista virittimistä)
tuomas30
03.07.2010 00:42:16 (muokattu 03.07.2010 00:46:19)
Kiitos selvennöksistä.
Jostain guidesta luin että voi säätää yksitellen mutta ei ilmeisesti sitten päde tähän tallaan.
Ja kuulin tuosta intonaatiosta ekan kerran kun kelluvista talloista lueskelin, eikä ainakaan mun akustisessa ole mitään säätömahdollisuuksia tallassa eikä missään muuallakaan niin oletin että ei siitä kiinteillä talloilla tarvi välittää (koska sille ei voi mitään tehdäkään) :P

Entä siis kun talla on nyt blokattu ja intonaatio ehkäpä edellisen käyttäjän toimsesta säädetty, niin tarviiko sitä enää mun säätää esim kielten vaihdon yhteydessä?
ReBeat
03.07.2010 01:00:08

tuomas30: Ja kuulin tuosta intonaatiosta ekan kerran kun kelluvista talloista lueskelin, eikä ainakaan mun akustisessa ole mitään säätömahdollisuuksia tallassa eikä missään muuallakaan niin oletin että ei siitä kiinteillä talloilla tarvi välittää (koska sille ei voi mitään tehdäkään) :P

No akustiset on aika kivikautisia vehkeitä ja ei niissä usein intonaatio olekaan kovin hyvin kohdallaan, verrattuna hyvin säädettyihin sähkökitaroihin :) Niissä on se suora tallaviipale jota on koitettu ehkä vähän viistota eri suuntiin, mutta siinä se sit onkin. Joko toimii tai ei.

Entä siis kun talla on nyt blokattu ja intonaatio ehkäpä edellisen käyttäjän toimsesta säädetty, niin tarviiko sitä enää mun säätää esim kielten vaihdon yhteydessä?

Jos vaihdat saman merkkiset ja saman paksuiset kielet kuin nykyiset on niin intonaation pitäis olla aika hyvin samalla tontilla. Eri merkkisillä kielillä ja varsinkin paksuutta vaihtaessa homma lähtee sitten käsistä ja säätöjä todennäköisesti on syytä tehdä. Mutta jos se tällä hetkellä on hyvä niin "ehjää ei kannata korjata".
tuomas30
10.07.2010 00:24:11 (muokattu 10.07.2010 00:27:03)
mitähän vois tehdä kun ala-E rämiseee melko pahasti vapaana sekä 7. nauhalle asti. A rämisee vapaana- 4. nauhalle asti. D, G, B ei rämise vapaana mutta 2 ja 3. nauhoilta. Ylä-E on ok. Pahimmat on ala-E ja A, muiden kanssa voi melkein jopa elää, mutta ei noiden

Tallan nostaminen ei auta. Enkä pysty silmällä tai korvalla määrittämään mihin ne osuu. Kitara on 5v vanha ibanez rg350dx
Neponen
10.07.2010 00:59:23 (muokattu 10.07.2010 01:00:55)

tuomas30: mitähän vois tehdä kun ala-E rämiseee melko pahasti vapaana sekä 7. nauhalle asti. A rämisee vapaana- 4. nauhalle asti. D, G, B ei rämise vapaana mutta 2 ja 3. nauhoilta. Ylä-E on ok. Pahimmat on ala-E ja A, muiden kanssa voi melkein jopa elää, mutta ei noiden

Tallan nostaminen ei auta. Enkä pysty silmällä tai korvalla määrittämään mihin ne osuu. Kitara on 5v vanha ibanez rg350dx

Soitinkorjaajalla nauhojen hionta, tai vaihto. Tai itse, jos taitoa löytyy =)
Toki kaularaudan säädöllä voi selvitä tilanteesta.
tuomas30
10.07.2010 09:50:51 (muokattu 10.07.2010 11:30:35)
Kyselin ennen kitaran ostoa edelliseltä omistajalta juuri nauhoijen kunnosta ja sanoi että ei rämise. Olisko kuljetuksen aikana voinut tapahtua jotain? :<

Onko ideaa mihin suuntaan ja kuinka paljon kaularautaa kokeilen kääntää?
oiva tumpeloinen
10.07.2010 11:36:53
tuomas30: Kyselin ennen kitaran ostoa edelliseltä omistajalta juuri nauhoijen kunnosta ja sanoi että ei rämise. Olisko kuljetuksen aikana voinut tapahtua jotain? :<

Onko ideaa mihin suuntaan ja kuinka paljon kaularautaa kokeilen kääntää?

Kyllä tuo särisee vähän erinäisistä paikoista viittaisi nauhojen kuntoon. Mutta kokeile vähän löystää kaularautaa, josko se auttaisi ongelmaan. Jonkin verran ainakin, mutta vastaavasti sulla nousee kielet pikkaisen. Sitä voi kokeilla kompensoida laskemalla tallaa, jos ei särinät ala sitten toisesta päästä kitaraa.
mickey76
18.07.2010 18:06:00
Moikka!

Ostin vähän aikaa sitten vähän käytetyn Tokai Firebirdin (FB-53), jossa ilmeisesti on vielä "nuoruuden vaivoja". Kielet rämisi ekalla nauhalla, mutta se vika korjaantui kaularautaa löysäämällä (relief oli nolla, kielet mitatessa seiskanauhalta nauhoissa kiinni!).

Silti vielä on mystinen pulma tuossa "vireisyydessä". Tai ongelma on se, että en edes tiedä, mikä varsinainen ongelma on! Eli G-kieli jonkin verran ja H-kieli erityisesti "huojuvat". Esim A-molli tai E-molli kuulostavat ikävän epävireisiltä, vaikka mittarin mukaan kaikki sävelet ovat kokolailla vireisiä. Eihän noita ihan tarkasti saa. Satula on normaali rimpula, ei Earvana tms. Kromaattisella mittarilla esim. H-kieli näyttää olevan vapaana H ja 1. nauhalta C jne. eli mittarin mukaan kaikki näyttää hyvältä.

Intonaatio on kohdillaan ja kitara on oman näkemykseni mukaan niin säädöissä, kuin voi olla, mutta mikä tässä tökkii? Ja miten tuosta ongelmasta eroon?

Korostan vielä, että kielet ovat vapaana vireessä ja intonaatio on kunnossa. Satula?
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
ibnz
19.07.2010 18:23:03
Ettei mikit olisi liian lähellä kieliä? Magneettien veto voisi kiskoa kieliä epävireeseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)