Aihe: Millanen pedaalilauta sulla on?
1 2 3 4 550 51 52 53 54103 104 105 106 107
Sarko
10.09.2015 21:34:03
Pittäis taas varallisuuden salliessa rakentaa efektilauta tulevalle 6G2 Prinssittömälle. Varmaan homona jotain boosteja + reverb.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
RikuKS
11.09.2015 14:06:23

J-PPP: 8/11 erilaisia säröttimiä tai boosteja. Riittääkö? :)

Näyttää kaikki olevan eri tyylisiä soundeiltaan, joten mä ainakin ymmärrän pointin tuohon määrään. ;)
Kipander
19.09.2015 01:00:05

Moi!

Tässä Kimmo Custom Boardsilta, olemme päivittäneet galleriaamme Custom Soundsin sivuilla, jossa esittelemmme tekemiämme pedaalilautoja. Mukana on jo yli 80 erilaista boardia maamme eturivin muusikoilta kuten Anssi Kela, Arto Tuunela, Erja Lyytinen, Esa Kuloniemi, Janne Puurtinen, Jussi Jaakonaho, Kie Von Hertzen, Pekka Kuusisto, Rane Raitsikka, Tuomas Wäinölä, Varre Vartiainen ja lisää on tulossa koko ajan!

http://www.customsounds.fi/pedaalilaudat/custom-boards-galleria.html

Jos palstalaisille on OK, voin vastata kysymyksiinne pedaalilaudoista, niiden kasauksesta ja ongelmista. Lähestyn teitä auttaminen edellä, eli olen valmis ratkomaan ongelmia puolestanne. Jos joku kokee kirjoitukseni mainostukseksi ja pahoittaa mielensä, lopetan. Uskon kuitenkin pystyväni olla avuksi.

Olemme ainoa paikka Suomessa, joka keskittyy pelkästään pedaalilautoihin, signaalitien parantamiseen ja häiriöäänien eliminointiin. Haluamme kehittyä ja mennä eteenpäin konseptimme kanssa. Teidän ongelmienne ratkaisu on osa tätä prosessia.

Parhain terveisin

Kimmo Aroluoma
Custom Boards
Laulava Kylätohtori
19.09.2015 09:21:37 (muokattu 19.09.2015 09:22:37)
Kipander: Jos palstalaisille on OK, voin vastata kysymyksiinne pedaalilaudoista, niiden kasauksesta ja ongelmista. Lähestyn teitä auttaminen edellä, eli olen valmis ratkomaan ongelmia puolestanne. Jos joku kokee kirjoitukseni mainostukseksi ja pahoittaa mielensä, lopetan. Uskon kuitenkin pystyväni olla avuksi.

Kaikenlaisia mielensäpahoittajia nyt on aina liikkeellä, ei niistä kannata välittää. Minusta olisi epäreilua, että tiedonjanoiset jäisivät ilman neuvoja ja vastauksia muutaman mielensäpahoittajan takia. Onhan tämä nyt huikea ja poikkeuksellinen tilaisuus saada vinkkiä alan ammattilaisilta.

Ja onhan se selvää, ettei kukaan pyhällä hengellä elä, joten mahdollinen mainonta on mielestäni ok. Varsinkin tähän asti se on ollut mielestäni loppu viimeksi todella vähäistä. Uskoisin, että jokainen joka tuntee edes bisneksen alkeet on samaa mieltä. Ilmaisia lounaita ei ole. :)

Peukkua vaan teille! Keep up the good work...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
blueskille
19.09.2015 11:16:26 (muokattu 19.09.2015 11:55:40)

Tuli hiukan karsittua pedaaliarsenaalia ja vaihdettua pienempään Pedaltrainiin. Fuzzit sai väistyä, koska olivat harmittavan vähän käytössä. Kun ei osaa, niin ei vaan osaa. T-Rex Replica siirtyi Badger 18 nupin päältä lautaan, jolloin tap tempon käyttö onnistuu.

http://muusikoiden.net/dyn/users/139406.jpg

Ylärivin pedaalit sain mukavasti nostettua kahdella Pedaltrain PB2 Pedal Riserillä ja wahillekin jäi vielä sopivasti tilaa oikeaan reunaan. Lautana toimii Pedaltrainin Classic Jr softcasella. Lopputuloksena mukavan kompakti pakkaus.
Kipander
19.09.2015 12:04:15

Kiitos!

Kirjoitan parhaillaan Pedaalilautojen FAQ:ta sivuillemme, joten otan mielelläni kysymyksiä vastaan. Luin taannoin alusta loppuun mnetin faq:n, joka toimi hyvänä pohjana. Haluaisin kasata kaiken kattavan tietokannan, joka päivittyy jatkuvasti. Toivottavasti saan sen tekemiseen apua täältä.

Nyt niitä ongelmia ja kysymyksiä :)

Parhain terveisin

Kimmo Aroluoma
Custom Boards

Laulava Kylätohtori: Kaikenlaisia mielensäpahoittajia nyt on aina liikkeellä, ei niistä kannata välittää. Minusta olisi epäreilua, että tiedonjanoiset jäisivät ilman neuvoja ja vastauksia muutaman mielensäpahoittajan takia. Onhan tämä nyt huikea ja poikkeuksellinen tilaisuus saada vinkkiä alan ammattilaisilta.

Ja onhan se selvää, ettei kukaan pyhällä hengellä elä, joten mahdollinen mainonta on mielestäni ok. Varsinkin tähän asti se on ollut mielestäni loppu viimeksi todella vähäistä. Uskoisin, että jokainen joka tuntee edes bisneksen alkeet on samaa mieltä. Ilmaisia lounaita ei ole. :)

Peukkua vaan teille! Keep up the good work...
steelduck
19.09.2015 12:12:44

Kipander:

Nyt niitä ongelmia ja kysymyksiä :)

Missä vaihdeessa kannattaa soundin kannalta alkaa miettiä loopperin laittamista lautaan. Nyt minulla on 6-8 True Bypass efektiä jonossa ja perässä bufferi josta vahvistimeen. En ole oikein hahmottanut loopperin tarpeellisuutta ellei ole tarvetta polkaista useampaa pedaalia kerralla käyntiin tai jos on vanhoja speduja jotka haluaa poistaa signaalitiestä tarvittaessa. (vastasinko nyt omaan kysymykseeni?)
Juzpe
19.09.2015 12:32:13

steelduck: Missä vaihdeessa kannattaa soundin kannalta alkaa miettiä loopperin laittamista lautaan. Nyt minulla on 6-8 True Bypass efektiä jonossa ja perässä bufferi josta vahvistimeen. En ole oikein hahmottanut loopperin tarpeellisuutta ellei ole tarvetta polkaista useampaa pedaalia kerralla käyntiin tai jos on vanhoja speduja jotka haluaa poistaa signaalitiestä tarvittaessa. (vastasinko nyt omaan kysymykseeni?)

No vastasit. Mutta jos eri "käyttötilanteiden" välillä on vähän eroa, esim komppisoundista soolosoundiin siirtyminen on vaan yhden purkin takana, niin eihä sitä loopperia sitten tarvita. Itse tarvitsen, koska jos ajatellaan vaikka ihan realistinen tilanne, että mun pitäis vaihtaa chorustetusta pikkuroso- komppisoundista normaaliin liidisoundiin, polkemisessa olisi seuraavia vaiheita:
- Chorus pois
- Dilsan vaihto, eli Dilsa I pois, Dilsa II päälle
- Vahvarista toinen kanava
- Vahvarista master I->master II
- Kompura pois
- Tubescreamer pois
- Texas Ranger päälle
Eli 7 polkaisua.... tokihan se on viihdyttävää yleisölle kun kitarasoolon alussa ja lopussa 100 kiloinen takkunaama vetää kunnon riverdancen, mutta...
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Confidentum
19.09.2015 12:43:43 (muokattu 19.09.2015 12:48:19)
Juzpe: No vastasit. Mutta jos eri "käyttötilanteiden" välillä on vähän eroa, esim komppisoundista soolosoundiin siirtyminen on vaan yhden purkin takana, niin eihä sitä loopperia sitten tarvita. Itse tarvitsen, koska jos ajatellaan vaikka ihan realistinen tilanne, että mun pitäis vaihtaa chorustetusta pikkuroso- komppisoundista normaaliin liidisoundiin, polkemisessa olisi seuraavia vaiheita:
- Chorus pois
- Dilsan vaihto, eli Dilsa I pois, Dilsa II päälle
- Vahvarista toinen kanava
- Vahvarista master I->master II
- Kompura pois
- Tubescreamer pois
- Texas Ranger päälle
Eli 7 polkaisua.... tokihan se on viihdyttävää yleisölle kun kitarasoolon alussa ja lopussa 100 kiloinen takkunaama vetää kunnon riverdancen, mutta...

Palikoiden karsiminen vähensi meikäläisen steppailutarvetta. Nyt riittää vaan kaksi ilmettä: komppi-ilme ja sooloilme
Kevyellä kattauksella kohti kesää, onko aina pakko olla niin tosissaan
Kipander
19.09.2015 12:59:48

Moi!

Looppereita on moneen lähtöön. Yhdellä loopilla saat signaalin kulkemaan suoraan vahvistimelle, kahden/neljän loopin boksilla saa tehtyä itselleen haluamiaan muutaman pedaalin sarjoja. Kahdeksan/kymmenen loopin ohjelmoitavalla boksilla saadaan tehtyä rajattomasti eri yhdistelmiä pedaaleista.

Eli jos tuntuu, että:

A) soundi kärsii liian monen sarjaan kytketyn pedaalin myötä tai
B) pedaalien päälle ja pois kytkeminen muodostuvat liian monimutkaiseksi

on loopperin käyttö perusteltua.

Olemme tehneet Custom Boardsilla lautoja, joissa on 12-15 efektiä sarjaan kytkettynä ilman loopperia. Tällöin pitää huolehtia, että virransyöttö ja välijohdot ovat laadukkaasti toteutettuja. Jotkut bufferit ovat myös parempia kuin toiset, eli yksi hyvä bufferi (esim Klon etc) voi pelastaa koko ketjun, kun taas Bossien ja Ibanezien bufferit kerrostuvat ikäänkuin kalvoksi signaalin ympärille ja tekevät siitä "muovisen".

Helpoimmin pääsee alkuun asettamalla lautaan yhden loopin boksin kuten Lehle Little Lehle II tai joku One Controlin looppereista (BJF buffer split tai 1 loop box). Muitakin toki on, mutta esim Morleyn vaihtajat eivät mielestäni ole nykystandardien mukaisia.

Parhain terveisin

Kimmo Aroluoma
Custom Boards

steelduck: Missä vaihdeessa kannattaa soundin kannalta alkaa miettiä loopperin laittamista lautaan. Nyt minulla on 6-8 True Bypass efektiä jonossa ja perässä bufferi josta vahvistimeen. En ole oikein hahmottanut loopperin tarpeellisuutta ellei ole tarvetta polkaista useampaa pedaalia kerralla käyntiin tai jos on vanhoja speduja jotka haluaa poistaa signaalitiestä tarvittaessa. (vastasinko nyt omaan kysymykseeni?)
RikuKS
19.09.2015 21:00:51

Muutaman vaihdoksen kautta on spedulankku päätynyt tälläkertaa tällaiseen muottiin:

http://muusikoiden.net/dyn/users/139420.jpg
Juzpe
20.09.2015 02:49:17

Confidentum: Palikoiden karsiminen vähensi meikäläisen steppailutarvetta. Nyt riittää vaan kaksi ilmettä: komppi-ilme ja sooloilme

Karsinta ei oo mulle oikein vaihtoehto, koska joutuu/pääsee tuuttaan multi-genre kamaa ja toisekseen "How can less be more? More is more."
Rintamamies
20.09.2015 14:45:57 (muokattu 20.09.2015 15:56:38)
Tässä uusin versio omastani. Signaali kulkee: Polytune->'69->Texas Ranger->Sky Blue->Ethos->vahvarin input. Loopissa taas Beardsman Chorus->Echorec->Flint->Ditto. Hyvä setti niin kotiin kuin treeneihinkin. George L:t on kyllä vähän pistänyt miettimään, olisko parempia ehdokkaita, esim. Lava? Mitä eroa niissä on? L:t tuppaa välillä heikentämään signaalia turhan helposti.

EDIT. ongelmaa siis nimenomaan liitoksissa, ei itse johdossa

http://muusikoiden.net/dyn/users/139231.jpg
kid ego
20.09.2015 20:06:41
Rintamamies: Tässä uusin versio omastani. Signaali kulkee: Polytune->'69->Texas Ranger->Sky Blue->Ethos->vahvarin input. Loopissa taas Beardsman Chorus->Echorec->Flint->Ditto. Hyvä setti niin kotiin kuin treeneihinkin. George L:t on kyllä vähän pistänyt miettimään, olisko parempia ehdokkaita, esim. Lava? Mitä eroa niissä on? L:t tuppaa välillä heikentämään signaalia turhan helposti.

EDIT. ongelmaa siis nimenomaan liitoksissa, ei itse johdossa

http://muusikoiden.net/dyn/users/139231.jpg

Makee setuppi. Miten käytät eri overdriveja?
"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
Rintamamies
20.09.2015 20:50:54
kid ego: Makee setuppi. Miten käytät eri overdriveja?

Jos soittelisin enemmän bändin kanssa, en tarvitsisi lautaan välttämättä muita säröpurkkeja kuin Texas Rangerin. Shivan soundi on mulle parasta mahdollista, kunhan vaan masteria pääsee avaamaan, ja treble booster on omaan makuun Marshall- tyyppiselle vahvistimelle paras kaveri nimenomaan rokin soittoon.

Mutta kun suurin osa soitoista on valitettavasti himassa, soittelen enimmäkseen puhtaalla kanavalla ja purkeilla. Johtuen ihan siitä, että Shivan OD-kanava on aika tumma alhaisilla volumetasoilla. Käytän Sky Blueta SRV-tyyppisiin bluessäröihin (ja se on aika usein päällä muutenkin), ja Ethosta sitten pehmeisiin pitkiin leadeihin. Fuzzia käyttelen harvemmin ja sitä tuleekin vaihdeltua välillä muihin purkkeihin. En tiedä muista treble boostereista, mutta toi Jaskan laitos toimii kyllä kotivolallakin loistavasti...
Shredator
20.09.2015 21:24:15

Rintamamies: Jos soittelisin enemmän bändin kanssa, en tarvitsisi lautaan välttämättä muita säröpurkkeja kuin Texas Rangerin. Shivan soundi on mulle parasta mahdollista, kunhan vaan masteria pääsee avaamaan, ja treble booster on omaan makuun Marshall- tyyppiselle vahvistimelle paras kaveri nimenomaan rokin soittoon.

Mutta kun suurin osa soitoista on valitettavasti himassa, soittelen enimmäkseen puhtaalla kanavalla ja purkeilla. Johtuen ihan siitä, että Shivan OD-kanava on aika tumma alhaisilla volumetasoilla. Käytän Sky Blueta SRV-tyyppisiin bluessäröihin (ja se on aika usein päällä muutenkin), ja Ethosta sitten pehmeisiin pitkiin leadeihin. Fuzzia käyttelen harvemmin ja sitä tuleekin vaihdeltua välillä muihin purkkeihin. En tiedä muista treble boostereista, mutta toi Jaskan laitos toimii kyllä kotivolallakin loistavasti...

Hyvä että toimi tuo Ranger sulle. Itse en siitä koskaan löytänyt itseä miellyttävää soundia.
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Rintamamies
20.09.2015 21:39:24
Shredator: Hyvä että toimi tuo Ranger sulle. Itse en siitä koskaan löytänyt itseä miellyttävää soundia.

Shiva on äänenväriltään tummempi ja low-midpainotteisempi kuin Marshallit yleensä ovat, sullakin näkyy olevan niitä pari. Rangerilla Shivaan saa enemmän ylämiddleä, jota Marshalleissa on runsaasti jo valmiiksi ja se voi joistain tuntua läpitunkevalta.

Makuasioitahan nämä kuitenkin ovat, kiitokset kaupoista vielä!
Rämppy
21.09.2015 09:16:15 (muokattu 21.09.2015 09:23:29)
Ainakin mun mielestä pedaalien laittaminen loopperin taakse on parantanut soundia selkeästi. Bonuksena tuli parempi efektien hallittavuus. Mun mielestä basso on kitaraakin herkempi soundia syöville pedaaleille: dynamiikan latistuminen ja soundin tumppuuntuminen kuuluu bassossa erityisen häiritsevästi. Siksi laitoin meikäläisen pari hassua bassospedua Little Lehlen perään ja ongelma oli ratkaistu.
Kitarapuolella hommasin pedaalilautaan puolitoista vuotta sitten Loop Masterin 8-looppisen loopperin. Maksoi noin 150 euroa. Ei ole ohjelmoitava, mutta mulla tuollainenkin helpottaa huomattavasti pedaalien käyttöä. Tuo on laadukkaasti toteutettu yksinkertainen vehje, pitää soundin kunnossa.
Saahan sitä sanoa.
madu
21.09.2015 09:25:01
Rämppy: Ainakin mun mielestä pedaalien laittaminen loopperin taakse on parantanut soundia selkeästi. Bonuksena tuli parempi efektien hallittavuus. Mun mielestä basso on kitaraakin herkempi soundia syöville pedaaleille: dynamiikan latistuminen ja soundin tumppuuntuminen kuuluu bassossa erityisen häiritsevästi. Siksi laitoin meikäläisen pari hassua bassospedua Little Lehlen perään ja ongelma oli ratkaistu.
Kitarapuolella hommasin pedaalilautaan puolitoista vuotta sitten Loop Masterin 8-looppisen loopperin. Maksoi noin 150 euroa. Ei ole ohjelmoitava, mutta mulla tuollainenkin helpottaa huomattavasti pedaalien käyttöä. Tuo on laadukkaasti toteutettu yksinertainen vehje, pitää soundin kunnossa.

Täysin samat huomiot bassolla ja sama ratkaisu eli kierrätän Little Lehlen kautta kaikki muut pedaalit paitsi EBS:n multidrive, joka on periaatteessa koko ajan päällä. Omassa bassolaudassa soundia söi pahiten Bossin Bass Synthesizer ja Lehlen kanssa tehtyjen kokeilujen jälkeen myös EHX:n Bass Big Muff sekä Bossin harmonist jäivät Lehlen looppiin. Toki saa vähän ennakoidan tuon Little Lehlen kanssa vaihtoja ja varmaan korvaan tuon 4 looppisella loopperilla niin helpottuu vaihdot.

Skebalaudassa mennään One Controllin Iguana Tail Loop 2 loopperilla, joka on mukavan pienikokoinen, edullinen ja soundia syömätön viiden loopin laite, jossa lisänä kätevä tuner out.
Juzpe
21.09.2015 12:26:39

Shredator: Hyvä että toimi tuo Ranger sulle. Itse en siitä koskaan löytänyt itseä miellyttävää soundia.

Se on kyllä hieno spedu. PAFX:n OC 44- Treblebooster on kans.

Pannaas ny se omankin lankun signaalitie tänne:

Signaalin kulkusuunnan mukaan:
- Kojones Tonebender
- Budwah
- Retrosonic Phaser
Musicom EFX IV-loopperi, loopit sisältää:
1. Jaska's Texas Renger II + Mooer Noise Killer
2. TG-music one after 808
3. MXR Dyna Comp
4. Tyhjä, "varattu" Simblelle tai vast.
5. Tyhjä
6. Tyhjä, "varattu" B9-organ machinelle
7. Crazy Tube Circuits Stoned HZ
8. Tyhjä
9. Tyhjä
10. Kojones Anal-Look Delay

Tyhjiin paikkoihin on tulossa täytettä, kunhan jotain tarpeeksi hämärää mulinexia löytyy. Micro POG, WMD Geiger-Counter, Ring Modulator, Acousticar, B9 jne... on sinne mietinnässä. Lankussa ois vielä tilaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)