Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista
1 2 3 4 549 50 51 52 53109 110 111 112 113
Celeb
31.05.2009 00:07:46
Luin muualta että jotain puhdistusainetta voisi muutaman tipan pistää kytkimeen ja toivoa parasta että lähtisi pelaamaan. Onko tätä todettu toimivaksi tavaksi?
fox
31.05.2009 01:12:06

Celeb: Termos, kuseekohan mulla kitarassa mikit (passiivit) vai juotokset, kun yhtenä päivänä ne yhtäkkiä lopetti toimintansa. Voin virittää kitaran silti johdon kanssa ja jos pistän vahvarista mökät täysille niin kuulen juuri ja juuri hiljaisen clean-soundin. Muuten ei ääntä lähde. Juotokset näyttävät päällisin puolin kaikki toimivilta mutta en ole koittanut yleismittarilla mitata. Kitara kuitenkin toimi vielä ennen...

Oletkos sitä vaffistinta testannut toisella kitaralla?? Meinaan, jos virittimelle tulee signaali kitarasta, niin kyllä sieltä pitäs ulos tulla muuallekin.. Noin äkkiseltään ajatellen. Totta kai kannattaa yleismittarilla myös se kitaran sähköpuoli läpi käydä, vaan ehken ensittäin tuota muutakin ketjua..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Celeb
31.05.2009 09:27:05
fox: Oletkos sitä vaffistinta testannut toisella kitaralla?? Meinaan, jos virittimelle tulee signaali kitarasta, niin kyllä sieltä pitäs ulos tulla muuallekin.. Noin äkkiseltään ajatellen. Totta kai kannattaa yleismittarilla myös se kitaran sähköpuoli läpi käydä, vaan ehken ensittäin tuota muutakin ketjua..

Juu, vahvistin toimii muilla kitaroilla ja siitä olen varma, että missään muussa ei ole vikaa kuin kitarassa. Menee vähän yli hilseen kyllä kun virittimelle tosiaan tulee signaali mutta ääntä ei kuulu kuin pieni pihaus kun vahvari on ihan täysillä. Jos vika on kyktkimessä niin aika mystisesti jokainen asento on menettänyt kontaktin samaan aikaan.
tilupelle
31.05.2009 15:14:06 (muokattu 13.06.2009 16:35:55)
onko tiedossa nettikauppaa mistä saisi humbukkerien alnico magneetteja tilattua
Larzes
03.06.2009 20:31:09
Onko mitään väliä soundissa (tai missään muussakaan) jos mikit on pistetty eri päin? Siis samaan reikään eikä myös kuitenkaan ylösalaisin :D
fox
03.06.2009 20:47:27

Larzes: Onko mitään väliä soundissa (tai missään muussakaan) jos mikit on pistetty eri päin? Siis samaan reikään eikä myös kuitenkaan ylösalaisin :D

Jos ne mikit ei ny ihan toisissaan kiinni ole, niin eipä eroja. Lähinnähän siinä tulee tuo, että sen eri päin olevan mikin, jos se on humbukkeri nimittäin, magneettinen napaisuus on eri päin. Ihan lähekkäin olevilla tää voi aiheuttaa sustainin "menetystä" kun se kieli joutuu "saman napaiseen" mutta voimakkaampaan magneettikenttään. Lakkaa näet nopeammin värähtelemästä.. Mutta melko minimaalinen tuokin juttu on, ennemmin tuon värähtelyn demppaa vaikka liian likellä kieliä oleva mikrofoni.
Ja juu, ei kannata ylösalaisin laittaa... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Larzes
03.06.2009 22:14:53 (muokattu 08.06.2009 21:59:14)
--------------
Pikkupomo
05.06.2009 08:22:09 (muokattu 05.06.2009 15:16:39)
edit: sainkin kaikkeen jo vastauksen kun kävin ihan kitaraliikkeessä, joten ei mitään enää :)
Petrucci-
17.06.2009 23:54:28
Olen soittanut noin 3vuotta kitaraa ja mulla on Epiphone Les Paul Standard ja jotenki tuntuu, että sen mikit on vähä huonot, niin kannattaisiko vaihtaa siihen mikit ja minkälaiset mikit kannattaisi vaihtaa? Olisiko neuvoja?
oiva tumpeloinen
17.06.2009 23:58:14
Petrucci-: Olen soittanut noin 3vuotta kitaraa ja mulla on Epiphone Les Paul Standard ja jotenki tuntuu, että sen mikit on vähä huonot, niin kannattaisiko vaihtaa siihen mikit ja minkälaiset mikit kannattaisi vaihtaa? Olisiko neuvoja?

Jos sä lähdet vaihtamaan mikkejä, niin ensin sun pitää itse selvittää, mikä niissä vanhoissa mättää ja mitä pitäisi saada tilalle. Jokaisella on oma makunsa tsöyndin suhteen ja siltä pohjalta noilla tiedoilla on mahdotonta vastata mitään järkevää. Siihen päälle semmoinen juttu, että mikkien vaihdolla ei mitään järisyttävän isoa muutosta saada aikaan.

Mut jos nyt nopeasti pitää jotain ehdottaa, niin käy Duncanin ja Dimarzion sivuilla katsomassa eri malleja. Kun löytyy kuumottava malli, suuntaat katseesi tämän palstan torille. Ostat mikit sieltä ja kokeilet. Jos ei ole hyvät, laitat takaisin torille ja vaihdat joihinkin muihin mikkeihin.
humppahanuristi
23.06.2009 13:27:04

oiva tumpeloinen: Siihen päälle semmoinen juttu, että mikkien vaihdolla ei mitään järisyttävän isoa muutosta saada aikaan.

Niin, no miten sen nyt ottaa. Onhan niissä erilaisissa mikeissä (samantyyppisissäkin) eroja ulosannin suhteen niin soundin kuin ihan signaalin voimakkuuden suhteen. Saattaa sama vahvistin samalla kitaralla eri mikeillä kuulostaa hyvältä tai huonolta. Ihan vaan pelkkien mikkien erolla.
Ihan omien käytännön kokemusten pohjalta vaan.
Humpasta rautalankaan...
oiva tumpeloinen
23.06.2009 13:43:10 (muokattu 23.06.2009 13:43:34)
humppahanuristi: Niin, no miten sen nyt ottaa. Onhan niissä erilaisissa mikeissä (samantyyppisissäkin) eroja ulosannin suhteen niin soundin kuin ihan signaalin voimakkuuden suhteen. Saattaa sama vahvistin samalla kitaralla eri mikeillä kuulostaa hyvältä tai huonolta. Ihan vaan pelkkien mikkien erolla.
Ihan omien käytännön kokemusten pohjalta vaan.

Kyllähän niillä jotain eroja aikaan saa, ei siinä mitään. Mut sen verran on tullut noita mikkejä vaihdeltua, että lopputuloksena mä en kyllä ole vielä päässyt siihen, että pelkästään mikkien vaihdolla saadaan paskalta kuulostava vahvari soimaan hyvin tai päin vastoin. Kyllä ne mikkien vaihdot on yleensä enemmän tai vähemmän loppusilausta. Jos soundiin haluaa isoakin muutosta, niin kannattaa lähteä vahvarin päästä vaihtamaan, sitten kitaroista ja vasta viimeisenä mikeistä. Tämä nyt se mun $0.02 näin omien kokemusten pohjalta.
humppahanuristi
24.06.2009 21:08:55

oiva tumpeloinen: Kyllähän niillä jotain eroja aikaan saa, ei siinä mitään. Mut sen verran on tullut noita mikkejä vaihdeltua, että lopputuloksena mä en kyllä ole vielä päässyt siihen, että pelkästään mikkien vaihdolla saadaan paskalta kuulostava vahvari soimaan hyvin tai päin vastoin. Kyllä ne mikkien vaihdot on yleensä enemmän tai vähemmän loppusilausta. Jos soundiin haluaa isoakin muutosta, niin kannattaa lähteä vahvarin päästä vaihtamaan, sitten kitaroista ja vasta viimeisenä mikeistä. Tämä nyt se mun $0.02 näin omien kokemusten pohjalta.

Hyvän vahvarin saa kyllä kuulostamaan huonolta huonoilla mikeillä mutta päin vastoin ei taida kyllä tapahtua, myönnetään.
Kyllähän se tietysti vahvarin ominaissoundi on tunnistettavissa mikeistä huolimatta mutta huomattavaa eroa saa aikaan. Tosin tietysti tämä "huomattava" on suhteellinen käsite :) Saattaa tietysti olla jotain psykologista vaikutustakin.
Humpasta rautalankaan...
Lecar
06.07.2009 10:21:47
Nyt tarvis apua.

Mun Ibanez SAS32seen vaihdettiin liikeessä alkuperäisen tallahumpparin tilalle Di Marzion Evo. Alkuperäinen mikki oli puolitettava kuten evokin. Puolitus tapahtui volumenuppia nostamalla. Nyt se on kääntynyt toisin päin eli nuppi pohjassa evo on puolitettuna ja nuppi ylhäällä taas humpparina. Mistäs toi voi johtua? Jotkin johdot ristissä vai mikä?

Mikitys tossa kitarassa on mallia H-S-S.
Zeeboo
06.07.2009 10:25:22 (muokattu 06.07.2009 11:26:56)
Lecar: Nyt tarvis apua.

Mun Ibanez SAS32seen vaihdettiin liikeessä alkuperäisen tallahumpparin tilalle Di Marzion Evo. Alkuperäinen mikki oli puolitettava kuten evokin. Puolitus tapahtui volumenuppia nostamalla. Nyt se on kääntynyt toisin päin eli nuppi pohjassa evo on puolitettuna ja nuppi ylhäällä taas humpparina. Mistäs toi voi johtua? Jotkin johdot ristissä vai mikä?

Mikitys tossa kitarassa on mallia H-S-S.

Kytkimessä on vissiin kuusi nastaa?

Pihuat siinä potikan pohjassa olevassa kytkimessä ovat noista oireista päätellen lipsahtaneet väärinpäin. Kun vaihdat ylimmän ja alimman keskenään, niin pitäisi toimia oikein.

Punainen lähtöön, vihreä maihin ja loput...

_______
             | o    o|
             |       |
valk & musta-|-o    o|
             |       |
maihin-------|-o    o| (Jos toimii väärinpäin, niin tämä piuha ylempään nastaan)
              _______

...näin.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Shredator
12.07.2009 19:54:08 (muokattu 12.07.2009 19:59:29)

Etsiskelen uutta tallamikkiä Jacksoniini. Mikä olisi sellainen erotteleva ja alapäältään tiukka metallijyrä? Lähinnä mietin jotain Duncanin JB:tä, tuota uutta Dimarzion Crunch Labia tai D Sonicia. Löytyisikö ehdotuksia? Kitara on siis D-vireessä ja body mahonkia.
http://www.youtube.com/watch?v=vciCWOYDhfU
TTV
14.07.2009 21:04:37
Shredator: Etsiskelen uutta tallamikkiä Jacksoniini. Mikä olisi sellainen erotteleva ja alapäältään tiukka metallijyrä? Lähinnä mietin jotain Duncanin JB:tä, tuota uutta Dimarzion Crunch Labia tai D Sonicia. Löytyisikö ehdotuksia? Kitara on siis D-vireessä ja body mahonkia.

Duncaneissa on mielestäni parempi ominaissaundi kuin DiMarzioissa, jotka kuulostavat liian "kliinisiltä". Kaavailemasi JB on varmasti kokeilemisen arvoinen ja toiseksi vaihtoehdoksi ehdottaisin SH-6, eli Distortion; se toimii itselläni kokomahonkisessa Axxionissa (E-vireessä) aivan sairaan hyvin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
guitarz
14.07.2009 21:42:36
Olisiko tietoa ibanezin art 120:n mikeistä
guitar is my god!
Coe
17.07.2009 17:12:04 (muokattu 17.07.2009 17:12:21)
Vaihdoin kitaraan Blackout-setin oheisen kytkennän mukaisesti, eli 2 vol, 1 tone, 3 way switch.

http://www.seymourduncan.com/suppor … ics.php?schematic=2_blackouts_2v_1t

Lopputuloksena talla- ja kaulamikkitoimii, mutta kytkimen keskiasennossa kuuluu pelkkä kaulamikki. Olen päällisin puolin katsonut juotokset ja kytkennän, mutta jotain näköjään jää huomaamatta...

Osaisiko joku tämän diagnoosin pohjalta arvella missä vika piilee?
Down. Pick.
P-man
17.07.2009 18:06:56
Etsiskelen uutta tallamikkiä Jacksoniini. Mikä olisi sellainen erotteleva ja alapäältään tiukka metallijyrä? Lähinnä mietin jotain Duncanin JB:tä, tuota uutta Dimarzion Crunch Labia tai D Sonicia. Löytyisikö ehdotuksia? Kitara on siis D-vireessä ja body mahonkia.

Lundgren M6.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)