![]() 14.01.2008 14:08:43 (muokattu 14.01.2008 14:10:21) | |
---|---|
Jos jollain Bossin GT:llä tekee samat säädöt kuin tekisi oikealla laitteella, tulos on radikaalisti erilainen. Tulee aika muovista surinaa. Bosseista saa parhaat soundit ulos vasta sitten kun ei yritäkään käyttää samantyylisiä säätöjä ja soundiyhdistelmiä kuin analogi-/putkikamoissa. Eihän niitä potikan asentoja tietenkään voi kopioida, ei ne välttämättä täsmää edes kahden samanlaisen oikean vahvistimen välillä. Tarkoitin että täytyy ymmärtää mitä tietynlaisen soundin tekemiseen vaaditaan. Jos GT:n kytkee kitaravahvistimeen, niin vahvistimen ja kaapin ominaisuudet vaikuttaa soundiin oleellisesti, kuten myös kitaran ominaisuudet ja soundi. Kitaravahvariin kytkettäessä GT toimineekin parhaiten pelkkänä efektipedaalina. Ei mallinnettua soundia kannata ajaa uudelleen jonkun ihan toisen kuuloisen vahvarinipun läpi. Paskaltahan se suurella todennäköisyydellä silloin kuulostaakin. Kokemusta on kitaransoitosta & kitarakamoista yleisesti vuodesta 1986 alkaen, Bossin GT-laitteista nyt reilu 5 vuotta (ensin GT-6:sta). Luullakseni minulla on jonkin verran "ymmärrystä soundin muodostuksesta ja sen edellytyksistä". Kokemusvuodet ei kerro mitään, vaan se kuinka ne vuodet on kuluttanut. Eli ruuvaako niitä vehkeitä päivittäin vai kerran kuussa, millaisilla laitteilla ja minkälaisissa olosuhteissa niitä soundivertailuja tekee jne. jne. jne. Olen kyllä tavannut useammankin kitaristin, jotka eivät yli kymmenen vuoden kokemuksen jälkeenkään tiedä miksi jotain tiettyä soundia hänen kamoillaan ei saa aikaan. Minulla se kritiikki mene pohjimmiltaan siihen, että GT-6:sta js GT-8:sta ei yksinkertaisesti vain tule yhtään sellainen soundi kuin oikeasta putkivahvarista. Vaan muovinen digitaalisurina. VOX Tonelab nokittaakin GT:t mennen tullen soundin laadussa. Vaikea kommentoida kun ei tiedä minkälaisten kamojen läpi GT:tä käytät. Eikä mallintamalla oikeaa putkisoundia saa aikaan, se on selvä. Harvemmin se onnistuu millään yhden putkiasteen laitteillakaan. Jos putkisoundia halajaa, niin GT:n kaveriksi kandee hommata putkipääte, toimii kyllä hienosti. Jos käyttää pelkkää vahvistinmallinnusta, tulisi olla neutraali soundinen vahvari, ja vastaava kaappi kuin siinä alkuperäisessä setissä jota mallinnuksella haetaan. Kaapilla on todella suuri vaikutus soundiin, ennen kaikkea tuolla mainitsemallasi "surinaosastolla". Se vahvistinmallinnushan mallintaa vain sitä, mitä alkuperäisen vahvarin kaiutinulostulosta tulee. Voxista olen kuullut hyvää, mutta en osaa sanoa siitä sen enempää kun en ole itse testannut. Olen kyllä ymmärtänyt sen soundimaailman olevan hieman eri koulukunnalle suunnattu kuin Boss. | |
![]() 14.01.2008 14:49:00 (muokattu 14.01.2008 15:00:40) | |
Tuo ny ei vaan pidä paikkaansa. Itellä tuo vehje oli jonkin aikaa, mutta ei se ongelma ollut säädön vaikeus (tai se että en ymmärtäisi soundin muodostumista), vaan se, että ne vahvarimallit oli isommilla säröillä todella siriseviä ja digitaalisia kautta linjan. Esim. Mesan Recto ei kuulosta Bossin versiolta missään olosuhteissa... Tuon perusteella ei voi sanoa mitään, pitäisi tietää myös minkälaiset asetukset sulla oli GT:ssä, sekä mihin GT oli kytketty. Ja mitä mahdat tarkoittaa tuolla Bossin versiolla Mesan Rectosta? Omaan korvaan Podeissa on paremmat vahvarimallinnukset, mutta efekteissä GT-8 vie voiton. Kotistudion nauhoitusvehkeeksi XT oli vaan mulle selkeästi parempi, keikkakäyttöön efektimasiinaksi hyvän vahvarin yhteyteen GT-8 saattaa olla oikein passeli. Vahvarimallinnukset on ehkä sikäli "paremmat" että Podeissa käyttöliittymä on tehty vastaamaan enemmän kitaravahvaria, jolloin se saattaa olla tutumpi käyttää. Mutta Pod siinä samalla mallintaa myös niiden vahvareiden puutteet. Bossilla on sen lisäksi vielä iso nippu työkaluja, joilla sitä mallinnusta voi ruuvata oman kalustonsa vaatimuksiin sopivammaksi. Ja tuosta kotistudionauhoituksesta, tarkoitatko tällä myös kaiutinmallinnusta, eli vedät suoraan linjaan? Mun kokemuksilla GT:n mallinnukset pesee Pod kajarimallinnukset 6-0, mutta niitäkin täytyy osata käyttää. Bossilla niitä voi muokata todella paljon, siinä missä Podin vastaavia ei. | |
![]() 14.01.2008 16:34:31 (muokattu 14.01.2008 16:36:07) | |
Tuon perusteella ei voi sanoa mitään, pitäisi tietää myös minkälaiset asetukset sulla oli GT:ssä, sekä mihin GT oli kytketty. Ja mitä mahdat tarkoittaa tuolla Bossin versiolla Mesan Rectosta? Noh, myönnettäköön, että en hirveän kauaa jaksanut tuon GT-8:n kanssa tapella, ne soundit kun eivät olleet lähellekään sitä mitä hain. Taisin tuota testata silloin Marsun trankkuun ja aktiivimonitoreihin... Särön luonne vaan pysyi samanlaisena, ei ollut mun makuun. Olen kyllä ihan ok-tason klippejäkin tuolla pelillä vedettynä, eli varmasti pidemmän ruuvauksen tuloksena olisin päässyt lähemmäksi haluamiani soundeja. Toki Podinkin kanssa kesti aikansa ennenkuin ne mojovimmat soundit sieltä irtosi, mutta se antoi heti alkuun edes "sinnepäin" soundeja - mallinnukset kuulosti suoraan sanottona enemmän esikuviltaan, vähemmän digitaalisilta (vaikka sitä digi-sirinää esiintyykin myös XT:ssä säröä lisättäessä). Vahvarimallinnukset on ehkä sikäli "paremmat" että Podeissa käyttöliittymä on tehty vastaamaan enemmän kitaravahvaria, jolloin se saattaa olla tutumpi käyttää. Mutta Pod siinä samalla mallintaa myös niiden vahvareiden puutteet. Jaa, mitkä puutteet? Mun mielestä tuo on kylläkin positiivinen asia, että Line 6 on pyrkinyt mallintamaan myös eri vahvarien toimintatapoja. Vaikka eihän Podissakaan ole mallinnettu koko vahvaria, eli kyseisestä pelistä on valittu aina yks kanava. Bossilla on sen lisäksi vielä iso nippu työkaluja, joilla sitä mallinnusta voi ruuvata oman kalustonsa vaatimuksiin sopivammaksi. Kyllähän noita löytyy XT:stäkin (valinta eri laitteille: studio direct, combo, stack ym.). Ja tuosta kotistudionauhoituksesta, tarkoitatko tällä myös kaiutinmallinnusta, eli vedät suoraan linjaan? Mun kokemuksilla GT:n mallinnukset pesee Pod kajarimallinnukset 6-0, mutta niitäkin täytyy osata käyttää. Bossilla niitä voi muokata todella paljon, siinä missä Podin vastaavia ei. Kyllähän tuota tuli paljon käytettyä just suoraan diginauhuriin, hienosti pelitti. Ainakin Podissa tohon kajarimallinnuspakettiin kuuluu myös säädettävät mikkimallit ja -asennot sekä tilan määrä ym... Millä tavalla noita kaiuttimia voi GT:ssä säätää (en muista)? Tällä hetkellä XTL on pääasiassa efektimasiinana vahvarin efektilenkissä. Reverbit ja delayt tuossa ehkä efekteistä eniten miellyttävät, chorukset, flangerit, phaserit ei ehkä niinkään. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks | |
![]() 14.01.2008 18:45:42 | |
Noh, myönnettäköön, että en hirveän kauaa jaksanut tuon GT-8:n kanssa tapella, ne soundit kun eivät olleet lähellekään sitä mitä hain. Taisin tuota testata silloin Marsun trankkuun ja aktiivimonitoreihin... Särön luonne vaan pysyi samanlaisena, ei ollut mun makuun. Olen kyllä ihan ok-tason klippejäkin tuolla pelillä vedettynä, eli varmasti pidemmän ruuvauksen tuloksena olisin päässyt lähemmäksi haluamiani soundeja. Tosta trankusta pitäis tietää mikä vehje se oli ja mihin väliin GT oli kytketty. Mutta toi kuvaus kuulostaa siltä, kuin vahvistinmallinusta ajaisi aktiivimonarilla ilman kaiutinmallinnusta. Se kuulostaa kyllä pahalta kun aktiviikajareiden taajusvaste on huomattavasti laajempi kuin kitarakaapeissa. Toinen vaihtoehto voisi olla efektilooppiin kytketty GT, jota kitaravahvarin etuaste ajaa ruvelle liian voimakkalla signaalilla. Toki Podinkin kanssa kesti aikansa ennenkuin ne mojovimmat soundit sieltä irtosi, mutta se antoi heti alkuun edes "sinnepäin" soundeja - mallinnukset kuulosti suoraan sanottona enemmän esikuviltaan, vähemmän digitaalisilta (vaikka sitä digi-sirinää esiintyykin myös XT:ssä säröä lisättäessä). Jaa, mitkä puutteet? Mun mielestä tuo on kylläkin positiivinen asia, että Line 6 on pyrkinyt mallintamaan myös eri vahvarien toimintatapoja. Vaikka eihän Podissakaan ole mallinnettu koko vahvaria, eli kyseisestä pelistä on valittu aina yks kanava. Kyllähän noita löytyy XT:stäkin (valinta eri laitteille: studio direct, combo, stack ym.) Noi on oletusasetuksia, jotka lisää outtiin esisäädetyn EQ keskimäärin kuvausta vastaavan kokoluokan vahvarille jne. Kyllä niitä täytyy aina yleensä vielä säätää ennenkuin soundi on kohdallaan. Puutteilla tarkoitin sitä, että normaalissa kitaravahvistimissa ei ole mm. parametristä EQ:ta käytössä, ainoastaan bass, middle, treble, presence jne, jotka ovat kiinteillä taajuuksilla ja Q arvoilla. Bossissa on erittäin hyvät EQ:t joilla saa todella paljon aikaan. Kyllähän tuota tuli paljon käytettyä just suoraan diginauhuriin, hienosti pelitti. Ainakin Podissa tohon kajarimallinnuspakettiin kuuluu myös säädettävät mikkimallit ja -asennot sekä tilan määrä ym... Millä tavalla noita kaiuttimia voi GT:ssä säätää (en muista)? Onhan noi Podin kajarimallinnukset tyhjää paremmat, mutta ero on suuri verrattuna GT kajarimallinnukseen. GT:ssä on huomattavasti enemmän oikeasti mikitetyn kitarakaapin tuntua kuin Podissa, jonka mallinnus kuulostaa lähinnä EQ presetiltä. Vertailu täytyy suorittaa tietenkin studio-olosuhteissa. XT:tä en ole käyttänyt, vain Pod1 ja Pod2, HD147, ja taskuPodia. Mutta niissä kappimallinnukset on muistaakseni jokaisessa kiveenhakattuja. Voihan niitä vaihdella vahvarimallista toiseen, mutta harvemmin ne niin toimii. GT:ssä sen kaappimallin "voi rakentaa itse" kaikista mallinnetuista komponenteista. En jaksa alkaa luettelemaan, manuaali löytyy netistä. Tällä hetkellä XTL on pääasiassa efektimasiinana vahvarin efektilenkissä. Reverbit ja delayt tuossa ehkä efekteistä eniten miellyttävät, chorukset, flangerit, phaserit ei ehkä niinkään. Jos haluaa käyttää kitaravahvaria, niin pelkkinä efekteinä noita vermeitä pitäisikin käyttää. Mallinnetun vahvistinsoundin ajamisessa kitaravahvarin läpi ei ole mielestäni kovinkaan paljon järkeä, koska se kitaravahvari muuttaa soundia aika lailla. Jokaisella vahvarilla on oma soundinsa, josta se mallintava verme taas ei tiedä mitään, joten helevetinmoiseksi säätämiseksi se menee. Päätevahvari (mielummin putki) yhdistettynä omaan soundiin sopivaan kitarakaappiin, niin mallinnuksessa on jo huomattavasti enemmän järkeä. | |
![]() 14.01.2008 20:32:15 | |
Minulla se kritiikki mene pohjimmiltaan siihen, että GT-6:sta js GT-8:sta ei yksinkertaisesti vain tule yhtään sellainen soundi kuin oikeasta putkivahvarista. Vaan muovinen digitaalisurina. VOX Tonelab nokittaakin GT:t mennen tullen soundin laadussa. Mulla olis nyt tilaisuus kuunnella rinnan GT:tä ja Tonelabia, joten: Kun kerran kehuit Tonelabia noin voimakkaasti, niin voisitko postata tänne jonkun selkeästi GT:n nokittavan Tonelab-saundin asetukset. Mielellään mahdollisimman suurella säröllä (ei mitään country-cleania). Rock, tai metalli, sama se. Kysyn siksi koska itse en sellaiseen ihmeeseen ole vielä pystynyt. Tonelabissä on sen verran vähän säätönumikoita, että yhden hyvän asetuksen kirjoittamiseen ei mene varmaankaan kauan. Mainitse samalla toimiiko se sulla super-stratolla, perus-stratolla tai Les Paul-tyyppisellä kitaralla. Mulla on mahdollisuus testata se joko Cube 30:llä, tai sitten kuulokkeilla. Saatanan tunarit! | |
![]() 14.01.2008 22:50:16 (muokattu 14.01.2008 22:59:39) | |
Tosta trankusta pitäis tietää mikä vehje se oli ja mihin väliin GT oli kytketty. Mutta toi kuvaus kuulostaa siltä, kuin vahvistinmallinusta ajaisi aktiivimonarilla ilman kaiutinmallinnusta.... Kuulepa Vtaina, kyllä noita laitteita tulee sen verta paljoa käytettyä, että tiedän miten päin ne pitää asentaa. Kyllä tuota tuli väännettyä ja käännettyä ihan riittävästi. Voisiko olla mahdollista että minä en vaan pidä Boss GT-8:sta? XT:tä en ole käyttänyt, vain Pod1 ja Pod2, HD147, ja taskuPodia... Niin, tässä tullaan toiseen hankalaan kohtaan. Suosittelisin testaamaan kyseisen laitteen ennenkuin sen tuomitset. Nuo kun ovat yksinkertaisesti eri laitteita... Ja muista testata Pod XT studio-olosuhteissa ;) E: Ja kannattaa muistaa että laitteen hyvyys ei ole pelkästään sen massiivisissa säätömahdollisuuksissa - toiset arvostavat erilasia käyttöliittymiä. Aika hyvää perusinfoa tuossa kyllä tuli mallintavia käyttäville, mulle uutta asiaa ei kyllä tullut paljoa... Itelläkin on ollut mallintavia/multipaavoja aikas laidasta laitaan: Zoom PS-02, V-Amp 2, GT-8 ja XT live ovat olleet käytössä ja Tonelabiinkin olen päässyt suht hyvin kaverilla tutustumaan. Mutta kuten todettua, hyvää infoa tuossa oli mallintavien toiminnasta. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks | |
![]() 15.01.2008 14:26:35 | |
Eikös ole loistavaa kun boss, bod , vox tai jokin muu peli malintaa eri tavalla.Sehän olisi kamalaa kun joka purkista tulisi samat mallintavat soundit. Kun luulen... että soundeja ja niiden hyvyydestä / huonoudesta on yhtä paljon kun on hyviä/huonoja kitaristeja.Minulla on boss-8 , pod x3, tonelab se..kaikissa on hyviä ja huonoja puolia.Oma "luonne" joka purkissa. Mutta yhteenvetona kun toi läjä mallintavia maksaa noin 1000 ekua ja soundeja on vaikka mitä niin ei kilo hinta ole lainkaan paha. Noille urbanmetalgain mihille sen verran että kyllä ne rankimmat säröt saa pienemmistäkin purkeista aikaan..nää purkit on kuin antaisi helmiä sioille vai miten se olikaan.. mika | |
![]() 15.01.2008 14:42:03 | |
Pakko kirjoittaa hieman kun on kokemusta noista kaikista laitteista mistä kiistelette. :D Olen itse omistanut Mallintavia alku ajoista asti ja ne ajaa asiansa monessa paikassa. GX-700 Boss oli ensimmäinen mallintava mikä minulla oli siitä on menty GT-sarjan kautta Podien 2&XT vettakin kävi tonelabbikin oli nyt on vain jäljellä POD PRO ja sekin siksi että se on räkki malli ja siten mukava lisä studio kalustossa. Suurin noiden kaikkien ongelma on se että porukka ei TODELLAkaan osaa käyttää niitä. Ei laiteta asetuksia setupin mukaan. Perus moka on se että vedetään kitarakaappiin kaappi mallinukset päällä ja valitetaan tunkkaisuutta. Harva muistaa katso sen Global asetuksen siitä onko se line vai instrument. Bossilaisissa on vielä erikseen se setuppi minkä kitar komero on perässä. Jos teen pikaisen listauksen omista kokemuksista. Boss GT- sarja on loistava efekti käyttöön. PAras siinnä sillä Tweakkaus mahdollisuudet on todella kattavat. Ei niinkään hyvä nauhoitellessa linjaan. Toimii myös vahvarin edessä hyvin. Parametri viidakkoon eksyy helposti. POD paras nauhoitteluun, vaatii eniten säätöä saadakseen ulos hyvät soundit. Parannusta tapahtunnut dynamiikassa paljon joka mallin myötä. Vetta oli suuri pettymys mutta kakkos versio pikaisella testauksella oli paljon parempi. Vox Tonelab Paras "pre-amp" kaikista. Eli toimii erityisesti keikka käytöss ajaessa esim putkipäättäriin. kaikkein paras responssi soitto tatsiin. Global settingsistä löytyva asetus auttaa soundissa kun tarvii vaihtaa päätteen ja nuppi meiningin välillä. Helppo käyttää. Ja kaikista olen saanut tarvittavat säröt metallin soittoon vaikka moni väittääkin ettei tonelabista saa tarpeeksi gainiä :D Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 16.01.2008 13:38:20 | |
Kuulepa Vtaina, kyllä noita laitteita tulee sen verta paljoa käytettyä, että tiedän miten päin ne pitää asentaa. Kyllä tuota tuli väännettyä ja käännettyä ihan riittävästi. Voisiko olla mahdollista että minä en vaan pidä Boss GT-8:sta? Mielipiteesi Bossista tuli toki selväksi heti alussa, mutta todelliset syyt siihen lienee muualla kuin äänenlaadussa. Esim. et osannut laitetta säätää omaan setuppiisi sopivaksi, jonka takia et saanut tavoittelemaasi soundia aikaan. Omien kokemuksien mukaan Bossin soundia on vaikea luonnehtia muovisen tai digitaalisen kuuloiseksi. Joku säätö, asetus tai kytkentä sulla on melko varmasti ollut persiillään. Niin, tässä tullaan toiseen hankalaan kohtaan. Suosittelisin testaamaan kyseisen laitteen ennenkuin sen tuomitset. Nuo kun ovat yksinkertaisesti eri laitteita... Ja muista testata Pod XT studio-olosuhteissa ;) Toki eri laitteet on eri laitteita. Yleistys perustui siihen, että mallinnukset on softa-algoritmejä, joita on helppo kopioda tuotteesta toiseen. Elävässä elämässä näin usein tehdään, sillä toimivaksi todetun softan kehittäminen on kallista. Lisäksi omakohtaista kokemusta löytyy Pox XT bassoversiosta (studio-olosuhteissa), jonka kaappimallinnus oli samaa tasoa noiden aiemmin mainittujen kitaramallien kanssa, joten en uskonut skebaversiossakaan olevan mitään käänteentekevää parannusta. Joku muukin sitä tuossa kuintenkin kehui, joten täytynee antaa XT:lle mahdollisuus kun seuraavan kerran on tilaisuus testata. E: Ja kannattaa muistaa että laitteen hyvyys ei ole pelkästään sen massiivisissa säätömahdollisuuksissa - toiset arvostavat erilasia käyttöliittymiä. Ei tietenkään, enkä minäkään niin sanonut. Säätöjä ei laitteissa kukaan kaipaa yhtään enempää kuin mitä sen oman soundin ruuvaamiseen omilla kamoillaan tarvii. Pointtini oli se, että Bossin monipuolisten säätömahdollisuuksien ansiosta sen käyttömahdollisuudet on laajemmat kuin monessa kilpailijassa. | |
![]() 16.01.2008 16:42:52 (muokattu 16.01.2008 16:43:29) | |
Omien kokemuksien mukaan Bossin soundia on vaikea luonnehtia muovisen tai digitaalisen kuuloiseksi. Niin, se soundin muovisuus ja digitaalisuus on suurelta osin myös kuulijan korvassa. Joihinkin musatyyleihin noilla Bossin soundeillakin olisi päässyt suht pitkälle, mun etsimääni paksua komppijyrää en päässyt lähellekään. Perus puhtaat tuossa oli kyllä oikein messevät... Ja ne efektit olivat todella kattavat ja vielä varsin hyvälaatuiset. Joku säätö, asetus tai kytkentä sulla on melko varmasti ollut persiillään. Samalla tavalla voisin jankata sulle niistä sun (XT:n kaltaisten laitteiden) testeistä: olivatko kaikki säätimet varmasti kohdillaan? ;) Kyllä mä ne eri kytkentämahdollisudet ym. testasin, vielä useampaan otteeseen eri vehkeisiin kytkettynä. Veikkaisin että puhtaasti säätämällä olisin päässyt parempiin lopputuloksiin - esimerkiksi equttamalla sitä hi-gain -mallinnuksia vaivannutta sirinää isolla kädellä pois. Oon testannut tuota Bossia myös jälkikäteen myös pikaisesti ja kuullut varsin mittavan läjän erinäisiä klippejä laitteesta, mutta mielipiteeni on yhä sama: Pod XT Livessä on paremmat vahvarimallinnukset, eteenkin ns. värittömään äänilähteeseen liitettynä. Ihme jankkaukseksi menee tämä :) "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks | |
![]() 16.01.2008 20:03:03 (muokattu 16.01.2008 20:05:27) | |
Ite jään kaipaamaan lähinnä Tonelabin dynamiikkaa Boss GT:hen. Tarttee hankkia joku tuubispedu tunnelmanluojaksi GT:n kaveriksi. Siihen mennessä täytyy pitää tota GT-kasia Tonelabin efektilenkissä, niin saa best of both worlds. Edit: hankin silmälasit Saatanan tunarit! | |
![]() 17.01.2008 11:36:15 | |
Ite jään kaipaamaan lähinnä Tonelabin dynamiikkaa Boss GT:hen. Tarttee hankkia joku tuubispedu tunnelmanluojaksi GT:n kaveriksi. Siihen mennessä täytyy pitää tota GT-kasia Tonelabin efektilenkissä, niin saa best of both worlds. Edit: hankin silmälasit Tonelab jonka insertissä GT-Pro, perässä putki pääte. Ei paskempi idea :D Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 17.01.2008 14:16:11 (muokattu 17.01.2008 16:32:18) | |
mun etsimääni paksua komppijyrää en päässyt lähellekään Aika jännää, sillä toi kuvaus sopii aika nappiin mun perussoundiin Bossissa. Mut nää kuvaukset jokainen tulkitsee omalla tavallaan, et eihän se mitään kerro... Samalla tavalla voisin jankata sulle niistä sun (XT:n kaltaisten laitteiden) testeistä: olivatko kaikki säätimet varmasti kohdillaan? ;) Ongelmahan olikin se, ettei ko. laitteiden säätömahdollisuudet olleet riittävät, että mun kamoilla olisin haluamani soundin saanut aikaan. Bossin kanssa en ole tähän ongelmaan vielä törmännyt. Kyllä mä ne eri kytkentämahdollisudet ym. testasin, vielä useampaan otteeseen eri vehkeisiin kytkettynä. Veikkaisin että puhtaasti säätämällä olisin päässyt parempiin lopputuloksiin - esimerkiksi equttamalla sitä hi-gain -mallinnuksia vaivannutta sirinää isolla kädellä pois. Edelleen väitän että joku ketjussa Kitara->boss+setup->vahvistin->kaiutin ei ole soveltunut soundin tekemiseen jota etsit. Jos Bossin etuasteeseen ajaa liian kuuman signaalin, se klippaaa, joka kuulosta kuvaamaltasi sirinältä. Samoin tiettyjen mallinnusten ajaminen kirkassoundisen kitarakajarin läpi tuottaa kuvaamaasi sirinää. Monet high gain putkivahvarimallinnukset sisältävät todella paljon yläpäätä, sillä tyypillisesti tälläisella vahvareilla käytetään kaappeja, jotka eivät sitä yläpäätä niin räikesti toista. Kaappi täytyy olla mallinnettavalle soundille sopiva, jos ei käytä kaappimallinnusta ja aktiiveja. Mut jos sirinää oot saanu myös kaappimallinnuksen kanssa, niin yliohjausta jossain on. Kitaralla ja ennen kaikkea mikeillä on todella suuri osuus asiassa. Esim. EMG:n 81/85 aktiivit kuulostaa tietyillä Bossin mallinnuksilla aika paskalta, mutta mallintavan kanssa en aktiiveja muutenkaan suosittele, jos dynaamisuus omassa soundissa on tärkeä ominaisuus. Mikä tahansa mallinnus ei siis toimi millä tahansa kitara-vahvistin-kaiutinyhdistelmällä. Jokaisella ketjun osalla on oma vaikutuksensa, ja kyse on siitä miten ko. mallinnus istuu muihin kamoihisi, tai saako sen niillä säätömahdollisuuksilla jotenkin sovitettua. Tässä yhteensovittamissa Bossin kanssa ei ole kertaakaan tullut seinää vastaan, kuten noilla muilla kokeilemillani vermeillä on. No, poikkeuksena sääntöön oli se EMG keppi, jonka katsoin sitä luokkaa toivottomaksi yhdistelmäksi, että toinen kitara hoisi homman paljon vähemmällä vaivalla. e: hieman selkiytystä. Ihme jankkaukseksi menee tämä :) Sanoppa muuta kato. Noista sun kirjoituksista pikkasen paistaa läpi, ettet sä ihan tarkkaan taida ymmärtää mitkä kaikki asiat siihen lopputulokseen vaikuttaa, ja mikä vaikuttaa kuinkakin paljon. Siksi tästä onkin niin mukava jankata. Mut sä olet löytänyt soundisi Podilla, se sopii sun kamoihin ja hyvä niin. Mulle ne ei oo riitäny ja tarvitsen enemmän säätömahdollisuuksia, joten mun käytössä Boss on ollut optimi. Pidä tunkkis, mä pidän omani ;) | |
![]() 24.01.2008 10:04:15 | |
Ensiksi.... Noh, myönnettäköön, että en hirveän kauaa jaksanut tuon GT-8:n kanssa tapella, ne soundit kun eivät olleet lähellekään sitä mitä hain. Taisin tuota testata silloin Marsun trankkuun ja aktiivimonitoreihin... Särön luonne vaan pysyi samanlaisena, ei ollut mun makuun. Olen kyllä ihan ok-tason klippejäkin tuolla pelillä vedettynä, eli varmasti pidemmän ruuvauksen tuloksena olisin päässyt lähemmäksi haluamiani soundeja. Sitten.... Kuulepa Vtaina, kyllä noita laitteita tulee sen verta paljoa käytettyä, että tiedän miten päin ne pitää asentaa. Kyllä tuota tuli väännettyä ja käännettyä ihan riittävästi. Voisiko olla mahdollista että minä en vaan pidä Boss GT-8:sta? Menikö yhtään ristiin....? ;) Heräsi mielenkiinto GT-8 kohtaan kun testailin sitä itse eräällä keikalla. Nuppi oli marsun 8080 ja perus halpa kaappi. Mukana mulla oli Behringerin v-amp ja Korgin toneworks. Teki mieli tuon Bossin jälkeen polkea suohon Behringeri ja Korg. Jos vaan jaksaa nähdä pikkusenkaan vaivaa niin varmasti irtoa tuosta Bossista ääntä mikä omaa korvaa miellyttää. Heräsi sillä vain mielenkiinto kun itellä on noita Behringerin rojuja ollu, liikaakin, niin että ei korvalle sopinu Boss..... noh.... makuja on monia :) tupakointi lyhentää savuketta.. | |
![]() 24.01.2008 10:40:27 (muokattu 24.01.2008 11:10:26) | |
Menikö yhtään ristiin....? ;) Tavallaan hiukan juu, mutta asioilla on näet monia puolia, ei se Boss mitenkään mustavalkoisesti hyvä tai huono ole - kuten ei mikään muukaan masiina. Se mainitsemani "ok-taso" ei vaan missään nimessä ole riittävä. Pointtini tuli kuitenkin varmaan selväksi: en saanut laitteesta mua miellyttäviä soundeja. Vaikka todella pitkäaikaisella tuunaamisella olisi varmaan päässyt lähemmäksi, en silti usko Bossin vahvarimallinnusten olevan se kovin juttu mun käyttöön, joka silloin oli suoraan linjaan nauhoittelu. Vaikka mallintavien laitteiden todellinen luonne tuleekin selväksi vasta pidemmän käytön jälkeen, niin kyllä niistä käsityksen saa jo aiemmin. Jos ei tähän usko, niin kannattaa mallintavaa hommatessa kysyä lähikauppiaalta jos sen GT-8:n saa vaikkapa puoleksi vuodeksi testiin ;) Tuli tuolla muuten nauhoiteltua suoraan 16-raiturillekin testiä, eikä se sen paremmalta kuulostanut vaikka olin tsekannut ohjekirjasta miten tuo tulee toteuttaa. E: en ymmärrä mikä tässä on niin vaikea tajuista - ei se Boss mikään kaikenkattava ihmelaitos ole. Efektimasiinana mun mielestä paljon parempi kuin vahvarien mallintajana. Eivät siinä mijoonat eri säätönumiskat loputtomiin auta. Jos Bossin etuasteeseen ajaa liian kuuman signaalin, se klippaaa, joka kuulosta kuvaamaltasi sirinältä. Noi voe... Saman tekee myös XTL tietyssä pisteessä, se myös ilmoittaa siitä kiltisti "clip" -tekstillä näytöllä. Muistaakseni Boss teki näin myös, eikö? Mikkeinä käytin Duncanin JB/Jazz -settiä, Gibsonin 498T/490R ja Ibanezin V-sarjan vehkeitä, ei se homma niistä jäänyt kiinni. Sanoppa muuta kato. Noista sun kirjoituksista pikkasen paistaa läpi, ettet sä ihan tarkkaan taida ymmärtää mitkä kaikki asiat siihen lopputulokseen vaikuttaa, ja mikä vaikuttaa kuinkakin paljon. Hoho - elä viitti elvistellä. Kyllä ainakin noiden fyysisten laitteiden toimintatavat ovat mulle varsin hyvin tiedossa, myönnettäköön, että GT-8:n insinöörimäinen tuunaus ei ole mun juttu. Kuten ei hirveän monen muunkaan kitaristin, luullakseni. Nykypäivänä nuo vahvarimallinnukset eivät muutenkaan jaksa niin kovasti kiinnostaa, sillä olen huomannut ettei niistä sitä oikean putkivahvarin soundia saa vaikka kuin virittäisi (eteenkään Bossista :)). Tällä hetkellä vetelen "kotistudiossa" tuolla Kochin Studiotonella, joka tarjoaa varsin maukkaan kattauksen laatusoundia. XTL toimii efektimasiinana vain.. Pistäs muuten klippiä näytiile siitä sun paksusta junttarososta mitä oot saanu Bossista irti. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks | |
![]() 07.02.2008 11:03:23 | |
Mites tuo GT-8:n efektisilmukka reagoi esim ulkoiseen Equun? Ajattelin vaan, että huonontaako se DA->Equ->AD muunnos ja muokkaus äänenlaatua? Hankintalistalla on tuo GT-8 ja ajattelin tarjota efektinä GE-7, kun en oikein tykkää siitä parametroitavasta equsta, joka tuossa GT-8:ssa on vakiona. | |
![]() 07.02.2008 16:27:55 | |
Mites tuo GT-8:n efektisilmukka reagoi esim ulkoiseen Equun? Ajattelin vaan, että huonontaako se DA->Equ->AD muunnos ja muokkaus äänenlaatua? Hankintalistalla on tuo GT-8 ja ajattelin tarjota efektinä GE-7, kun en oikein tykkää siitä parametroitavasta equsta, joka tuossa GT-8:ssa on vakiona. Mulla on Behkun graafinen poljin. Hyvin toiminut GT-8:n loopissa. Tulevassa GT-10:ssä on muuten sitten graafinen EQ. Mitä mallintaviin tulee, niin huomenna saapuu Zoom G9.2tt mulle. Saas nähdä minkälainen kamppailu tulee sen ja GT-8:n välillä. GT-8 todennäköisesti myöhemmin vaihtuu GT-10:iin. | |
![]() 07.02.2008 17:50:25 | |
Onko kellään ollu Tonelab SE:n efektiluupissa jotain ulkoista putkietusta? Mietin notta vois olla sit vaan yksi perussoundi, jossa olis exp1:llä wah ja säröt sais muualta. Tai joku kiva kakskanavainen säröstinkin käy, komppiroso ja sooloulvonta täytyy löytyä. "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other | |
![]() 07.02.2008 18:04:53 | |
Onko kellään ollu Tonelab SE:n efektiluupissa jotain ulkoista putkietusta? Mietin notta vois olla sit vaan yksi perussoundi, jossa olis exp1:llä wah ja säröt sais muualta. Tai joku kiva kakskanavainen säröstinkin käy, komppiroso ja sooloulvonta täytyy löytyä. Niin kuin tuossa ylempänä kirjoitin, niin ratkaisuksi sullekin vois sopia GT-8 Tonelabin efektilenkissä. Esimerkiksi: GT:stä otetaan compit, eq:t, spedut, ym. ja Tonelabista vahvistin- ja kaappimallinnokset, delay ja reverb. Tai sitten joku muu noin 9 miljardista vaihtoehdosta .-) Pipari-Pärsson vs. Loimaan Luiskaotsat | |
![]() 07.02.2008 19:32:13 | |
Onko kellään ollu Tonelab SE:n efektiluupissa jotain ulkoista putkietusta? Mietin notta vois olla sit vaan yksi perussoundi, jossa olis exp1:llä wah ja säröt sais muualta. Tai joku kiva kakskanavainen säröstinkin käy, komppiroso ja sooloulvonta täytyy löytyä. Heti tuli mieleen Blackstar HT-DUAL. DISTX:ään olen itse mieltynyt, mutta se on tuosta astetta yrmympi laitos. Saundinäytettä DUALista tähänä: http://www.judge-fredd.fr/spip.php?article459 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)