Aihe: Behringer bossin varpaille
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
Exhausted
21.01.2005 16:07:24

Mitä varastamista siinä on, että kopioi levyt kirjastosta kun ne kaupassa maksavat paljon? Mielestäni se on vain tervettä järkeä.

en nyt tiedä miten offtopiciksi tässä on menty, mutta ei kai behringer sentään fyysisesti varasta pedaaleita bossilta ja ehx:lta, ja myy niitä eteenpäin? tilanne on enemmänkin verrattavissa siihen että kuuntelee levyltä vaikka metallicaa, perustaa itse bändin joka kuulostaa paljon metallicalta ja myy omia levyjään halvemmalla kuin metallica. ja onhan tällaista halvemmalla kopion myymistä tapahtunut ainakin lääketeollisuudessa.
Tmp
21.01.2005 16:09:57 (muokattu 21.01.2005 16:10:07)
Nuo mallinukset ovat vähän vaarallisia. Omistan Bossin ME-50:n ja voin sanoa että ei edes Boss ole saanut mallinnettua niin peruspedaalia kuin DS-1. Onnistuuko sitten behku?

Itse en niin välitä miten nuo ME-50 soundit on suhteessa alkuperäisiin, halusin vain painottaa.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Exhausted
21.01.2005 17:09:35

Nuo mallinukset ovat vähän vaarallisia. Omistan Bossin ME-50:n ja voin sanoa että ei edes Boss ole saanut mallinnettua niin peruspedaalia kuin DS-1. Onnistuuko sitten behku?

ja vielä oma pedaali :D
trih
21.01.2005 17:36:45
Mikä on niin ihmeellistä mallintavassa halvassa pedaalissa joka muistuttaa kuvassa mallinnuksen kohdetta? Mallinnus. Jos Line6 olisi pistänyt vehkeensä vaikka mesan rectonupin näköiseen laitokseen niin aiheuttaisiko tällaisen vauhkoamisen?

Onko kukaan huomannut että b-ringerin kuvat eivät ole kuvia itse tuotteesta? Ne on koneella piirrettyjä. Ulkonäköhän voi muuttuakin jos rolandus rupeaa ahdistelemaan.

Mulle ei ole tuolla ulkonäöllä paskankaan väliä vaan soundilla ja hinnalla. Jos lähtee toimiva oktaaveri 23€ hintaan niin ok. Ei ole vielä tullut hyvää oktaaveria vastaan joten odottelen innolla ostaisinko halvalla yhtä huonon kuin kallimmaallakin.
superfly
21.01.2005 17:41:31
Luultavasti ovat kysyneet ihan luvan Bossilta ja Bossi hieroo karvaisia käsiään yhteen kun laskeskelevat, että tuo on vaan hyvää mainosta meidän alkuperäisille kun noiden todetaan jäävän todella kauas esikuvistaan...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
maza
21.01.2005 17:43:08

Uskoisin, että noissa lodjuissa on ihan kuranttia tavaraa sisällä. Jonkun palikkaefektin komponentit eivät paljoa maksa; ei edes analogisen phaserin. Jokuhan jo mainitsi, ettei se alkuperäinenkään Small Stone maksa kuin reilut kuuskybää T-kaupassa, vrt. 48e kopio. Mallinnussysteemeihin tarvii kuitenkin suhteellisen tehokkaan prosessorin ja sen verran paljon softaa, että salettiin tulee halvemmaksi tehdä ihan alkuperäisillä (tai vastaavilla) komponenteillä sama, valmiiksi suunniteltu ja viilattu kytkentä omiin kuoriin. Kun nuo tosiaan ovat ymmärrykseni mukaan vapaasti kopioitavissa.

Pedaalit ovat sen verran yksinkertaisia pelejä, että uskoisin jopa Behringerin saavan jotain järkevää aikaiseksi. Kytkimet, potikat ja liittimet tosin saattavat olla mitä sattuu.
Täytyy tunnustaa, että DIY-miehenäkin kyllä joku halpa delay tai chorus houkuttaisi. Noihin nimittäin tarvii jo komponenttejakin haalia sen verran runsaasti ympäri kyliä...
methäläene
21.01.2005 17:43:29 (muokattu 21.01.2005 17:43:46)
ja vielä oma pedaali :D

No shit, Sherlock!
Sori, oli pakko...
..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa...
Ze Kink
21.01.2005 17:46:52
On kyllä ihan pakko ostaa joku tollanen kokeeksi joskus, niin halpoja ovat. Mutta prkl, ei vieläkään 2x12" kitarakaappia.
vjvesa
21.01.2005 18:24:23
Ihmettelen suuresti, että halvat tuotteet saa ihmisissä aikaan jotain tälläistä. Mikä tekee esim. mallintavasta multiefektistä jotenkin moraalisemman laitteen, kuin mitä nämä b:n pedaalit ilmeisesti mielestänne ovat? Henkilökohtaisesti olen hyvin mielissäni siitä, että toivon mukaan pystyn hankkimaan joitain pedaaleita, joiden alkuperäiseen malliin minulla ei olisi varaa.
Kysympä vielä, että vaikuttaako näiden pedaalien puoli-ilmainen hinta jotenkin teidän moraalikäsitykseenne? Esimerkiksi Tokain kitaroihin ei tälläistä saarnaamista ole kohdistunut, vaan keskustelu on ollu päinvastaista. Jos B:tä ja Tokaita verrataan, maksavathan näiden kahden valmistajan tuotteet melkolailla saman osan alkuperäisestä esikuvastaan.
Drink or Die
Kimmo72
21.01.2005 19:47:03
No mitä täällä nyt meuhkataan jos behringer "hieman" kopioi.
Ei kukaan taida muistaa enää kun porukka tilaili läjäpäin venäläisiä Yerasov pedaaleja. Harva siitä silloin mitään kohua nostatti. Ja samanlaisia "bosseja" ne on nekin.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
pekka12
21.01.2005 19:51:15
Olen samaa mieltä vjvesan kanssa, täällä kun puolet esim. behringer tuotteiden haukkujista ei niistä tai laitteiden toiminta periaatteista tiedä yhtään mitään. Kuten myös ian ikuinen väittäminen siitä, että putki watti ja transistori watti ovat eri asia. Jos joku oikeesti perehtyis elektroniikkaan ja tajuaisi, että wattien määrittäminen tapahtuu laskemalla ja arvot ovat täysin verrattavissa toisiinsa. Tosin putken ja trankun äänessä olevaa eroa vastaan en lähde väittelemään
fox
21.01.2005 20:32:27

Ei kukaan taida muistaa enää kun porukka tilaili läjäpäin venäläisiä Yerasov pedaaleja. Harva siitä silloin mitään kohua nostatti. Ja samanlaisia "bosseja" ne on nekin.

No niinpä. "Ja kun pitää vielä ulkonäkökin kopioida".. Kitaristit kyllä tietää mitä tarkoitan tuolla heitolla. Ilmeisesti Behku on jokseenkin samassa asemassa erään kitara-vapriikin kanssa, toinen tekee liian halvalla ja toinen taas liian kalliilla, ja molempia saa ja pitääkin dissata. Muodikasta on se. =)
Ne jotka haluaa Boss/Rolandin ostaa sellaisen, jotka haluaa "sen (kopion), joka muuten on ainakin xx kertaa parempi kuin alkuperäinen" siteeratakseni kitarakeskusteluja, ostaa sellaisen.
Toki Behku säästää design-puolella ja tuotekehittelypuolella, mutta hei, onhan niillä ollu ihan alusta asti Mackien kopiotiskikin..
Joten ehkä hieman vois peiliin vilkaista.. ;)
Kopioverstasta kummempi ei oo Uli Behringerin firma. Ja jos murhe Bossin pärjäämisestä on suuri, niin ostakaamme sitten heidän pedaaleitansa..
Chemo
21.01.2005 20:50:33

Ihmettelen suuresti, että halvat tuotteet saa ihmisissä aikaan jotain tälläistä.

Eihän kyse olekaan siitä, että jollakulla olisi mitään sitä vastaan, että tuotetta myydään halvalla. En mä panisi ollenkaan pahakseni, jos nykyistä useammat omaperäisiä tuotteita valmistavista yrityksistä saisivat päähänsä muuttaa hinnoitteluaan paljon halvemmaksi ;-)

Mikä tekee esim. mallintavasta multiefektistä jotenkin moraalisemman laitteen, kuin mitä nämä b:n pedaalit ilmeisesti mielestänne ovat?

Mallintavat eivät nekään ole mun juttuni, mutta onhan siinä nyt eroa kun kopioidaan koko tuote ulkonäköä, nimeä ja jopa mallinumeroakin myöten hyvin pitkälti jonkun muun innovoimasta tuotteesta. (Okei, nämä pedaalithan toki ovat vielä näkemättä ja testaamatta, mutta ulkomuodosta voinee varsin luotettavasti päätellä mihin ovat soundeissakin pyrkineet).

Kysympä vielä, että vaikuttaako näiden pedaalien puoli-ilmainen hinta jotenkin teidän moraalikäsitykseenne?

Ei, oikeastaan päinvastoin: olisihan vielä mauttomampaa valmistaa kopioita halpatuotannon maissa, ja sitten vielä pyytää niistä liki samaa hintaa kuin alkuperäisistäkin.

Tällaisella voi olla alkuperäistuotteidenkin hintaan kuluttajan kannalta positiivinen vaikutus; uhkakuvanahan tässä sitten on se, että tällainen saattaa pakottaa valmistajan alentamaan laatustandardejaan.

Esimerkiksi Tokain kitaroihin ei tälläistä saarnaamista ole kohdistunut, vaan keskustelu on ollu päinvastaista.

Onhan sitä ollut aina silloin tällöin. Kopiokitaratkaan eivät ole mun juttuni, joten ei näistä sen enempää.

Ja tämä ehkä tästä muutenkin. Näkemysasioita, näemmä. Itse en pidä niinkään ihmeellisenä, että monet pitävät tällaista suoraa rippaamista hyvin tapojen vastaisena. Mutta kukin arvottakoot asiat omalla tavallaan.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Billsner
21.01.2005 22:31:46 (muokattu 22.01.2005 07:33:44)
Ei hyvää päivää tätä aihetta... Behringerin ukot ovat yrittäneet saada pedaalinsa kuulostamaan Bossin pedaaleilta. Mitä vikaa siinä on? Voiko soundia patentoida?

Kirotaanko tässä samalla kaikki mallintavat vehkeet nyt kun ollaan vauhdissa?
Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa.
Aardfather
22.01.2005 06:33:10
Pitihän se arvata että tämäkin vielä tapahtuu. Todella säälittävää touhua Behringeriltä. Jos ei pysty tai halua jne. kehittää ja tehdä omia alkuperäisiä efektejä, niin pitäis tajuta antaa olla. Törkeätä moraalitonta bisnestä.

Ja kyllä muuten näyttävät todella naurettavan halvoilta ja muovisilta leluilta. Vaikka soundeissa ei olisikaan mitään vikaa ja jopa ihmeenkaupalla kestäisivätkin pitkään, mikä tosin on toiveajattelua, niin en kyllä pedaalilautaani tonnäköisiä "Alepa-pedaaleita" laittais vaikka maksettais. Jokin raja sentään.

No, onpahan siinä taas nuorille aloitteleville blackdoommegaultrahevitiluttajille halvalla pedaaleja joilla pääsee tutustumaan efektien maailmaan ilman suurempia investointeja.

- Aardfather
fox
22.01.2005 06:44:18

No, onpahan siinä taas nuorille aloitteleville blackdoommegaultrahevitiluttajille halvalla pedaaleja joilla pääsee tutustumaan efektien maailmaan ilman suurempia investointeja.

- Aardfather

Sitähänmä just meinasin..:) On se onnee näillä nykysillä. Soittajilla. ;)
Lilli
22.01.2005 06:56:24

ja onko kenelläkään enää Yerasovia käytössä?
'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'.
Niskamies
22.01.2005 07:53:42
ja onko kenelläkään enää Yerasovia käytössä?

Mulla on Yerasovin Sd-1 vielä käytössä, aika muikea pedaali on se.
Meitsi on meshissä.
Kyllikki
22.01.2005 09:12:04
Niin... voiko samanaikaisesti tuote olla hyvä ja halpa? Yleensä korkeampaan laatuun liittyy myös korkeampi hinta. Tuohon kopiointijuttuun en ota kantaa, sillä kopiointiahan on harjoitettu aina ja tullaan harjoittamaan. Itsellänikään ei ollut aikoinaan varaa hankkia aitoa Fenderin Staroa, joten ostin kopion, joka kyllä hoiti kitaran virkaa. Mutta kuitenkin siinä minua näiversi se, ettei se ollut aito Fender, joten aito oli saatava heti, kun pankkitililtä löytyi siihen katetta.

Äkkiseltään noiden Behkujen kuvista (jotka todella taitavat olla tietokonegrafiikkaa) voisi päätellä sen, että ainakin rakenteen lujuudesta on tingitty, eli jakit on liitety suoraan piirilevyyn, toisin kuin Bosseissa, jossa ne on mutteroitu kotelon kuoreen. Tämä kyllä aiheuttaa väistämättä ongelmia ainakin kovemmassa keikkakäytössä. Todennäköisesti sama koskee myös potikoiden kiinnitystä, jotka Bosseissa on toteutettu hyvin.

Niin, ja onkohan koteloiden materiaalikaan metallia, kuten esikuvissaan?

Soundihan voi sinänsä olla hyvä (jos siis pitää Bossien /EHX:n soundeista), mutta halpa hinta ilmentyneekin tuossa mekaniikkapuolessa.
Sähköt sain ja sähkökitaran... Vielä kun osais soittaa...
Zarmo
22.01.2005 11:48:53

Ja kyllä muuten näyttävät todella naurettavan halvoilta ja muovisilta leluilta. Vaikka soundeissa ei olisikaan mitään vikaa ja jopa ihmeenkaupalla kestäisivätkin pitkään, mikä tosin on toiveajattelua, niin en kyllä pedaalilautaani tonnäköisiä "Alepa-pedaaleita" laittais vaikka maksettais. Jokin raja sentään.

Mie taas oon suunnitellut naamioivani kaikki nykyisetkin soittokamani behkuiksi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)