Aihe: Mesa Mark III
1 2 3 4 5 6 7 8 9
hallu
28.03.2017 19:04:32
Shredator: Tässäpä se tulikin :) A-versiossa on sama lead kuin MK II C+:ssa, b-versiossa on tiukempi 2.kanava. Tämä b-versio on se minkä pohjalta myös V on enemmän näille sukua.

Älkää nyt perkele enää yllyttäkö hullua :-D . Onneksi mä en tarvitse leadkanavaa kun olen rock-blues-jazzmies :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
28.03.2017 19:17:27
StaggerLee:...isoin ongelma mark V:ssä on että jätetty drive säätö kokonaan pois...pääteputkien sekoitus keskenään

Drive-säädön voi aika pitkälle korjata tuuppaamalla TBM-säädöistä ylimääräistä säröä ja siivoilemalla ne liiat taajuudet eq:lla pois. Työtapa ei ole aivan sama, mutta tulokset kyllä useammallakin setupilla. Bright/normal-kytkin löytyy ja tasureita kaksi kappaletta mk IV etusellekin. Useimmiten käytän middleä drive-säätimen tapaan.

Tuosta pääteputkien asiasta olen kyllä itsekin kiukutellut useammallakin foorumilla. Jotakin sellaista, jota en ole onnistunut sanoiksi asti määrittelemään, puuttuu soundista. Onneksi se ei ole iso asia.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Guitarfreak
28.03.2017 21:35:06 (muokattu 28.03.2017 21:36:09)
BugBadWolf: Drive-säädön voi aika pitkälle korjata tuuppaamalla TBM-säädöistä ylimääräistä säröä ja siivoilemalla ne liiat taajuudet eq:lla pois. Työtapa ei ole aivan sama, mutta tulokset kyllä useammallakin setupilla. Bright/normal-kytkin löytyy ja tasureita kaksi kappaletta mk IV etusellekin. Useimmiten käytän middleä drive-säätimen tapaan.

Tuosta pääteputkien asiasta olen kyllä itsekin kiukutellut useammallakin foorumilla. Jotakin sellaista, jota en ole onnistunut sanoiksi asti määrittelemään, puuttuu soundista. Onneksi se ei ole iso asia.

Sit vaa jotku el84 konvertterit siihen simul-class pariin :D tulee harmoonia ja kilinää nii että riittää...

PS. kyllähän tuo Mark IV polttelis joo ;)
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
BugBadWolf
28.03.2017 22:21:59
Guitarfreak: Sit vaa jotku el84 konvertterit siihen simul-class pariin :D tulee harmoonia ja kilinää nii että riittää...

PS. kyllähän tuo Mark IV polttelis joo ;)

Ei siinä, jos ei ihan 1:1 VOXia halua kaivella, tarvita muuta kuin virta Variac-puolelle ja tehot 10W:iin. Mitä olen foorumeilta lueskellut ja muuten näitä ällistellyt, aika vähän käytetty, tai tunnettu ominaisuus. Suosittelen niitä, joilla V on, kokeilemaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
maxillaris
29.03.2017 01:40:02
Tuli tänään hankittua toinen Mark2C+(Nuppi). Olen noita omistanut aikasemmin jo kolme kappaletta ja tällä hetkellä löytyy yksi mark2C+ combo kaikilla mahdollisilla optioilla. Mark 3:sia on ollut kolmea eri versiota ja nekin olivat kaikki hiukan eri kuuloisia. Värit olivat: Red-, blue-ja greenstripet. Kaikki olivat simullclass-koneita.

Tähän keskusteluun halusin tuoda näkökulmaa siinä mielessä, että nuo vanhat markit ovat hiukan eri kuuloisia kaikki. Tai ainakin ne jotka ovat minulla olleet ja uskallan epäillä, että tämä nyt tuleva kuulostaa myös erilaiselta, ei ole näet simulclass ja export-muuntaja tuo oman lisänsä. Löytyy myös vanha mark4 ja A-versiona. Kuopiossa päin jos joku liikkuu ja haluaa eroja kuulostella ja testailla, niin infoa vain tänne suuntaan. Sitten uskallan melkein sellaisenkin haasteen viskata, että kun laitetaan kaksi mark2c+ konetta ja tuo Mark IV ns. 'Sokkotestiin', niin tarjoan oluet joka kertoo oikein, että milloin soitellaan milläkin.
Guitarfreak
29.03.2017 07:00:17
maxillaris: Tuli tänään hankittua toinen Mark2C+(Nuppi). Olen noita omistanut aikasemmin jo kolme kappaletta ja tällä hetkellä löytyy yksi mark2C+ combo kaikilla mahdollisilla optioilla. Mark 3:sia on ollut kolmea eri versiota ja nekin olivat kaikki hiukan eri kuuloisia. Värit olivat: Red-, blue-ja greenstripet. Kaikki olivat simullclass-koneita.

Tähän keskusteluun halusin tuoda näkökulmaa siinä mielessä, että nuo vanhat markit ovat hiukan eri kuuloisia kaikki. Tai ainakin ne jotka ovat minulla olleet ja uskallan epäillä, että tämä nyt tuleva kuulostaa myös erilaiselta, ei ole näet simulclass ja export-muuntaja tuo oman lisänsä. Löytyy myös vanha mark4 ja A-versiona. Kuopiossa päin jos joku liikkuu ja haluaa eroja kuulostella ja testailla, niin infoa vain tänne suuntaan. Sitten uskallan melkein sellaisenkin haasteen viskata, että kun laitetaan kaksi mark2c+ konetta ja tuo Mark IV ns. 'Sokkotestiin', niin tarjoan oluet joka kertoo oikein, että milloin soitellaan milläkin.

Itse en ole hengittänyt tilassa jossa on MKIIc+ läsnä enkä myöskään MKIVtä kokeillut, mutta uskoisin että suurin osa tätä paremmuutta on pelkkää myyttiä ja netin turhaa kohkaamista :D ja myös se että komponenttien toleranssien yhteenlaskettu vaikutus voi muuttaa yksilöiden luonnetta radikaalistikin...
Stone
29.03.2017 11:56:34 (muokattu 29.03.2017 12:10:01)

Älkää hitossa sekoittako meikäläisen päätä noin laajalla paletilla, kun jo pelkässä Mark III:ssa on meikäläiselle jo riittävästi myyttiä ja "puuhamaata" ;) Täällä siis puhuu kaveri, jonka kitarassa & vahvistimessa pitäisi olla vain 1 volume ja 1 tone :D
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
BugBadWolf
29.03.2017 14:15:01
Guitarfreak: Itse en ole hengittänyt tilassa jossa on MKIIc+ läsnä enkä myöskään MKIVtä kokeillut, mutta uskoisin että suurin osa tätä paremmuutta on pelkkää myyttiä ja netin turhaa kohkaamista :D ja myös se että komponenttien toleranssien yhteenlaskettu vaikutus voi muuttaa yksilöiden luonnetta radikaalistikin...

Paremmuus tulee varmaankin siitä, kuinka laite sopii soittajalle. Sen määrittelemisessä kuka tahansa on guru. IV:n ja V:n ero taitaa syntyä siinä, minkälaisilla säätimilla temppu tehdään. Varsin samat soundit saa molemmilla.

Sen sijaan noiden III:n eri versioiden erilaisuus on enemmän totta. Jos touhuan red stripeen soundin X, blue stripessä se sama asetus leikkaa korvat päästä.
BugBadWolf
29.03.2017 14:17:13
Stone:... Täällä siis puhuu kaveri, jonka kitarassa & vahvistimessa pitäisi olla vain 1 volume ja 1 tone :D

Eikä pitäisi. Hyvinhän se blue stripe alkaa olla jo kesytetty :)
Stone
29.03.2017 16:30:53 (muokattu 29.03.2017 16:43:07)

BugBadWolf: Eikä pitäisi. Hyvinhän se blue stripe alkaa olla jo kesytetty :)

Kiitän..tai itseasiassa sinullehan siitä KUULUU iso kiitos, että olet perehdyttänyt tällaista "pitkä piuhaista" Mark 3:n saloihin :)
Oivalluksia tullut kapineen suhteen, mutta aikaahan se on ottanut.

Jotain hyötyä silti kovapäisyydestänikin, ettei tullut luovutettua markin kanssa, vaan mielummin vaikka "päätä seinään" , kun soundit olivat hukassa tai hakusessa välillä ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Guitarfreak
29.03.2017 21:51:31
Stone: Kiitän..tai itseasiassa sinullehan siitä KUULUU iso kiitos, että olet perehdyttänyt tällaista "pitkä piuhaista" Mark 3:n saloihin :)
Oivalluksia tullut kapineen suhteen, mutta aikaahan se on ottanut.

Jotain hyötyä silti kovapäisyydestänikin, ettei tullut luovutettua markin kanssa, vaan mielummin vaikka "päätä seinään" , kun soundit olivat hukassa tai hakusessa välillä ;)

Hmm... Oma paras livesoundi nauhoitteella ikinä tuli Studio preamp/uraltone/orange 1x12 v30 yhdistelmästä... kamat kiertoon :D
Stone
05.05.2017 11:43:25 (muokattu 05.05.2017 12:04:24)

On se kuitenkin hienoa tajuta tässä pidemmäsäkin juoksussa, että edes ripotellen oppii pikku "hienouksia" tästä mark III:sta yrityksen ja erehdyksen kautta.

Nyt tajusin senkin pointin miten mark III kesytetään, jos tuntuu yhtään hyökkäävältä...kuten sillä on tapana olla. Taikanamiska siihen on Volume (1) säädin. Sen kun tiputtaa jonnekkin ~4/10 tasolle, niin suhteellisen kesy laitos silloin. Tällöin voi esim. masterin säätää mm. cleaneille soundeille 8/10 - 10/10 tasolle treeniksellä ja ei ole yhtään hyökkäävä. Varmaan löytynee kesyttämiseen muitakin konsteja, mutta tämä avasi ainakin itselleni taas galaxeja. Eihän tuonkaan sisäistämiseen mennyt kuin 2 vuotta. Pitkät piuhat, minulla?? :D

Sehän on todettu, että mk3 toimii ja onkin parhaimmillaan 1-kanavaisena, mutta hyvällä tuurilla "tietyillä säädöillä" myös 2-kanavaisena, kun jättää R2 (tai vaihtoehtoisesti lead) moodin pois pelistä...riippuen mitä on hakemassa.
Guitarfreak
05.05.2017 16:18:14
Stone: On se kuitenkin hienoa tajuta tässä pidemmäsäkin juoksussa, että edes ripotellen oppii pikku "hienouksia" tästä mark III:sta yrityksen ja erehdyksen kautta.

Nyt tajusin senkin pointin miten mark III kesytetään, jos tuntuu yhtään hyökkäävältä...kuten sillä on tapana olla. Taikanamiska siihen on Volume (1) säädin. Sen kun tiputtaa jonnekkin ~4/10 tasolle, niin suhteellisen kesy laitos silloin. Tällöin voi esim. masterin säätää mm. cleaneille soundeille 8/10 - 10/10 tasolle treeniksellä ja ei ole yhtään hyökkäävä. Varmaan löytynee kesyttämiseen muitakin konsteja, mutta tämä avasi ainakin itselleni taas galaxeja. Eihän tuonkaan sisäistämiseen mennyt kuin 2 vuotta. Pitkät piuhat, minulla?? :D

Sehän on todettu, että mk3 toimii ja onkin parhaimmillaan 1-kanavaisena, mutta hyvällä tuurilla "tietyillä säädöillä" myös 2-kanavaisena, kun jättää R2 (tai vaihtoehtoisesti lead) moodin pois pelistä...riippuen mitä on hakemassa.

Huomasin aikanaan saman. Cleansoundi on aika twinimäinen ja kaiku on törkeän hyvä tuolla tavalla.. :) mut "Se pihvi" eli särökanava on sanalla sanoen käyttökelvoton - ainakin omaan käsitykseen säröstä ;)

Ei tartte 5band eq:ta heiluttaa ton jälkeen.
Stone
05.05.2017 18:03:52 (muokattu 05.05.2017 18:27:37)

Guitarfreak: Huomasin aikanaan saman. Cleansoundi on aika twinimäinen ja kaiku on törkeän hyvä tuolla tavalla.. :) mut "Se pihvi" eli särökanava on sanalla sanoen käyttökelvoton - ainakin omaan käsitykseen säröstä ;)

Ei tartte 5band eq:ta heiluttaa ton jälkeen.

Mä kopsasin osittain ne säädöt tosta alta forum.grailtone.com sivustolta ja sitten sovelsin eq:n enemmänkin omien mieltymysteni mukaan. Lead kanavasta tuli aika jees...siis sellainen "likainen fat blues" tone ja olin yllättynyt miten selkeän erotteleva tuosta R1 ( clean) kanavasta tuli samoilla säädöillä...ehkä yksi parhaista mitä toistaiseksi olen markissani kuullut. Itselläni ainakin telen kanssa toimii noin 2-kanavaisena, mutta joku muu voi olla toista mieltä noista säädöistä luonnollisesti :) R2 on aika turha nyt...ei käyttökelvoton, mutta hieman kasvoton.

I like the dirt I've been able to get from the lead channel on my blue stripe mark iii:

The volume and treble are very low, which keeps the rhythm clean, and calms the beast that lives on the lead channel enough so it's just a good dirty sound with some grind to it.

This is usually running in Class A, and was inspired by the Atlantic Blues setting listed in the Road King II/Roadster manual:

Volume: 4/10 (in)
Treble: 5/10 (in)
Bass: 5/10 (in)
Mid: 5/10 (in)
Master: about 1.5 (out)
Lead drive: 7/10 (out)
Lead master: about 1.5 (out)

Presence: about 6

EQ on or off. This low gain I don't really notice any flub from the higher bass setting.

-Daniel
Stone
10.05.2017 12:10:19 (muokattu 10.05.2017 12:15:47)

Löytyisiköhän kyseistä Markin etugrilli materiaalia Suomesta?

https://www.dropbox.com/s/ddb2mdnu6fr9v8u/C__Data_Us
hallu
10.05.2017 13:37:32
Stone: Löytyisiköhän kyseistä Markin etugrilli materiaalia Suomesta?

https://www.dropbox.com/s/ddb2mdnu6fr9v8u/C__Data_Us

En kyllä yhtään tiedä, mutta kyselisin Uraltonesta ekaksi kun niillä on siellä melkolailla monenmoista värkinkalua diy-ihmisille.... ja ainakin osaavat opastaa mistä löytyy jos ei itseltään löydy.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Stone
10.05.2017 15:11:43

hallu: En kyllä yhtään tiedä, mutta kyselisin Uraltonesta ekaksi kun niillä on siellä melkolailla monenmoista värkinkalua diy-ihmisille.... ja ainakin osaavat opastaa mistä löytyy jos ei itseltään löydy.

Uraltonelta ei saa ja siitä yhteyttä maahantuojaan, joka infosi että mesa Boogie ei suostu lähettämään yksittäistä grillimateriaalia vaan silloin rakentaa sen itse puukehikkoon, kun on erittäin vaativa toimenpide, että se tulee suoraan ja pysyy pinkeänä. Huonoja kokemuksia, kun kokemattomat asentaneet niitä.
Toki hinta on sitten sen mukainen (mesan tuntien). Hinnasta tosin ei toistaiseksi vielä tietoa, mutta lienee liian kallis toimenpide.
Guitarfreak
10.05.2017 19:19:38
Stone: Uraltonelta ei saa ja siitä yhteyttä maahantuojaan, joka infosi että mesa Boogie ei suostu lähettämään yksittäistä grillimateriaalia vaan silloin rakentaa sen itse puukehikkoon, kun on erittäin vaativa toimenpide, että se tulee suoraan ja pysyy pinkeänä. Huonoja kokemuksia, kun kokemattomat asentaneet niitä.
Toki hinta on sitten sen mukainen (mesan tuntien). Hinnasta tosin ei toistaiseksi vielä tietoa, mutta lienee liian kallis toimenpide.

Ootko kysyny suoraan Mesalta?
Stone
10.05.2017 19:59:19 (muokattu 10.05.2017 20:00:57)

Guitarfreak: Ootko kysyny suoraan Mesalta?

Maahantuoja oli yhteydessä ja se oli "jyrkkä ei" mesalta, etteivät lähetä pelkkää materiaalia, vaan ainoastaan itse kokoavat kehikkoon, ja sitten lähettävät, jos asiakas haluaa moisen.
Guitarfreak
10.05.2017 20:21:44
Stone: Maahantuoja oli yhteydessä ja se oli "jyrkkä ei" mesalta, etteivät lähetä pelkkää materiaalia, vaan ainoastaan itse kokoavat kehikkoon, ja sitten lähettävät, jos asiakas haluaa moisen.

Ookoo. Kuinkas monta neitsyyttä pitää uhrata että tommonen irtoaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)