Aihe: Etkö löydä maailman miljoonista kitaroista itsellesi sopivaa?
1 2 3 4 5 6 7 813 14 15 16 17
J.Nikkanen
15.05.2021 16:39:53
msalama: No toi on se aspekti mikä näissä ritsoissa TÄYTYY ottaa huomioon.

No niin no, en tiedä laitoinko tuohon tekstiin selkeästi että kyseessä ei todellakaan ollut ritsa. Muutaman keikan kyseisellä bassolla soittanut ja aina pelittänyt, tuolloin vaan oli ihan oma moka että noin kävi koska muutamissa tunneissa kaikki muuttui, lämpötila, kosteus jne. ja meininki oli paikoin todella vaikeaa ja otsasta pukkasi jormaa.

Ja siis saahan kaikista vehkeistä soittokelpoisia kun aikansa hieroo. Mutta mun mielestä hyvä keikkasimulaatio on kunnon kaljajamit, sointulappumapit messiin ja soitetaan mitä osataan ja nautiskellaan hieman olutta. Jos vimosen päälle tikkiin hierottu vehje muutaman biisin jälkeen aloittaa kiukuttelun ja romua saa vähän väliä viritellä, fiilis koko soittimesta lähtee syöksymään alas kuin nato-ohjus ja epäilyttää että kestääkö vekotin seuraavan biisin niin ei ihan heti tulisi mieleen keikalle moisella lähteä.

Ja ei noi mun omat kamppeet mitään kummosia ole, ihan taitaa suurin osa vakiona lipsua siihen luokkaan ritsa, mutta toki niitä on tuunattu, säädetty ja osia vaihdettu että ne tekee minkä pitääkin. Ja aika monta soittopeliä sormien läpi mennyt koska kamarumba oli joskus kivaa. Ihan kovia soittopelejä osa, osa ei niinkään mutta lähes kaikki sellaisia millä pärjää esim. makuuhuonestarana pidemmänkin aikaa.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Mikko_AAA
15.05.2021 16:42:41
msalama: Sä ehkä et. Mä kyllä. Tosin siihen saa riittää joku 149€:n Harley Benton sitten.

Noh tätä just halusin avata, että mikä on tarpeellista ja mikä ei. Juuri tämän kautta että mitä kokee tärkeäksi, että onko se oikeasti sitä vai pelkkä mielikuva? Hmm.
mika123
15.05.2021 16:42:53
Pelimanni se vetää vaikka pyykkilaudalla:

https://www.youtube.com/watch?v=_KZjVZLsU6s

Eli ehkä vaan pitää treenata eikä miettiä mikä puu on hyvä. Itsekin 70-luvulla aloittaneena ja jo jonkinmoisen kokoelman keränneenä (kyllä, on myös Bonamassa- Treasure Firebird) en voi sanoa mikä olisi radikaalisti parempi kuin toinen. Yhtenä päivänä Gibson kuulostaa taivaan lahjalta, toisena päivänä soittelen HB:lla ihan yhtä tyytyväisenä.

Hauska havainto muuten näistä mnet-keskusteluista: vaikka aiheena olisi jakoavaimet niin jossain kohtaa se muuttuu väittelyksi siitä onko Gibson paska vai ei :) Saako mikään muu valmistaja osakseen moista tunteen roihua ja sanallisten sapelien kalistelua?

Kysyy nimimerkki Minäkö tyhmä nyt en tajua.
"The dangerous kitchen: at my house tonight!" - FZ Man from utopia-
Mikko_AAA
15.05.2021 16:47:21
mettän peikko: Sitten on olemassa myös fyysisetrajoitteet. Esimerkiksi minulla on lyhyet sormet ja ranneongelmia, joten lyhempi skaalaiset ja kapeampi kaulaiset kitarat sopivat minulle parhaiten. Pystyn soittamaan kyllä leveillä ja pitkillä kauloilla, mutta niiden kanssa vasen ranne kipeytyy helposti. Kapeammilla ja lyhyemmillä taas voi soitella pitkiäki sessioita ilman ongelmia.

Monesti sanotaan että ovat tottumisasioita, mutta miksi pitäisi tottua johonkin jos on parempia ja/tai toimivampia vaihtoehtoja tarjolla?

Tämä on kyllä hyvä pointti. Täytyy ottaa huomioon, että voi olla fyysisiä vammoja että kaikki kitarat ei vain toimi.

Se on totta, että aina pitää soittaa parhaalla mahdollisella mikä sopii itselle.
mpekkanen
15.05.2021 18:48:11
Nykyään on kitaroita niin suuri määrä tarjolla, monellakin valmistajalla, että yleensä ihan hyviä/soitettavia soittimia löytyy jo budjettiluokan kitaroista.

Jos EI löydy, niin voi sen soittimen myös teettää.

Mikäli kitarassa ei tarvitse olla kaikkia mahdollisia silmäkarkkeja, niin kotimaisen custom kitaran voi saada ihan järki hinnalla.
Mikko1978
15.05.2021 20:06:10
Mikko_AAA: Ihan hatusta heitetty pohdinta. Onkohan missään laskelmaa paljonko instrumenttikauppa kuormittaa ympäristöä? Paljonko meille myydään samaa pyörää uudestaan eri paketissa. Esim TS808.

Se olis minusta jokaisen kitaristin hyvä miettiä näinä aikoina kun puhutaan luonnosta ja ylikulutuksesta, että tarvinko oikeasti viidennen TS808 ideaan perustuvan overdrive pedaalin? Jos soitan kerran vuodessa countryä, niin tarvinko telecasterin oikeasti sitä varten? Eikö 10 omistamasta kitarasta löydy sopivaa siihen. Onko sillä hankinnalla todella merkitystä mahdolliseen menestykseen?

Sama menee iPhoneen. Kiva lelu, mutta tarviiko joka vuosi uuden? Tarjoaako uusi versio jotain muka tärkeää mitä ei löydy vanhasta tai että ilman sitä ei pärjää?

Taitaa kaikki muut valinnat kuin soittimet ratkaista ympäristönkuormituksesi. Kitaran ja säröpurkin käyttöikä on hyvin pitkä, varsinkin kun puhutaan laatukamoista. Soittajat menevät ennemmin kierrätykseen kuin laadukkaat soittokamat. Ero oikeastaan kaikkeen muuhun kodin elektroniikkaan on suuri. Puhelimien käyttöikö on muutama vuosi ja pyykinpesukonekin menee romukonttiin suhteellisen nuorena.

Ravinto, asuminen ja liikkuminen kuormittavat aivan eri tavalla kuin soittokamat. Puusoittimen voin ajatella myös hiilinieluna.
Mikko_AAA
15.05.2021 20:18:02
Mikko1978: Taitaa kaikki muut valinnat kuin soittimet ratkaista ympäristönkuormituksesi. Kitaran ja säröpurkin käyttöikä on hyvin pitkä, varsinkin kun puhutaan laatukamoista. Soittajat menevät ennemmin kierrätykseen kuin laadukkaat soittokamat. Ero oikeastaan kaikkeen muuhun kodin elektroniikkaan on suuri. Puhelimien käyttöikö on muutama vuosi ja pyykinpesukonekin menee romukonttiin suhteellisen nuorena.

Ravinto, asuminen ja liikkuminen kuormittavat aivan eri tavalla kuin soittokamat. Puusoittimen voin ajatella myös hiilinieluna.

Se on kyllä totta, että kokonaiskuvassa ei varmaan merkittävä asia olekaan. Ajattelen kuitenkin silleen periaatekysymyksenä, että onko yleisesti kaman hoardaaminen fiksua ollenkaan. Varsinkin kun monta asiaa myydään uudelleen erilaisena pakettina.

Itsekin siis asiaan syyllistyn ja alkanut nyt vain miettimään sitä puolta, että kuinka paljon on oikeasti tarpeellista.
Mikko1978
15.05.2021 23:22:21
Mikko_AAA: Se on kyllä totta, että kokonaiskuvassa ei varmaan merkittävä asia olekaan. Ajattelen kuitenkin silleen periaatekysymyksenä, että onko yleisesti kaman hoardaaminen fiksua ollenkaan. Varsinkin kun monta asiaa myydään uudelleen erilaisena pakettina.

Itsekin siis asiaan syyllistyn ja alkanut nyt vain miettimään sitä puolta, että kuinka paljon on oikeasti tarpeellista.

Kitarat voivat hyvinkin olla hyvä tapa kuluttaa rahansa. Mitä kalliimpaa ja enemmän käsityönä tehtyä, niin, sitä parempi. Johonkin ne rahat käytetän kuitenkin ja kitarat ovat varmasti parempi kohde ympäristöarvoilla arvostellen kuin matkailu, isompi asunto, isompi auto tai vaikka isompi telkkari.
msalama
16.05.2021 06:25:56

ympäristöarvoilla arvostellen kuin matkailu

Noh, ekologiauudelleenkoulutusleirituomiota odotellessa, mä kun tykkään sekä skeboista että reissaamisesta ja aion tykätä vastaisuudessakin.
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
marke-
16.05.2021 07:21:53 (muokattu 16.05.2021 07:22:56)
Esim. kaikki tykkää myös ajaa sen 5-10 km ylinopeutta. "Minua" se ei koskaan haittaa, kun ei ole käynyt mitään ja osaan ajaa.. mutta se luo kulttuurin, joka aiheuttaa liikenneonnettomuuksia.
Mikko_AAA
16.05.2021 10:34:55 (muokattu 16.05.2021 10:35:16)
msalama: Noh, ekologiauudelleenkoulutusleirituomiota odotellessa, mä kun tykkään sekä skeboista että reissaamisesta ja aion tykätä vastaisuudessakin.

Noh eipä täällä kukaan tuomitse ketään. Kuvastaa vain tätä asennetta, että jos edes vähänkään avaa keskustelua että onko kaikki todellakin tarpeellista ja mikä pointti koko keräämisellä ylipäätään on, niin vastaus on MINÄ MINÄ MUN KITARA JA THAIMAAN LOMA. Kukaan niiitä ole pois ottamassa keltään eikä viemässä ladon taakse. Yritin avata vaan keskustelua ja ajatuksia että mikä pointti koko jutussa on, mutta unohdin tämä on m.net. :D
msalama
16.05.2021 10:55:17

Joo, niin on mnet, minkä kyllä huomaa myös sun keuhkoomisesta. Mutta senkus keuhkoat, eipä oo multa mitenkään pois.
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
Mikko_AAA
16.05.2021 11:00:47
msalama: Joo, niin on mnet, minkä kyllä huomaa myös sun keuhkoomisesta. Mutta senkus keuhkoat, eipä oo multa mitenkään pois.

Noh sähän yhdessä ison papan kanssa olette jotka keuhkootte kykenemättä muodostaan mitään järkevää mielipidettä tai pohdintaa asiaan. Tyypillistä.

Enkä mä mitään keuhkoa. Mielestäni olen asiallisesti yrittänyt tuoda näkökulmaa esiin. Jos sulle kaikenlainen keskustelu on keuhkoamista niin kertoo enemmän susta kuin musta. :)
Hynkel
16.05.2021 11:25:11
Krice: Tämä ei ole ehkä niin yksinkertaista kuin kuvittelisi. Jotkut soittajat vaikuttavat siltä, että niille ei ole kovinkaan suurta merkitystä mikä kitara on kädessä, mutta on myös toisenlaisia kitaristeja joille pienetkin ominaisuudet on merkittäviä. Itse kuulun jälkimmäiseen osastoon, kitaran tyyppi ja ominaisuudet vaikuttavat soittamiseen kohtalaisen paljon. Riippuu myös siitä mitä soittaa, minkälaista soundia hakee jne.

Näiden lisäksi itselläni on ainakin tosi pienestä kiinni se, onko kitaralla kivaa soittaa vai ei. Sitä ei aina pysty edes pukemaan sanoiksi, joskin tässä 30+ vuoden soittamisen jälkeen jonkinlainen tuntuma ehkä on jo kehittynyt. On tosi kiinnostavaa nähdä, kun tilasin vastikään ekan oman customin just niillä spekseillä, mitkä tuntuu omilta --- että onko se sitten ultimaattinen kitara vai ei.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
BigPapa
16.05.2021 11:30:23 (muokattu 16.05.2021 11:31:32)

Ilmastohysteria on uhka järjenkäytölle

Sensaatiot, kauhuskenaariot ja muiden syyttely myyvät hyvin. Ilmastonmuutos on maailmaa syleilevä ilmiö, joka saa uskonomaisia muotoja. Liki kaikki epämieluisa voidaan liittää ilmaston lämpenemiseen ja sitä kautta määritellä kullekin sopivat tulevaisuutemme viholliset.

Ilmastopaniikin hoito-opas suosittelee: asiaan tulee suhtautua vakavasti, mutta rauhoittuen, järkeä käyttäen. Jos Suomi vastaa maailman päästöongelmasta 0,1 prosentin verran, ei kannattaisi menettää mielenterveyttä, vaan harkita. Osa toimittajakunnasta on mieltynyt aivopesuun, koska se on valtaan pääsyn yksi keino.

https://www.verkkouutiset.fi/ilmastohysteria-on-uhka-jarjenkaytolle/
Funkånaut
16.05.2021 11:31:39

Meikälle pääosin soittimien profiilit ovat melko yhdentekevä asia; kaikilla hyvin säädetyillä mun soitto kuulostaa yhtä käppäiseltä eikä asioiden tekeminen jää soittimen ominaisuuksista kiinni, vaan ainoastaan taito on rajana.

Osasyy on varmaan siinä, että tottunut soittamaan niin monenlaisia soittimia muutenkin, niin nopeasti pystyy tottumaan erilaisiin ratkaisuihin. Bassojenkin mensuurit ovat tällä hetkellä 23", 30", 34" (ja yksi tällä mensuurilla myös nauhaton) ja 33-35" viisikielinen viuhkanauhoilla ja kaikilla niillä pystyn vetämään ilman ongelmia.

Kitaroissa kun soitan teräskielistä akustista, nailonkielistä akustista sekä Tele-mallista sähkökitaraa, niin en ole erityisemmin lukkitunut tiettyihin ratkaisuihin. Mulla ei ole edes hajua, mitä mensuureita tai paksuuksia niissä kauloissa on, kielistä puhumattakaan.

Ainoa, missä tekniset ratkaisut snadisti rassaavat, on painottamattomat koskettimet esmes syntetisaattoreissa. Niillä en osaa kontrolloida soittoni dynamiikkaa sitten ollenkaan; lieneekö vain reenauksen puutteesta kiinni, mene ja tiedä. Tatsi on niin erilainen kuin vasarakoskettimistolla.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Mikko_AAA
16.05.2021 11:36:39 (muokattu 16.05.2021 11:39:38)
BigPapa: Ilmastohysteria on uhka järjenkäytölle

Sensaatiot, kauhuskenaariot ja muiden syyttely myyvät hyvin. Ilmastonmuutos on maailmaa syleilevä ilmiö, joka saa uskonomaisia muotoja. Liki kaikki epämieluisa voidaan liittää ilmaston lämpenemiseen ja sitä kautta määritellä kullekin sopivat tulevaisuutemme viholliset.

Ilmastopaniikin hoito-opas suosittelee: asiaan tulee suhtautua vakavasti, mutta rauhoittuen, järkeä käyttäen. Jos Suomi vastaa maailman päästöongelmasta 0,1 prosentin verran, ei kannattaisi menettää mielenterveyttä, vaan harkita. Osa toimittajakunnasta on mieltynyt aivopesuun, koska se on valtaan pääsyn yksi keino.

https://www.verkkouutiset.fi/ilmastohysteria-on-uhka-jarjenkaytolle/

:D :D :D

Juuri näin. Tästähän tässä oli kysymys. Ei saatana. En edes tiedä mitä keksiä tuohon enään. Noh omapa on häpeäsi kun sun luetun ymmärtäminen on noin heikkoa.

Noloa on kun aikuset ihmiset ei osaa enempää asiaan kommentoida kun vain trollata menemään ja uhomalla jotain paskaa ja ymmärtämällä kaiken väärin. Toki niin saa tehdä jos se omaa oloa helpottaa tai katkeruutta.
KaRa
16.05.2021 11:40:05 (muokattu 16.05.2021 11:48:26)
Täällähän on täys sota eikä kukaan ole kertonut mulle mitään. Olen vähän loukkaantunut.

E: No mutta aiheeseen. Aika marginaalisia ovat ne erot loppujenlopuksi mitä kitaroiden ääripäissä koen. Kaikilla homma onnistuu. 500€-1000€ saa loistavia kitaroita ja omalle kohdalle myös aivan täysin "sopivia" mitä se tarkoittaakaan? Tietysti mielessäni on joitain 3000€-4000€ kitaroita, mutta se sopivuus liittyy sitten muihin asioihin kuin siihen soitettavuuteen tai laatuun tms.
Tuo akustinen sointi on hyvin tärkeä asia, myös sähköisissä instrumenteissa. Siinä olen samaa mieltä. Mutta saa niitä osia vaihtaa ja muutenkin kitaraa saa tuunata miten lystää. Ei sen kitaran pidä mikään teos olla, jonka tulee säilyä ajasta toiseen ikonin lailla.
Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä
BigPapa
16.05.2021 11:49:21 (muokattu 16.05.2021 11:54:21)

Jollakulla ympäristöasiat mielessä kun tekee valintaa kitaran suhteen. Soitinkaupassa kauhee tuska, että kuinkahan paljon sitä oikein ympäristörasite milläkin soittimella mahtaa olla, uskaltaako edes ostaa. Nää ympäristöasiat tuli tähän keskusteluun jonkun toimesta, anonyymin piileskelijän, ja täällähän se joku huutelee suupielet kuolassa että jo on paskaa jengiä kun on omat mielipiteet asioista, niin ilmasto kuin muistakin. Kurkistus sinne oman pään sisään tällä yksilöllä olisi hyvinkin paikallaan. Siellä lienee piuhanippu sekaisin.
marke-
16.05.2021 11:52:10 (muokattu 16.05.2021 11:54:09)
Ilmastoasioissa mielipiteet on vähän turhia, kun informaatiotakin on saatavilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)