Aihe: Fractal audio FM3
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
TTV
09.09.2020 21:21:46
Krameristi: Sitten se kysymys, kannattaako vaihtaa AX8 FM3:seen? Perehdy kunnolla laitteeseen ennen vastausta:)

Jaa-a, tää on vaikea kysymys, riippuu paljon käyttötavasta.

Ite soittelen kotona kuulokkeisiin, joten kommenttini eivät ole ihan kaiken kattavia. Tässä muutamia vertailukohtia:
1. Koko. FM3 on pienempi ja kevyempi.

2. Näyttö ja sen valikot. FM3:ssa huomattavasti parempi ja selkeämpi.

3. Käyttöliittymä ja nappulat. Tässä fiilis on kaksjakoinen. FM3:ssa on paremmat säädöt ja navigointi valikoissa, kun taas AX8:ssa on hyvät etuasteen säätöpotikat. AX8:n 8 painiketta helpottavat huomattavasti presettien ja efektien vaihtoa. FM3:ssa kaikki tapahtuu kolmen ryppäissä, eli painonappuloille tulee aina kerrallaan 3 lähekkäistä toimintoa ja niistä seuraaviin kolmeen siirrytään pitämällä oikeaa tai vasenta nappia pohjassa. Keskinapin kautta valitaan preset/scene/efekti -moodi. Itse pärjään FM3 logiikalla, livesoittoon valitsisin AX8 nappulat.

4. Saundi. Itse en merkittävää eroa huomaa mallinnoksissa, ehkä FM3:ssa kauttaaltaan hiukan täyteläisempi saundi. Jos soittaa ilman kaappimalleja ja päätemallinnosta putkivahvarin päätteen läpi, niin ite en kuule enää eroa.

5. Kuulokeliitäntä. Tämä on selkeä etu FM3:ssa ja se on jopa yllättävän hyvälaatuinen.

6. Softa. FM3 vaikuttaa todella stabiililta, vaikka kuinka hyppii ja pomppii valikoissa ja tallentaa muutoksia. AX8:n sai sekaisin joskus vastaavassa renkkaamisessa. FM3:ssa en myöskään havaitse selkeää saundieroa editointimoodin ja tallenetun presetin välillä. Sen huomasi sekä AX8:ssa että Axe-II:ssa. Toki FM3 tulee saamaan nyt paremmin päivityksiä ja jotain uuttakin nannaa :-)

Jos tuota listaa koittaa summeerata, niin kotisoittoon ottaisin FM3, livekäyttöön joko AX8 tai sitten FM3 ja sille lisäohjain. Livenä kesken biisin en ite haluaisi steppailla pelkän 3 napin varassa, varsinkin kun moodien ja valikkojen vaihto vaatii vielä nappien pohjassa pitämistä.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Oltsa
09.09.2020 22:48:10
Livekäyttö on asia, joka FM3:ssa mietityttää ja tästähän on keskustelu fractal foorumilla ja someryhmissä. FM3:n selkeä etu on sen koko, mutta livekäyttöön melkein tekee mieli hankkia kylkeen vähintään FC-6, jolloin lupaus pienestä ja kompaktista ei enää täysin toteudu.
TTV
10.09.2020 06:44:18
FM3:ssa on sisällä tuuletin, joka hurahtaa hetken laitteen käynnistyessä. Omassa käytössäni puhallin ei onneksi näytä aktivoituvan pysyvästi tai sitten siinä on fiksu säätö ja laadukas puhallin, jolloin alhaista pyörimistä ei edes kuule. Toivottavasti pysyy hiljaisena jatkossakin...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
antikristus
10.09.2020 07:00:30

Ai hitto, täähän alkaaa vaikuttaa ihan peliltä! Ite oon hoitanu livenä soundin vaihot automatisoituna midillä niin kolmen napin manuaalinen setti varalla on varmasti oivallinen. Nykyään siis Axe II ja backup MFC rahdattavana
Jackson-mies
Baraka
10.09.2020 08:43:13
TTV: FM3:ssa on sisällä tuuletin, joka hurahtaa hetken laitteen käynnistyessä. Omassa käytössäni puhallin ei onneksi näytä aktivoituvan pysyvästi tai sitten siinä on fiksu säätö ja laadukas puhallin, jolloin alhaista pyörimistä ei edes kuule. Toivottavasti pysyy hiljaisena jatkossakin...

Mulla on nyt puolisen vuotta ollut tuo, enkä itse ainakaan ole tuulettimen olemassaoloa oikein edes huomioinut. Soittelen tuolla paljon kuulokkeiden kautta ja myös pienellä volumella kotona, joten on kyllä todella hiljainen. Ei muutenkaan ole kyllä mitään huonoa sanottavaa tästä laitteesta.
TTV
12.09.2020 11:40:51
TTV: ...

3. Käyttöliittymä ja nappulat. Tässä fiilis on kaksjakoinen. FM3:ssa on paremmat säädöt ja navigointi valikoissa, kun taas AX8:ssa on hyvät etuasteen säätöpotikat. AX8:n 8 painiketta helpottavat huomattavasti presettien ja efektien vaihtoa. FM3:ssa kaikki tapahtuu kolmen ryppäissä, eli painonappuloille tulee aina kerrallaan 3 lähekkäistä toimintoa ja niistä seuraaviin kolmeen siirrytään pitämällä oikeaa tai vasenta nappia pohjassa. Keskinapin kautta valitaan preset/scene/efekti -moodi. Itse pärjään FM3 logiikalla, livesoittoon valitsisin AX8 nappulat.

...

Nyt kun tän FM3 kanssa on tullut useampi päivä heilasteltua, niin kyllä tuohon 3 napin steppailuun/näppäilyyn tottuu hyvin. Jos biisin saundit mahtuu noihin 8 Sceneen (joissa voi olla 4 (A-D) eri vahvarin kanavaa ja mitkä tahansa Presetin blokeista aktiivoituina/deaktivoituina), niin saundin vaihto on helppoa; +1 tai -1 näkymävalikko päivittyy nappuloille nopeasti ja saundin vaihto on lähes saumaton. Tämä varmaan oli kutakuinkin vastaavaa AX8:kin jo, mutta siinä jotenkin ajaudin käyttämään mielummin sitä Efektimoodia.
TTV
12.09.2020 19:34:20
TTV: ...

4. Saundi. Itse en merkittävää eroa huomaa mallinnoksissa, ehkä FM3:ssa kauttaaltaan hiukan täyteläisempi saundi. Jos soittaa ilman kaappimalleja ja päätemallinnosta putkivahvarin päätteen läpi, niin ite en kuule enää eroa.

...

En tiedä, johtuuko mallinnusalgoritmeistä vai pelkästään mallien paremmasta tehdasparametroinnista, mutta kyllä mä tästä FM3:sta olen huomattavasti vähemmällä säädöllä saanut paremmat saundit kuin mitä AX8:ssa. Olen ainoastaan valmiita presettejä hieman editoinut ja muokannut scenejä ja vaihtanut joitain efektejä. Kaappilohkoon ei ole vieläkään tarvinnut kurkata, saati sitten FM3 Editoria edes asentaa koneelle :-) Selkeästi paras käyttökokemus ja vastine rahoille uusien Fractal tuotteiden osalta (aiemmin AXE II mk1 ja AX8) tähän mennessä.
antikristus
13.09.2020 19:39:34

Olikos täällä kellää mitää hajua tosta jonon pituudesta näin kun laitteita on vastaanotettu jo suomalaisiin koteihin. Kauanko ite jonotitte?
Jackson-mies
TTV
13.09.2020 20:12:54
antikristus: Olikos täällä kellää mitää hajua tosta jonon pituudesta näin kun laitteita on vastaanotettu jo suomalaisiin koteihin. Kauanko ite jonotitte?

Mä jonotin ihan alusta asti, ennen kuin se virallinen FM3 Waitlist edes oli aktiivinen. Tää erä, mistä minun laite lähetettiin, oli kuulemma iso. Toivotaan, että riittää useampikin Suomeen. Kannattaa tarkistaa jononumero Sussilta
antikristus
14.09.2020 06:43:28

Due to the overwhelming response of this offer we cannot tell you your position in line or estimate when you will receive the purchase invitation.
Lukee G66 sivuilla suoraa tossa waitlist lausekkeessa. No hyppäsin kuitenkin jonoon katellaa sitte onko rahat kasassa kun kutsu käy.
Jackson-mies
Oltsa
14.09.2020 09:31:36
Nyt on torilla yksi myytävänä: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1585868
Oiskohan tämä ensimmäinen, jota myydään mnetin torilla.
antikristus
14.09.2020 10:57:48

Oltsa: Nyt on torilla yksi myytävänä: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1585868
Oiskohan tämä ensimmäinen, jota myydään mnetin torilla.

Aika kova hinta jonon ohituksesta :D
Jackson-mies
Krameristi
14.09.2020 14:13:02
TTV: Jaa-a, tää on vaikea kysymys, riippuu paljon käyttötavasta.

Ite soittelen kotona kuulokkeisiin, joten kommenttini eivät ole ihan kaiken kattavia. Tässä muutamia vertailukohtia:
1. Koko. FM3 on pienempi ja kevyempi.

2. Näyttö ja sen valikot. FM3:ssa huomattavasti parempi ja selkeämpi.

5. Kuulokeliitäntä. Tämä on selkeä etu FM3:ssa ja se on jopa yllättävän hyvälaatuinen.

6. Softa. FM3 vaikuttaa todella stabiililta, vaikka kuinka hyppii ja pomppii valikoissa ja tallentaa muutoksia. AX8:n sai sekaisin joskus vastaavassa renkkaamisessa. FM3:ssa en myöskään havaitse selkeää saundieroa editointimoodin ja tallenetun presetin välillä. Sen huomasi sekä AX8:ssa että Axe-II:ssa. Toki FM3 tulee saamaan nyt paremmin päivityksiä ja jotain uuttakin nannaa :-)

Jos tuota listaa koittaa summeerata, niin kotisoittoon ottaisin FM3, livekäyttöön joko AX8 tai sitten FM3 ja sille lisäohjain. Livenä kesken biisin en ite haluaisi steppailla pelkän 3 napin varassa, varsinkin kun moodien ja valikkojen vaihto vaatii vielä nappien pohjassa pitämistä.

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta!
JPL
04.10.2020 11:30:49
TTV: Mä jonotin ihan alusta asti, ennen kuin se virallinen FM3 Waitlist edes oli aktiivinen. Tää erä, mistä minun laite lähetettiin, oli kuulemma iso. Toivotaan, että riittää useampikin Suomeen. Kannattaa tarkistaa jononumero Sussilta

Itse asetuin jonoon 9.4.2020 ja olin jo unohtanut koko homman :-) Ei ole mitään kuulunut. Enkä ajatellut enää lunastaa.
"So that one may walk in peace." - I.Lichtenfeld
mize7
05.10.2020 07:15:50

JPL: Itse asetuin jonoon 9.4.2020 ja olin jo unohtanut koko homman :-) Ei ole mitään kuulunut. Enkä ajatellut enää lunastaa.

Mä menin jonoon heti, kun FM3 julkaistiin. Vieläkään ei ole kuulunut mitään sen jälkeen kun G66 tarjosi kesän lopulla kuulokeliitätöntä mallia... en tosin itsekään ole enää tilaamassa. Mutta pitkä on odotus, joka laitteen haluaa.
https://soundcloud.com/mediumplayer
wille114
23.11.2020 06:25:46 (muokattu 24.11.2020 06:30:28)
Nyt on n. puolen vuoden jonotus.
Gibson Explorer 2016 T, Epiphone LP Prophecy & LTD MH 417B FM, Schecter Vintage-5, EVH 5150III 50W & EVH 212ST (V30), Sonor 505
JPL
26.12.2020 20:49:50
mize7: Mä menin jonoon heti, kun FM3 julkaistiin. Vieläkään ei ole kuulunut mitään sen jälkeen kun G66 tarjosi kesän lopulla kuulokeliitätöntä mallia... en tosin itsekään ole enää tilaamassa. Mutta pitkä on odotus, joka laitteen haluaa.

Näin tämä elämä heittelee. Itse päädyin sitten FM3 -jonosta heittäytymisen jälkeen AX8:n hankkijaksi ja olipas kyllä hyvä ostos :-)
"So that one may walk in peace." - I.Lichtenfeld
TTV
26.12.2020 21:18:06
JPL: Näin tämä elämä heittelee. Itse päädyin sitten FM3 -jonosta heittäytymisen jälkeen AX8:n hankkijaksi ja olipas kyllä hyvä ostos :-)

Hyvä hankinta :-) FM3:sia ei vissiin kovin montaa ole Suomeen tullut, tai ainakaan tällä palstalla ei montaa ole ilmoittautunut?

Nyt kun tän FM3 kanssa on pitempään tullut soiteltua, niin ei tästä kyllä mitään moitittavaa ole tullut esille. 3 napin valikot (Preset, Scenes, Effcets) toimii sulavasti ja noiden sisältöjen muokkaaminen on todella helppoa laitteen käyttiksen kautta. Soundimaailmassa on selkeästi menossa Marshall buumi, sillä käytetyimmät mallinnokset ovat Marshall JVM, Friedmanin BE-100 ja Cameron CCV.
antikristus
26.12.2020 23:59:34

TTV: Hyvä hankinta :-) FM3:sia ei vissiin kovin montaa ole Suomeen tullut, tai ainakaan tällä palstalla ei montaa ole ilmoittautunut?

Nyt kun tän FM3 kanssa on pitempään tullut soiteltua, niin ei tästä kyllä mitään moitittavaa ole tullut esille. 3 napin valikot (Preset, Scenes, Effcets) toimii sulavasti ja noiden sisältöjen muokkaaminen on todella helppoa laitteen käyttiksen kautta. Soundimaailmassa on selkeästi menossa Marshall buumi, sillä käytetyimmät mallinnokset ovat Marshall JVM, Friedmanin BE-100 ja Cameron CCV.

Mulle pitäis olla tulos second half of january. Kiva saada viel Axe kakkostakii pienempi keikkavehje ja kyllähän kolmosen sounditkii tietty kiinnostaa. Onks fm:ssä riittäny tehot?
Jackson-mies
Humanoid
27.12.2020 10:29:25
TTV: Hyvä hankinta :-) FM3:sia ei vissiin kovin montaa ole Suomeen tullut, tai ainakaan tällä palstalla ei montaa ole ilmoittautunut?

Täältä Oulun suunnalta löytyy ainakin jo kaksin kappalein.. :) Ei ole ollut kyllä mitään moitittavaa laitteesta. Saundaa todella hyvältä. Tuli myös yllätyksenä kuinka hyvin tuo Pitch-blokin Virtual Capo toimii. Vireiden muutoksissa on tottunut isoihin viiveisiin, mutta tuossa tuo ei ole niin häiritsevän iso.

Onhan tämä melkoinen hyppäys tuosta vanhasta Axe Fx Standardista, joka tuli laitettua jo kesällä eteenpäin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)