Aihe: Noin 1500 euron mallintavat 2016
1 2 3 4 5 6
saastara
23.01.2017 19:59:26 (muokattu 23.01.2017 20:00:36)
jii.haanpaa: Ok. Jospa ei sitten sotketa soppaa useamman kajarin tai mikin vaihe-eroilla, vaan pysytään latenssissa. Eli yhtä kajaria käyttämällä, kuuletko eron viiveessä, jos kajari on metrin versus kahden päässä? Ts. jos kajari on kahden metrin päässä, niin onko soittaminen hankalampaa kuin kajarin ollessa metrin päässä?

Mutta koneen ja latenssien kanssa pelatessa se tilanne on eri. Oikeampi kysymys olisi, että huomaatko eron jos kaiuttimien ääni tulee 'parin metrin päästä' viiveen kannalta vaikka kaiuttimet sijaitsevat naaman edessä.

Ei mua haittaa yhtään skulaa vahvarilla joka on 3m päässä, mutta alkaa olla kipurajoilla soitella 10ms latenssilla koneen ääressä. Ihmisten jankkaaminen vahvarin etäisyydestä joka keskustelussa latensseista, ei suoranaisesti edistä tai auta mitään, koska se on loogisesti väärin. Tilanne on eri. Vanhan foorumikansan viisautta, valitettavastii kuitenkin vähän epäpätevää.
https://www.patreon.com/soundslikefog
jii.haanpaa
23.01.2017 21:30:17
saastara: Mutta koneen ja latenssien kanssa pelatessa se tilanne on eri. Oikeampi kysymys olisi, että huomaatko eron jos kaiuttimien ääni tulee 'parin metrin päästä' viiveen kannalta vaikka kaiuttimet sijaitsevat naaman edessä.

Ei mua haittaa yhtään skulaa vahvarilla joka on 3m päässä, mutta alkaa olla kipurajoilla soitella 10ms latenssilla koneen ääressä. Ihmisten jankkaaminen vahvarin etäisyydestä joka keskustelussa latensseista, ei suoranaisesti edistä tai auta mitään, koska se on loogisesti väärin. Tilanne on eri. Vanhan foorumikansan viisautta, valitettavastii kuitenkin vähän epäpätevää.

Ok. Saako olla vielä sen verran utelias, että mistä sä olet saanut tuon latenssiarvon? Siis mistä se "10ms" tulee?
luppa
23.01.2017 23:12:14
Tuossa on hyvänoloinen ja käsittääkseni paikkansapitävä artikkeli latensseista soitettaessa.

http://www.presonus.com/community/L … e-Truth-About-Digital-Audio-Latency

Äänikortti voi siis ilmoittaa latenssiksi 10ms, mutta ymmärtääkseni se kortin ajurista riippuen ilmoitetaan vain yhteen suuntaan, eli jos soittelee kitaraa koneen efektien läpi pelkästä äänikortista tulisi latenssia jo 20ms, kun se menee sekä sisään että ulos. Tässä välissä pitää ilmeisesti varata aikaa myös varsinaiselle prosessoinnille. Olisko joku mitannut tätä oikeaa latenssia mitä tulee tietokoneen plugareilla ja mallintavilla erillislaitteilla, miten se suhtautuu noihin ilmoitettuihin lukemiin?
aristoteles666
23.01.2017 23:19:16

kyllä lähes mikä tahansa ohjelma ilmoittaa myös roundtrip latenssin, joka sisältää kaiken, ja se näyttää nyt 6,2 millisekuntia hiihdellessään s-gearin ja mainstagen läpi.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
luppa
23.01.2017 23:28:38
aristoteles666: kyllä lähes mikä tahansa ohjelma ilmoittaa myös roundtrip latenssin, joka sisältää kaiken, ja se näyttää nyt 6,2 millisekuntia hiihdellessään s-gearin ja mainstagen läpi.

Ok. Mulla on sen verran vanhat kalut että en saa tuota roundtrippiä mistään näkyviin. Tuleeko roundtrippiin suuria eroja eri mallinnusplugareiden kanssa?
RaskasMielinen
24.01.2017 02:50:12 (muokattu 24.01.2017 09:09:36)

jii.haanpaa: Jos ainoa tarkoitus on pienentää latenssia, niin silloin kannattaa näytteenottotaajuutta nostaa ja käyttää mahdollisimman pientä bufferia. Tämä tosin vaatii sitten aateekoolta jerkkua. Monesti noissa softissa on oletusasetuksina turvallinen 44kHz/512 tai jopa 1024 ja silloin latenssi on väkisinkin suurempi ja niin sen kuuluukin olla.

Hieroin säätöjä iltani ja yöni ratoksi. Mulla on äänikorttina Focusrite Scarlett 6i6 ja tietokoneena Asuksen X75V-läppäri, joka on tosin jo jonkun vuoden vanha, mutta siinä on prosessorina i5. Käyttiksenä mulla on 64 bit Windows10:n viimeinen versio ennen Anniversary Editionia (joka kadotti multa USB-portit, kun läppärini ei ole enää tuettujen listalla). Mulla on nyt Sample Ratena äänikortin maksimi eli 96 000 Hz ja ASIO Buffer Size minimissään eli 1 ms.

S-Gear ilmoittaakin mulle näillä asetuksilla Input Latencyksi 2,6 ms ja Output Latencyksikin vain 3,6 ms. Not bad - nämä siis Stand Alone -modessa. Näin pienellä latenssilla soittotuntuma on välitön ja soundi hyppää hyvällä tavalla naamalle.

Paukkuuko ja kaatuileeko? Näyttäisi haukkaavan prosessorin tehoista noin alle prosentin - piikit noin neljä prosentttia... eikä muistikaan huuda hoosiannaa, eli ei pauku eikä kaatuile. Toki olen tehnyt läppärilleni yhtä ja toista asetusoptimointia, mitä en muista enää tarkemmin.

Virtalähde pitää toki olla kiinni. Joskus ihmettelin miksi koneeni ei jaksanut pyörittää Ezdrummer2:a Cubasessa. Syy oli niinkin yksinkertainen kuin joku paska tarvikevirtalähde, joka ei jaksanut syötää tarpeeksi virtaa prosessorille. Akun varassa ei kannata edes kokeilla. Myös yhteys nettiin kannattaa sulkea. Mulla on G-Gearin lisenssi iLok USB-lisenssitikulla, niin en tarvitse nettiä edes siihen. Cubase mulla on eLisencerillä. Sikälikin kätevää, että voi käyttää kyseisiä ohjelmia myös muilla konella ekä mene lisenssit kovalevyn mukana sitten kun se hajoaa aikanaan.

Nyt pitäisi malttaa mennä nukkumaan, mutta kun S-Gearin preset 008 eli Stadium Shred on vaan niin mahtava :D Säädin vain gatea tiukemmalle.

Kannattaa muuten lukea tarkkaan S-Gearin manuaalista miten äänikortin ja S-Gearin omat signaalivoimakkuudet kuuluu säätää! Sillä on iso merkitys paitsi soundiin, niin myös soittodynamiikkaan.

Pedaalit toimivat S-Gearin edessä mielestäni mainiosti.
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
BugBadWolf
24.01.2017 14:48:20 (muokattu 24.01.2017 14:50:29)
Tuli pähkäiltyä tuota latenssia ja nytpä olenkin sitä mieltä että se on ennenkaikkea sopeutumisongelma.

Kun ihminen taapertaa tässä maailmassa ipanasta aikuiseksi (tai niinkuin minä, vain vanhemmaksi), hänelle muodostuu käsitys luonnollisuudesta. Aivon mielestä on normaalia että kulkiessaan kauemmas äänilähteestä, jonkinlainen pieni viive syntyy. Tähän normaaliin vain sopeutuu vuosien varrella sitä erityisesti ajattelematta.

Digitaaliäänen mukanaan tuoma "ylimääräinen" viive kuulostaa siis luonnottomalta. Siksi soittotuntuman ero tuntuu niin ongelmalliselta.

Olen kohtuullisen varma että noihin latensseihin voi tottua sillä tavalla, että niiden merkitys vähenee tai katoaa kertakaikkiaan. Jo aivan tavallisisissa vahvistimissa on eroa sillä, kuinka nopeasti ääni "syttyy". Ja siirtyessä nopeasta vahvistimesta hitaammin reagoivaan kuluu hetkinen ennenkuin sormien synkro on kohdillaan. Mitä suurempi tuo ero totuttuun on, sen hankalammalta se tuntuu.

Lääkkeeksi soittelua kaikenlaisilla laitteilla. Jos päästelisi hetken vaikka kirkkouruilla - joilla soittaminen on kuulemma sellaista että virren viimeisten nuottien kuuluessa kanttori on ollut jo minuutin kusella - huomaisi että tämän päivän kitarakamojen latenssit eivät ole isokaan ongelma. Tottakai jokaisella on oma ajatuksensa siitä, minkälaisella kamppeella soittaminen on helpointa. Sen ei kuitenkaan pitäisi johtaa siihen että soitto olisi joillain mahdotonta.

Kaikkeen siis tottuu. Mielestäni latenssia suurempi ongelma on digitaaliäänen laatu. Mitä pakatumpaa tavaraa, sen latteammalta tuntuu. Se tuo ne dynamiikkaongelmat ja siihen on - ainakin minun - paljon vaikeampi sopeutua.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
RaskasMielinen
24.01.2017 14:52:40

aristoteles666: S-Gearissa on perusasetuksena 128 bufferin koko, tiputat sen preferences, eli asetuksista 32:teen niin johan tippuu latenssit kuulumattomiin.

soittanut jo vuosia S-Gearillä livenä joko suoraan backlinen päätteeseen
(täällä ne on jostain syystä aina fenderin hot rod deluxeja vaikka luulisi että kaikki olisi marshalleja kun ne sentään olisi kotimaisia) tai suoraan mikseriin jos on enempi monitoreja, ja toimii loistavasti.
Mainstagen kautta soittelen jos haluan kauheasti vaihdella eri juttuja livenä, riippuu kenen kanssa soittaa.

Ymmärtääkseni onnistusi myös kytkemällä MIDI-lankku MIDI-liitynnällä varustettuun äänikorttiin?
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
BugBadWolf
24.01.2017 14:55:52 (muokattu 24.01.2017 14:56:13)
RaskasMielinen: Ymmärtääkseni onnistusi myös kytkemällä MIDI-lankku MIDI-liitynnällä varustettuun äänikorttiin?

Ja jos ei ole kortissa tarjolla, ko palikat ovat halpoja.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … /Roland-UM-ONE-mk2-USB-MIDI-sovitin

Linkin laite on ensimmäinen Google osuma. Laitteen toimivuudesta en osaa sanoa. Itsellä kokemusta lähinnä M-audion romuista (toimii).
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
RaskasMielinen
24.01.2017 15:39:35

BugBadWolf: Ja jos ei ole kortissa tarjolla, ko palikat ovat halpoja.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … /Roland-UM-ONE-mk2-USB-MIDI-sovitin

Linkin laite on ensimmäinen Google osuma. Laitteen toimivuudesta en osaa sanoa. Itsellä kokemusta lähinnä M-audion romuista (toimii).

No ei ole ainakaan hinnan kiroissa. Multa löytyy MIDI in ja out äänikortista. Paukuttelen joskus Ezdrummer2:a sähkörummuilla. Big Room -kitillä vois joskus herätellä aamu-unisia teinejä :) Mulla on kotona kilowatin PA :D
BugBadWolf
24.01.2017 15:44:23
RaskasMielinen:...Mulla on kotona kilowatin PA :D

Et suinkaan majaile kerrostalossa? Alkaa olla tehot kohdillaan tuossa ;D

Itselle piisasi 60W Behringerin bassocombo sähkörumpuihin. Halpaa kolketta. Nyt tulin vaihtaneeksi ne "oikeisiin", joten melutaso hiukan kohosi.
aristoteles666
24.01.2017 17:23:52 (muokattu 24.01.2017 17:24:46)

RaskasMielinen: Ymmärtääkseni onnistusi myös kytkemällä MIDI-lankku MIDI-liitynnällä varustettuun äänikorttiin?

midilankku lähettää vain käskyn, mainstage mitä tapahtuu, ja mille ohjelmille jne.

http://www.apple.com/mainstage/
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)