Aihe: Kiesel Carvin Guitars
1 2 3 4 5 6 7 812 13 14 15 16
hallu
20.09.2016 10:26:45
antnis: Nää puujutut on semmoista keski-ikäisten miesten puuhastelua, ihankuin jokaisessa meidän harrastuksessa pikkuseikoilla päteminen on se pääpointti.

tämä :-D plussan arvoinen huomio
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
20.09.2016 10:32:28
antnis: Nää puujutut on semmoista keski-ikäisten miesten puuhastelua, ihankuin jokaisessa meidän harrastuksessa pikkuseikoilla päteminen on se pääpointti.

No joo, mutta voihan tätä asiaa lähestyä ihan puhtaasti mielenkiinnosta ja rakkaudesta lajiin. Silloin, kun ei pysty soittamaan, niin on aika jauhaa harrastuksesta netissä. Ei liian vakavasti, vaan ihan hyvällä fiiliksellä.

Minusta tuo oman Les Paulin juttu on mielenkiintoinen ja haluaisin tietää, mistä tuollaiset jutut johtuvat. Tuolla on sinänsä kuitenkin ihan merkittävä vaikutus soundiin...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Kivijalka
20.09.2016 10:48:21 (muokattu 20.09.2016 10:53:06)
tumppusormi: Eikös tuossa videolla tuo Taylorin ukko just kertonut että rupevat käyttämään myös muuta puuta.

Ja vielä tuosta videosta että itse ainakin ymmärsin niin että jampat kaatavat siellä noin 20 puuta joista 2 olisi riittävän tummaa. Eivät katso lajia ollenkaan, mutta kertoivat että ne aidot eebenit olisivat jossakin 8 kilsan päässä lähimmästä tiestä ja se ei olisi vaivan arvosta. Näin tuon videon ymmärsin.

Siis toki kaatavat eebeniä, eivätkä summamutikassa mitä tahansa puita. Pointti oli siinä että ennen puut kasvoivat pitkin tienviertä, mutta massiivisten hakkuiden seurauksena lähimmät puut sijaitsevat nyt 8km päässä tiestä eikä maksa vaivaa kantaa "värivirheellistä" halvempaa eebeniä niin pitkiä matkoja joten metsurit jättävät sellaiset puunrungot mätänemään kaatamisen jälkeen.

E: Bob Taylorin ratkaisu tähän oli sitten maksaa sama hinta sekä mustasta että raidallisesta eebenistä jolloin puuta ei haaskata.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
naavanka_
20.09.2016 10:51:52 (muokattu 20.09.2016 12:26:46)
hollstro: Jos ei usko että puut vaikuttavat kitaran tuottamaan saundiin niin ei mahda mitään. 99.99999% kitaranrakentajista uskoo ja minäkin, uskon korviani.

Harva soitinrakentaja haluaa kusta omille nilkoilleen myymällä halvempaa niille, jotka haluavat kalliimpaa.

Kitaran muodon psykoakustinen merkitys on ehdottomasti suurin tekijä soundissa.

Niinkuin sanottua, tele on paras lepa.

E: aktiivinen -> akustinen.
Autocorrect omparsa.
antnis
20.09.2016 12:10:31
Laulava Kylätohtori: No joo, mutta voihan tätä asiaa lähestyä ihan puhtaasti mielenkiinnosta ja rakkaudesta lajiin. Silloin, kun ei pysty soittamaan, niin on aika jauhaa harrastuksesta netissä. Ei liian vakavasti, vaan ihan hyvällä fiiliksellä.

Tottakai, ja tälläkin palstalla se hyvä fiilis on nähty aika monessa ketjussa... :D
hollstro
20.09.2016 13:38:27

naavanka_: Harva soitinrakentaja haluaa kusta omille nilkoilleen myymällä halvempaa niille, jotka haluavat kalliimpaa.

Kitaran muodon psykoakustinen merkitys on ehdottomasti suurin tekijä soundissa.

Niinkuin sanottua, tele on paras lepa.

E: aktiivinen -> akustinen.
Autocorrect omparsa.

Sen verran pitäisi sinunkin tietää ja ehkä olla kokemustakin, että eebenpuun suurin etu on sen kulutuskestävyys ja helppohoitoisuus. Tästä syystä se on otelautamateriaalina suosittu, ei suinkaan siksi että se on kallista. Jos haluaa kallista niin helmiäisupotuksia lauta täyteen ja mieluiten abalonesimpukan kuoresta. Ulkonäkö on esim. Brasilian ruusupuussa paljon parempi (minun mielestä) ja eläväisempi mutta vuosien kuluessa siihen tulee kuoppia pitkistä kynsistä ja liiasta kielten painamisesta. Vaahtera on yhtä kovaa kuin eebenpuu, mutta se taas lakattuna on eri asia kuin paljas puu tuntumaltaan, ja lakkaamattomana se paskaantuu hetkessä rivon näköiseksi.

Soinnillisista asioista ei tarvitse väitellä. Ne ovat joillekin tärkeitä, jotkut eivät niitä kuule tai osaa kuunnella.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
ÄrGee
20.09.2016 13:50:29
hollstro: Soinnillisista asioista ei tarvitse väitellä. Ne ovat joillekin tärkeitä, jotkut eivät niitä kuule tai osaa kuunnella.

Jos annetaan kuunneltavaksi monta eri äänitettä, niin osaatko erottaa sieltä muka sen kitaran josta löytyy eebenpuinen otelauta...
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
naavanka_
20.09.2016 13:51:15
hollstro: Sen verran pitäisi sinunkin tietää ja ehkä olla kokemustakin, että eebenpuun suurin etu on sen kulutuskestävyys ja helppohoitoisuus. Tästä syystä se on otelautamateriaalina suosittu, ei suinkaan siksi että se on kallista. Jos haluaa kallista niin helmiäisupotuksia lauta täyteen ja mieluiten abalonesimpukan kuoresta. Ulkonäkö on esim. Brasilian ruusupuussa paljon parempi (minun mielestä) ja eläväisempi mutta vuosien kuluessa siihen tulee kuoppia pitkistä kynsistä ja liiasta kielten painamisesta. Vaahtera on yhtä kovaa kuin eebenpuu, mutta se taas lakattuna on eri asia kuin paljas puu tuntumaltaan, ja lakkaamattomana se paskaantuu hetkessä rivon näköiseksi.

Soinnillisista asioista ei tarvitse väitellä. Ne ovat joillekin tärkeitä, jotkut eivät niitä kuule tai osaa kuunnella.

Eeben on helppo pitää puhtaana mutta vaatii hyvät olosuhteet pysyäkseen ehjänä, muutaman kymmentä eebenlautaa olen joutunut korjaamaan kun niitä ei ole pidetty hyvässä öljyssä.
Näistä kaksi on ollut halvemman pään keppejä, loput kalliimpia.

Puiden kovuus riippuu aivan (ala-)lajista, kasvupaikasta ja otetun palikan kohdasta itse puussa.
Laulava Kylätohtori
20.09.2016 14:00:42
ÄrGee: Jos annetaan kuunneltavaksi monta eri äänitettä, niin osaatko erottaa sieltä muka sen kitaran josta löytyy eebenpuinen otelauta...

Tarkoittaako se, että jos ei pysty tunnistamaan jotain äänitteeltä, niin se ei vaikuta soundiin?
hollstro
20.09.2016 14:06:54

ÄrGee: Jos annetaan kuunneltavaksi monta eri äänitettä, niin osaatko erottaa sieltä muka sen kitaran josta löytyy eebenpuinen otelauta...

En usko, tuskin osaisin sanoa mikä kitara on kyseessä, ellei ole ilmiselvä Tele tai Strato. Humpparikitaroista onkin jo astetta vaikeampaa sanoa edes onko ES 335, LP vai SG vaikka ne kaikki hieman erilaiselta kuulostavat. Mutta jos mulla on kaksi akustista kitaraa joista toisessa on eebenpuuotelauta ja toisessa ruusupuu niin eron huomaa, ainakin olen huomannut kun olen akustisia rinta rinnan testaillut.
naavanka_
20.09.2016 14:14:57
hollstro: En usko, tuskin osaisin sanoa mikä kitara on kyseessä, ellei ole ilmiselvä Tele tai Strato. Humpparikitaroista onkin jo astetta vaikeampaa sanoa edes onko ES 335, LP vai SG vaikka ne kaikki hieman erilaiselta kuulostavat. Mutta jos mulla on kaksi akustista kitaraa joista toisessa on eebenpuuotelauta ja toisessa ruusupuu niin eron huomaa, ainakin olen huomannut kun olen akustisia rinta rinnan testaillut.

Niin, jos sulla on, ja valmiiksi tiedät eron niin sen myös luulet kuulevasi.
Laulava Kylätohtori
20.09.2016 14:20:24
Mistä sen tietää, että se ero tulee juuri siitä otelaudasta? Harvoin, jos koskaan, kait on tarjolla identtisiä kitaroita eri otelautakmateriaalilla testattavaksi...
naavanka_
20.09.2016 14:21:28
Laulava Kylätohtori: Mistä sen tietää, että se ero tulee juuri siitä otelaudasta? Harvoin, jos koskaan, kait on tarjolla identtisiä kitaroita eri otelautakmateriaalilla testattavaksi...

Koska isoherra mainos äiä niin sanoi.
Numb
20.09.2016 14:22:23

Menkää nyt sinne puuketjuun, joksi tämä on nyt pahalla vauhdilla luisumassa.

Tärkeimmät asiat kitarassa ovat väri ja muoto. That is all.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Tykki
20.09.2016 18:37:05 (muokattu 20.09.2016 18:39:04)
Tuossa tuollainen yksi testi jolla jokainen voi testata huomaako eroa vaahteran ja ruusupuun välillä otelaudoissa:

https://www.youtube.com/watch?v=GRuk0vdoeeg

Carvinin Jeff vastasi eilen, että Royal Ebony on Ebonya. Mikä liekään sit totuus kun netin mukaan Royal Ebony on Kataloxia ja hyvin Ebonyn kaltaista. Laskeeko Jeff sen sitten Ebonyksi. Jos on hyvin samanlaista niin ei sillä sitten väliä. Kysyin lisäksi, että kauanko kitaranrakentaminen nykyään kestää, mutta siihen en saanut koskaan vastausta. Myöskään myyjä jonka kautta ostin kitaran ei ole vastannut mitään sen jälkeen kun viikko sitten maksoin kitaran kokonaan. Vähän nyt tökkii tämä asiakaspalvelu.
hollstro
20.09.2016 20:05:59

Tykki: Tuossa tuollainen yksi testi jolla jokainen voi testata huomaako eroa vaahteran ja ruusupuun välillä otelaudoissa:

100% oikein. EIhän noi erot isoja ole.
hallu
20.09.2016 20:11:15
Tykki: Tuossa tuollainen yksi testi jolla jokainen voi testata huomaako eroa vaahteran ja ruusupuun välillä otelaudoissa:

Carvinin Jeff vastasi eilen, että Royal Ebony on Ebonya. Mikä liekään sit totuus kun netin mukaan Royal Ebony on Kataloxia ja hyvin Ebonyn kaltaista. Laskeeko Jeff sen sitten Ebonyksi. Jos on hyvin samanlaista niin ei sillä sitten väliä. Kysyin lisäksi, että kauanko kitaranrakentaminen nykyään kestää, mutta siihen en saanut koskaan vastausta. Myöskään myyjä jonka kautta ostin kitaran ei ole vastannut mitään sen jälkeen kun viikko sitten maksoin kitaran kokonaan. Vähän nyt tökkii tämä asiakaspalvelu.

Hauska testi :-) mulla meni ihan päin prinkkalaa :-D . Mä en pystynyt kuulemaan sitä eroa niin sitten arvailin, mutta uskottelin itselleni kuulevani eron. En veikannut kaikkia väärin, mutta arpomalla olisin saanut saman tuloksen. Perhana ei tästä pääse mihinkää, mutta minä olen puukorva.

Yhden asian opin tästä testistä. Nimittäin silloin kun ostin itselleni telekasteria niin testailin myös ruusupuuotelautaisia telluja ja rinnakkain kokeillessani bajaa ja american deluxea soundiero oli merkittävä ja pohdin jälkeenpäin oliko osa siitä peräisin siitä otelaudasta, mutta tämän testin jäleen tiedän että ei ollut, vaan kyse oli eri kitaroista ja soundi erot johtui siitä.
hallu
20.09.2016 20:13:05
hollstro: 100% oikein. EIhän noi erot isoja ole.

No ei ole, mutta olet sie melekonen fakiiri ja kultakorva. Tästä lähtien tiedän ottaa sun kirjotukset vakavammin, me operaidaan ihan eri leveleillä .
Laulava Kylätohtori
20.09.2016 21:01:59 (muokattu 20.09.2016 21:05:34)
Sorry, Carvin henkilöt ot:stä.

Siirsin tämän ot:n I Kill Gas ketjuun, käy sieltä, Hallu, lukemassa, jos kiinnostaa...
naavanka_
20.09.2016 21:43:53 (muokattu 20.09.2016 21:48:56)
hallu: No ei ole, mutta olet sie melekonen fakiiri ja kultakorva. Tästä lähtien tiedän ottaa sun kirjotukset vakavammin, me operaidaan ihan eri leveleillä .

Tuo testi on aivan yhtä tyhjän kanssa, koska:

-satulat voivat olla eri materiaalia ja/tai urat väärät/huonot
-kaularauta voi olla toisessa löysemmällä tai tiukemmalla
-kielet ottaa itseensä aika pahasti kun ne ensin kiristää ja sitten löysää
-toinen kaula on löysemmin kiinni, tätä sattuu monella varsinkin kun rungon kiinnitysreiät on liian pienet
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)