Aihe: Rokkistarojen kitarakamat (Esittelyt ja miten saada "se" soundi)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Metalkallo
31.10.2018 15:18:10
yanera: Se toisen soundin saaminen on aika hankala juttu. Ihan identtitistä on mahdoton saada.

Totta toisaalta, mutta toisaalta myös ei aivan. Soundin kyllä saa, mutta toisen tatsia ei välttämättä, mikä tietenkin liittyy myös soundiin, mutta itse soundi pysyy sellaisenaan.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
yanera
31.10.2018 16:50:15 (muokattu 31.10.2018 16:57:43)

Metalkallo: Totta toisaalta, mutta toisaalta myös ei aivan. Soundin kyllä saa, mutta toisen tatsia ei välttämättä, mikä tietenkin liittyy myös soundiin, mutta itse soundi pysyy sellaisenaan.

"Se toisen soundin saaminen on aika hankala juttu. Ihan identtitistä on mahdoton saada.

Aikoinaan Van Halen ja Ted Nugent olivat kiertueella ja kitaristit päättivät testata toistensa kamoja.

Tulivat siihen tulokseen, että kun EVH soitti Ted Nugent:in kamoilla se kuullosti täsmälleen EVH:lta ja päin vastoin.

Kyllä se saundi siitä soittajasta 99% tulee siitä soittajasta. Toki kamoillakin on jotain merkitystä."

Kylläpä tuo otettiin vakavasti. High gain säröllä soitettu juttu ei todellakaan kuullosta samalata soitettuna cleanina esim JC120 vahvistimen läpi.

Mutta jos kamat ovat samankaltaiset. Vaikkapa Kirk Hammet ja Dave Murray
soittaisivat toistensa kamoilla, niin Kirk:in kamoilla olisi tod.näk. hieman olisi hieman raskaampi soundi, kun ei Marsulla vedä. Eikä Murray EMG:n aktiivi mikeilla (81- sarja oli ainakin ennen kirkillä ja 81/85)

Miltäköhän kuullostaisi Zakk Wylde Tony Iommin Laneyden läpi??? Ja vedettäisiin Ozzy biisejä?

Ei voi edes verrata jos joku soittaa säröllä ja sille lyötäisiiin clean tai mieto overdrvive vahvistin eteen ja ja käskesttäisiin soitta ei se kuullosta samalta. Ei tietenkään, mutta se ei ollut mun pointti.

Saman sarjan genren kitaristit kuullostavat melko samalta, TOKI niissä on valtavia eroja: https://www.youtube.com/watch?v=9Hv1iQdtaS8 tässä esimerkkiä.
Santerilla ei ole edes pankkitiliä. Hän ei halua olla rahan kanssa tekemisissä enää lainkaan.
Lunnu
13.12.2018 13:03:33
Eric Johnson paljastaa todellisen soundinsa lähteen. Soittelee ensin mukamas Fendereillä, marsuilla ja ties minkä rasioiden läpi mutta videon loppupuolella (n 6:45) tekeekin jymypaljasttuksen
https://youtu.be/VZruE7E_4OU?t=372
Nostalgy is not what it used to be
Metalkallo
30.04.2019 15:13:52
Yngwie aiheinen Les Paul joka ei hajoa millään.
https://www.youtube.com/watch?v=4TKXvyYxoVw
Metalkallo
02.05.2019 19:40:14
Solodallas Angus Young soundia purkissa 2019 malli
https://www.youtube.com/watch?v=YOBwMTalGNY
joku muu sikko
05.05.2019 12:58:25
Jukka Häikiö: ...kyllähän kamarung-hommasta ainakin yksi hyöty on, sitä kun tarpeeks harrastaa, niin huomaa sen turhuuden...

Et nyt viitsis masentaa meitä jotka haluaa ostaa kaiken, mutta ei jaksa opetella soittamaan.
Kyseisen herran rasvaiset postaukset puhuvat omaa kieltään avioliittoa (ja lapsien hankkimista) vastaan. - Dr. Funkenstein:
hallu
05.05.2019 13:48:18
Jukka Häikiö: ...kyllähän kamarung-hommasta ainakin yksi hyöty on, sitä kun tarpeeks harrastaa, niin huomaa sen turhuuden...

Mä luulen, että olen nyt tehnyt sen oman kamarunkkauskierrokseni ja oppinut juurikin tämän saman asian. Kymmenisen vuotta sitten se alkoi hullunkiiltosilmissä ostin kaikkea mitä pystyin ja lopuista haaveilin. Sitä seurasi hiukan koordinoidumpi vaihe kun koitti pitää vähän ajatustakin mukana siinä hommassa. Ja se päättyi havaintoon, että olipa ne laitteet ja välineet mitä tahansa, niistä ruuvailee kuitenkin ihan niitä samoja tsoundeja ja jos ei soitto kulje, niin sitä ei hyvätkään tsoundit pelasta...... ja jos kulkee, niin ihan melkein sama millä sitä soittaa :-)
Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava
Metalkallo
05.05.2019 14:32:49
hallu: Mä luulen, että olen nyt tehnyt sen oman kamarunkkauskierrokseni ja oppinut juurikin tämän saman asian. Kymmenisen vuotta sitten se alkoi hullunkiiltosilmissä ostin kaikkea mitä pystyin ja lopuista haaveilin. Sitä seurasi hiukan koordinoidumpi vaihe kun koitti pitää vähän ajatustakin mukana siinä hommassa. Ja se päättyi havaintoon, että olipa ne laitteet ja välineet mitä tahansa, niistä ruuvailee kuitenkin ihan niitä samoja tsoundeja ja jos ei soitto kulje, niin sitä ei hyvätkään tsoundit pelasta...... ja jos kulkee, niin ihan melkein sama millä sitä soittaa :-)

Omakin kamarunkkaus on niin sanotusti tullut tiensä päähän jo kuukausia sitten, mutta en sanoisi sitä aivan turhaksi koska olen ainakin itse samalla oppinut laitteista paljon ja joitakin niistä myös muuttelemaan/virittelemään.
hallu
05.05.2019 14:50:34 (muokattu 05.05.2019 14:53:50)
Metalkallo: Omakin kamarunkkaus on niin sanotusti tullut tiensä päähän jo kuukausia sitten, mutta en sanoisi sitä aivan turhaksi koska olen ainakin itse samalla oppinut laitteista paljon ja joitakin niistä myös muuttelemaan/virittelemään.

No joo tuo on kyllä ihan totta ja olen itsekin oppinut matkan varrella paljon ja omat ajatukseni on täsmentyneet ja myös oma havaintokyky on herkistynyt. Ehkäpä voisi sanoa, että soundikäsityskin on kuitenkin pikkuisen kehittynyt. Nimittäin kun vertailee jotain vanhoja demoja ja muistelee, että niihin soundeihin oli aikanaan ihan tyytyväinen, niin nyt niissä havaitsee kaikenlaisia puutteita.

Periaatteessa kuitenkin ne kamat jotka mulla oli kymmenen vuotta sitten kelpaisi käyttööni ihan täpöllä tänäkin päivänä (pikkuisen pedaalia se Fenderin BDV kaipaisi rinnalleen, mutta muuten ei mitään ongelmaa).

No tuo kitararumba on kyllä kantanut hedelmää sikäli, että päivitin tuon straton ja olen tosi tyytyväinen siihen ja sitten löysin nuo japanilaiset kitarat ja luovuin Gibsonin paulista enkä usko, että siihen olisi enää paluuta mitenkään.

E: sen kuitenkin olen oivaltanut, että soittaja itse on koko signaaliketjun eniten soundiin vaikuttava lenkki :-D
Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava
Laulava Kylätohtori
05.05.2019 16:48:13
hallu: Mä luulen, että olen nyt tehnyt sen oman kamarunkkauskierrokseni ja oppinut juurikin tämän saman asian. Kymmenisen vuotta sitten se alkoi hullunkiiltosilmissä ostin kaikkea mitä pystyin ja lopuista haaveilin. Sitä seurasi hiukan koordinoidumpi vaihe kun koitti pitää vähän ajatustakin mukana siinä hommassa. Ja se päättyi havaintoon, että olipa ne laitteet ja välineet mitä tahansa, niistä ruuvailee kuitenkin ihan niitä samoja tsoundeja ja jos ei soitto kulje, niin sitä ei hyvätkään tsoundit pelasta...... ja jos kulkee, niin ihan melkein sama millä sitä soittaa :-)

Sama homma itsellä. Nyt ei vaan oikein jaksa enää, eikä soundi tosiaan siitä vaihtelusta ole parantunut enää vuosiin.

Nyt tosin on tapahtunut joku outo mannerlaattojen liike omassa soundimaussa ja moni asia on muuttunut ihan päälaelleen. Eli nythän saisi aloittaa koko homman alusta. :)

Esim. tallahumppari oli ennen stratossa (ja telessä) pakollinen, nyt single coilit on ihan pop ja tuo JB Jr, joka on ollut suosikkini vuosikausia on menossa vaihtoon. Ja siis muutenkin tulee ruuvattua erilaista soundia kuin ennen. Enpä tiedä, mistä moinen johtuu..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
05.05.2019 22:47:31
Laulava Kylätohtori: Esim. tallahumppari oli ennen stratossa (ja telessä) pakollinen, nyt single coilit on ihan pop ja tuo JB Jr, joka on ollut suosikkini vuosikausia on menossa vaihtoon. Ja siis muutenkin tulee ruuvattua erilaista soundia kuin ennen. Enpä tiedä, mistä moinen johtuu..

Mulle tuli kuule ihan samanlainen maun muuttuminen aikoja sitten, kun pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa stratocasteria. Tykkään nykyään enemmän yksikelaisista mikeistä, mutta riippuu hieman kitarastakin, kuten esim. SG:ssä pitää mulla olla vintage tyyliset humpparit. Kokeilin kyllä SG:tä yksikelaisillakin mikeillä ja ihan ok oli, mutta kyllä tuohon malliin sopii humpparit paremmin.
Metalkallo
05.08.2019 15:53:42 (muokattu 05.08.2019 15:56:08)
Oma "miten saada Jimi Hendrix tyyppinen soundi" line 6 podfarmilla video sekä demo lopussa.
https://www.youtube.com/watch?v=cR4WCFY1JOk

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta laitoin kuitenkin.

Tässä Randy Rhoads line 6 podfarm soundi jonkun muun tekemänä. Kuvan kitara kuitenkin oma jolla soittelin. Vähän ruosteessa nuo hevi taidot vielä, kun ei ole tullut vedeltyä sitä pitkään aikaan. Soundi ehkä vähän "muovinen" tai ei niin vakuuttava, mutta ihan ok kuitenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=53wfo5QU1bM
Metalkallo
09.12.2019 14:14:59
Hommasin Bias FX 2 ohjelmiston lähiaikoina ja nyt päätin tekaista sinne Hurriganes soundin perustuen get on biisin toneen. Jos sulla on tuo kyseinen ohjelmisto, niin se löytyy tonecloud osastolta nimellä Hurriganes Tone. Laitoin sinne myös fuzzin sekä kaiku-pedaalin jotka voi tarvittaessa painaa päälle.

Etusivu https://www.positivegrid.com/
petrip
09.12.2019 17:06:42
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
SSPP
02.01.2020 00:59:37
Metalkallo: Tässä on videoo AC/DC Angusin ja stevie youngin musakamoista mitä ne pitää kiertueella mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=j5C7GKGxICg

Aikamoinen kasa marsuja.

Jossain artikkelissa oli kuva kun Angus kantoi hautajaisissa Malcolmin kitaraa; oliko se kitara vain esillä hautajaisissa vai haudattiinko se kitara Malcolmin kanssa?
Metalkallo
06.01.2020 11:47:11
Tekaisin Bias FX 2 Zakk Wylden soundin, löytyy nimellä Zakk Wylde Ozzy Era Tone. Taisin osua napakymppiin soundin suhteen, ainakin se siltä kuulostaa omaan korvaan.

https://www.positivegrid.com/
Sarko
06.01.2020 12:58:47
Voiko noita soundeja kuunnella muutoin kuin ton ohjelmiston kautta?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
joku muu sikko
06.01.2020 13:24:38 (muokattu 06.01.2020 13:25:14)
SSPP: Jossain artikkelissa oli kuva kun Angus kantoi hautajaisissa Malcolmin kitaraa; oliko se kitara vain esillä hautajaisissa vai haudattiinko se kitara Malcolmin kanssa?

Just luin jostakin että Malcolmin Gretsch olisi nykyään Harry Wandan omistuksessa. M:lla tosin oli niitä muutama, en tiedä mikä niistä siis.
Arkun päällä oli kuljetuksen aikana vaan, ei kai haudattu.
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
PekkaM
06.01.2020 14:22:44
Milläs kamoilla Alex Lifeson mahtoi vedellä Moving Pictures aikoihin? Jotain Hiwattia emuloivia pätsejä on osunut silmiin mutta muuta?

Entä Presto - Roll the Bones aikoihin?
Metalkallo
07.01.2020 04:09:37
Sarko: Voiko noita soundeja kuunnella muutoin kuin ton ohjelmiston kautta?

YouTubesta pystyy kuunnella, jos tekijä tai joku muu on sinne ladannut näytettä, muuta tietä en tiedä?

Esim https://www.youtube.com/user/dmometalguitar/videos?disable_polymer=1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)