![]() 03.12.2015 08:46:08 (muokattu 06.12.2015 23:44:06) | |
---|---|
mpekkanen: Itse soitan sormin aika paljon niin akustisilla kuin sähköisilläkin kitaroilla ja muilla kielisoittimillakin. Kuitenkin plekuakin tulee käytettyä ja itselleni olen huomannut Dunlopin millisen hyväksi. Siis ihan normaalin muotoinen, mutta soitan sillä pyöreämmällä kulmalla. En siis sillä terävällä, koskaan. Onkohan täällä muita kitaristeja, jotka soittaa näin? Mielestäni näin saa siihen soundiin enemmän botnea ja tuntuma on muutenkin parempi omaan soittooni. Toki välillä voin soittaa paksummillakin ja joskus jopa hieman ohkaisemmilla, mutta kyllä nuo 1 mm siniset Dunlopit ovat olleet jo yli 10 vuotta käytössä. Aikaisemmin tuli kyllä kokeiltua monia muitakin paksuuksia, muotoja sekä merkkejäkin. Tähän sitä sitten jostain syystä jämähti. Osaksi siksi, että nuo toimii, mutta myös siksikin että niitä saa monesta liikkeestä ja eipä niitä kauheasti edes kulu kun soittaa tuolla pyöreällä kulmalla. Plekussahan on niitä vielä kaksi, eli kestää kauemmin kuin "normaalisti" soitettuna. Ei tätä soittotyyliä kylläkään aikoinaan tullut siksi opeteltua, että plektrojen ostossa säästäisi :) Tuo muuten vaikuttaa siihen soundiin aika reilusti, soittaako sillä terävällä kulmalla vaiko sillä pyöreällä. Kannattaa ainakin kokeilla, jos ei ole jo entuudestaan tuttua. E: Täytyy lainata koko teksti kun ei voi enää sitä muokata. Katselin noita sinisiä(tai ehkä oikea väri on petrooli) Dunlopin plekuja ja nehän ovatkin 1,14 millisiä eikä millisiä. Mistä lie moinen sitten jäänyt päähän :) Eipä tämä nyt niin kummallinen asia ole, mutta korjasimpahan kuitenkin. Heh, näillä on yli 10 vuotta tahkottu ja ei silti muista oikein paksuutta eikä oikein väriäkään :D:D:D E 2: Dunlop Gator Grip 1,14 milliä taitaa olla se ihan oikea nimi. | |
![]() 10.12.2015 16:47:13 | |
heviäijä: Voisin ehdottaa sulle dunlopin vihreää 0.88mm. Saattaa ollat just se soundi mitä etsit :P Sori oli pakko Jep mutta kun ei vaan sovi tassuun niin ei :) Onneks loppui postilakko niin tuli lisää testattavaa, Chicken Picksin Badazz I on melkein vielä parempi kuin Shredder hmm.... | |
![]() 09.02.2016 09:01:58 | |
Käykäähän tsekkaamassa naamakirjasta OHM Picks. | |
![]() 09.02.2016 09:56:52 | |
Sormiplekuhommat kiinnostais kovin paljon ottaa jollain tasolla handuun. Olikos täällä alan miehiä, jotka osais neuvoa asiassa? Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 09.02.2016 12:24:43 | |
Juzpe: Sormiplekuhommat kiinnostais kovin paljon ottaa jollain tasolla handuun. Olikos täällä alan miehiä, jotka osais neuvoa asiassa? Itse soittelen kotona välillä peukkuplektralla. Pelkkä peukkuplektra ei soittamista hirveästi vaikeuta kun voi ottaa siitä otteen kuin normiplektrasta. Voit vedellä kaikenlaisia sointukuvioita (peukkuplektra + muut sormet) tai sitten yhden kielen lickejä pitämällä sitä kuin pitäisit normiplektraa yhtä nopeasti kuin normiplektralla. Jos otat myös muihin sormiin plektrat, niin se pakottaa vaihtamaan tyyliä ja haeskelemaan sormien välillä tasapainoa ettei toiset sormet soita kovempaa kuin toiset. Paras neuvo on että osta sormiplektrat ja kokeile itse. Ei ole kallis kokeilu. Itse sitten näet mihin sormiin kannattaa ottaa plektrat ja mikä sopii tyyliisi. | |
![]() 09.02.2016 12:49:59 | |
Juzpe: Sormiplekuhommat kiinnostais kovin paljon ottaa jollain tasolla handuun. Olikos täällä alan miehiä, jotka osais neuvoa asiassa? En alan miehestä tiedä mutta ite olen joskus käyttäny peukku-plekua ja toki olen kokeillut pistää muihinkin sormiin näitä sormiplekuja enkä ole koskaan niihin tottunut, joten jatkan ihan sormien nahoilla soittamista. Tuossa jo todettiin hyvin mitä sormiplekulla soittaminen tuo tullessaan eli pitää muuttaa sitä soittamistaan koska tuntuma on ihan eri mihin on tottunut. Itse tykkään vedellä sormien nahoilla koska myös soundi on silloin pehmeämpi kuin plekuilla ja tämä ei haittaa minua yhtään. Mutta jos haluaa terävämpää särmää soundiin niin plekulla sitten. Kokeile ja katso miltä homma maistuu sormiplekuilla ;D PappaSFin | |
![]() 09.02.2016 14:37:08 | |
Swayne: Jos otat myös muihin sormiin plektrat, niin se pakottaa vaihtamaan tyyliä ja haeskelemaan sormien välillä tasapainoa ettei toiset sormet soita kovempaa kuin toiset. Kyllähän sitä on fingerstyle-jatsia ja muuta vastaavaa tullu useampi vuosi vedettyä ihan ilman apuvälineitä (ja kynsiä koska ei kasva) ja sähkikselläkin hybridipikkaus on mulla melko vahvasti käytössä. Nyt vaan on sellanen innostuskausi menossa treenaamisen ja uusien juttujen suhteen, että vois noita sormi- ja peukkuplekuja testailla. Vanha kitaramaikkani veteli melko paljon niillä tosi hienoja juttuja varsinkin jazz-osastolta ja ois kiva itsekin ottaa tuollaista kokonaan uutta lähestymistapaa haltuun. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 09.02.2016 15:01:11 | |
Hercon peukalopleku on sitten paras mitä löytyy. http://www.jimdunlop.com/product/herco-flatthumbpicks | |
![]() 09.02.2016 15:15:45 | |
Juzpe: Kyllähän sitä on fingerstyle-jatsia ja muuta vastaavaa tullu useampi vuosi vedettyä ihan ilman apuvälineitä (ja kynsiä koska ei kasva) ja sähkikselläkin hybridipikkaus on mulla melko vahvasti käytössä. Nyt vaan on sellanen innostuskausi menossa treenaamisen ja uusien juttujen suhteen, että vois noita sormi- ja peukkuplekuja testailla. Vanha kitaramaikkani veteli melko paljon niillä tosi hienoja juttuja varsinkin jazz-osastolta ja ois kiva itsekin ottaa tuollaista kokonaan uutta lähestymistapaa haltuun. No sitten ei muuta kuin treenaamaan sormiplektroilla. Plekroissakin löytyy vaikka mitä pituuksia, vahvuuksia, malleja jne. joita voi sitten ajan mukaan tarkistaa itselle sopiviksi kun kyse on kuitenkin muutamista euroista korkeintaan esimerkiksi vaikka tuommoinen setti http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … tekoodi=FPS-L&tuoteryhma_id=355 linkki johtaa Millbrookin sivuille. | |
![]() 31.12.2016 12:05:55 | |
käsi: Aloitin tämän ketjun vähän niinkuin tuon takia ettei tästä juuri puhuta. Ite tosiaan kuluneen vuoden innostuin tutkimaan plektroja pitkästä aikaa. Vaikka palasin vanhaan oli se yllättävän opettava kokemus. Voipi olla että jatkossa studiossa mulla saatta olla käytössä ihan ero plekut kuin mitä noin tavallisesti käytän. Ja jostain syystä viimeaikoina olen törmännyt jos jonkinlaisiin kustomi plektroihin, hinnat vaihtelee paljon, mutta on jopa jotain kivisiä plekuja jotka maksaa lähes 20 euroa kpl. Putkista ja kielistä puhutaan huomattavasti enemmän. Onhan yksi hyvä esimerkki Brian May, sen soundista iso osa tulee sen plakusta. Brian soittaa "normi plektran" sijasta kolikolla. On ihan kätevä | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)