Jag 02.03.2015 19:02:37 | |
---|
|
naavanka_ 02.03.2015 19:05:19 | |
---|
|
Karvamammutti 02.03.2015 19:06:31 | |
---|
Krice: Asia on melko yksinkertainen. Kitaran mikki eli mikrofoni toistaa sen mitä se kuulee, eli myös sen soundin joka tulee kitaran puista. Se on magneettinen mikrofoni, se ei mitenkään taianomaisesti aisti ilmanpaineen muutoksia eli ääntä. Se muuttaa metallikappaleen liikehdinnän magneettikentässä vaihtosähköksi. And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for. |
Krice 02.03.2015 19:11:35 | |
---|
Karvamammutti: Se on magneettinen mikrofoni, se ei mitenkään taianomaisesti aisti ilmanpaineen muutoksia eli ääntä. Se muuttaa metallikappaleen liikehdinnän magneettikentässä vaihtosähköksi. Tämähän tarkoittaisi sitä, että sama mikki kuulostaisi täsmälleen samalta jossakin mahonkirunkoisessa lespassa verrattuna vaikka leppärunkoiseen stratoon. Onkohan kukaan itse asiassa testannut tuota käytännössä? |
Karvamammutti 02.03.2015 19:13:28 | |
---|
Krice: Tämähän tarkoittaisi sitä, että sama mikki kuulostaisi täsmälleen samalta jossakin mahonkirunkoisessa lespassa verrattuna vaikka leppärunkoiseen stratoon. Onkohan kukaan itse asiassa testannut tuota käytännössä? No minä oon DiMarzion Super Distortionia ajanu sekä LP studiossa että leppärunkoisessa stratossa. Kyllähän se hyvin samankaltainen sointi on molemmissa. Ei aivan 1:1, johtuen kaulaliitoksesta ja mensuurin pituudesta, mutta kyllä sen tunnisti. And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for. |
naavanka_ 02.03.2015 19:14:42 | |
---|
Karvamammutti: No minä oon DiMarzion Super Distortionia ajanu sekä LP studiossa että leppärunkoisessa stratossa. Kyllähän se hyvin samankaltainen sointi on molemmissa. Ei aivan 1:1, johtuen kaulaliitoksesta ja mensuurin pituudesta, mutta kyllä sen tunnisti. Tähän voisi mainita myös mikin paikan ja elektroniikat. |
blues guitar 02.03.2015 19:18:43 (muokattu 02.03.2015 19:19:34) | |
---|
Karvamammutti: No minä oon DiMarzion Super Distortionia ajanu sekä LP studiossa että leppärunkoisessa stratossa. Kyllähän se hyvin samankaltainen sointi on molemmissa. Ei aivan 1:1, johtuen kaulaliitoksesta ja mensuurin pituudesta, mutta kyllä sen tunnisti. Kaulaliitosko vaikuttaa sähköiseen soundiin, mutta käytetty rungon/kaulan materiaali ei ?? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Myrkky Nuoli 02.03.2015 19:21:05 (muokattu 02.03.2015 19:21:44) | |
---|
Ois hauskaa kun joku ottais asiakseen tehdä semmoisen testin jollain mahdollisimman kompleksilla saundilla, vaikka straton kaulamikki germanium fuzz facella volalla hendrix-osastolle puhdistettuna. Toinen kitara joku laatustrato ja toisena homeinen Peltorin suksi. Näihin sama skaala, sama talla, samanlaiset nauhat, sama satula ja samalla tavoin sijoitettu sama mikki. Sitten yleisötilaisuus, jossa kuka vaan saa kokeilla ja kuunnella vierestä, sekä laadukas äänite sekä yksin, että bändimiksauksessa. Joko tehään? Ruokangas kasaa meille Peltorcasterin. More Nintendo, less Marshall. |
Karvamammutti 02.03.2015 19:23:01 | |
---|
blues guitar: Kaulaliitosko vaikuttaa sähköiseen soundiin, mutta käytetty rungon/kaulan materiaali ei ?? Kyllä minä näin väitän. Materiaaleilla voi olla hyvin marginaalisia vaikutuksia. And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for. |
mpekkanen 02.03.2015 19:30:00 | |
---|
Nyt ollaan hieman kyllä karattu aiheesta, kun sähkökitaran akustisella soundilla ei ole näemmä mitään väliä. Jos on tosiaan tätä mieltä ja/tai päässyt näin onnelliseen asemaan, että kaikki kitarat ovat käytännössä vain siitä mikistä kiinni niin silloinhan päästään todella edullisesti eteenpäin. Kaikki halvatkin soittimet muuttuvat loistaviksi kun vaihtaa mikit oikeiksi ja taas mennään(taitaa kuitenkin edellyttää, että kaula istuu muutoin käteen). Vai pitääkö sittenkin myös talla ja ehkä satulakin vaihtaa laatuosiin? Gabe kirjoitti hyvin tuossa, ettei se kitaran akustinen kova soundi tarkoita aina sitä että kitara soi mahdollisimman hyvin myös sähköisesti. Kyllä kaikki soittimet, myös sähkökitaratkin, ovat kuitenkin aina jossain määrin myös akustisia soittimia. Mikäli ne eivät soi ollenkaan ilman sähköjä niin on aika epätodennäköistä, että niiden sähköinenkään soundi olisi mitään ihan älytöntä. Kaikki hyvät kitarat joita olen itse kokeillut ovat olleet hyvän tuntuisia soittimia jo ilman sähköjäkin. Nyt en tarkoita mitään satasen tai kahden kitaroita, mutta kyllä niissäkin on yksilöitä joista huomaa jo ilman vahvistinta tekeekö sillä yhtään mitään. Kitaran täytyy resonoida ja soida myös sen sähkökitaran akustisesti jotta se soisi myös hyvin sähköisesti. Tajuttoman paksulla lakkakerroksella voi, esimerkiksi, tappaa kitaran akustisen soundin. Jos kitarassa on aktiivimikit ja minkäänlaista dynamiikkaa ei haeta soitosta vaan säröt on täysillä ja kompura niin silloin voi olla ettei sillä akustisella soundilla ole niin väliä. Tosin on hieman ristiriitaista, että monesti hevikitaristien kitarat eivät ole sieltä hintahaitarin halvemmasta päästä. Kyllähän Slayerin Kerry King soittaa ihan CS kitaroilla, vaikka sitten hänen nimellään myydään aika halpojakin soittimia. Eikä hän ole tosiaan ainoa, joka mainostaa edullisia kitaroita mutta ei itse niillä soita. |
blues guitar 02.03.2015 19:30:16 | |
---|
Karvamammutti: Kyllä minä näin väitän. Materiaaleilla voi olla hyvin marginaalisia vaikutuksia. Ehkä mä kuitenkin uskon mielummin vaikka Ruokankaan Juhaa :D (Linkki aiemmassa postauksessani) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Gabe 02.03.2015 19:32:02 | |
---|
naavanka_: Juum, rinkirunkatkaa työ täällä keskenänne. Totuutta on joskus hankala ymmärtää vaikka asia olisi oikeati todella yksinkertainen. Juum, vedelkää työ vaan toisianne jonossa kakkoseen. Tällä logiikallla, eli jos puilla ei ole mitään merkitystä, pitäisi vanerirunkoisen kitaran soida täsmälleen samalta kuin hondurasin mahongista veistetyn jos vain on samat mikit. Väitän että kamalinkin puukorva huomaa eron jo esimerkiksi mahongin ja saarnen välillä, tai vaahteran ja ruusupuun. Leppärunkoisessa telessä on enemmän twangia kuin mahonkirunkoisessa vaikka olisi samat mikit, todettu on. Eihän niillä puilla tietty niin suuri vaikutus ole kun esimerkiksi mikeillä: Yksikelainen vs kaksikelainen vs P90. Mutta kyllä niillä merkitystä on. Suurimmassa osassa on kuitenkin miten laadukasta se käytetty puumateriaali on ja miten hyvin se on kuivattu. Vaikutusta on tietty myös sillä miten suurella säröllä soittelee ja kuinka hyvä vahvistin on käytössä, aktiivimikit ja joku halpa transistoritelkänpönttö niin eroja tuskin on juuri huomattavissa.. |
Karvamammutti 02.03.2015 19:33:58 | |
---|
blues guitar: Ehkä mä kuitenkin uskon mielummin vaikka Ruokankaan Juhaa :D (Linkki aiemmassa postauksessani) Kyllähän se siinä akustisessa soinnissa kuuluukin, mutta sähkösoinnista kysymys. And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for. |
Karvamammutti 02.03.2015 19:35:13 | |
---|
Gabe: Juum, vedelkää työ vaan toisianne jonossa kakkoseen. Tällä logiikallla, eli jos puilla ei ole mitään merkitystä, pitäisi vanerirunkoisen kitaran soida täsmälleen samalta kuin hondurasin mahongista veistetyn jos vain on samat mikit. Väitän että kamalinkin puukorva huomaa eron jo esimerkiksi mahongin ja saarnen välillä, tai vaahteran ja ruusupuun. Leppärunkoisessa telessä on enemmän twangia kuin mahonkirunkoisessa vaikka olisi samat mikit, todettu on. Eihän niillä puilla tietty niin suuri vaikutus ole kun esimerkiksi mikeillä: Yksikelainen vs kaksikelainen vs P90. Mutta kyllä niillä merkitystä on. Suurimmassa osassa on kuitenkin miten laadukasta se käytetty puumateriaali on ja miten hyvin se on kuivattu. Vaikutusta on tietty myös sillä miten suurella säröllä soittelee ja kuinka hyvä vahvistin on käytössä, aktiivimikit ja joku halpa transistoritelkänpönttö niin eroja tuskin on juuri huomattavissa.. Miun käsieni kautta kiertäneistä kitaroista (lukuisia), eniten tvängiä soundissa oli mahonkirunkoisessa stratocasterissa. And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for. |
Laulava Kylätohtori 02.03.2015 19:35:37 | |
---|
blues guitar: Ehkä mä kuitenkin uskon mielummin vaikka Ruokankaan Juhaa :D (Linkki aiemmassa postauksessani) Ei se tajua kitaroista yhtään mitään. Kyllä Juhan pitäisi tulla tänne nettiin lukemaan faktaa, täällä se oikea tieto ja asijan tuntiat ovat... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
blues guitar 02.03.2015 19:38:04 | |
---|
Karvamammutti: Kyllähän se siinä akustisessa soinnissa kuuluukin, mutta sähkösoinnista kysymys. Mutta mitä järkeä on panostaa sähkökitaran akustiseen sointiin? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Karvamammutti 02.03.2015 19:39:04 | |
---|
blues guitar: Mutta mitä järkeä on panostaa sähkökitaran akustiseen sointiin? Sillä saadaan myytyä kitaroita. And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for. |
naavanka_ 02.03.2015 19:42:35 (muokattu 02.03.2015 19:43:04) | |
---|
Karvamammutti: Sillä saadaan myytyä kitaroita. Ja olisihan se nyt ihan saatanan typerää puukotta itseään reiteen soitinrakentaja. T.Soitinrakentaja. |
BigPapa 02.03.2015 19:43:56 | |
---|
blues guitar: Mutta mitä järkeä on panostaa sähkökitaran akustiseen sointiin? No vaikka se, että ne sähkökitarat soundaa paremmalta, joissa siihen akustiseen sointiin on panostettu. |
blues guitar 02.03.2015 19:44:13 | |
---|
Karvamammutti: Sillä saadaan myytyä kitaroita. Vielä paremmin saisi myydyksi jos tiputtaisi hinnan alas. Silloin joutuisi kylläkin käyttämään halvempia puita tai vaikka vaneria. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |