Aihe: nettikauppa on s@@tanasta
1 2 3 4 5 6
Laulava Kylätohtori
30.03.2012 21:25:52
Mitä olen ymmärtänyt paikallisten kauppiaiden puheista, niin yksi syy siihen nettipuolen "huonouteen" on resurssipula. Ei kuulemma ehdi jatkuvasti päivittämään nettisivuja ja sitten nettikauppa näyttää tuotetta hyllyssä, vaikka oikeasti se on mennyt. Toki tähän auttaa oikeat it-järjestelmät, mutta eivät nekään ilmaisia ole. Nettisivujen ylläpitoon käytetty raha/aika pitäisi kuitenkin saada takaisin korkojen kera.

Tämä koskee siis pienempiä liikkeitä, missä ei ole henkilökuntaa paljon.

Kyllä itsekin näkisin, että kaikille automaattisesti myönnettävät alennukset pitäisi olla valmiiksi hinnoissa, helpottaisi hintavertailua, eikä karkottaisi ujoimpia suoraan nettikauppoihin. Toisaalta olen sitäkin mieltä, että on vain reilua, että kanta-asiakkaat saavat special-alennuksia. Jos olen ostanut 5 kpl 1000 euron kitaroita ja 4 kpl vahvistimia plus säkillisen pedaaleita ja muuta sälää, niin kyllä periaatteessa odotan vähän parempia etuuksia ja alennuksia kuin naapurin petteri, joka on ostanut 2 kielisatsia ja yhden hihnan...
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
lonelyplayer
30.03.2012 21:26:25
Twinkle: Tai sitten hävittää ne tyystin, koska se on ihan perseestä jos tuote on lähtökohtaisesti aivan ylihinnoiteltu ja sen saa halvemmalla se, joka tajuaa sitä kysyä ja sattuu myyjää lähtökohtaisesti miellyttämään. Asiakaskohtaisen palvelun luominen minusta lähtee ihan siitä, että miten sitä asiakasta palvellaan eikä sillä, millä rahalla se omalle puolelle ostetaan.

Valitettavasti tämä on totta. Lyhyt ja kärjistetty mutta plussan arvoinen komentti.
Laulava Kylätohtori
30.03.2012 21:29:07
Eikä tämä palvelun puute (tai suoranainen paska palvelu) ole vain musiikkiliikkeiden ongelma. Se koskee koko kaupallista alaa, palvelu ei vain tunnu onnistuvan suomalaisilta. Tietenkin on paljon osaavia myyjiä, mutta väitän, että liian iso osa myyjistä ei ymmärrä edes palvelun perusteita.
lonelyplayer
30.03.2012 21:30:30
Laulava Kylätohtori: Mitä olen ymmärtänyt paikallisten kauppiaiden puheista, niin yksi syy siihen nettipuolen "huonouteen" on resurssipula. Ei kuulemma ehdi jatkuvasti päivittämään nettisivuja ja sitten nettikauppa näyttää tuotetta hyllyssä, vaikka oikeasti se on mennyt. Toki tähän auttaa oikeat it-järjestelmät, mutta eivät nekään ilmaisia ole. Nettisivujen ylläpitoon käytetty raha/aika pitäisi kuitenkin saada takaisin korkojen kera.

Kyllä itsekin näkisin, että kaikille automaattisesti myönnettävät alennukset pitäisi olla valmiiksi hinnoissa, helpottaisi hintavertailua, eikä karkottaisi ujoimpia suoraan nettikauppoihin. Toisaalta olen sitäkin mieltä, että on vain reilua, että kanta-asiakkaat saavat special-alennuksia. Jos olen ostanut 5 kpl 1000 euron kitaroita ja 4 kpl vahvistimia plus säkillisen pedaaleita ja muuta sälää, niin kyllä periaatteessa odotan vähän parempia etuuksia ja alennuksia kuin naapurin petteri, joka on ostanut 2 kielisatsia ja yhden hihnan...

Eihän tässä sitä olla kieltämässäkään. Joka puolellahan sitä hoetaan "keskittämisen" eduista. Mutta tarvitaan sitä kilpailuakin !
lonelyplayer
30.03.2012 21:33:21
Laulava Kylätohtori: Mitä olen ymmärtänyt paikallisten kauppiaiden puheista, niin yksi syy siihen nettipuolen "huonouteen" on resurssipula. Ei kuulemma ehdi jatkuvasti päivittämään nettisivuja ja sitten nettikauppa näyttää tuotetta hyllyssä, vaikka oikeasti se on mennyt. Toki tähän auttaa oikeat it-järjestelmät, mutta eivät nekään ilmaisia ole. Nettisivujen ylläpitoon käytetty raha/aika pitäisi kuitenkin saada takaisin korkojen kera.

Niinpä...loppu häämöttää...
Nopeet syö hitaat tässä maailmassa, ei voi mitään.
Laulava Kylätohtori
30.03.2012 21:37:13 (muokattu 30.03.2012 21:39:50)
lonelyplayer: Eihän tässä sitä olla kieltämässäkään. Joka puolellahan sitä hoetaan "keskittämisen" eduista. Mutta tarvitaan sitä kilpailuakin !

Joo, tottakai. Kyllähän kilpailu on jo nyt laskenut hintoja kotimaassakin. Monessa paikassa monen tuotteen kohdalla sanotaan hinnasta suoraan, että katso Thomannilta.

Asiakkaan kannalta Thomann on hyvä asia, se pakottaa kotimaiset liikkeet miettimään asiat uusiksi ja keskittymään siihen, mitä asiakas haluaa. Kannatan kivijalkakauppoja ja niiden tukemista, mutta tottakai niidenkin pitää vastata kilpailuun, kehittyä ja parantaa palveluitaan tai kuolla pois. Se on normaalia markkinataloutta.

Eli en todellakaan tarkoittanut, että kotimaisten liikkeiden pitäisi sementoitua johonkin 70-luvulle ja suomalaisten olisi pakko kannatuksen vuoksi ostaa sitä, mitä omistaja on sattunut tilaamaan siihen hintaan, mitä hän sattuu pyytämään...
lonelyplayer
30.03.2012 22:12:32
Laulava Kylätohtori: Joo, tottakai. Kyllähän kilpailu on jo nyt laskenut hintoja kotimaassakin. Monessa paikassa monen tuotteen kohdalla sanotaan hinnasta suoraan, että katso Thomannilta.

Asiakkaan kannalta Thomann on hyvä asia, se pakottaa kotimaiset liikkeet miettimään asiat uusiksi ja keskittymään siihen, mitä asiakas haluaa. Kannatan kivijalkakauppoja ja niiden tukemista, mutta tottakai niidenkin pitää vastata kilpailuun, kehittyä ja parantaa palveluitaan tai kuolla pois. Se on normaalia markkinataloutta.

Eli en todellakaan tarkoittanut, että kotimaisten liikkeiden pitäisi sementoitua johonkin 70-luvulle ja suomalaisten olisi pakko kannatuksen vuoksi ostaa sitä, mitä omistaja on sattunut tilaamaan siihen hintaan, mitä hän sattuu pyytämään...

Uskon että olemme täysin samaa mieltä näistä asioista; ja sille ei vaan voi mitään että pienet toimijat häipyvät. Ei yksinkertaisesti riitä rahkeet tämän ja tulevan päivän vaatimuksiin. Ketjuuntuminen ja suuret yksiköt on päivän sana. Ei ole pelkästään jälleenmyyjien vaan koko alan suuntaus.
Pienet putique valmistajat toki saavat rauhassa toimia ja niiden myynti perustuukin vain nettiin.
Laulava Kylätohtori
30.03.2012 22:29:11
lonelyplayer: Uskon että olemme täysin samaa mieltä näistä asioista; ja sille ei vaan voi mitään että pienet toimijat häipyvät. Ei yksinkertaisesti riitä rahkeet tämän ja tulevan päivän vaatimuksiin. Ketjuuntuminen ja suuret yksiköt on päivän sana. Ei ole pelkästään jälleenmyyjien vaan koko alan suuntaus.
Pienet putique valmistajat toki saavat rauhassa toimia ja niiden myynti perustuukin vain nettiin.

Joo, samaa mieltä ollaan. Aika helposti vaan tulee täällä pieniä tulkintavirheitä puolin ja toisin... ;)
Ukkovaari
30.03.2012 22:34:24 (muokattu 30.03.2012 22:42:39)
Noista alennuksista ja siitä että ne ei välttämättä ole kaikille ostajille samanlaiset ihan sellainen näkökulma kuin, että mun mielestä ei ole niin paha jos myyjä antaa hieman enempi alennusta ns. vakioasiakkaallensa kuin ihan satunnaiselle ostajalle.
Itsellä ei ole mitään tälläistä vastaan, että jos joku ns. vakio-ostaja tuo kauppaan enempi rahaa niin saa myös vähän enempi sitä alennustakin, mun mielestä tälläinen tapa on vain oikeastaan reilua sitä ostajaa kohtaan, joka ikään kuin suosii sitä omaa vakiomyyjää/kauppaa ja ylläpitää sen kaupan myyntiä ja tottakait tästä on kiva saada sitten vastaantuloa/kiitosta hyvästä kauppasuhteesta.

Tämä on yksi tekijä ainakin omassa osto-politiikassani, että käytän vakiomyyjiä/kauppoja, joista saan ajan saatossa sitten hieman paremmat alennukset kuin joku satunnainen ostaja, tämä kuuluu vain hyviin kauppasuhteisiin mun mielestä ja tähän on jokaisella ostajalla täysin mahdollisuus kun ja jos he ostavat samalla määrällä/arvolla kamaa.

Tosin tämä on vain yksi tekijä miksi käytän tiettyjä kauppoja, kaupan valintaan kun kuuluu mm. se mitä siellä on tarjolla ja jos ei ole tarjolla niin saako sen mihinkä hintaan, välistä voi kilpailijalla olla se halvempi vaihtoehto kuin vaki-myyjällä koska se kilpailia on myöskin ns. maahantuontiliike ja jos oma myyjä ei pysty sitä hintaa halvemmalla tarjoamaan niin ymmärrän sen kyllä ja myös on mulla myyjät ymmärtäneet ja sanoneet suoraan, että minun kannattaa ostaa se siitä toisesta liikkeestä.

Itse suosin kotimaisia liikkeitä koska a) olen luonut niihin hyvät suhteet b)kannan korteni kekoon suomalaisen työn hyväksi c) en halua tilannetta, jossa ulkomaisilla nettiliikkeillä on täysin monopoli ja kotimaan tarjontaa ei ole d) lisäksi olen saanut varsin hyvää ja asiallista palvelua kotimaan liikkeissä

Lopuksi totean hinnoittelusta ja alennuksesta sen, että en minäkään aluksi saanut kuin sen juurikin jonkun 5% euron alennuksen jos sitäkään jos oli tarjous tuote, en minä silti itkenyt sen perään että joku kaveri sai saman tuotteen halvemmalla vaan otin opiksi, että kannattaa luoda hyvät suhteet siihen liikkeeseen jossa palvelu pelaa, tuotteet on OK jne.

On aina hyvä muistaa kaupantekemisissä kuin muissakin asioissa, että asioilla on aina kaksi puolta ja myöskin se, että omat teot ja käytös myös vaikuttaa siihen miten jatkossa asiat sujuu ja kandee käyttää maalaisjärkeä.

On tietysti elämän varrella asioita, että aina ei onnista ja ei saa edes vakimyyjältä sitä normaalia hyvän asiakkaan alennusta koska tuotteen hinnoittelu ei sitä salli, siltikään minä en äänestä jaloillani koska ymmärrän sen kauppiaankin työtä ja sitä että niilläkin on monella muksuille saatava ne sapuskat ym. pakolliset kuviot.
artal
30.03.2012 22:50:01 (muokattu 30.03.2012 22:50:23)
Ukkovaari: Noista alennuksista ja siitä että ne ei välttämättä ole kaikille ostajille samanlaiset ihan sellainen näkökulma kuin, että mun mielestä ei ole niin paha jos myyjä antaa hieman enempi alennusta ns. vakioasiakkaallensa kuin ihan satunnaiselle ostajalle.
Itsellä ei ole mitään tälläistä vastaan, että jos joku ns. vakio-ostaja tuo kauppaan enempi rahaa niin saa myös vähän enempi sitä alennustakin, mun mielestä tälläinen tapa on vain oikeastaan reilua sitä ostajaa kohtaan, joka ikään kuin suosii sitä omaa vakiomyyjää/kauppaa ja ylläpitää sen kaupan myyntiä ja tottakait tästä on kiva saada sitten vastaantuloa/kiitosta hyvästä kauppasuhteesta.

Olet oikeassa siinä, että kanta-asiakkuudesta saa ja on hyväkin palkita, samoin ostojen määrästä. Tässä oli enemmänkin kuitenkin puhe siitä, että siihen Thomannin hintaan pääosin myydään kyllä kenelle vain, ei ainoastaan hyvälle kanta-asiakkaalle. Jostain syystä hintalappuun pitää kuitenkin kirjoittaa korkeampi hinta, jolla ei ole todellisuuden kanssa tekemistä. Pahimmillaan sitten hinnoista ja käytännöstä tietämätön joutuu vedätetyksi.

Minullakaan ei ole mitään aitoja kanta-asiakasalennuksia tai määräalennuksia vastaan. Ja oikeassa olet myös kotimaisen työn suosimisesta.
Terry Pantheras
30.03.2012 23:39:06
No eipä ainakaan täällä Helsingissä saa mitään vakiasiakasalennuksia, ainakaan meikäläinen. Oon syytänyt erääseen Suomen suurimpiin maahantuojiin kuuluvaan musaliikkeeseen tuhansia euroja (n. kuutisen tonnia) kymmenen vuoden aikana - kun siellä on sattunut olemaan oikeat tuotteet - eikä koskaan ole mitään aleja tippunut, asiallisista tinkausyrityksistä huolimatta. Eipä siellä varmaan kukaan mua tunnistakaan ja eri asia voi olla tunnettujen muusikoiden ja myyjien tuttujen kohdalla.

Osittain myös siksi suosin ensisijaisesti käytettyjä laitteita uusissa hankinnoissa. Suomalaisia myyjiä ei hirveästikään kiinnosta luoda kontaktia ja asiakassuhteita henkilötasolla. Small talk-taito puuttuu lähes täysin, ainakin Helsingin liikkeissä. Ollaan vaan puolivaivaantuneesti, tai sitten yliolkaisesti/mielisesti, että mitäs sulle? Niiden pitäis päästä pois tuosta väkinäisestä myyjämoodista, joka on raivostuttavaa ja tavallaan alentavaakin.

Paras ja luontevin myyjä tähän mennessä on ollut sen pienen liikkeen (Bändikeskus?) ukkeli Kampissa. Ostin kerran piuhan sieltä ja ostaisin muutakin jos tuotteet ois jotain muuta kuin J&D:tä... :)
Kaikkia ärsyttää kaikki
Laulava Kylätohtori
31.03.2012 08:44:53
Terry Pantheras: No eipä ainakaan täällä Helsingissä saa mitään vakiasiakasalennuksia, ainakaan meikäläinen...

Syynä voi olla sekin, että isossa firmassa on rivimyyjiä töissä, eikä heillä ole oikeutta antaa alennuksia - vähän kuin esim. Prismassa. Tämä on varsin ongelmallista, jos se hinta on 1,5* Thomannin hinta...
hallu
31.03.2012 09:38:45
Laulava Kylätohtori: Syynä voi olla sekin, että isossa firmassa on rivimyyjiä töissä, eikä heillä ole oikeutta antaa alennuksia - vähän kuin esim. Prismassa. Tämä on varsin ongelmallista, jos se hinta on 1,5* Thomannin hinta...

Ei Helsingin isoissa kaupoissa ole todellakaan puolitoistakertaiset hinnat t-kaupaan vaan vähintään samat tai toisinaan alle. Ainoa missä olen huomannut, että thomannin hinnat selvimmin ylittyvät, ovat ne näennäisen halvat pikkunippelit joita ei muutenkaan viitsi tilata (tarvitaan harvoin eivätkä maksa montaa euroa). Meinaan nämä kaikenlaiset potikat, nypikat, pikkuiset jouset, ruuvit, plexit, etc. voivat olla huomattavastikin kalliimpia ja voivat maksaa moninkertaisesti t-kauppaan verrattuna. Esimerkiksi se pikkuinen jousi, joka tulee sinne stratocasterin kammen alle pitämään kampea tiukasti kierrettä vasten (ja joka yleensä hukkuu, kun kampi ensimmäisen kerran irroitetaan), maksaa musafasulla kaksi euroa kappale, kun niitä saa tompalta neljällä eurolla rasiallisen.

Isoissa tuotteissa, kitarat, vahvistimet, efektit, etc. hinnat ovat pääsääntöisesti sellaiseia etten itse ainakaan näe mitään syytä tilata netistä, varsinkaan kun tykkään muutenkin asioida kivijalkaliikkeessä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
2randpo
31.03.2012 09:52:23

Terry Pantheras: Paras ja luontevin myyjä tähän mennessä on ollut sen pienen liikkeen (Bändikeskus?) ukkeli Kampissa. Ostin kerran piuhan sieltä ja ostaisin muutakin jos tuotteet ois jotain muuta kuin J&D:tä... :)

Heh, sillä ukkelilla ei tosiaan ole mitään tavanomaisia filttereitä päällä. Piipahdin liikkeessä kerran joskus vuosia sitten, erikoinen tapaus muutenkin.
trih
31.03.2012 10:08:40
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Laulava Kylätohtori
31.03.2012 10:22:19
hallu: Ei Helsingin isoissa kaupoissa ole todellakaan puolitoistakertaiset hinnat t-kaupaan vaan vähintään samat tai toisinaan alle......

Joo, tuo taitaa olla enemmän peräkylien liikkeiden ongelma. Eikä niissäkään ehkä 1,5 kertainen, mutta selkeästi kalliimpi kuitenkin...
Twinkle
31.03.2012 15:19:01
hallu: Ainoa missä olen huomannut, että thomannin hinnat selvimmin ylittyvät, ovat ne näennäisen halvat pikkunippelit joita ei muutenkaan viitsi tilata (tarvitaan harvoin eivätkä maksa montaa euroa). Meinaan nämä kaikenlaiset potikat, nypikat, pikkuiset jouset, ruuvit, plexit, etc. voivat olla huomattavastikin kalliimpia ja voivat maksaa moninkertaisesti t-kauppaan verrattuna. Esimerkiksi se pikkuinen jousi, joka tulee sinne stratocasterin kammen alle pitämään kampea tiukasti kierrettä vasten (ja joka yleensä hukkuu, kun kampi ensimmäisen kerran irroitetaan), maksaa musafasulla kaksi euroa kappale, kun niitä saa tompalta neljällä eurolla rasiallisen.

Niinhän se menee, kaikki pikkutilpehööri on toivottoman kallista ja niillähän se lafka taitaa sen katteensa tehdä. On helpompi ostaa kielipaketti sisään eurolla ja myydä kympillä tai pletra viiellä sentillä ja myydä 50 sentillä, kuin ostaa esim. kitara sisään satasella ja myydä ulos se 1000 eurolla. Suhdeluku on ihan sama, mutta näitä pieniä kauppoja voidaan tehdä päivittäin kymmeniäkin.
Lonesome
31.03.2012 19:43:12
Terry Pantheras: Paras ja luontevin myyjä tähän mennessä on ollut sen pienen liikkeen (Bändikeskus?) ukkeli Kampissa. Ostin kerran piuhan sieltä ja ostaisin muutakin jos tuotteet ois jotain muuta kuin J&D:tä... :)

No näin! Hain tältä kaverilta halvan Squierin hänen kotoaan joskus v. -03, kun varsinainen liiketila oli rempassa. Juttua riitti ja jopa yllättävän henkilökohtaisella tasolla. Tuntui suorastaan oudolta...

Tuli melko usein vierailtua DLX-puljussa, kun muuttivat Malmille. Periaatteessa asiallista, mutta tuohon aikaan ei ilmeisesti ulkomainen kilpailu vielä häirinnyt. Kysyessäni heidän "tiukkaa hintaansa" kokeilemilleni värkeille, oli toistuvasti seurauksena Into-Luthmannin kuvaston avaus ja sujuva lukuhetki sieltä. Ja kun siitä kuvastosta ei löytynyt Epiphonen Japanin Elitist-malleja, oli suuntana seuraavaksi T-kauppa. Myöskään tarvikkeiden puolella ei intoa ollut. Straton tremolo-jousia luvattiin tilata useaan kertaan, mutta eipä kolmella kyselyllä onnistunut. Soundatan palvelu oli tässä tilanteeessa asiallista: Emme pidä tarvikevarastoa, mutta Millbrookista saat...

Laneyn pikku-combon hinta oli aivan Saksan tasoa Levytukussa ja palvelukin mainetta parempaa, joten kaupat tuli. Myös takuuhuolto pelitti hyvin. Tosin kun myöhemmin ilmeni pakkomielle saada Laney 112-lisäkaappi, sai maksaa selvästi Suomi-lisää. Kyseessä ei ollut kovin kysytty tuote, joten ota tai jätä.

Suuri ja kauhein eli F-kauppa on mielestäni muuttanut tapojaan parempaan. Kilpailukykyiset hinnat ja suoraan hintalapussa.

Tampereen soitinkaupoissa tuli iltapäiviä vietettyä ja myyjät tulivat tutuksi. Nyt on toisin ja ei voi säätää päivätolkulla yhtä hankintaa...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)