Aihe: Varoittava esimerkki - hihnalukot kunniaan
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Juzpe
26.05.2012 17:19:23

Kyllähän ne kuluu kovassa käytössä toki.. Omassa käytössä kestää 5 vuotta ne tapit, sen jälkeen joutuu vaihtamaan uudet. Kai sen ny maalaisjärjelläki ymmärtää, että kahden (paskaisen, pölyisen ja muutenkin voitelemattoman ja epätasaisen) metallipinnan hinkatessa toisiaan, hioutumista tapahtuu. Samalla tavalla kuluvathan kitaroista myös mm. kielet, satulat, nauhat, tallat, (varsinkin floyderien veitset ja tuneomaticin tallapalat) mikkien kehykset, lakkaus jne... Ainakin siis siinä tilanteessa että kitara on soitossa eikä sitä vaan ihailla telineessä hanskaan hitsatessa.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
espESPesp
02.06.2012 10:48:18
...hihnalukot ,..ehkä juuri samasta syystä ex omistajalla dean razorback kaulan pää poikki.. :/ mutta edelleen pelittää,.. siitä++
jou!!!jouu!!..eiku hä? :O
PIM
02.06.2012 12:32:48
Mä kyllästyin noihin Schallerin hihnalukkoihin ja hommasin Planet Wavesin lukittavan hihnan, joka toimii kaikkien muiden tappien kanssa paitsi PRS:n, jossa tappi on niin iso ettei mene hihnan reiästä läpi. Pysyy ihan yhtä varmasti kiinni kuin perinteiset hihnalukotkin kun vaan kiristää kunnolla.

http://www.thomann.de/fi/planet_waves_gitgurt_50plc02_check_mate.htm
BubbleBob
02.06.2012 18:01:27 (muokattu 02.06.2012 18:11:10)

On vaihtoehtojakin - vaihdoin näkyvämmän, mutta huonomman nailonin vanhan tilalle. Edellinen kesti vajaa neljä vuotta:
http://www.aijaa.com/0094110295878
Syynä tällaisiin on hihnalukkojen (Schaller) paino.
Ed. Jos hihna irtoaa tapista putoaa kitara kolmen sentin verran, käytännössä tuon juuri huomaa.

ja vielä varoittavaa esimerkkiä kitarapäästöistä:
http://www.youtube.com/watch?v=UMDxlyZigvQ
eikä edes eka kerta 8-/
On niin hiljaista, että tekis mieli kiljua !
atheos
02.06.2012 18:25:27

Minä leikkelin "hihnalukot" noin 2mm vahvuisesta kumimatosta. Sellaisia noin 30mm halkaisijan lätkiä tekee ison kasan ja niihin keskelle noin 8mm reikä. Sitten laittaa hihnan kiinni ja tuollaisen kumiprikan perään. Toistaiseksi ei ole yksikään pettänyt. Ei vaadi ruuvaamista eikä maksa juuri mitään, miinuksena ehkä että hihnan irrottaminen ei ole niin näppärää kuin joissain Schallereissa sun muissa mutta toisaalta eipä sitä irrotella pahemmin tarvitsekaan.
Laulaja on lyömäsoitin.
Kefiiri
02.06.2012 19:00:03 (muokattu 02.06.2012 19:00:59)
atheos: Minä leikkelin "hihnalukot" noin 2mm vahvuisesta kumimatosta. Sellaisia noin 30mm halkaisijan lätkiä tekee ison kasan ja niihin keskelle noin 8mm reikä. Sitten laittaa hihnan kiinni ja tuollaisen kumiprikan perään.

Juu... omatekoiset kumiprikat toimivat hienosti. Metallisiin hihnalukkoihin ei totu, ne jotenkin alitajuisesti häiritsevät =I
hallu
02.06.2012 19:23:46
atheos: Minä leikkelin "hihnalukot" noin 2mm vahvuisesta kumimatosta. Sellaisia noin 30mm halkaisijan lätkiä tekee ison kasan ja niihin keskelle noin 8mm reikä. Sitten laittaa hihnan kiinni ja tuollaisen kumiprikan perään. Toistaiseksi ei ole yksikään pettänyt. Ei vaadi ruuvaamista eikä maksa juuri mitään, miinuksena ehkä että hihnan irrottaminen ei ole niin näppärää kuin joissain Schallereissa sun muissa mutta toisaalta eipä sitä irrotella pahemmin tarvitsekaan.

Eikä varmaan noi kumilätkät kitise ja vikise shallereiden tapaan. Itselläni on noita shallerin lukkoja ollut käytössä yheksänkytluvun puolivälistä saakka ja kyllä ne sinällään on ihan jees, mutta vähän se vikinä himassa sohvalla maaten häiritsee ei juuri muuten.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Spike
02.06.2012 19:33:46
4 mm paksu nahkahihna, niin voi heittää hihnalukot nurkkaan. 3 vuotta käytössä, ei kertaakaan irronnut.
gemisti
02.06.2012 20:37:28
atheos: Minä leikkelin "hihnalukot" noin 2mm vahvuisesta kumimatosta. Sellaisia noin 30mm halkaisijan lätkiä tekee ison kasan ja niihin keskelle noin 8mm reikä. Sitten laittaa hihnan kiinni ja tuollaisen kumiprikan perään. Toistaiseksi ei ole yksikään pettänyt. Ei vaadi ruuvaamista eikä maksa juuri mitään, miinuksena ehkä että hihnan irrottaminen ei ole niin näppärää kuin joissain Schallereissa sun muissa mutta toisaalta eipä sitä irrotella pahemmin tarvitsekaan.

Lienee tässä ketjussa jo mainittu, mutta Grolsch-kaljapullojen korkkien tiivisteet toimivat mahtavasti, ovat kivan punaisia, eikä tarvitse leikellä ja porailla, lisäksi saa juoda kaljaa.
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Terry Pantheras
02.06.2012 22:21:50
gemisti: Lienee tässä ketjussa jo mainittu, mutta Grolsch-kaljapullojen korkkien tiivisteet toimivat mahtavasti, ovat kivan punaisia, eikä tarvitse leikellä ja porailla, lisäksi saa juoda kaljaa.

Tämä on pakko testata. Kaljaa, mmmmm...
Höpsis!
BubbleBob
02.06.2012 23:06:34

Grolsch - täytyy muistaa. Täähän on se toinen kevyt-vaihtoehto ja iisimpi purkaa, jos haluaa saman hihnan eri kitaraan - jeee ja maailma loistaa taas.
Gemistille Volstaggin Ragnarok-halaus: Toivon kivitiesi löytyvän !
On niin hiljaista, että tekis mieli kiljua !
stumpe
03.06.2012 12:18:05
Itse ostin 25e harley bentonin sg skeban. Hihnalukot maksaa melkee sen verran. Eikä haittaa jos lentää käsistä. Nii.
inrock
03.06.2012 14:14:50
Tuossa taannoin pudotin kirkkaan punaisen Presarin hihnasta... Kyllä harmitti kun siihen bodyn oikeaan alakulmaan tuli sellanen nyrkin kokonen vekki.

Eikös tämä olutpullonkorkkijippo ole esiteltynä YouTubessa jossain käyttäjän Gearmandude videossa? Toverilla helvetillinen kasa muitakin hyviä stuff review videoita :)) Voisin harkita kyllä noiden hihnalukkojen ostamista, vaikka ei liian usein tulekkaan reviteltyä kovemmin.
Never too loud.
Mrezzye
04.06.2012 10:02:01 (muokattu 04.06.2012 10:02:37)

Kehittää refleksejä kun ei käytä lukkoja...

t. Kiekkoveskari
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

CHAOSWEAVER
Rämppy
04.06.2012 12:15:40
hallu: Itselläni on noita shallerin lukkoja ollut käytössä yheksänkytluvun puolivälistä saakka ja kyllä ne sinällään on ihan jees, mutta vähän se vikinä himassa sohvalla maaten häiritsee ei juuri muuten.
Tarvitseeko sohvalla maatessa ollenkaan hihnaa? Tai yleensäkään muuten kuin seisten soitellessa. Hevisuunnikkaista ja lentovitosista en tiijä, mutta perinteisemmän muotoiset kitarat pysyy kyllä sylissä ilman hihnaakin. Seisaallaan soitettaessa Schallerit ei kitise häiriöksi asti ainakaan mun korvaan.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Jamawala
24.04.2014 01:49:18
Hihnalukot ovat aivan mahtavat!!

Se tunne, kun keikalla hypähtää kertsin alussa ja lyö samalla, kun palaa maankamaralle, kunnon voimasoinnun, mutta skita ottaa "maankamaralle" sanan liian tosissaan. lespa lattialla ja yleisö nauraa, kiitos tavallisten hihnanuppien.

No nyt on lukot ja ei tipu millään vaikka kuinka heiluisi! :)

Mikä vikinä??
Ei sitä sängyn laidalla soitellessa pompi hirveästi. (ainakaan en itse pompi, lava nyt on eri asia ;) )

Jos haluu vaihtaa hihnaa niin ostaa hihnalukko-hihna päitä ja heittää jokaseen hihnaan kiinni mitä kotoa löytyy.

Suosittelen +++

Jamawala kiittää ja kuittaa.
X;"perhana hanskat hajos! Pomo, lainaatkos?" C;"Juu... *työvuoro taitaapi loppua, lähdempä kotiin*" C;"Hei Pãerusk! Heitin hanskat naulaa, vedä käteen!"
the-Antero
24.04.2014 10:31:46

Yhen kerran on meinannu vuonna 2000 kitara tipahtaa hihnasta. Siitä lähtien kaikissa ollu schallerin lukot. Hyvin on toiminu :)

Joo se vikinä saattaa häiritä välillä, mutta eihän sitä lujaa soittaessa kuule.
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
aWalker
24.04.2014 11:10:08
Itse olen hihnalukkoja käyttänyt sen jälkeen kun eka oma kunnon kitara tippui lattialle ja meni kaula poikki. Olin 17v, ja laittanut kesäduunirahat japsi-lespoon ( merkkiä en enää muista, mutta se oli vahän käytetty 70-luvun loppupuolella - minkähän arvoinen olis nykyään?), mutten malttanu sijoittaa edes kunnon hihnaan. Noin viikon soitteltuani sitten kerran hihna irtosi edestä ja kitara sukelsi lapa edellä lattiaan ( molemmat kädet oli just varattuina sukimassa pitkiä kiharia hiuksiani - nyt olen leikannut ne pois). Koitin itse silloin liimata kaulaa, mutta ei se ihan osunut kohdalle.

Nyttemmin olen siirtynyt melkein kaikissa kitaroissa Dunlopin lukkoihin, niitä ei kiristetä kierteellä vaan lukitusprikalla. Kun prikan puristaa nokkapihdeillä paikalleen niin pysyy. Schallereita on parissa kitarassa vielä, mutta locktite-varmistuksella.
Laulava Kylätohtori
24.04.2014 11:16:25
aWalker: Itse olen hihnalukkoja käyttänyt sen jälkeen kun eka oma kunnon kitara tippui lattialle ja meni kaula poikki. Olin 17v, ja laittanut kesäduunirahat japsi-lespoon ( merkkiä en enää muista, mutta se oli vahän käytetty 70-luvun loppupuolella - minkähän arvoinen olis nykyään?), mutten malttanu sijoittaa edes kunnon hihnaan. Noin viikon soitteltuani sitten kerran hihna irtosi edestä ja kitara sukelsi lapa edellä lattiaan ( molemmat kädet oli just varattuina sukimassa pitkiä kiharia hiuksiani - nyt olen leikannut ne pois). Koitin itse silloin liimata kaulaa, mutta ei se ihan osunut kohdalle.

Nyttemmin olen siirtynyt melkein kaikissa kitaroissa Dunlopin lukkoihin, niitä ei kiristetä kierteellä vaan lukitusprikalla. Kun prikan puristaa nokkapihdeillä paikalleen niin pysyy. Schallereita on parissa kitarassa vielä, mutta locktite-varmistuksella.

Heh. Mutta itselläkin Schallerit tuntuvat löystyvän ajan kanssa. Ja ne on kyllä kiristetty riittävästi, joten siitä se ei ole kiinni (pihdeillä ja lenkkiavaimella). Muutenkin ovat alkaneet jotenkin ärsyttämään. Dunlopin lukot olisi paketissa odottamassa asennusta, mutta tiedä sitten tuoko se parannusta ollenkaan (ilmeisesti kuitenkin tuo). Siksi tilasin Dunlopin Ergo Lokit. Eipä ole vielä saapuneet, mutta mielenkiintoista nähdä, miten ne toimivat...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
zedder
24.04.2014 11:44:25
Laulava Kylätohtori: Heh. Mutta itselläkin Schallerit tuntuvat löystyvän ajan kanssa. Ja ne on kyllä kiristetty riittävästi, joten siitä se ei ole kiinni (pihdeillä ja lenkkiavaimella). Muutenkin ovat alkaneet jotenkin ärsyttämään. Dunlopin lukot olisi paketissa odottamassa asennusta, mutta tiedä sitten tuoko se parannusta ollenkaan (ilmeisesti kuitenkin tuo). Siksi tilasin Dunlopin Ergo Lokit. Eipä ole vielä saapuneet, mutta mielenkiintoista nähdä, miten ne toimivat...

Kiinalaisissa merkittömissä ebay -"schallereissani" ja myös Harley Bentonin nimellä kaupatuissa versioissa on kaksi lukitusmutteria ja niillä saa lukon pysymään vakaasti paikoillaan eli lukon aukinaisen kohdan oikeassa suunnassa. Originaalissa saksalaisessa tuotteessa taas on vain yksi lukitusmutteri, eikä kierteen pituus edes anna mahdollisuutta toisen muterin lisäämiseen, ja siksi olen joutunut varmistamaan pysyvyyden ruuvinlukitteella. Ennen lukitteen lisäystä mutterit helähtivät muutamaan otteeseen lattialle vaikka ne olikin vähän aikaa sitten kiristetty asuanmukaisesti.

Joskus halpakopio voin olla ainakin joiltakin osin alkuperäistä parempi tuote...

--
Dunlopin lukkojakin löytyy parista kitarastani, mutta niiden ulkonema on omasta mielestäni aivan liiallinen, se häiritsee enemmän kuin schaller -tyyppisten lukkojen nupit.

--
Jossakin välissä hommasin kokeeksi Fenderin nimellä markkinoituja kumisia "lukkorenkaita" (paketissa yksi musta ja yksi punainen rinkulapari). Niistä toteaisin että eivät kestä kovinkaan montaa hihnan irrotusta ainakaan jos kysessa on Jacksonin isommalla "lakilla" varustettu hihnatappi. Rinkulat repeävät melko helposti.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)