Aihe: Kamahomostelua vai jaloa harrastamista?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Boltsa
23.04.2011 08:52:52
Itsehän en soittotaidoiltani mikään mahtava ole, mutta arvostan hyviä soundeja. Hevihässäkkään siis. Ja arvostan myös sitä, että laitan vahvistimen päälle ja kitara siihen kiinni ja se on siinä. Noin suurinpiirtein. Ei tartte viidellä muljuttimella tai parilla säröpurkilla etsiä sitä hyvää soundia. Usein tälläiset kamat maksaa myös vähän enemmän. Ja mielelläni maksan sen 1000€ vaikkapa 300€ sijaan.
Ja kuten mainittua, niin onhan nuo kalliimmat vempeleet ihan hyviä sijoituksia, erityisesti jos käytettynä ostaa. Hyvän vahvistimen arvo juuri ollenkaan laskee, jos sen käytettynä ostaa ja pitää hyvässä kunnossa. Paremmin se raha pysyy tallessa, kun se on kiinni jossain kuin että se olisi tilillä roikkumassa.
Boltsa
Jii-Gee
23.04.2011 10:17:55

Heh..ja hah..tais aloittaja sit kuitenkin onnistua sohaisemaan kusiaispesää.

Vaikka heti käyttöohjeessa jo todettiin nöyrästi että
jumara: OBS! Älkööt pliis kukaan ottako seuraavasta nokkiinsa tai henkilökohtaisesti
niin silti tais jossainpäin aika pahasti kalikka kalahtaa koska muutamat älähti (!?).

Noh..ei siin mtn,keskusteluahan tää vaan on..ei onneks sen vakavampaa.
Ja jokainen tietty tekee just niin kuin ite parhaaks näkee.

Mutta sinänsä hyvä keskustelun aihe..reilu vuorokaudessa ku tullu 5 sivua kannanottoa puolesta & vastaan,siis propsit Kaarinan Kläptonille (!!). :-D
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Aalimupina
23.04.2011 10:38:23
beliel: Termi on törkeän loukkaava homoseksin harrastajia kohtaan. Aloitusviesti ei ollut poliittisesti korrekti, homostelu esitettiin jalon toiminnan vaihtoehdoksi. Melko vanhoilliskristillinen on tuo pyrkimys askeettisuuteenkin. Moni on syyttänyt aloituspostaajaa kateudesta, mutta minusta primus motor näyttää olevan asketismin ilosanoman levittäminen.

No tuota loukkausaspektia homoseksuaaleja kohtaan en ottanutkaan huomioon. Ehkäpä kamarunkkaus lienee parempi termi kuitenkin. Tai no voihan runkkaaminenkin olla jaloa harrastamista... ;D
Jii-Gee
23.04.2011 10:53:22

Aalimupina: No tuota loukkausaspektia homoseksuaaleja kohtaan en ottanutkaan huomioon. Ehkäpä kamarunkkaus lienee parempi termi kuitenkin. Tai no voihan runkkaaminenkin olla jaloa harrastamista... ;D

Eipäs loukata runkkareita.. !! ;-D
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Tami
23.04.2011 11:02:35

.... eihän aloittajan viestiin oikeen mitään oikeaa tai fiksua vastausta ole...

Nää soittelujutut on siinämielessä hankalia keskustelun aiheita, ettei näissä, niinkuin muussakaan taiteessa, voi asioita laittaa paremmuusjärjestykseen. Jokainen tyylillään, laitteillaan ja taidoillaan.

Kuitenkin mulle suurin kamawankkayksen ihmetyksen aihe täällä palstalla liittyy näihin kamppeisiin. Mä ihmettelen aina sitä "ei tuolla voi vetää kun se on niin muovinen/halpa/simppeli"-asennetta. Eli aina pitää olla kalliit/putki/high-end laitteet. Kuitenkin totuus on se, että aina on parempia laitteita, aina on parempia soundeja, aina on parempia soittajia... Kuitenkin niillä vehkeillä ja laitteilla, mitä itsellä on, pitää pärjätä.

Mulla on rompetta ja laitetta kiertänyt melkolailla. Kuitenkin aina niillä sillähetkellä hallussa olevilla laitteilla on pitänyt pärjätä. Ja valitettavasti ei se koskaan ole vehkeistä jäänyt kiinni, vaan kyllä ukosta on paukut loppuneet ensin.. :-(
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Hillboy
23.04.2011 11:05:44

Mun täytyy sanoa, että mulla "raha" pitää parhaiten arvonsa, kun laitan sen johonkin konkreettiseen kiinni. Oli se sitten polkupyörä, tietokone, kitara, vahvistin tai saksofoni. Opiskelijana rahoille on niiiiin paljon vaarallisia (ja suht turhia) kulutuskohteita (ryyppääminen, exqut (ryyppääminen), ryyppääminen, wappu (ryyppääminen), että paras laittaa se raha jonnekkin muualle "kiinni" kuin tilille, josta se on niin kovin helppo nostaa tuhlattavaksi. Ei sillä, että mulla mitkään pro-kamat olisi (reilun tonnin Ibanez S ja Mesa F-30, ei tällä hetkellä muuta), mutta onhan se mukavampi soittaa vähän paremmilla vehkeillä, oli kyse sitten placebo-tyyppisestä ominaisuudesta tai muusta, oikeasta paremmuudesta.

- L
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Stone
23.04.2011 11:07:08 (muokattu 23.04.2011 11:19:14)

Tämähän on ihan mielenkiintoinen ketju, joka aiheutti itselläni hartaan itsetutkiskelun, että onko kenties mennyt ehkä överiksi (??). Pitkään mietittyäni vastaus on ei.
Vaikkakin pääasiassa tällähetkellä kotona soitan ja olen sitonut kaikkiin romppeihini yhteensä n. 1900,- johon kuuluu: 2 sähkistä (toinen std vire ja toinen avo vire), 1 akkari, putkistyrkkari + mallintava ja yleensä 2-4 (unelma tapauksessa ei yhtään) spedua. Olen myös miettinyt, että jos olisi keinokuorma, niin tarvisikohan silloin yhtäkään säröpedaalia enään. Kaikki romppeet ovat siis itselleni perusteltuja ja hyvin harkitusti hankittuja... joskin aikoinaan turhaakin tavaraa on ollut, mutta ne ovat karsiutuneet luonnostaan pois. Eli ei ole mitään ns. leikkikaluja/hupijuttuja enään kierrossa. Voisihan sitä sanoa, että pelkällä akkarillakin pärjää, mutta sillä ei saa sähkökitara soundia ja samaa voi sanoa myös toisinpäin. Harrastukseni siis lienee vielä kuitenkin kohtuu budjetissa:)
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
the-Antero
23.04.2011 11:13:01

jumara: Oon itte vetänyt viimeisen vajaan parinkymmenen vuoden aikana yli puolentuhatta keikkaa ja soittanut yli sadalla levytetyllä kipaleella, joista ainakin toistakymmentä on soinut radiossakin.

"Annaks nimmarin"? :D

Kallis on niin suhteellinen käsite? Jos haluaa maksaa laadusta niin sillon mun mielestä maksaa. Itelläni on yksi arvokitara ja sitten pari halvempaa. Suht kallis nuppi yms...

Mutta menikös se sanonta jotenkin niin että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ;)
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
nakedzen
23.04.2011 12:57:09 (muokattu 23.04.2011 12:58:37)
Hillboy: Mun täytyy sanoa, että mulla "raha" pitää parhaiten arvonsa, kun laitan sen johonkin konkreettiseen kiinni. Oli se sitten polkupyörä, tietokone, kitara, vahvistin tai saksofoni. Opiskelijana rahoille on niiiiin paljon vaarallisia (ja suht turhia) kulutuskohteita (ryyppääminen, exqut (ryyppääminen), ryyppääminen, wappu (ryyppääminen), että paras laittaa se raha jonnekkin muualle "kiinni" kuin tilille, josta se on niin kovin helppo nostaa tuhlattavaksi.

Vähän sama se on mulla, käytettynä kun vielä ostaa niin pääsee omilleen takaisin kun myy. Huono puoli tuossa strategiassa on että noita ei millään raaskisi myydä sitten kun olisi tarvetta. :D

the-Antero: "Annaks nimmarin"? :D

Oot viisi sivua myöhässä meikäläistä. :)
the-Antero
23.04.2011 13:33:03

nakedzen: Oot viisi sivua myöhässä meikäläistä. :)

Joo huomasin :D Fail
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Snapo
23.04.2011 13:46:23
Hillboy: Mun täytyy sanoa, että mulla "raha" pitää parhaiten arvonsa, kun laitan sen johonkin konkreettiseen kiinni. Oli se sitten polkupyörä, tietokone, kitara, vahvistin tai saksofoni. Opiskelijana rahoille on niiiiin paljon vaarallisia (ja suht turhia) kulutuskohteita (ryyppääminen, exqut (ryyppääminen), ryyppääminen, wappu (ryyppääminen), että paras laittaa se raha jonnekkin muualle "kiinni" kuin tilille, josta se on niin kovin helppo nostaa tuhlattavaksi. Ei sillä, että mulla mitkään pro-kamat olisi (reilun tonnin Ibanez S ja Mesa F-30, ei tällä hetkellä muuta), mutta onhan se mukavampi soittaa vähän paremmilla vehkeillä, oli kyse sitten placebo-tyyppisestä ominaisuudesta tai muusta, oikeasta paremmuudesta.

- L

Asiaahan voi kuitenkin lähestyä useammalta kantilta. Itteensä sijoittaminen on parasta mitä ihminen voi tehdä, ja sitähä tuo viinan kanssa läträäminen on :D

Mainitsit, että raha pitäis parhaiten arvonsa tietokoneessa. Tämähän nyt on ihan täyttä hevonkukkua kun ajattelee, millä vauhdilla teknologiatuotteet ylipäätään kehittyy nykypäivänä. Ymmärrän toki pointtis, että ehkä enemmän hyödyt uudesta koneesta pitkällä tähtäimellä kun niistä ryyppyreissuista, vaikka nekin (opiskelija)elämään kuuluu. Täälläkin on jo useemman kerran mainittu, että laadukkaassa ja halutussa musakamassa raha tuskin menettää arvoaan, päinvastoin.

Sen verran kamanussimisesta/homostelusta/runkkaamisesta, että kun ruetaan kunnolla hommiin, nii kyllä ne kamat on vaan tiellä!
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
JAM
23.04.2011 14:13:06
Jo on ihmisillä murheet, jos pitää marista siitä että harrastajat ostaa liian kalliita soittovehkeitä. Se ei kuulu kenellekään yhtään jos joku Santeri ostaa custom shop lespan, josta on ikänsä haaveillut ja näin toteuttaa unelmiaan. Ei hienot soittimet ja kalliit vahvistimet saa olla mikään ammattilaisten etuoikeus. Samalla tulee hyvässä tapauksessa tuettua suomalaista käsityötä.

Kitaraharrastushan on loppujen lopuksi suhteellisen halpa harrastus, jos vertaa esim. autoharrastajiin ja motoristeihin. Eri asia sitten jos alkaa keräilemään kymmeniä soittimia. Ja kalliimmat soittopelit säilyttävät arvonsa hyvin.

Se on kumma kun on myös näitä kommunismihenkisiä suomalaisia, joille kaikki ämöörikästä rantautunut on itse saatanasta lähtöisin.

Nimim. halpiskamoilla soittava :)
Muut osti lakanoita - Tapio Liinoja
Hillboy
23.04.2011 14:30:33

Snapo: Asiaahan voi kuitenkin lähestyä useammalta kantilta. Itteensä sijoittaminen on parasta mitä ihminen voi tehdä, ja sitähä tuo viinan kanssa läträäminen on :D

Mainitsit, että raha pitäis parhaiten arvonsa tietokoneessa. Tämähän nyt on ihan täyttä hevonkukkua kun ajattelee, millä vauhdilla teknologiatuotteet ylipäätään kehittyy nykypäivänä. Ymmärrän toki pointtis, että ehkä enemmän hyödyt uudesta koneesta pitkällä tähtäimellä kun niistä ryyppyreissuista, vaikka nekin (opiskelija)elämään kuuluu. Täälläkin on jo useemman kerran mainittu, että laadukkaassa ja halutussa musakamassa raha tuskin menettää arvoaan, päinvastoin.

No se tietokone nyt vain tuli kirjoittaessa messiin tuohon listaan ... teknologiatuotteiden ostaminenhan on pahinta omiin muroihin kusemista, jos rahallisesti ajattelee. Hiiohoi Macbook Pro !

Sen verran kamanussimisesta/homostelusta/runkkaamisesta, että kun ruetaan kunnolla hommiin, nii kyllä ne kamat on vaan tiellä!

No totta tuokin ... mmutta apuvälineet (toivottavasti) pidentää nautintoa ;P

- L
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Twinkle
23.04.2011 14:44:14
Snapo: Täälläkin on jo useemman kerran mainittu, että laadukkaassa ja halutussa musakamassa raha tuskin menettää arvoaan, päinvastoin.

Toisaalta tämä on soitinkamojen kierrättämiseen eli kamahomosteluun keskittyvä foorumi, joten täälläkin on ehkä hieman ruusuinen kuva siitä miten nämä vehkeet pitää arvoaan. Etenkin uutena jos ostaa, niin hinnasta lähtee aika vauhdikkaasti isohko siivu pois. Mitä vanhempi tuote on, sitä vaikeampi siitä on saada rahojaan takaisin, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Jos esim. katsotaan jenkki-jacksoneiden hintaa torilla ja thomannilla, niin vielä kasarikeihäätkin (yli neljännesvuosisata vanhat), on yli noin kolmanneksen uuden hinnasta.

Mutta joo, jos ostaa käytettyä niin silloin rojujen arvot kyllä pysyvät paremmin, mutta harvassa on nekin tapaukset joissa pystyisi täysin rehellisesti luottamaan siihen, että arvo esim. seuraavan 5-10 vuoden aikana merkittävästi nousisi. Sekin on pitkä aika, niin sijoituksina näitä tuskin kannattaa ostaa, korkeintaan säästömuotona.
Snapo
23.04.2011 15:39:23 (muokattu 23.04.2011 15:39:46)
Twinkle: Toisaalta tämä on soitinkamojen kierrättämiseen eli kamahomosteluun keskittyvä foorumi, joten täälläkin on ehkä hieman ruusuinen kuva siitä miten nämä vehkeet pitää arvoaan. Etenkin uutena jos ostaa, niin hinnasta lähtee aika vauhdikkaasti isohko siivu pois. Mitä vanhempi tuote on, sitä vaikeampi siitä on saada rahojaan takaisin, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Jos esim. katsotaan jenkki-jacksoneiden hintaa torilla ja thomannilla, niin vielä kasarikeihäätkin (yli neljännesvuosisata vanhat), on yli noin kolmanneksen uuden hinnasta.

Mutta joo, jos ostaa käytettyä niin silloin rojujen arvot kyllä pysyvät paremmin, mutta harvassa on nekin tapaukset joissa pystyisi täysin rehellisesti luottamaan siihen, että arvo esim. seuraavan 5-10 vuoden aikana merkittävästi nousisi. Sekin on pitkä aika, niin sijoituksina näitä tuskin kannattaa ostaa, korkeintaan säästömuotona.

No nimenomaan. Tarkoitin, että ostaa rojunsa käytettynä. Siinä samalla rahalla saa mukavasti kierrätettyä kaikennäköistä rojua itellään ja tuskin tulee hirveästi häviämään. Jos mä rahoilleni haluan jotain tuottoa, niin siinä vaiheessa sijoitan ihan muualle kuin kitarakamoihin. Niinhän oon tehnytkin..
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
jipeeällä
23.04.2011 17:48:30
Kitarakamat eivät ole koskaan liian kalliita. Ne joko sopivat tai eivät.

Tästä seuraa:

Kateus toisten kamoista on ristiriitaista, koska se Oma saundi ei välttämättä edes synny toisen kalliilla setillä, vaan vaikka jollain suht halvalla setillä.
Mm. Brian May soittaa studiossa hyvin yksinkertaisella setillä, keikalla suuri osa VOX:eista on vain kulissia. Samoin Slash. Ja Moore-vainaa. Ja moni muu. Käsittääkseni Keith Richards soittaa monet raidat ja keikat läpi mikitetyllä pikkufenderillä. Harvoin valtava efektimäärä tuottaa myöskään hyvää saundia, koska se lähtee sielusta. Ei mekaniikasta.

Jos ihmiset ymmärtäisivät rohkeasti arvostaa enemmän omaa makuaan ja päämääriään eivätkä toisten antamaa näennäisstatusta, he olisivat tässä(kin) suhteessa paljon onnellisempia. GAS:kin helpottaisi osaltaan.

Vai kummasta on kyse: Itseilmaisusta ja taiteellisuudesta? Vai statuksen haalimisesta ja itsekunnioituksen paikkaamisesta?
Dropped C
23.04.2011 18:31:49
Mulla on ollu se periaate soittokamoissa, että yksikään erillinen itemi ei saa maksaa yli tonnia. Ja vielä on ainakin pitänyt ja olen omiin soittoromppeisiini tyytyväinen, 10 kuukauteen en ole ostanut mitään.
jperala
23.04.2011 20:40:28
Itsellä ibanez basso ja kallen kruukeri vahvistin joihin mennyt tarkalleen 500€..en kyllä osaa soittaa vielää, olisiko tuossa jo liikaa ?
Ibanez SR300
atimoc
23.04.2011 21:11:35

Joo, kyllähän tämä on yksi merkittävimmistä epäkohdista musiikin saralla. Mielestäni kaikkiin hankintoihin pitäisi tiedustella lupa muusikoiden.netistä.
"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
Grugi
23.04.2011 21:17:19 (muokattu 23.04.2011 21:17:37)
Varmaankin selvää että toiset hakee sitä virtuaali kalua kamaoillaan ja toiset vain harrastuksen takia hankkii niitä. Itse olen rahaa laittanut kamoihin melkosen läjän ja soittotaitokaan ei ole kummonen mutta aina jotain oppii uusista kamoista ja monesti se jopa motivoi taas treenaamaan kovemmin. Sama mulle mitä kukin siitä ajattelee jos ostan uuden kikottinen.
SDMF
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)