Aihe: Gotoh -floikkien kimppatilausta
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Krice
10.08.2010 22:33:47

McNulty: Jengi on huomannut ettei se ulkomailta tilailu ole mikään autuaaksi tekevä paratiisi tai automaattisesti halvempi. Myyntimme on siis kasvanut, päin vastoin kuin sinä annat ymmärtää.

Epäilen että syynä ei ole hieno asiakaspalvelun taso, vaan pikemminkin se, että suomalaisten firmojen oli pakko laskea hintoja kun mukaan tuli ulkomaalaisia kilpailijoita. Eli asiakkaan ei oikeastaan kannata tilata ulkomailta kun ei saa huomattavasti halvemmalla. Asiakaspalvelun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, varmasti myös asiakkaat ovat parkkiintuneet sen verran koviksi, että täysin epäasiallinen myyjäkin koetaan lähinnä normaalina asiantilana. Tietysti jotkut äänestävät kukkarollaan, se on nähty monissa kommenteissa jotka koskevat tämän maan asiakaspalvelun heikkoa tasoa.
Twinkle
11.08.2010 02:11:51
McNulty: Koska näillä asioilla voi olla isompiakin seuraamuksia (esim. edellä mainitut sopimusrikkomukset), kuin pelkästään sinun tilaukset tai meikäläisen nimimerkki m.netissä. Pahimmassa tapauksessa joku muu maahantuoja/jälleenmyyjä saa "näpeilleen" valmistajan toimesta ja/tai valmistaja hankkii itselleen kokonaan uuden maahantuojan, sillä edellinen oli menetellyt vastoin maahantuojille suunnattua sopimusta. Joku voi menettää muutakin kuin "muutaman kaupan". Siksi olisi hyvä että asiat ensin tutkitaan ja hutkitaan vasta sitten.

No ei oikeastaan voi olla, koska jokaikinen ymmärtää sen että sopimus käsittää vain kaksi sopimuksen osapuolta: Tässä yhteydessä ne on maahantuoja ja valmistaja, ne ovat tehneet diilin, jonka perusteella maahantuoja tuo tälle myyntialueelle tuotteet ja myy ne jälleenmyyjille. Maahantuojalla ja jälleenmyyjällä voi olla sopimus, ettei niitä myydä ulospäin eri alueille. Mutta siltikään, yksikään meistä kuluttajista ei voi ole eikä voi millään olla velvollinen noudattamaan sopimusta, jotka joku toinen on tehnyt. Sopimuksessa osapuolet voi päättää miten ne asian kanssa toimii ja niiden tulee sitten katsoa, että ne myös noudattavat sitä sopimusta omilta kanteiltaan.

Jos jälleenmyyjällä on sopimus joka rajoittaa niiden toimintaa ja jälleenmyyjä sitä tietoisesti rikkoo saaden näpeilleen, niin voiko se sitten syyttää ketään muuta kuin itseään?
Sensonic
11.08.2010 08:05:32
Taas menee ilmeisen huonosti, kun tämä alkuperäinen topic on muuttunut henkilökohtaisen vittuilun temmellyskentäksi.

Eli mitäs jos pysyttäisiin aiheessa ja jos ei ole mitään aiheeseen kirjoitettavaa, niin jätetään sitten vain kirjoittamatta.
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
jniska
11.08.2010 12:53:55 (muokattu 23.08.2010 01:10:07)
Asiasta: joku motiivi tällasille kimppatilauksille täytyy olla, ei oikein riitä että saa itelleen yhen Gotohin 10 - 15% halvemmalla, säästö ehkä kympin kaks.

Aika usein nää kimppahommat johtaa jonkinlaiseen liiketoimintaan tulevaisuudessa, saa kontaktit luotua, löytää hyvät ostopaikat jne. Ei ole omat rahat kiinni kamoissa, riski on jaettu useamman kesken. Mutta ei ainakaan mulla riitä kiinnostus tehdä palkatonta työtä, laitella sähköposteja, kyniä rahoja, lähetellä kimppatilattuja tavaroita ja vastata miljoonaan puheluun sen takia et saisin itse 10 % alennuksen 150 € vermeestä. Jokainen alkaa jossain vaiheessa ajatella että tästähän voisi vähän vaivanpalkkaa jättää itsellekin.

Mod. huom.

Ketjun siivouksen yhteydessä tästä viestistä on poistettu viittaus epäoleellisena poistettuun kirjoitukseen.
Laiha Lissu oli paras.
aristoteles666
11.08.2010 13:00:27

jniska: Tai JVM + 6100 stäkki, skitta V-kaulaprofiililla.
Ja anteeksi offtopic, lupaan et se oli mun viimenen tässä ketjussa.

Asiasta: joku motiivi tällasille kimppatilauksille täytyy olla, ei oikein riitä että saa itelleen yhen Gotohin 10 - 15% halvemmalla, säästö ehkä kympin kaks.

Aika usein nää kimppahommat johtaa jonkinlaiseen liiketoimintaan tulevaisuudessa, saa kontaktit luotua, löytää hyvät ostopaikat jne. Ei ole omat rahat kiinni kamoissa, riski on jaettu useamman kesken. Mutta ei ainakaan mulla riitä kiinnostus tehdä palkatonta työtä, laitella sähköposteja, kyniä rahoja, lähetellä kimppatilattuja tavaroita ja vastata miljoonaan puheluun sen takia et saisin itse 10 % alennuksen 150 € vermeestä. Jokainen alkaa jossain vaiheessa ajatella että tästähän voisi vähän vaivanpalkkaa jättää itsellekin.

olemalla hyvä, hyvin käyttäytyvä asiakas, saa helposti 20-40% alennusta.
joten tätä en tajua yhtään.
Mr. Speed
11.08.2010 13:01:46
aristoteles666: olemalla hyvä, hyvin käyttäytyvä asiakas, saa helposti 20-40% alennusta.

Tosiaan.. Aika kalliithan Millbrookin hinnat ovat ihan kotimaankin tasolla, mutta tosiaan jonkun kympin säästö on itselleni aivan sama myöskin. Lisäksi kitaroista ja vahvareista saa kyllä kotimaassa jonkin verran neuvoteltua, kun vaan kysyy tarjouksen.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
jniska
11.08.2010 13:32:16
aristoteles666: olemalla hyvä, hyvin käyttäytyvä asiakas, saa helposti 20-40% alennusta.

Entäs jos lukisit aloitusviestin, ohessa siitä pätkä

Yhden floikan hinta on tällä hetkellä ~144 euroa (kromi & musta, kullanvärinen noin 15 euroa kalliimpi), mutta jos saisimme tarpeeksi tilaajia kasaan, voisin yrittää neuvotella hintaa ainakin 5-10% halvemmaksi.
Laiha Lissu oli paras.
aristoteles666
11.08.2010 13:53:57

jniska: Entäs jos lukisit aloitusviestin, ohessa siitä pätkä

eli osallistujat saa vähemmän alennusta, yes.
Sensonic
11.08.2010 14:33:29
jniska: Aika usein nää kimppahommat johtaa jonkinlaiseen liiketoimintaan tulevaisuudessa, saa kontaktit luotua, löytää hyvät ostopaikat jne. Ei ole omat rahat kiinni kamoissa, riski on jaettu useamman kesken. Mutta ei ainakaan mulla riitä kiinnostus tehdä palkatonta työtä, laitella sähköposteja, kyniä rahoja, lähetellä kimppatilattuja tavaroita ja vastata miljoonaan puheluun sen takia et saisin itse 10 % alennuksen 150 € vermeestä. Jokainen alkaa jossain vaiheessa ajatella että tästähän voisi vähän vaivanpalkkaa jättää itsellekin.

Kuinkakohan moni meistä kimppatilauksien vetäjistä on aikonut kaupallistaa toimintansa? OK, tiedän yhden joka varmaan on tällä hetkellä vetänyt kaikista eniten noita kimppoja (en ole muuten minä), mutta se on kuitenkin vain 1/6 tai 1/7 kaikkien kimppatilauksien vetäjistä.

Mua kyllä kiinnostaa tehdä ihan harrastusmielessä sitä palkatonta työtä, eli kimpanvetoa, koska sillä tavoin saan itselleni tavaraa halvemmalla kuin että vääntäisin asiasta paikallisen musiikkikauppiaan kanssa, vaikka heiltäkin tietyt tahot saa sen 40-50 pinnaa alennusta suositushinnasta.

Mutta mullakin on tietyt periaatteet noille kimpanvedoille:

1) en vedä kimppaa sellaisista soittimista, jotka eivät kiinnosta mua, esim. pianot, viulut tms.
2) tavarat tulevat aina lentorahdilla. Miksi? No siksi, että se on nopeampi tapa saada tavarat Suomeen ja terminaalikustannukset on paremmin arvioitavissa. Laivarahti on hitaampi ja terminaalikustannukset voivat olla "lähes mitä vaan". Minua ei kiinnosta hoitaa maksupolitiikkaa kuin yhden kerran, enkä siis pidä siitä, että tuotteelle ei ole selvää fiksattua hintaa, jolloin tilaajat eivät tiedä, paljonko joutuvat loppupelissä maksamaan tilaamastaan tuotteesta. Toisin sanoen, meikäläisen laatuun ei käy sellainen juttu, että jälkikäteen aletaan pyytämään rahaa noiden terminaalimaksujen takia, koska se ei ole kenellekään kivaa.
3) tilattavan tavaran hinta. Jos hinta on tarpeeksi alhainen verrattuna paikallisen musiikkiliikkeen myymään vastaavaan tuotteeseen, niin totta kai kimppaaminen silloin kiinnostaa. Ja voihan olla, että kyseistä vastaavanlaista tuotetta ei edes ole saatavilla Suomen markkinoilla.

Nyt mennään kuitenkin jo aika kauas alkuperäisestä topicista, eli floikkien kimppatilaamisesta. Tai joo, jos joku musiikkikaupassa työskentelevä henkilö lukee tätä ja haluaa kimppakeikan itselleen, niin ei muuta kuin lähettämään tarjousta esim. 10 floikasta pikaviestillä ;-)
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
Jormaz
11.08.2010 21:12:21
tätä en tajua yhtään.

Siksi rahani menevätkin sakemannille.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
McNulty
11.08.2010 21:17:26 (muokattu 11.08.2010 21:17:33)
Sensonic: Ja voihan olla, että kyseistä vastaavanlaista tuotetta ei edes ole saatavilla Suomen markkinoilla.

Eikös tämä ollut se kantava idea silloin aikanaan kimppatilaushuonetta luodessa?
Minusta tuo on juuri kimppojen paras puoli, että päästään käsiksi tuotteisiin joihin ei ehkä muutoin koskaan päästäisi. Yhden henkilön on kurja tilata, jos esim. minimitilaus valmistajalta on 10kpl. Silloin kimppa tarjoaa mahdollisuuden itselle, sekä muillekin löytää uusia merkkejä ja tuotteita.
Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
Volle
11.08.2010 21:36:28
Sensonic:
Minä haluaisin tietää (Twinklen ohella), että mitä Suomen (tai EU:n) lakia kimppatilaajat (C) rikkovat, jos he ostavat tavaraa myyjältä (D), kun C ja D eivät ole sopimussuhteessa valmistajan (A) ja suomalaisen jälleenmyyjän (B) kanssa, joilla on keskenään eksklusiivinen jakelusopimus? Mikä Suomen (tai EU:n) laki kriminalisoi sellaisen tavaran maahantuonnin, josta A:lla ja B:llä on keskenään maahantuontisopimus?

Voi olla, että A:lla ja D:llä on myös olemassa jonkinlainen sopimus, mutta mun nähdäkseni on ihan D:n tehtävä hoitaa, että sopimuksen pykälät tulevat täytetyiksi eikä C:n tarvitse niistä huolehtia.
Lancelot
11.08.2010 22:36:40
Mielenkiintoinen topic, vei aikaa lukea. Lopettakaa nyt toi kauhee provo ja aukominen. Miä tilaan ulkomailta jos hinta on selkeästi edullisempi, eikä se tarkoita sitä että vittuilen kotimaiselle kaupankäynnille. Kyllä mä tykkään asioida muissakin kuin verkkokaupoissa.
ReBeat
12.08.2010 08:15:38 (muokattu 12.08.2010 08:17:20)

Mä en tiedä oonko kujalla, mutta mun mielestä noi floikat on jossain määrin epäonnistunut valinta kimpan kohteeksi, jos niitä saa muutenkin netistä tilaamalla alle 140 eurolla jopa lukkosatulan kera. Jos jotain Fenderin kitaroita ei kannattanut lähteä kimppaamaan 70 euron säästön takia... ni ei tässä sitä säästöä tule kyllä yhtään enempää.
Sensonic
12.08.2010 13:06:43
ReBeat: Mä en tiedä oonko kujalla, mutta mun mielestä noi floikat on jossain määrin epäonnistunut valinta kimpan kohteeksi, jos niitä saa muutenkin netistä tilaamalla alle 140 eurolla jopa lukkosatulan kera. Jos jotain Fenderin kitaroita ei kannattanut lähteä kimppaamaan 70 euron säästön takia... ni ei tässä sitä säästöä tule kyllä yhtään enempää.

No jos olet tota mieltä, niin floikkia nyt ainakin kannattaisi alkaa kimppaamaan 70 euron säästön takia ;-) Siinä kun se 70 euroa tuntuu prosentuaalisesti huomattavasti isommalta rahasummalta kuin ~550 euron Fenkussa.
Mr. Speed
12.08.2010 13:19:19 (muokattu 12.08.2010 13:51:20)
Sensonic: No jos olet tota mieltä, niin floikkia nyt ainakin kannattaisi alkaa kimppaamaan 70 euron säästön takia ;-) Siinä kun se 70 euroa tuntuu prosentuaalisesti huomattavasti isommalta rahasummalta kuin ~550 euron Fenkussa.

No jos nussutetaan, niin eikö 70e oli n. 550 eurosta se n. 10-15% mikä tässä on se mahdollinen alennus?

E: Jos itte lähtisin jotenkin säästämään, niin säästäisin mielummin euroina kuin prosentteina. Ei niillä prosenteilla esim. vuokraa makseta. Mielummin säästän 500 euron tuotteesta "vain" 50 euroa, joka siis on 10%, kuin säästäisin 10 euron kielisetistä 3 euroa, joka siis on prosentuaalisesti kolminkertainen säästö verrattuna 10%.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
ReBeat
12.08.2010 13:36:44 (muokattu 12.08.2010 13:37:36)

No toi "tässä sitä säästöä tule kyllä yhtään enempää" oli vaan sellanen heitto. Tässähän säästöä ei tule ollenkaan tai korkeintaan muutama lantti.
reverend
12.08.2010 13:42:29
ReBeat: No toi "tässä sitä säästöä tule kyllä yhtään enempää" oli vaan sellanen heitto. Tässähän säästöä ei tule ollenkaan tai korkeintaan muutama lantti.

Halvemmallahan tuon saa briteistä ostamalla (n.139e), ja samalla ei tule lisäkuluja postikuluista Suomen sisällä
http://cgi.ebay.co.uk/Gotoh-Floyd-R … Accessories&hash=item2308decf08
Sensonic
12.08.2010 16:03:15
reverend: Halvemmallahan tuon saa briteistä ostamalla (n.139e), ja samalla ei tule lisäkuluja postikuluista Suomen sisällä
http://cgi.ebay.co.uk/Gotoh-Floyd-R … Accessories&hash=item2308decf08

Et ilmeisestikään lukenut tätä threadia kunnolla läpi? Se ~144 euron Gotohin floikan hinta oli YHDEN KPL:EEN HINTA ILMAN ALENNUKSIA. KYSE EI OLLUT MISTÄÄN KIMPPATILAUSHINNASTA. En ole missään vaiheessa vielä ilmoittanut täällä sitä kimppatilaushintaa, enkä tule ilmoittamaankaan. Se ilmoitetaan sitten tuolla em. huoneessa sen jälkeen, kun ensin tiedetään, kuinka monta potentiaalista tilaaja olisi mukana kimpassa.

Kannattaisi varmaan lukea nämä threadit ihan ajatuksella läpi, ennen kuin menee itse vastaamaan...
Mr. Speed
12.08.2010 16:38:00
Sensonic: Et ilmeisestikään lukenut tätä threadia kunnolla läpi? Se ~144 euron Gotohin floikan hinta oli YHDEN KPL:EEN HINTA ILMAN ALENNUKSIA. KYSE EI OLLUT MISTÄÄN KIMPPATILAUSHINNASTA. En ole missään vaiheessa vielä ilmoittanut täällä sitä kimppatilaushintaa, enkä tule ilmoittamaankaan. Se ilmoitetaan sitten tuolla em. huoneessa sen jälkeen, kun ensin tiedetään, kuinka monta potentiaalista tilaaja olisi mukana kimpassa.

Kannattaisi varmaan lukea nämä threadit ihan ajatuksella läpi, ennen kuin menee itse vastaamaan...

Siitä myös käy ilmi toivottu n. 10-15% alennus. 144 x 0,85 = 122,4 e. Parhaassa tapauksessa säästöä siis tulee lähes 20 euroa vrt. 139 euroon. Hurjaa. Kyllä ite mielummin säästäisin sen 70 euroa 550 e kepistä, jos moiselle kepille tarvetta olisi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)