Aihe: Kenellä olisi Soldano SLO 100?
1 2 3 4 5 6 7
jpentti
07.03.2021 18:35:07
Mulla ei ole SLO:ta mutta muutama muu omatekele ja nekin SLO:sta poiketen EL34:lla joissa anodijännitteet karvan alle +500V. JJ:t on kestänyt noita lukemia, samoin Svetlanan =C= putket. Kaksi sovitettua nelikkoa oon kokeillut Tungsolilta ja molemmilla kertaa alkoi helottaa punaisina suoraan pakasta vedettynä ja varsin maltillisesti biasoituna (30mA). Yksi päätemuuntajakin on mennyt Tungsolien takia. Oliko sitten vaan huonoa tuuria, vai kertooko jotain nykyputkien tasosta mutta itse vältän em. merkkiä kuin ruttoa jatkossa pääteputkien osalta. Etuset on ok.
Janne19691
09.03.2021 08:09:31

Mulla on siis 100W SLO klooni enkä nyt muista mitä anodi jännite on kun pääteputket on vielä alkuperäiset (JJ 6L6GC) ja vahvistimen valmistumisesta yli 10 vuotta, mutta luultavasti 450V paikkeilla. Otan SLO kloonini esille harvakseltaan kun on muutama muukin vahvistin. Vahvistimet on käytössä sillai aikakausittain.

Olen yleensä biasoinut n. 60% maksimista vahvistimessa kuin vahvistimessa. Olen tykännyt JJ 6L6GC putkista. Tanakka beisi sekä alamiddle ja säröytyy (ei SLOssa kylläkään) sillä lailla mukavasti rankalla tavalla. Mulla on toinenkin 6L6GC vahvistin (Fender 6G5-A klooni) ja siinä tuli kokeiltua TADin settiä eikä ollut mieleen. Vaihdoin takaisin JJ 6L6GC.
Rule #1: There are no rules.
Janne19691
09.03.2021 09:59:26

jpentti: Mulla ei ole SLO:ta mutta muutama muu omatekele ja nekin SLO:sta poiketen EL34:lla joissa anodijännitteet karvan alle +500V. JJ:t on kestänyt noita lukemia, samoin Svetlanan =C= putket. Kaksi sovitettua nelikkoa oon kokeillut Tungsolilta ja molemmilla kertaa alkoi helottaa punaisina suoraan pakasta vedettynä ja varsin maltillisesti biasoituna (30mA). Yksi päätemuuntajakin on mennyt Tungsolien takia. Oliko sitten vaan huonoa tuuria, vai kertooko jotain nykyputkien tasosta mutta itse vältän em. merkkiä kuin ruttoa jatkossa pääteputkien osalta. Etuset on ok.

Mulla on Tungsol 6550:t Marshall Superleadissä (aika lailla modattu) ja siinä on toimineet hyvin monta vuotta. Mutta voihan niitä ongelmia olla mallista riippuen.
Rule #1: There are no rules.
paskiaispaska
09.03.2021 11:00:53

Kontiak
23.03.2021 22:23:17
Höpöä näyttää tekevän, kun särökanava hyrskähtää päälle:

"SLO100 Unboxing and first demo"

https://youtu.be/k6rGIH33CXY?t=718
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Entropia666
07.04.2021 21:46:12 (muokattu 07.04.2021 21:47:28)

Entropia666: Mites jengi on biasoinu noita vehkeitä? Ja mitä röörejä ootte käyttäny? Mulla on 50W-klooni ja siihen olis aika vaihtaa putket. Googlettelin tuossa, niin ilmeisesti ton vahvarin plate voltage (mikähän on suomeksi?) on korkeampi kuin muissa vahvareissa. Googlen perusteella se pyörii jossain 450-505VDC mikä rajoittaa röörivalikoimaa. Tehtaalta noihin kai pistetään Sovtekin 5881 sen takia että ne ainakin kestää tuon. Bias nähtävästi pitäis laitella jonnekkin 28-32mA nurkille.

Google paljasti rööreistä sen verran että Sovtekin 5881WXT on uusiotuotanto, mutta siitä löytyy myös vintageversio nimellä Reflektor 6P3S-E missä pitäisi olla parempi soundi. Pistin tänään mätsätyn parin semmoisia 70-luvun tuotannosta tulemaan.

Pikku tilannekatsaus:

- Ostin Reflektorit, mutta niiden sovitus ei ollutkaan ihan kohillaan ja biastrimmeri täysillä ei saanut kuin 25mv biaksen.
- Ostin Uraltonelta TAD:it
- Biasoin 28mv, aiemmin oli ~34mv.
- Pääteputkissa ei ollut _mitään_ eroa aiemmin olleisiin Sovtekeihin. Pistin biakset tasan samaan ja äänitin loopperilla soitetun pätkän, eli suoritus pysyi samana. Eroa oli mahdotonta havaita, sekä luureilla, että monitoreilla. Tästä viisastuneena näemmä putkityyppien välillä on eroja, mutta samassa putkiperheessä ei. Ainakaan tämmösessa higain-mörössä missä ei haeta pääteasteruttua. Etuasteputki oon russaillu enemmänkin ja niissä on ihan selkeitä eroja. Kannattaa panostaa ennemmin niihin.
- Bias vaikutti soundiin, alakeskeskarista hävis kuminaa kun laittoi vähän kylmemmälle. Testasin samalla metodilla paria eri biasta ja laitoin ton 28mv kun se ilmeisesti on Soldanon suositus. Se kyllä kuulosti paremmalta kuin kuumempi.
MolliS
07.04.2021 22:52:41

Entropia666: Pikku tilannekatsaus:

- Pääteputkissa ei ollut _mitään_ eroa aiemmin olleisiin Sovtekeihin. Pistin biakset tasan samaan ja äänitin loopperilla soitetun pätkän, eli suoritus pysyi samana. Eroa oli mahdotonta havaita, sekä luureilla, että monitoreilla. Tästä viisastuneena näemmä putkityyppien välillä on eroja, mutta samassa putkiperheessä ei. Ainakaan tämmösessa higain-mörössä missä ei haeta pääteasteruttua. Etuasteputki oon russaillu enemmänkin ja niissä on ihan selkeitä eroja. Kannattaa panostaa ennemmin niihin.

ML Sound Labsin Mikko testasi myös tuon eron EL34:n ja 6L6:n välillä ja totesi että ei kykene kuulemaan eroavaisuuksia näiden kahden välillä. Ei taida modernissa high-gainissa nämä juuri vaikuttaa.

https://youtu.be/0k65To4wqFQ?t=607
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
Entropia666
08.04.2021 00:12:33

MolliS: ML Sound Labsin Mikko testasi myös tuon eron EL34:n ja 6L6:n välillä ja totesi että ei kykene kuulemaan eroavaisuuksia näiden kahden välillä. Ei taida modernissa high-gainissa nämä juuri vaikuttaa.

https://youtu.be/0k65To4wqFQ?t=607

Joo, vähän samanoloinen lopputulos oli itelläni. Tosin tässä testissä kuulin eri putkityyppien välillä eroa: https://youtu.be/OsAq7jsOYgs

Mutta 5881 vs. 6l6 ero on käytännössä nolla. Jos joku muu miettii näitä, niin älä käytä rahoja pääteputkien runkkaamiseen (jos ne ei oo rikki), osta ennemmin etuasteröörejä. :D Mun Sovtekit ollu ensiasennuksesta lähtien koneessa (~7-9 vuotta?) ja sitä nuppia on kyllä soitettu. Silti ne soundas identtisiltä uusien röörien kanssa, eli ikää noissa kyllä näyttää riittävän. Nyt jätin ne varaputkiks.
Jucciz
08.04.2021 01:44:50
Entropia666: Joo, vähän samanoloinen lopputulos oli itelläni. Tosin tässä testissä kuulin eri putkityyppien välillä eroa: https://youtu.be/OsAq7jsOYgs

Mutta 5881 vs. 6l6 ero on käytännössä nolla. Jos joku muu miettii näitä, niin älä käytä rahoja pääteputkien runkkaamiseen (jos ne ei oo rikki), osta ennemmin etuasteröörejä. :D Mun Sovtekit ollu ensiasennuksesta lähtien koneessa (~7-9 vuotta?) ja sitä nuppia on kyllä soitettu. Silti ne soundas identtisiltä uusien röörien kanssa, eli ikää noissa kyllä näyttää riittävän. Nyt jätin ne varaputkiks.

Nyt tarkkana: 6L6, 5881 ja 6L6GC ovat kaikki saman putkiperheen jäseniä. Tuskinpa itse asiassa yksikään moderni higain-hevimörssäri käyttää oikeita alkuperäisiä 6L6:ia, vaan nimenomaan näitä isompitehoisia, myöhemmin kehitettyjä 6L6GC:itä. 5881 puolestaan on toiselta nimeltään 6L6(W)GB ja sijaitsee teholuokitukseltaan alkuperäisen 6L6:n ja "modernimman" 6L6GC:n välissä. 5881 oli käytössä jo 50-luvulla esimerkiksi legendaarisessa Tweed Bassmanissa ja tulevina vuosina monissa muissakin legendaarisissa Fendereissä.
Vainottu
08.04.2021 06:28:13
Entropia666: Joo, vähän samanoloinen lopputulos oli itelläni. Tosin tässä testissä kuulin eri putkityyppien välillä eroa: https://youtu.be/OsAq7jsOYgs

Aika vähän on tullut itse puljattua eri putkien kanssa, mutta joskus tehtiin testiä Blackheartin pikkunupin kanssa, johon testatiin kaverin kanssa erilaisia etuasteputkia ja nauhoiteltiin tuloksia, niin siinä kuuli kyllä selkeän eron. Vertailtiin siis tyyliin 12AT7, 12AU7 ja 12AX7 eroja ja sitten taisi olla parilla eri leimoilla putkia.

Pääteputkien kanssa vaihdoin joskus Framus Dragoniin EL 34:sten tilalle KT88:t ja siinä huomasi jo eron, vaikka ei sekään mikään yö ja päivä -tyyppinen tilanne ollut. Mutta pientä hienosäätöä esimerkiksi alapään toistossa ja särön tiukkuudessa. Toki biasointi muuttui samalla, joten sekin voi vaikuttaa saundiin osaltaan.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Laulava Kylätohtori
08.04.2021 07:36:32
Vainottu: Aika vähän on tullut itse puljattua eri putkien kanssa, mutta joskus tehtiin testiä Blackheartin pikkunupin kanssa, johon testatiin kaverin kanssa erilaisia etuasteputkia ja nauhoiteltiin tuloksia, niin siinä kuuli kyllä selkeän eron. Vertailtiin siis tyyliin 12AT7, 12AU7 ja 12AX7 eroja ja sitten taisi olla parilla eri leimoilla putkia.

Pääteputkien kanssa vaihdoin joskus Framus Dragoniin EL 34:sten tilalle KT88:t ja siinä huomasi jo eron, vaikka ei sekään mikään yö ja päivä -tyyppinen tilanne ollut. Mutta pientä hienosäätöä esimerkiksi alapään toistossa ja särön tiukkuudessa. Toki biasointi muuttui samalla, joten sekin voi vaikuttaa saundiin osaltaan.

Samoja kokemuksia. Jos vaihtaa vaikka 6V6:sta, EL34:een ja 6L6:een, niin kyllä niissä eroja on. Siis ihan selkeitä eroja, vaikkei ne mitään yö ja päivä eroja olekaan. Se, että kuinka suuri merkitys niillä kenellekin on, on eri asia. Ja kyllä eri valmistajillakin voi olla eroja, vaikkei nekään mitään radikaaleja ole. Jos vertaa vaikka JJ:n ja Tung-Solin EL34:a, niin kyllä niissä eroja huomaa. Etuasteputkissa vaikka Tung-Solia ja JJ:tä. Kuten todettua, erot eivät ole kuin yö ja päivä, eikä niillä välttämättä ole kaikille mitään merkitystä, mutta väite, ettei eroja ole, on yksiselitteisesti väärä.

Ja tietysti vähän vahvistimestakin kiinni. Jos menee pistämään vaikka Deluxe Reverbiin EL34:t, niin eiköhän siinä ala eroja huomaamaan vähän turskakorvaisempikin. Toisaalta taas higainvahvari, jossa särö tulee etuasteesta, tuskin on siin suurta merkitystä, jos hifistelee saman tuoteperheen tai mallin sisällä.

Mutta anyway, vaikka eroja onkin, niin väitttäisin, että kyllä se silti osaltaan on myytti. Ei ne erot niin suuria ja vahvistinta määritteleviä ole kuin monin paikoin annetaan ymmärtää.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
aristoteles666
08.04.2021 09:20:20 (muokattu 08.04.2021 09:21:01)

Vainottu: Aika vähän on tullut itse puljattua eri putkien kanssa, mutta joskus tehtiin testiä Blackheartin pikkunupin kanssa, johon testatiin kaverin kanssa erilaisia etuasteputkia ja nauhoiteltiin tuloksia, niin siinä kuuli kyllä selkeän eron. Vertailtiin siis tyyliin 12AT7, 12AU7 ja 12AX7 eroja ja sitten taisi olla parilla eri leimoilla putkia.

12AX7, AT7 ja AU7 on eri putkia joten ei ihme etta kuulit eroja :D
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Entropia666
08.04.2021 09:44:55

Laulava Kylätohtori: Jos vertaa vaikka JJ:n ja Tung-Solin EL34:a, niin kyllä niissä eroja huomaa.

En kyllä ainakaan itse huomannut kirjaimellisesti mitään eroa TADin 6L6GC:n ja Sovtekin 5881:n kanssa kun ne oli biasoitu samaksi. En itse siis enää nää järkeä puljata pääteasteputkien kanssa, koska sillä ei oo merkitystä.

Mutta anyway, vaikka eroja onkin, niin väitttäisin, että kyllä se silti osaltaan on myytti. Ei ne erot niin suuria ja vahvistinta määritteleviä ole kuin monin paikoin annetaan ymmärtää.

Mut sitten taasen etuasteputkien kanssa puljaaminen on kyllä kannattavaa. Ne erot ei oo isoja, mutta ne kyllä huomaa. Sillä voi hienosäätää vahvaria ja esim. liian ärhäkkää/kolkkoa cleaniä voi jarrutella pienempitehoisella putkella tai liian kirkasta särökanavaa tummemmalla jne. Oon useempaan vahvariin tehny pientä putkirumbaa ja kyllä ne on aina parantunu siitä lähtökohdasta. Kyseessä ei myöskään ole psykoakustiikkaa, kun äänittää testiklipit ja vertaa niitä himassa studiomonitorien läpi. Ei pääse korvat huijaamaan.

Etuasteröörien vaihtelusta on ihan selkeitä eroja havaittavissa. Omassa on itä-saksalaista NOS RFT:tä, joka tuntui sopivan hieman tummemman soundinsa vuoksi hyvin SLO:hon. Oon kokeillu myös Sylvanian niitä kalliita Gold Label Triple Mica -röörejä missä on vähemmän gainia, mut ne vei liikaa potkua vahvarista. Sen sijaan sama rööri toimi hyvin Friedman Runt 50:n ekan kanavan putkena kun siinä oli vähän turhan karu clean.

Jucciz: Nyt tarkkana: 6L6, 5881 ja 6L6GC ovat kaikki saman putkiperheen jäseniä. Tuskinpa itse asiassa yksikään moderni higain-hevimörssäri käyttää oikeita alkuperäisiä 6L6:ia, vaan nimenomaan näitä isompitehoisia, myöhemmin kehitettyjä 6L6GC:itä. 5881 puolestaan on toiselta nimeltään 6L6(W)GB ja sijaitsee teholuokitukseltaan alkuperäisen 6L6:n ja "modernimman" 6L6GC:n välissä. 5881 oli käytössä jo 50-luvulla esimerkiksi legendaarisessa Tweed Bassmanissa ja tulevina vuosina monissa muissakin legendaarisissa Fendereissä.

Tämä on kyllä tiedossa, mutta meinasin tossa että esim. EL34 vs 6L6 on eroa ainakin ton ylemmän linkatun testin mukaan, mutta 6L6-perheen sisällä noita eroja ei ollut. Mutta sit taasen Soldano ei toimi ilman modausta EL34:lla.
Vainottu
08.04.2021 10:00:47
aristoteles666: 12AX7, AT7 ja AU7 on eri putkia joten ei ihme etta kuulit eroja :D

Tiedän. :) EL34 ja KT88 on myös eri putkia ja se kai olikin pointti, että onko erilaisilla putkilla eroa.

Se mitä ajoin takaa oli, että etuasteputken vaihtaminen vaikuttaa omaan korvaan enemmän saundiin, kuin pääteputken vaihtaminen. Samoin esimerkiksi high gain vehkeissä ensimmäisen putken vaihtaminen miedompaan (12AT7, 12AU7) vaikuttaa aika paljonkin särön määrään ja luonteeseen. Hyvällä vai huonolla tavalla, on sitten eri asia. Jopa makuasia.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Laulava Kylätohtori
08.04.2021 11:03:25
Entropia666: En kyllä ainakaan itse huomannut kirjaimellisesti mitään eroa TADin 6L6GC:n ja Sovtekin 5881:n kanssa kun ne oli biasoitu samaksi. En itse siis enää nää järkeä puljata pääteasteputkien kanssa, koska sillä ei oo merkitystä.

Tässä varmaan vaikuttaa vahvistinkin asiaan. Sulla ilmeisesti higain koneita, joissa särö muodostuu etuasteessa. Itse testasin mainitsemiani EL34:a plexissä kovempaa luukuttamalla, jolloin särö tulee pääteputkista ja erot korostuvat verrattuna higain vahvareihin.

Mutta taidamme joka tapauksessa olla asiasta varsin samaa mieltä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Entropia666
08.04.2021 11:13:42

Laulava Kylätohtori: Tässä varmaan vaikuttaa vahvistinkin asiaan. Sulla ilmeisesti higain koneita, joissa särö muodostuu etuasteessa. Itse testasin mainitsemiani EL34:a plexissä kovempaa luukuttamalla, jolloin särö tulee pääteputkista ja erot korostuvat verrattuna higain vahvareihin.

Mutta taidamme joka tapauksessa olla asiasta varsin samaa mieltä.

Joo, kirjotinkin tossa aikaisemmin että jossain pääteastehommassa vois olla enemmän väliä onko TADin röörit vaiko jotkut NOS Mullardit. Veikkaan kuitenkin että niissäkin kemuissa se pääteasterööri on vähiten soundiin vaikuttava komponentti vahvarin sisällä, eli varmaan kannattaa silloinkin paukut pistää kunnon etuastetuikkuihin.
LaXu
08.04.2021 17:51:58
Pääteputkien kohdalla kannattaa toki muistaa, että vahvari on yleensä suunniteltu jollekin tietylle putkimallille. Vaikka se söisi esim. muita oktaaliputkia, on soundi viilattu monesti vaikka 6L6 silmällä pitäen. Soundierot eivät siis välttämättä johdu putken mallista niin paljoa kuin sen käyttäytymisestä piirin osana.

Esimerkiksi Marsusoundisia vahvareita on tehty oikeastaan ihan jokaisella pääteputkityypillä ja ne kaikki silti kuulostavat pohjimmiltaan Marsuilta.
basisti1971
11.04.2021 11:09:08
Moi.

Jucciz: Nyt tarkkana: 6L6, 5881 ja 6L6GC ovat kaikki saman putkiperheen jäseniä. Tuskinpa itse asiassa yksikään moderni higain-hevimörssäri käyttää oikeita alkuperäisiä 6L6:ia...

:/

Tarkkanapa hyvinkin.
Ottaen huomioon että 6L6 putkien ja sitämyöden tietysti niitä käyttävien vahvistimienkin valmistus lopetettiin 40-50-luvulla, on kokolailla turhaa pähkäillä josko niitä nykyvahvistimissa käytetään.
Tai olisi mahdollista hankkia edes piensarja-, saati sitten massavalmistukseen vaadittavissa määrissä.

NOSsina toki löytyy kaikkia alkupään 6L6 perheen putkia 6L6, 6L6G, 6L6GX, 6L6GA, 6L6GB jne.
80-luvulla muistelen markkinoilla hetken aikaa olleen "aidon" peltikuorisen 6L6 putkenkin, mutta samat murheet kuin alkuperäistäkin vaivasivat myös tuota.
Lisäksi tietty julmetun kova hinta, eikä kovinkaan tarkkaa varmuutta siitä oliko sisuskalut ja rakenne oikeasti 6L6:n vai 6L6GC:n, vai jopa jonkun muun putken.
Koska 6L6GC (ja johdannaiset) käyvät 6L6:n tilalle vanhempiinkin vahvistimiin (toisin päin tietenkään ei), asialla ei sinänsä ole merkitystä.

Markkinamiesten rakastamat reissuet ovat sekalaista seurakuntaa, kuten rebrändätytkin.
Pelkän maksimi anodijännitteenkin perusteella ovat jotain aivan muuta kuin 6L6 putkia.

Se että monet kitaristit tituleeraavat kaikkia 6L6 perheen putkia kuus-l-kutosiksi on vain laiskuutta ja/tai tietämättömyyttä.

T:Samuli
Kontiak
14.05.2022 21:37:19 (muokattu 14.05.2022 21:37:41)
Mukava, että löytyy vastauksia ketjun avausviestiinkin välillä ;)

Digging through some old files Mike found a list of the first Soldanos ever made - SLO-100s and X-88s.
R = SLO rack mount
P = preamp
PA = power amp
First two digits are the production year

https://www.instagram.com/p/CdcvQDqONMJ/
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Terry Pantheras
16.05.2022 11:09:39
Kontiak: Mukava, että löytyy vastauksia ketjun avausviestiinkin välillä ;)

https://www.instagram.com/p/CdcvQDqONMJ/

Huomasin kans tuon Miken listan. Clapton myi omansa 2011 https://www.bonhams.com/auctions/19226/lot/91/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)