Aihe: räkkikamaan siirtyminen
1 2 3 4 5 6
oiva tumpeloinen
19.07.2009 21:03:52 (muokattu 19.07.2009 21:05:49)
bonecrusher: Eli onko se AD/DA-juttu nyt se kaikista olennaisin asia tässä threadissa vai mitä jos muuten keskusteltaisiin räkkien kasaamisesta?

No onko se niin helvetin vaikea käsittää, että jos aloittaja (niin kyllä se juuri, joka aloitti tämän ketjun) hakee parasta vatkainta siihen tulevaan räkkiinsä, niin sillä vatkaimen laadulla on väliä ihan niitä muuntimia myöten. Kai se siis jollain tavalla tähän ketjuun liittyy.

Hei, hienoa. Onko tosiaan niin että eri laitteissa on eroja ja eroavaisuuksia? Wow! Silläpä juuri, olisi kiva kuulla kerrankin miltä sama laite kuulostaa kahdella eri komponentilla. Tällainen testi voidaan suorittaa esim. kitaralla johon voidaan vaihtaa mikkejä. Voidaan siis vertailla parantaako laitteen sisäinen komponentti lopputulosta. Tällaista ei vielä AD/DA-muumiot ole saaneet aikaiseksi (tietääkseni, ei ainakaan kukaan ole linkittänyt missä esim. G-Majorin AD/DA-muunnos olisi toteutettu "paremmin"). Kuinka paljon esim. G-Majorin soundi paranee jos se saa paremman AD/DA-muuntimen käyttöönsä? Anyone?

Voisko sitä vaikka ajatella vertailevansa kahta eri kojetta, esim. G-Majoria ja G-Forcea? On kuitenkin saman putiikin tavaraa ja samassa tarkoituksessa käytetään. Ja kyllä, noissa kahdessa on eroja. Ihan korvilla kuultavia, ei tarvitse käppyröitä. Ne kuulee myös, vaikka ei olisi Musikmessejä käyty läpi, vaan keskitytty soittamiseen.
McNulty
19.07.2009 21:13:21 (muokattu 19.07.2009 21:26:41)
oiva tumpeloinen: No onko se niin helvetin vaikea käsittää, että jos aloittaja (niin kyllä se juuri, joka aloitti tämän ketjun) hakee parasta vatkainta siihen tulevaan räkkiinsä, niin sillä vatkaimen laadulla on väliä ihan niitä muuntimia myöten. Kai se siis jollain tavalla tähän ketjuun liittyy.

Tottakai jokainen etsii parasta. Miksei siis vain totea oman mielipiteensä perusteluiden kera ja that's it. En ymmärrä miksi kukaan osapuoli tässä threadissa lähti juupaseipäs-väittelyyn. Got it? Minusta sille ei ole mitään perustelua, paitsi ehkä se ettei ko. janttereilla ole muuta tekemistä kuin viilata pilkkua intterwebissä.

Voisko sitä vaikka ajatella vertailevansa kahta eri kojetta, esim. G-Majoria ja G-Forcea? On kuitenkin saman putiikin tavaraa ja samassa tarkoituksessa käytetään.

Tottakai, aina me voidaan vertailla Fiatia ja Ferraria... ovathan ne saman pajan tuotteita ja käyttötarkoituskin hyvin pitkälti sama. Kuinka hyviä tuloksia ajattelit saada moisesta vertailusta?

Ja kyllä, noissa kahdessa on eroja.

No tottakai on. Sarkasmi on vaikea laji enkä usko sitä kunnolla hanskaavani, mutta luulin yksinkertaisen moisen tippuvan edes jollekin. Ei voittoa tällä kerralla Oivalle. Kaksi eri konetta tosiaan kuulostavat erilaiselta... eikä niiden vertailu rinnakain aina ole sopivaa. Etenkin kun puhutaan sävyyn: "G-Force kuulostaa niin paljon paremmalta AD/DA-muuntimiensa ansiosta kuin G-Major" vaikka todellisuudessa laitteissa on varmasti muitakin eroavaisuuksia kuin pelkät muuntimet.

Ihan korvilla kuultavia, ei tarvitse käppyröitä. Ne kuulee myös, vaikka ei olisi Musikmessejä käyty läpi, vaan keskitytty soittamiseen.

Totta... eron HD:n ja PV:n välillä tosiaan kuulee vaikka ei olisi käynytkään 2-pyöräisten messuilla.

PS. Itseasiassa, G-Forcessa on myös 24-bit AD konversio, aivan kuten G-Majorissa ja G-Major 2:ssa.
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
oiva tumpeloinen
19.07.2009 21:19:22
bonecrusher: PS. Itseasiassa, G-Forcessa on myös 24-bit AD konversio, aivan kuten G-Majorissa ja G-Major 2:ssa.

Joo. Niin on. On se hyvä, että täällä on näköjään muitakin, jotka osaa tehdä asiat selväksi pelkästään manuaalilla.
McNulty
19.07.2009 21:28:26
oiva tumpeloinen: Joo. Niin on. On se hyvä, että täällä on näköjään muitakin, jotka osaa tehdä asiat selväksi pelkästään manuaalilla.

Tuossa kun THD-arvoja vertailin niin G-Majorissa on tosiaan pienempi kuin G-Forcessa. Lyhyesti wikipediasta: "Lesser THD allows the components in a loudspeaker, amplifier or microphone or other equipment to produce a more accurate reproduction by reducing harmonics added by electronics and audio media."

G-Majurin muunnos värittää alkuperäistä signaalia vähemmän, mitä G-Forcen. Näin ainakin, mikäli mittaustuloksiin ja ilmoitettuihin spekseihin on luottaminen.

Väitänkin että näiden kahden laitteen välinen ero johtuu muutamasta muustakin seikasta kuin teidän AD/DA-muuntimista... aivan kuten tuossa jo edellä mainitsin kahden erilaisen laitteen vertailusta.
Antti1
19.07.2009 22:19:38
bonecrusher: Toki on hyvä että topikin alla harjaillaan muitakin pintoja kuin pelkästään sitä aloittajan mainitsemaa aihetta, mutta toivoisin kuitenkin että keskityttäisiin oleelliseen mitä aloittaja kysyi tai esitti, eikä suotta näprätä jostain hifi-miesten detailinippelistä juupaseipäs-periaatteella.

Hohhoijaa... Pormestari ja ylipappi tulee kertomaan mistä saa keskustella ja mistä ei? No mutta kerran kun tälle linjalle jo lähdit, niin mikä sun mielestä sitten on oleellista tässä aiheessa? Varsinkin jotain sellaista, mitä ei ole jo käsitelty.

Jos se on niin kovaa valuuttaa niin miksi et kirjoita...

Sä tässä sitä kokoajan tapetille olet nostamassa. Mä en oo ainakaan hehkuttanut sen ylenpalttista merkitystä. Mä olen kertonut myös sillä olevan merkitystä ja yrittänyt keskustella aiheesta (tuo eräs osapuoli tosin tämän on torpedoinut aika tehokkaasti), vaan en ole lainkaan väheksynyt muiden ominaisuuksien merkitystä siinä samassa kokonaisuudessa.

Eli onko se AD/DA-juttu nyt se kaikista olennaisin asia tässä threadissa vai mitä jos muuten keskusteltaisiin räkkien kasaamisesta?

Joo me voidaan puhua räkkien kasaamisesta. Yksi hyvä konsti on pyörösahalla sahata vaneria ja sitten erilaisten alumiinilistojen avulla kiinnittää osat toisiinsa poppareilla. Ei tarvii edes liimaa ollenkaan! Sitten kun on pönttö kasassa, niin laitetaan laitteet pulteilla kiskoon kiinni. Sen jälkeen kytketään kaapelit, säädetään napit oikeisiin asentoihin ja rokki soi. Asia käsitelty, mikä on seuraava puheenaihe?

No näinhän täällä on tosiaan sanottu :) Välillä pitää oikein ihmetellä, mitä jotkut lukevat tai kuvittelet lukevansa, ja ennen kaikkea miten sen lukemansa ymmärtävät.

Ja mua ihmetyttää miten jotkut eivät tajua mitä kirjoittavat. Sä jatkuvasti kehoitat ihmisiä keskittymään ties mihin käsillä olevan aiheen sijasta ja samaan syssyyn erottelet itsesi ko. porukasta: "keskittyisivät, soittaisivat, ko. jantterit...".

Näinhän täällä ei ole kukaan tehnyt, mutta sen sijaan AD/DA-muunnoksesta kyllä jaksetaan julistaa kuinka on paskaa laitetta markkinoilla ja miten se pilaa soundin jos speksilistassa ei lue bittien kohdalla vähintään 854785.

Kuka on julistanut mitään laitetta täällä huonoksi ja varsinkaan bittisyvyyden takia? No okei. Mä ehkä sitä Zoom 505:sta, mutta jos näin ei ole, niin tervemenoa perseeseen huonojen mielipiteiden kera mun puolesta. :D Palaa tuohon mun edelliseen lainaukseen ja mieti oman tekstisi sisältöä soveltaen tuohon omaan oivallukseesi. "Välillä pitää oikein ihmetellä, mitä jotkut lukevat tai kuvittelet lukevansa, ja ennen kaikkea miten sen lukemansa ymmärtävät."

Hei, hienoa. Onko tosiaan niin että eri laitteissa on eroja ja eroavaisuuksia? Wow!

Eikö noin korkealla siellä norsunluutornissa rupea jo huimaamaan? Ja sä ihmettelet vielä miksi sun teksteistä saa sellaisen käsityksen, että katsot muita tyyppejä nenänvarttasi pitkin? Katso peiliin hyvä mies.

Kaksi eri konetta tosiaan kuulostavat erilaiselta... eikä niiden vertailu rinnakain aina ole sopivaa.

Kerro kerro kuvastin, millainen vertailu on sopiva? Mitä laitetta voidaan vertailla G-Majorin kanssa? Mikä sopii Forcen taistelukumppaniksi? Miten se määräytyy? Hinnan mukaan kenties? Ai niin, mutteihan laite välttämättä paremmaksi muutu hintalapun kasvaessa. Paremmuuden mukaan? Lienee kovin subjektiivinen vertailu sekin, joten ei käy tuokaan. Teknisten arvojen ja käyttötarkoituksen mukaan? Eikö tuossa tapauksessa major ja force ole mitä mainioin parivaljakko vertailuun? Se bittisyvyyshän oli sama ja major jopa vielä vähempisäröinen!
Fuck this shit! It's gone too far!
kimurantti1
19.07.2009 23:05:17
Mikä sulla bonecrusher on tässä ketjussa ongelmana? Sekö, että sä et kuule G-Majorin värittävän perussoundia mitenkään? Mä kuulen, kuten ilmeisesti moni muukin, ja sen takia vaihdoinkin Eventideen. Väitätkö ettei sillä AD/DA -muunnoksella ole väliä, vai onko se epäolennainen juttu tässä ketjussa? Se on yksi olennaisimmista jutuista joka vaikuttaa soundiin kun se signaali käytetään tuollaisen muljuttimen läpi. Jos joku sellaisen muljuttimen haluaa räkkiinsä, niin silloin siitä AD/DA-muunnoksesta tulee aika olennainen juttu. Kukaan ei ole väittänytkään, että se myöskään olisi ainoa soundiin vaikuttava juttu.

Mulla on ihan omakohtaista kokemusta molempien puljujen laitteista. Hardware vaikuttaa ihan yhtä laadukkaalta, mikä kohdistaa epäilyt juuri siihen AD/DA -muunnokseen. En väitä G-Majorin syövän soundia bypass-tilassakin siksi, että manuaalissa lukee jotain. Väitän niin, koska mun korvani sanoo niin. Väitän myös, taas vedoten omiin korviini, että Eventide ei syö läheskään samalla tavalla. Totta joo, että kukaan yleisöstä ei kuule onko mulla TC:n vai Eventiden muljutin käytössä. Kun mä taas lähden seuraavalle huttukeikalle, niin mun ei tarvisi ottaa Music Mania ja VHT:ta mukaan, ihan saman rahan saan vaikka vetäisin Harley Bentonilla ja Fenkun Frontmanilla. Mutta kyllähän sä varmasti kunnon kamarunkkarina (tää ihan kaikella hyvällä) tiedät, että kyse ei ole siitä.

Ei millään pahalla, mutta ainoat ketkä tässä ketjussa on lähteneet juupaseipäs-linjalle on mun mielestäni aristoteless666 ja sen jälkeen sinä. Sulta tulee kyllä moniinkin ketjuihin niin jäätävää analyysiä ties mistä laitteesta ja vempaimesta, että sun on ihan turha päivitellä, että "soittaisitte enemmän ja puhuisitte vähemmän". Vai meinasitko, että ruvetaan ottamaan soittoskabaa ja katsotaan, että kuka on jäävi ja kuka ei keskustelemaan tästä aiheesta?
ReBeat
20.07.2009 00:37:58

AD/DA muunnoksen "toimivuuteen" vaikuttaa tosiaan moni muukin asia kuin bittisyvyys, joten ainokaisena vertailutietona bittisyvyys ei kerro riittävästi laitteen muuntimien laadusta. Digitaalimuunnoksiin liittyy aina väistämätöntä virheiden syntymistä. Audiohommissa muunnoksen läpinäkyvyyteen vaikuttanee se, että mitä noille muunnoksessa syntyville virheille mahdollisesti tehdään tai yritetäänkö niitä välttää jollain tekniikalla. Tuolla on helmiä sioille:

http://www.answers.com/topic/analog-to-digital-converter
McNulty
20.07.2009 02:44:44 (muokattu 20.07.2009 05:26:45)
kimurantti1: Mikä sulla bonecrusher on tässä ketjussa ongelmana?

Se mitä tuossa Antti1:n, Aristoteles666:n, Oiva Tumpeloisen ja kumppanien johdolla 3 sivullista seurattiin. "Ajattelin ruveta kasaamaan räkkiä... = nii mutku vittu AD/DA muunnos sitä sun tätä... No eipäs... No juupas... No EIHÄN!"

Siinä vaiheessa sanoin, että eiköhän se ole parempi uhrata oma aikansa mielummin vaikka soittamiseen, kuin moiseen inttämiseen. Ilmeisesti ei ollut parempi ehdotus, kuten huomaamme :(

Sekö, että sä et kuule G-Majorin värittävän perussoundia mitenkään?

Missä näin on sanottu? Vai kuvitteletko nyt taas ihan omiasi?

Väitätkö ettei sillä AD/DA -muunnoksella ole väliä, vai onko se epäolennainen juttu tässä ketjussa?

En väitä, enkä myöskään väitä etteikö se olisi jollain tavalla olennainen, mutta ei todellakaan 5 sivun arvoinen aspekti. Kuten ehdotin, siitä voitaisiin veivata vaikka ihan omassa threadissaan ja linkittää sitten tarpeen vaatiessa tänne. Nyt tästä "kärpäsestä härkänen"-kinaamisesta ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Mutta kyllähän sä varmasti kunnon kamarunkkarina (tää ihan kaikella hyvällä) tiedät, että kyse ei ole siitä.

Toki. Enkä minä mielestäni ole sanonut että se AD/DA-keskustelu pitäisi jättää pois. Lähinnä tavasta jolla se tehtiin.

Ei millään pahalla, mutta ainoat ketkä tässä ketjussa on lähteneet juupaseipäs-linjalle on mun mielestäni aristoteless666 ja sen jälkeen sinä.

Niin juuri. "En se minä ollut!"
Yksipuolisestihan se juupaseipäs-väittely toimiikin :)

Sulta tulee kyllä moniinkin ketjuihin niin jäätävää analyysiä ties mistä laitteesta ja vempaimesta, että sun on ihan turha päivitellä, että "soittaisitte enemmän ja puhuisitte vähemmän".

Liittyy mihin ja millä tavalla? Kuten jo mainitsin, niin halusin lähinnä poikien lopettavan tuon naurettavan kisailun tuolla ja keskittyvän olennaiseen... olkoonkin se vaikka se AD/DA-asia, mutta olisivat palanneet ruotuun ja keskustelleet asiallisesti.

Vai meinasitko, että ruvetaan ottamaan soittoskabaa ja katsotaan, että kuka on jäävi ja kuka ei keskustelemaan tästä aiheesta?

Ei, vaan meinasin sitä, että tällaisen paskanjauhamiseen, jota itsekin olen tässä harrastanut, käytetyn ajan voisi käyttää paremminkin. Vaikkapa siihen soittamiseen, harjoitteluun ja reenaamiseen. En käsitä miten moinen huomautus poltti peliverkkarit näinkin monelta.

Mod.huom. Pannaanpa poijjaat riita poikki ja lähdetään nurtsille köllöttelemään. Tai vaikka soittamaan sitä kitaraa. Tai molempia. Tui tui.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)