Navdi 29.07.2016 10:51:58 (muokattu 29.07.2016 10:52:12) | |
---|
Nuo kaulojen paksuudet on aika jännä juttu. Lähinnä siis se että miten pienistä millieroista loppujen lopuksi on kiinni tuntuuko kaula liian ohuelta, sopivalta vai liian paksulta. Käsittääkseni monet ns. ohutkaulaiset on noin 20mm ekalta nauhaväliltä eli eroa tuohon "pesariksi" miellettyyn ei ole kuin 2,5mm. Ilmeisesti jossain Ibanezeissa on sitten jopa niinkin ohuita ollut kuin 17mm? "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister |
antnis 29.07.2016 11:40:18 | |
---|
Kaippa se on vähän että mihin vertaakin, Bajan kaula on tyrmäävä halko jos vertaa vaikka American Stankkujen modern C-profiiliin. Tietty jos kouraan mahtuu kaks Bajaa niin mikäs siinä, mikään ei sitten tunnu halolta. |
mpekkanen 29.07.2016 12:18:39 | |
---|
Navdi: Nuo kaulojen paksuudet on aika jännä juttu. Lähinnä siis se että miten pienistä millieroista loppujen lopuksi on kiinni tuntuuko kaula liian ohuelta, sopivalta vai liian paksulta. Käsittääkseni monet ns. ohutkaulaiset on noin 20mm ekalta nauhaväliltä eli eroa tuohon "pesariksi" miellettyyn ei ole kuin 2,5mm. Ilmeisesti jossain Ibanezeissa on sitten jopa niinkin ohuita ollut kuin 17mm? Tämä on kyllä aivan totta. Joskus vaikka kaulojen mitatkin ovat täysin samat, niin silti hyvän ja kalliimman kitaran ja halvan välillä voi olla käteen tuntuvaa eroa. Eli se kunnollinen on sellainen jämäkän tuntuinen, vaikka olisikin Ibanezin mitoilla oleva. Aika erikoinen asia. Enkä nyt tarkoita jotain kitaran muita säätöjä, vaikka kyllä niissäkin on yleensä eroja jos hintalapussa on enemmän numeroita. Kaikki ne erot eivät kuitenkaan aina selity oikein millään järjellä. Joku D-profiilin kaula voi tuntua samanlaisessa kitarassa paksulta ja siis tukevalta, vaikka olisi satulan leveydeltään 42 taikka vain 41 milliä...varrattuna vaikka c-profiilin samanpaksuiseen kaulaan, mutta 43 millin leveydellä olevaan. Välillä on kyllä tosiaan sellaisia nuo kaulan mitat, ettei niitä kokeilematta oikein pysty pelkistä mitoista sanomaan. Todella pieneillä millien eroilla voi olla yllättävänkin suuria vaikutuksia. Varsinkin jos on muutenkin itselle oudon mallinen kitara tai tuo kaulan profiili on sellainen, josta ei ole omakohtaista kokemusta. |
mpekkanen 29.07.2016 12:35:33 | |
---|
antnis: Kaippa se on vähän että mihin vertaakin, Bajan kaula on tyrmäävä halko jos vertaa vaikka American Stankkujen modern C-profiiliin. Tietty jos kouraan mahtuu kaks Bajaa niin mikäs siinä, mikään ei sitten tunnu halolta. Voin olla hyvin väärässäkin, mutta minusta Fenderin American Standard kitaroissa ei ole ihan aina ollut tuo kaula samanlainen. 80-luvun lopun kyseinen tele on ainakin paksumpi kaulainen kuin mitä on nykyään noissa ollut jo hyvinkin pitkään ja saman olen laittanut merkille myös stratoissa. Siis 80-luvun lopun ja 90-luvun alun AM Standard tele/stratoissa on ollut hieman tukevampi kaula kuin mitä 2000-luvulla. Ei ne erot toki aivan älyttömiä ole, mutta kyllä ne käteen huomaa. Kaverilla on 80-luvun lopusta kyseinen tele ja kyllä siinä on ainakin minusta mukavan tuntuinen kaula ja se on hieman tukevampi siis kuin mitä olen näitä uusia kokeillut kaupoissa useitakin ja monien vuosien aikana. Myös itsellä on ollut Strato plus sieltä 90-luvun alusta ja toistakin sellaista on tullut aika reilust soitettua ja samoin on siinäkin. Tosin sen kohdalla on se kaula vieläkin tukevampi kuin uusien Am Standard stratojen kaulat. Se ei tosin ole mallina muutenkaan ihan samanlainen, mutta ei siinä Plussassa pitänyt olla mikkien, virityskoneistojen ja rullasatulan lisäksi mitään muuta eroa AM Standard malliin. Deluxe Plus mallissa oli sitten mikit vielä Plus mallin kitaraan verrattuna hieman toisenlaiset ja siinä oli jonkinlainen loimukansi tai viilu. Siihen aikaan ei noita USA Fendereitä vielä ollut ihan tolkutonta valikoimaa... |
pliksu 29.07.2016 12:41:59 (muokattu 29.07.2016 12:42:14) | |
---|
mpekkanen: Siis 80-luvun lopun ja 90-luvun alun AM Standard tele/stratoissa on ollut hieman tukevampi kaula kuin mitä 2000-luvulla. Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä, mut mun mielestä Am. std. julkaistiin vasta vuonna 2008. Sitä ennen oli American Series, missä saattoi toki olla pieniä eroja tähän uuteen sarjaan verrattuna. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
GiovanniDiRondo 29.07.2016 12:59:28 | |
---|
pliksu: Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä, mut mun mielestä Am. std. julkaistiin vasta vuonna 2008. Sitä ennen oli American Series, missä saattoi toki olla pieniä eroja tähän uuteen sarjaan verrattuna. American Standard tuli käyttöön vuonna 1987 ja keskeytettiin vuosiksi 2000-2007. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
mpekkanen 29.07.2016 13:00:03 (muokattu 29.07.2016 13:01:14) | |
---|
En muista mikä se ihan tarkka vuosi oli kun niitä alettiin tekemään, mutta tässä näyttäisi olevan yksi vuodelta 1989: http://www.themusiczoo.com/product/ … aster-Electric-Guitar-Black---Used/Muistelisin kyllä, että kaverin kitara olisi hieman vanhempi. Ainakin se on ulkoisesti ihan samanlainen, vaikka väri onkin toisenlainen. Tosin silloin 80-luvun lopussa noita malleja ei ollut jenkkikitaroissa kovinkaan paljoa. Claptonin Signature oli ja nuo Plus ja Deluxe Plus mallit tulivat sitten hieman myöhemmin. Saa kyllä korjata jos olen väärässä. Tuo oma Plus Strato oli muistaakseni vuodelta 91. |
antnis 29.07.2016 13:01:01 | |
---|
pliksu: Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä, mut mun mielestä Am. std. julkaistiin vasta vuonna 2008. Sitä ennen oli American Series, missä saattoi toki olla pieniä eroja tähän uuteen sarjaan verrattuna. American Standard-nimellä tehtiin tätä mallia myös 1986-1999. |
pliksu 29.07.2016 13:10:42 | |
---|
antnis: American Standard-nimellä tehtiin tätä mallia myös 1986-1999. Tak korjauksesta, aina oppii! :) And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
vkl 30.07.2016 12:07:26 | |
---|
mpekkanen: Tämä on kyllä aivan totta. Joskus vaikka kaulojen mitatkin ovat täysin samat, niin silti hyvän ja kalliimman kitaran ja halvan välillä voi olla käteen tuntuvaa eroa. Eli se kunnollinen on sellainen jämäkän tuntuinen, vaikka olisikin Ibanezin mitoilla oleva. Aika erikoinen asia. Enkä nyt tarkoita jotain kitaran muita säätöjä, vaikka kyllä niissäkin on yleensä eroja jos hintalapussa on enemmän numeroita. Kaikki ne erot eivät kuitenkaan aina selity oikein millään järjellä. Joku D-profiilin kaula voi tuntua samanlaisessa kitarassa paksulta ja siis tukevalta, vaikka olisi satulan leveydeltään 42 taikka vain 41 milliä...varrattuna vaikka c-profiilin samanpaksuiseen kaulaan, mutta 43 millin leveydellä olevaan. Välillä on kyllä tosiaan sellaisia nuo kaulan mitat, ettei niitä kokeilematta oikein pysty pelkistä mitoista sanomaan. Todella pieneillä millien eroilla voi olla yllättävänkin suuria vaikutuksia. Varsinkin jos on muutenkin itselle oudon mallinen kitara tai tuo kaulan profiili on sellainen, josta ei ole omakohtaista kokemusta. Mun Bajassa kaula on 42,5mm satulan kohdalta. 12 nauhalla jo 51,5. |
Gabe 30.07.2016 14:04:12 (muokattu 30.07.2016 17:59:48) | |
---|
pliksu: Itsellä kans tuossa uusimmassa telessä nimenomaan 22mm-24mm pyöreällä C-profiililla. Se on kyllä se minun juttu. Antaa tukea, mutta ei tule tielle. Ei tule myöskään sitä pesistagavibaa, mihin kyllä on Tele-maailmassakin törmännyt. Sama, on sen verran paksu että tuntuu miellyttävältä näppiin muttei ole kuitenkaan kömpelö tai kolhon tuntuinen. Valitsin tuon muutamasta vaihtoehdosta, mulla on siinä myös siis pyöreä C profiili. Tuo profiili tekee minusta suuremman eron kuin paksuus. Mojossa on C profiili ja se tuntuu tukevammalta kun siinä on enemmän "hartioita" kuin tuossa VSOPissa jossa on pehmeä V ja pari milliä enemmän. Vastaavasti leveämpi U profiili tuntui tuota paljon kolhommalta "pesismailalta" vaikka paksuus oli juuri sama. Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps. |
hallu 30.07.2016 16:43:27 | |
---|
Gabe: Sama, on sen verran paksu että tuntuu miellyttävältä näppiin muttei ole kuitenkaan kömpelö tai kolhon tuntuinen. Valitsin tuon muutamasta vaihtoehdosta, mulla on siinä myös siis pyöreä C profiili. Tuo profiili tekee minusta suuremman eron kuin paksuus. Mojossa on C profiili ja se tuntuu tukevammalta kun siinä on enemmän "hartioita" kuin tuossa VSOPissa jossa on pehmeä V ja pari milliä enemmän. Vastaavasti leveämpi U profiili tuntui tuota paljon kolhommalta "pesismailalta" vaikka paksuus oli juuri sama.
Mahdoitkohan mitata oikein? En ole koskaan kuullut kitarasta jossa olisi yli viiden sentin paksuinen kaula.. Sehän on jo paksumpi kuin sen kitaran runko! :O Otelaudan leveyteen nuo mitat sopisivat. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Gabe 30.07.2016 18:03:11 | |
---|
hallu: Otelaudan leveyteen nuo mitat sopisivat. Joo, huomasin. Luin harhoja kännykän pikku näytöltä. Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps. |
lapio 01.08.2016 15:20:51 | |
---|
Täytyy ihan tulla tänne väliin huutelemaan, kun tuossa ihan muilla asioilla kävin soitinkaupassa ja näpelöin tällaista peliä koeajaessani paria potentiaalista kotivahvaria. Kylläpä alkoi kaasuttamaan. Tuo kaulaprofiili oli kyllä jämäkkä, mutta ei mielestäni mitenkään järkyttävän iso tällaiselle nakkisormellekaan. Tykkäsin kovasti. Kannattaahan tuo ihan käydä testaamassa. |
Stone 01.08.2016 15:58:27 (muokattu 01.08.2016 17:08:33) | |
---|
lapio: Täytyy ihan tulla tänne väliin huutelemaan, kun tuossa ihan muilla asioilla kävin soitinkaupassa ja näpelöin tällaista peliä koeajaessani paria potentiaalista kotivahvaria. Kylläpä alkoi kaasuttamaan. Tuo kaulaprofiili oli kyllä jämäkkä, mutta ei mielestäni mitenkään järkyttävän iso tällaiselle nakkisormellekaan. Tykkäsin kovasti. Kannattaahan tuo ihan käydä testaamassa. Mulla aikoinaan sopivaa teleä etsiessäni bajan kaula oli nimenomaan se, mikä oli vaikuttavin tekijä ostopäätökseeni eli sopi käteen kuin hansikas. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Stone 22.09.2016 08:22:29 (muokattu 22.09.2016 08:31:57) | |
---|
Olisiko vinkkejä millä saisi tuon bajan kiertoherkkyyden jotenkin kuriin? Ilmenee mikkien 1. ja 4. asennossa. Kierto syntyy isoimmilla gain/ diskanttiasetuksilla. Okei...vahvistinasetukset vaikuttavat tähän, mutta toinen 72' custom teleni on taas täysin immuuni kierrolle samoilla asetuksilla, jossa itsessään kirkkaampi takamikki. Bajassa orig. S-1 mikkisysteemi taas takaisin sisuksissa kuten alkuperäiset mikitkin. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
hallu 22.09.2016 09:05:20 | |
---|
Stone: Olisiko vinkkejä millä saisi tuon bajan kiertoherkkyyden jotenkin kuriin? Ilmenee mikkien 1. ja 4. asennossa. Kierto syntyy isoimmilla gain/ diskanttiasetuksilla. Okei...vahvistinasetukset vaikuttavat tähän, mutta toinen 72' custom teleni on taas täysin immuuni kierrolle samoilla asetuksilla, jossa itsessään kirkkaampi takamikki. Bajassa orig. S-1 mikkisysteemi taas takaisin sisuksissa kuten alkuperäiset mikitkin. Mä en ole omassa bajassani huomannut mitään erityistä kiertoherkkyyttä, mutta en ihan yybergaineilla soitakkaan. Olisikohan tallamikki vahauksen tarpeessa? mä en tiedä onko bajan mikit bahattu tehtaalla, mutta olen aina olettanut niin. Se nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu 22.09.2016 09:08:43 | |
---|
Stone: Mulla aikoinaan sopivaa teleä etsiessäni bajan kaula oli nimenomaan se, mikä oli vaikuttavin tekijä ostopäätökseeni eli sopi käteen kuin hansikas. Sama täällä :-) olen ikäni soittanut tuolla -79 stratolla ja bajan kaula tuntui heti tulta kun se on aika samanlainen (radius niissä taitaa olla eri). Muutenkin tykkäsin siitä miten baja oli suunniteltu ja toteutettu..... paitsi häiriösuojauksen puutteesta ja yksikerroksisesta kupruilevasta pleksistä en tykännyt ja ne siitä sitten korjautinkin. Nyt se on ihan ihana :-D Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Stone 22.09.2016 10:17:41 (muokattu 22.09.2016 10:18:45) | |
---|
hallu: Mä en ole omassa bajassani huomannut mitään erityistä kiertoherkkyyttä, mutta en ihan yybergaineilla soitakkaan. Olisikohan tallamikki vahauksen tarpeessa? mä en tiedä onko bajan mikit bahattu tehtaalla, mutta olen aina olettanut niin. Se nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Silloin kun gainit on isoillaan mesa markissa mulla, niin se lienee jotain samaa kuin "fender blackface" olisi väännetty täydelle ruvelle. Voihan se olla niinkin, että baja kuuluu niihin kitaroihin, että se särö pitää vaan muodostaa antamalla "isän kädestä" kitaralle ja gaineja ruuvattava vaan alemmas... Aikoinaan Traynorin ollessa päävahvistimen (puhtaalla) ja siihen eteen tökkäsin boss od-3 purkin, niin sama juttu bajan kanssa eli hallitsematon kierto oli taattu, vaikkei mikään mielettömän gainikas särö tuo boss ollutkaan. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
hallu 22.09.2016 10:28:37 | |
---|
Stone: Silloin kun gainit on isoillaan mesa markissa mulla, niin se lienee jotain samaa kuin "fender blackface" olisi väännetty täydelle ruvelle. Voihan se olla niinkin, että baja kuuluu niihin kitaroihin, että se särö pitää vaan muodostaa antamalla "isän kädestä" kitaralle ja gaineja ruuvattava vaan alemmas... Aikoinaan Traynorin ollessa päävahvistimen (puhtaalla) ja siihen eteen tökkäsin boss od-3 purkin, niin sama juttu bajan kanssa eli hallitsematon kierto oli taattu, vaikkei mikään mielettömän gainikas särö tuo boss ollutkaan. Voi olla noinkin. Mä soitan bajalla punkkia ja treeneissä ja keikoilla välillä aikaa kovaakin luukutan ja enimmäkseen tallamikillä enkä ole kiertoherkkyyttä havainnut. Toisaalta käytän aina melko matalia gainasetuksia ja särö tulee enemmän hauiksesta :-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |