Aihe: Nyt kerralla nuppi&kaappi asiat selviksi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Maiden01
16.10.2006 22:18:37 (muokattu 16.10.2006 22:25:05)
Tuskin siihen mitään ammattilaismodifiointeja tarvitsee, ellet meinaa tehdä siitä ikuisesti 50-wattista...

Siis käytetään vaan sen verran ammattilaisella säädössä, että laittaa optimiarvot, tulivat ihan Marshallin puolesta noiden kulujen hyvitys, kun Musikantin kautta tilasin.

Marshallin 1960 olisi varmaan aika perusvarma ratkaisu... Riippuu tietysti, millä elementeillä... Greenbackeilla, G12:lla jne...

V30 en tykkää erityisemmin, ainakin pelkästään. Aika botnekas ja alapää rikas sointi saisi olla, eli mitäs elementtejä tuohon kategoriaan osuisi.

Onko sillä merkillä loppujenlopuksi kaapeissa niin väliä..?

Ei mulle ole sillä mitään väliä, jos rakenne, elementit, sointi ja hinta on kunnossa. Mutta varmaan saan hyvän kaapin, kun jonkin vähän paremman merkin kaapin ostan. Kun ei viitsi Behringeriä lähteä tilaamaan...

Edit. Jos joitain kaappi malleja siis voisitte listata, niin tietäisin sitten taas vähän paremmin lähteä ratkaisua tekemään. 1960 on se perusmalli, ja siihen on ihan hyvä varmaan turvautua jollei toista ala löytyä. Pieni muodin vastaisuus vaan iskee ton 1960:sen kanssa, mutta tietystihän se on ihan turhaa.

Mitä eroa on esim. hand wired malleilla tavalliseen verrattuna? Mitä nämä AVT- malliset kaapit ovat. Monenlaisiin lyhenteisiin törmää, esim. AX jne. Lähinnä siis nyt kaipaisin vaihtoehtoja.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Jaba
16.10.2006 23:22:17
Neuvoisin ostamaan 4x12 Greenbackeillä, ja se 100W. Itse tykkään Greenbackeistä lämpimänä ja pehmeäsoundisina, sekä tuo Super Lead on ihan oma juttunsa noiden kanssa. Mutta tämä on vain minun mielipide.
kimurantti1
16.10.2006 23:42:04
Mitä eroa on esim. hand wired malleilla tavalliseen verrattuna?
Kai tiedät mitä "hand wired" tarkoittaa?

Lähinnä siis nyt kaipaisin vaihtoehtoja.
Oliko se nyt sitten 2x12 vai 4x12? Jos sulla on 400-800 euroa upottaa kaappiin, ja käytetty kelpaa, niin kyllähän sillä saa vaikka mitä.

Jos V30-elementit ei kelpaa, niin mä en osaa suositella kaappeja, en ole muilla elementeillä varustettuja kaappeja paljoakaan testannut. Greenbackeista ainakin puuttuu se V30:stä tuttu räikeä yläpää.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
alphamale
16.10.2006 23:47:04

mulla on 1960A:ssa (vai mikä fidun jcm 800 lead) Celestionin Super Leadit ja hyvin potkii.
Lahtelaista, totta kai
Maiden01
17.10.2006 00:05:17 (muokattu 17.10.2006 00:22:14)
Kai tiedät mitä "hand wired" tarkoittaa?

Ainakin luulisin tietäväni, mutta vaikuttaako se jotenkin saundiin, tai laatuun?

Oliko se nyt sitten 2x12 vai 4x12? Jos sulla on 400-800 euroa upottaa kaappiin, ja käytetty kelpaa, niin kyllähän sillä saa vaikka mitä.

4x12. Jos tuohon 500e pintaan saisi vaikka jonkin käytetyn metsästettyä. Mulle tuli tarjous THD:n kaapista 2 Greenbackerilla ja V30:llä. Tuo elementti yhdistelmä voisi olla aika mun makuun. Kenelläkään kokemusta elementtiyhdistelmästä/ko. kaapista?

Jos V30-elementit ei kelpaa, niin mä en osaa suositella kaappeja, en ole muilla elementeillä varustettuja kaappeja paljoakaan testannut. Greenbackeista ainakin puuttuu se V30:stä tuttu räikeä yläpää.'

Noiden hybridihän voisi olla juuri sen mun juttu, eli pitääpä hommata lisäinfoa tosta THD:stä.

Edit. THD:n malli joko 2503 tai 2506. Stereo- / monokytkimellä, painoa reilut 40kg.
Maiden01
17.10.2006 00:06:52
Neuvoisin ostamaan 4x12 Greenbackeillä, ja se 100W. Itse tykkään Greenbackeistä lämpimänä ja pehmeäsoundisina, sekä tuo Super Lead on ihan oma juttunsa noiden kanssa. Mutta tämä on vain minun mielipide.

Jos on 100 watin nuppi (mikäli sitä joskus sinä käyttää) ja 100 watin kaappi niin meneekö ihan ongelmitta, vai pitäsikö tuossa olla varaa, siis kaapissa hieman enemmän?
Jucciz
17.10.2006 00:10:09
Jos on 100 watin nuppi (mikäli sitä joskus sinä käyttää) ja 100 watin kaappi niin meneekö ihan ongelmitta, vai pitäsikö tuossa olla varaa, siis kaapissa hieman enemmän?

Marshall-asiantuntijat tietävät kertoa mittailujensa perusteella, että ainakaan yksikään 50-wattisena myytävä putki-Marshall ei todellisuudessa anna alle 60 wattia kaiutinrööristä siinä vaiheessa kun vehje alkaa olla päätesäröllä. Tuon tietäen on ehkä hyvä jättää kaappiin vähän reserviä tai sitten vaan olla huudattamatta nuppia täysillä. Tiettävästi 100W nupin kanssa 4x12-kaappi vaikkapa G12H-kaiuttimilla (tehonkesto yht. 120W) on kuitenkin sopiva yhdistelmä, sillä esimerkiksi nykyään myytävä Marshallin Handwired-paketti sisältää tuommoiset.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Maiden01
17.10.2006 00:19:35
Marshall-asiantuntijat tietävät kertoa mittailujensa perusteella, että ainakaan yksikään 50-wattisena myytävä putki-Marshall ei todellisuudessa anna alle 60 wattia kaiutinrööristä siinä vaiheessa kun vehje alkaa olla päätesäröllä. Tuon tietäen on ehkä hyvä jättää kaappiin vähän reserviä tai sitten vaan olla huudattamatta nuppia täysillä. Tiettävästi 100W nupin kanssa 4x12-kaappi vaikkapa G12H-kaiuttimilla (tehonkesto yht. 120W) on kuitenkin sopiva yhdistelmä, sillä esimerkiksi nykyään myytävä Marshallin Handwired-paketti sisältää tuommoiset.

Tulkitsinko oikein, että periaatteessa ei kannata ottaa kaappia pelkillä greenbackeilla. Eikös kahdella GB:llä ja kahdella V30:llä pitäisi mennä ongelmitta?
Maiden01
17.10.2006 11:52:53
Pieni korjaus, eli kyseessä on VHT:n kaappi, eli ei siis THD:n.
Spike
17.10.2006 14:18:04
Tulkitsinko oikein, että periaatteessa ei kannata ottaa kaappia pelkillä greenbackeilla. Eikös kahdella GB:llä ja kahdella V30:llä pitäisi mennä ongelmitta?

Tehonkestoa edelleen 100 wattia.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
Jucciz
17.10.2006 14:38:34

Ei vaikuta tehonkestoon. Kaappiin tuleva signaali jakaantuu aina tasan elementtien kesken: jos pusket vaikka 120 wattia tehoa neljän elementin kaappiin, jokainen elementti saa osakseen 30 wattia, vaikka osa niistä kestäisikin 60 wattia ja osa 25 wattia. Tällöin on vaara, että 25 wattia kestävät kaiuttimet menevät rikki.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Maiden01
17.10.2006 14:40:08
Ei vaikuta tehonkestoon. Kaappiin tuleva signaali jakaantuu aina tasan elementtien kesken: jos pusket vaikka 120 wattia tehoa neljän elementin kaappiin, jokainen elementti saa osakseen 30 wattia, vaikka osa niistä kestäisikin 60 wattia ja osa 25 wattia. Tällöin on vaara, että 25 wattia kestävät kaiuttimet menevät rikki.

Ahaa aivan, eli silloin ei voi GB:tä käyttää 100w vahvistimella. Mutta kun tuosta nyt kuitenkin tulee 50 w, niin mitä sellaisia kaappeja olisi, jotka olisi lastattu GB:llä ja olisi oltava mono 8 ohminen?
oiva tumpeloinen
17.10.2006 14:42:31
Kyllähän noi elementitkin enemmän puhkua kestää, kuin tuo mainittu. Sehän on vain valmistajan lupaus, että se varmasti kestää sen. Kyllähän noita viherselillä varustettuja kaappeja on nähty isojen nuppien perässä, eikä niistä vielä ole savut pihalle tullut. Toinen tähän vaikuttava juttu on varmastikin se, että kuka ajaa 100W:n nuppia kaikki potikat kaakossa......
Jucciz
17.10.2006 14:46:03 (muokattu 17.10.2006 14:47:24)
Ahaa aivan, eli silloin ei voi GB:tä käyttää 100w vahvistimella. Mutta kun tuosta nyt kuitenkin tulee 50 w, niin mitä sellaisia kaappeja olisi, jotka olisi lastattu GB:llä ja olisi oltava mono 8 ohminen?

8-ohmisista en ole varma, mutta 16-ohmisia löytyisi heti ainakin:
Marshall 1960TV (korkea yläkaappi)
Marshall 1960AX (normaalikorkuinen yläkaappi)
Marshall 1960BX (normaalikorkuinen alakaappi)

Kaikki maksavat uutena Thomannilla ~840 euroa, käytettynä näkee alle 600 euronkin välillä. Torilla taitaa olla yksi 1960TV hintaan 630e. Itselläni on juuri 1960TV ja olen siihen erittäin tyytyväinen.

Toisaalta, jos ostat tyhjän kaapin halvalla jostain, voit tilata siihen vaikka Music Store Köln:istä neljä Greenbackiä kappalehintaan 66e. Järjettömän edullista:
http://www.musicstorekoeln.de/en/gl … 70-000/0/0/0/detail/musicstore.html
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Maiden01
17.10.2006 15:11:28 (muokattu 17.10.2006 15:15:31)
8-ohmisista en ole varma, mutta 16-ohmisia löytyisi heti ainakin:
Marshall 1960TV (korkea yläkaappi)
Marshall 1960AX (normaalikorkuinen yläkaappi)
Marshall 1960BX (normaalikorkuinen alakaappi)

Tuon huomasin kanssa, mutta 16 ohminen ei sovu nupin kanssa, joten pakko sitä 8 ohmista metsästää. Joku noista olisi hyvin voinut lähteä, mikäli nuo ohmit eivät olisi esteenä. Löysin tasan yhden kaapin joka täyttää nuo kriteerit: ENGL GS, hintaa vain oli 945€.

Toisaalta, jos ostat tyhjän kaapin halvalla jostain, voit tilata siihen vaikka Music Store Köln:istä neljä Greenbackiä kappalehintaan 66e. Järjettömän edullista:
http://www.musicstorekoeln.de/en/gl … 70-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Kuinkas kova homma tuo elementtien itse asennus on? Joitakin uusia potikoita olen juotellut, mutten mitään sen enempää. Mistä tuollaisia tyhjiä kaappeja löytyisi?
Maiden01
17.10.2006 15:13:23
Kyllähän noi elementitkin enemmän puhkua kestää, kuin tuo mainittu. Sehän on vain valmistajan lupaus, että se varmasti kestää sen. Kyllähän noita viherselillä varustettuja kaappeja on nähty isojen nuppien perässä, eikä niistä vielä ole savut pihalle tullut.Toinen tähän vaikuttava juttu on varmastikin se, että kuka ajaa 100W:n nuppia kaikki potikat kaakossa......

Totta, nyt esteenä oikeastaan enää onkin tuo ohmit.
oiva tumpeloinen
17.10.2006 15:19:43
Tuon huomasin kanssa, mutta 16 ohminen ei sovu nupin kanssa, joten pakko sitä 8 ohmista metsästää. Joku noista olisi hyvin voinut lähteä, mikäli nuo ohmit eivät olisi esteenä. Löysin tasan yhden kaapin joka täyttää nuo kriteerit: ENGL GS, hintaa vain oli 945€.

Eipä tuokaan ongelma ole. 16 ohmin kaapista saa nopeasti 4 ohmin kaapin (oletuksella, että puhutaan nyt 4x12"-komerosta).

Kuinkas kova homma tuo elementtien itse asennus on? Joitakin uusia potikoita olen juotellut, mutten mitään sen enempää. Mistä tuollaisia tyhjiä kaappeja löytyisi?

Eipä ole liian kova homma. Ei siinä tarvitse mitään juotella, pikaliittimillä tuo kytkeminen yleensä hoituu. Tyhjiä komeroita voi metsästää vaikka m.netin torilta.
Swan
17.10.2006 15:51:11
Totta, nyt esteenä oikeastaan enää onkin tuo ohmit.

Paitsi että DSL:n takaa löytyy myös 16 ohmille ulostulo.

http://www.marshallamps.com/downloads/files/DSL100_50%20hbk.pdf
oiva tumpeloinen
17.10.2006 15:54:20
Paitsi että DSL:n takaa löytyy myös 16 ohmille ulostulo.

http://www.marshallamps.com/downloads/files/DSL100_50%20hbk.pdf

Mistä päästäänkin taas kysymykseen, että tarvitseeko impendanssivalitsinta ruuvata, jos puolittaa vahvarin tehot nyppimällä putkia pois.......FAQ ketju ei siihen taida antaa kunnollista vastausta, kovaa vääntöä senkin edestä......
Swan
17.10.2006 16:05:55
Mistä päästäänkin taas kysymykseen, että tarvitseeko impendanssivalitsinta ruuvata, jos puolittaa vahvarin tehot nyppimällä putkia pois.......FAQ ketju ei siihen taida antaa kunnollista vastausta, kovaa vääntöä senkin edestä......

Noissa on näköjään samat nippelit molemmissa versioissa, ja yksi ainut impedanssivalitsin, joka sekin vaikuttaa rinnakkaisiin 4 tai 8 ohmin ulostuloihin. 16-ohminen ulostulo vielä kytkee ne pois käytöstä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)