Aihe: Muutama sana Matti Nevalaisesta
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
kivi
08.03.2006 02:53:03 (muokattu 08.03.2006 02:56:40)
Sinun postauksesi taas teki SINUSTA minun silmissäni idiootin, joka ei osaa kirjoittaa, ei ymmärrä lukemaansa tai on kännissä.

Nyt lopettakaa!

Pontus J. Back ei ole mikään turha kaveri soittajana, mutta ei myöskään suomenkielinen. Tässä on selvästi tapahtunut väärinkäsitys, hän on lukenut ketjusta sellaista mitä siinä ei ole sanottu - sellaista sattuu useinkin suomenruotsalaisten kanssa, jos nämä eivät ole tottuneet käyttämään suomen kieltä läheistensä kanssa keskustellessa.

Vastaavasti on aivan tavallista, että kotikielenään ruotsia käyttävä henkilö kuvitellessaan puhuvansa kohteliasta suomea kuulostaa töykeältä, jopa loukkaavalta. He_eivät_tee_sitä_tahallaan!!!

On Pontukselle kunniaksi, että hän nousee välittömästi barrikadeille puolustamaan ystäväänsä. Ikävää tietysti on, että hän tulee möläyttäneeksi asioita jotka eivät ole totta. Into ja hyvä tahto puolustaa kaveria vievät voiton totuudesta, ja kun vielä onnistuu käsittämään väärin ketjun sävyn, on soppa valmis.

Nyt öljyä laineille. Gandhi Larmola on puhunut. Ugh!
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
McNulty
08.03.2006 02:59:47
Nyt öljyä laineille. Gandhi Larmola on puhunut. Ugh!
:-)

Hehe... hyvän kirjoituksen meitin Aleksis Ghandi ulkoisti. Tottahan se on että kun äidinkieli ei ole se millä vastaa, niin erehdyksiä tulee. Voitaiskin joskus kokeilla täällä vetästä viikko ruotsiksi... katsotaan miten se kitaristeilta ja muilta muusikoilta/musiikkia harrastavilta sujuu :)

Räyhä maassa ja kaikilla on kivaa. Toivotaan että Kimurantin ja Nevalaisen näkemyserot selviävät jossain vaiheessa siten ettei kenellekään jää huono mieli.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
J.Hollström
08.03.2006 09:54:12
Kaikkien m.netin virallisten anonyymien laadunvalvojien olisi hyvä muistaa, että nyt keskustellaan erittäin sensitiivisestä asiasta, yhden henkilön ammatista ja toimeentulosta. Epäilen, että suurimmalla osalla tähänkin ketjuun kirjoittavista tietäjistä ei ole mitään käsitystä Matti Nevalaisen kitaroista, mutta yhden pieleen speksatun ja konfliktiin johtaneen tapauksen johdosta ollaan valmiita vetämään radikaaleja johtopäätöksia koko merkin laadusta. Toisaalta ja luultavimmin potenttiaalisin asiakaskunta ei paljoakaan täällä foorumilla heilu, enkä juurikaan tätä ihmettele.

Tämä keskustelu ei olisi edes kuulunut tänne. Vaan olisi ollut osapuolien kahdenkeskinen juttu. Ainahan näistä saa reviteltyä maukasta draamaa, jos niin halutaan.
Mighty Shade "Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel
Juzzu
08.03.2006 10:01:09
En halua ottaa kantaa suuntaan tai toiseen keskustelun osapuolten tekemisiin, mutta noin yleisellä tasolla tekisi mieli kommentoida tätä asiaa:

Toisaalta ja luultavimmin potenttiaalisin asiakaskunta ei paljoakaan täällä foorumilla heilu, enkä juurikaan tätä ihmettele.

Niin, sen sijaan täällä on valtava määrä tulevia potentiaalisia asiakkaita.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
J.Hollström
08.03.2006 10:06:29
Niin, sen sijaan täällä on valtava määrä tulevia potentiaalisia asiakkaita.

Senpä takia juuri näiden mielikuvien luominen tälläisen välityksellä toimii erittäin negatiivisesti.
Mighty Shade "Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel
M-Juhana
08.03.2006 10:06:32

Vastaavasti on aivan tavallista, että kotikielenään ruotsia käyttävä henkilö kuvitellessaan puhuvansa kohteliasta suomea kuulostaa töykeältä, jopa loukkaavalta. He_eivät_tee_sitä_tahallaan!!!

Tää nyt ei kyllä pidä paikkaansa alkuunkaan.

On Pontukselle kunniaksi, että hän nousee välittömästi barrikadeille puolustamaan ystäväänsä. Ikävää tietysti on, että hän tulee möläyttäneeksi asioita jotka eivät ole totta. Into ja hyvä tahto puolustaa kaveria vievät voiton totuudesta, ja kun vielä onnistuu käsittämään väärin ketjun sävyn, on soppa valmis.

Tässä minusta kulminoituu koko PJB:n purkauksen ydin. On kovin inhimillistä, että ystävään kohdistuvaan arvosteluun vastataan tunteella, miettimättä kokonaisuutta.
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
Juzzu
08.03.2006 10:10:23
Senpä takia juuri näiden mielikuvien luominen tälläisen välityksellä toimii erittäin negatiivisesti.

Jep, näinhän se menee. Nykymaailmassa tieto (tai "tieto") liikkuu niin nopeasti, niin nopeasti. Se pitäisi yrittää muistaa ottaa huomioon.

Toivottavasti tämä ketju päättyisi siihen että jokin osapuoli ilmoittaisi asian saaneen osapuolia miellyttävän sopuisan loppuratkaisun.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
starsailor
08.03.2006 10:20:34 (muokattu 08.03.2006 13:11:25)
Tämä keskustelu ei olisi edes kuulunut tänne. Vaan olisi ollut osapuolien kahdenkeskinen juttu. Ainahan näistä saa reviteltyä maukasta draamaa, jos niin halutaan.

Väärin. Tämä keskustelu kuuluu juuri "tänne", koska oikeen muuta foorumia tälläiselle ei ole. Kautta aikojen jotenkin epäselviä bisneksiä ym. tehneet ovat haluneet, että heidän toimista pidetään matalaa profiilia. On vain hyvä kuluttajan kannalta, että asioista puhutaan avoimesti. Tämä on pidemmän päälle myös epäkohdista syytetylle henkilölle vain hyväksi. Jos aloittajan ilmoittamat epäkohdat ovat totta, niin Nevalainen on syylistynyt kahteen asiaan, jotka molemmat ovat moraalisesti ja lainopillisesti väärin:

1. Ei ole palauttanut koko käsirahaa kitarasta, jonka tilaaja hylkäsi sen ollessa viallinen (Muokattu: Ilmeisesti käsiraha on tätä nykyjään jo palautettu, joten tämä kohta on kunnossa!)
2. Ei ole maksanut korvausta kesätyöstä toisella kitaralla

Ei tarvitse olla kovin välkky huomatakseen, että kohta 2. ilmeisesti johtuu osittain kohdan 1. tapahtumista. Pystyn hyvin kuvittelemaan itseni aloittajan asemaan ja tilanteeseen, jossa vastassa on nuori henkilö, asiakas ja kokenut, alalla kunnioitettu ammattilainen. Jos edelleen eläisimme yhteiskunnassa jossa asiat perinteisesti yritetään lakaista matonalle, niin aloittajan asema olisi hyvin huono. Onneksi emme elä ja uskon hänen hyötyvän tästä julkisuudesta sillä tavoin, että nyt hänen asiassaan alkaa jotain tapahtumaan. Jos henkilöt eivät pääse sopimukseen, niin on oikeuden tehtävä selvittää kuka maksaa ja mitä. Koska olen lukenut ainoastaan aloittajan version, niin sen pohjalta voin vain sanoa, että hänellä on kaikki syy olla vihainen ja vaatia haluamiaan asioita.

Loppukädessä tämä foorumi on myös kuluttajafoorumi musiikkilaitteista kiinnostuneille henkilöille. Ihan samanlaista keskustelua käydään muissakin aihepiirifoorumeissa palveluista, tuotteista, myyjistä ja kauppiaista. Käytäntö on osoittanut että negatiivinen julkisuus ei ole myyjälle hyväksi ja sitä kannattaisi osata välttää. Sitä saa mitä tilaa.
saamaton123
08.03.2006 10:27:11 (muokattu 08.03.2006 10:31:43)

Mä olen asiasta eri mieltä. Koska kuluttajana mä ainakin haluan tietää palveluista joita käytän. Varsinkin kalliiden tuotteiden kuten kitaroiden kanssa. Jos joku mulle ilmoittaa, että esim. nettitilauksissa on ongelmia kommunikoinnin, rikkinäisten tuotteiden tai minkä tahansa asian kanssa. Niin mä olen tiedosta todella kiitollinen. Näihin tietoihin mä asiakkaana ostokseni perustan. Normaalisti ihmisten tulisi suhtautua terveen varauksellisesti ja suodattimella varustettuna kaikkeen mediaan...niin nettifoorumiin kuin kympin uutisiinkin. Tästäkin threadista jokainen tekee omat johtopäätöksensä ja kun tätä lukee, niin yksikään kirjoittajista ei ole sanonut että k.o. soitinrakentaja ei olisi pätevä..päinvastoin, joten en sanoisi että jonkun elinkeinoa ollaan tässä viemässä. Varmasti jokainen haluaa tietää mihin sen 1000e tai enemmänkin laittaa, mulle se ainakin on iso rahasumma vaikka kuinka kävis töissä ja tässä m.net on loistava apuväline ihan kaiken tiedon hankkimiseen. Siitä kaikille kiitos ja kumarrus, jotka tietojansa ja taitojansa täällä viitsivät jakaa. E. Starsailorhan tän ehti sanomaan jo paremmin.
kivi
08.03.2006 10:35:08 (muokattu 08.03.2006 10:38:59)
>>Vastaavasti on aivan tavallista, että kotikielenään ruotsia käyttävä henkilö kuvitellessaan puhuvansa kohteliasta suomea kuulostaa töykeältä, jopa loukkaavalta. He_eivät_tee_sitä_tahallaan!!!

RR4E:
Tää nyt ei kyllä pidä paikkaansa alkuunkaan.

Sä et vain ole huomannut. Kenties sä et ole asunut sellaisilla alueilla, joissa ruotsinkielen osuus on niin suuri että ruotsinkieliset pärjäävät juuri suomea puhumatta (Helsinki, länsi- ja etelärannikko, Ahvenanmaa)? Suomenkielisessä ympäristössä varttunut ruotsinkielinen toki osaa käyttää suomea ja 'jää kiinni' vain hassuista lempinimistä ja juomalauluista.
;-)

Silläkin uhalla että keskustelu menee a) ohi asian ja b) juupas-eipäs -osastolle, niin sanon vielä: Kyllä pitää, ja ei, eivät tee sitä tahallaan.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
M-Juhana
08.03.2006 10:45:01

Sä et vain ole huomannut. Kenties sä et ole asunut sellaisilla alueilla, joissa ruotsinkielen osuus on niin suuri että ruotsinkieliset pärjäävät juuri suomea puhumatta (Helsinki, länsi- ja etelärannikko, Ahvenanmaa)? Suomenkielisessä ympäristössä varttunut ruotsinkielinen toki osaa käyttää suomea ja 'jää kiinni' vain hassuista lempinimistä ja juomalauluista.
;-)

No jaa, ihan tarpeeks asunut mm. Porvoossa ja Vaasassa, eikä kukaan mua loukannut tahtomattaan. Tahtoen kyllä..:-)
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
Leikari
08.03.2006 10:52:25
No jaa, ihan tarpeeks asunut mm. Porvoossa ja Vaasassa, eikä kukaan mua loukannut tahtomattaan. Tahtoen kyllä..:-)

länsi- ja etelärannikon ruotsalaiset ovat aivan eri maata - hädintuskin ymmärtävät toistensa puhetta - ne pohjanmaanruotsinkieliset ovat maalaiskunnissa suomen suhteen melko ummikkoja - - siksipä närpiön tomaattejakin voi pitää tuontivihanneksina ;-)
Soitetaan jamia!
Alexi69
08.03.2006 10:59:21
länsi- ja etelärannikon ruotsalaiset ovat aivan eri maata - hädintuskin ymmärtävät toistensa puhetta - ne pohjanmaanruotsinkieliset ovat maalaiskunnissa suomen suhteen melko ummikkoja - - siksipä närpiön tomaattejakin voi pitää tuontivihanneksina ;-)

hauskin juttu koko threadillä...+
Kaikilla on oikeus MINUN mielipiteeseeni xD
rosberg
08.03.2006 11:09:20
mä oon käynyt närpiössä liddlissä. se oli kuin olisi ollut saksassa keskellä ruotsia.
ihan vaan kevennykseksi tähän väliin.

älkää tapelko, itse oikeudessa saamapuolella käyneenä ja periaatteen ihmisenä olen sitä mieltä, että tässä ei täällä kauheasti saavuteta. joko sovittelu tai rosis. ja kuten se kirjastosetä valte (vai oliko mertsi mäkkylästä, vermon naapurista) sanoi: hovis muuttuu, hovis muuttuu!
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
luopio
08.03.2006 11:55:09
Ja ihme valitusta tuosta merkin mustamaalauksesta. Se ei kuitenkaan ollut tämän topicin päasia ilmeisesti. Kuka tahansa soitinrakentaja saattaa joskus tehä susiyksilön eikä se mun mielestä oo mikään ihme. Tärkeempää mun mielestä oli kuitenki se kuinka huonosti Nevalainen asian tämän jälkeen hoiti. Eli palkanmaksut jne, tuommosesta on aihettakin vähä levittää tietosuutta.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Thule
08.03.2006 12:13:25 (muokattu 08.03.2006 12:14:10)
starsailor:
1. Ei ole palauttanut koko käsirahaa kitarasta, jonka tilaaja hylkäsi sen ollessa viallinen

Kim:
Hän kertoi laittaneensa lopun käsirahan tililleni...

Edit: Koitin selventää.
Only a Gibson is expensive enough.
J.Hollström
08.03.2006 12:24:46
Tärkeempää mun mielestä oli kuitenki se kuinka huonosti Nevalainen asian tämän jälkeen hoiti. Eli palkanmaksut jne, tuommosesta on aihettakin vähä levittää tietosuutta.

Todella tärkeää tiedottaa kitarakamat-palstalla miten Nevalainen hoitelee työntekijänsä palkat. Saatika millainen persoona hän on suuttuessaan. Soitetaanko Seiska paikalle?
Thule
08.03.2006 12:40:15 (muokattu 08.03.2006 12:41:42)
Jos todellakin FGW:llä on tuollaisia yhteistyö kumppaneita, en asioi heidän kanssaan ikinä.

Eissääh, ei näin. Tämä nyt vain oli hyvä esimerkkitapaus miksi kannattaa säilyttää se terve skeptisyys ja valppaus näissä asioissa, oli kyse sitten soitinrakennuksesta tai talon ostosta. Mielestäni.

Edit: Ja kirjallisen sopimuksen vaatiminen, oli kyseessä tunnettu ja arvostettu tai täysin tuntematon palveluntarjoaja. Helpottanee huomattavasti asioita.
Only a Gibson is expensive enough.
horseface
08.03.2006 13:03:30
Otampa nyt itsekin osaa tähän keskusteluun. Olen nimittäin kuullut toimitusajoista tms. sopimusten pitämisistä samankaltaisia huhuja aiemminkin. Omasta puolestani Nevalaisesta ei ole pahaa sanaa sanottavaksi, vaan aivan päinvastoin; Kerran esim. ostin Nevikseltä kitaramikin, jonka hinnaksi olimme sopineet 150 mk. Tavatessamme minulla oli kaksi satasta eikä Neviksellä ollut antaa vaihtorahaa. Niinpä hän antoikin saman tien 50 mk alennusta ja asia oli sillä selvä. Siitä, onko Flaikkarini hyvä, ei kannata edes erikseen mainita, koska se on niin ...tanan hyvä.
starsailor
08.03.2006 13:25:35
Kim:
Hän kertoi laittaneensa lopun käsirahan tililleni...

Joo, olisi taas pitänyt lukea teksti tarkemmin, mutta tältä osin asia on jo kunnossa! Ymmärrän täysin kumpaakin osapuolta ja voin jopa arvailla syitä Nevalaisen toimille. Ihmisiä tässä vain ollaan ja joskus tulee ylilyöntejä. Nevalaisen kitaran ovat pääosin saaneet ylistävää arvostusta käyttäjiltä, jota ei pidä kiistää. Aikataulut varmaan heittävät kaikilla jonkinverran, mutta tämä on tällä alalla enemmän sääntö kuin poikkeus. Lienee kuitenkin selvää, että kesätyöstä maksusuorituksena luvatun kitaran toimittamatta jättäminen on jonkin sortin kosto, nyt eletään vuotta 2006 ja kuukausi on maaliskuu. Kesätyö päättyi ilmeisesti elokuussa = Viive on 7 kuukautta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)