Aihe: kitaroiden tuunaus, laittaminen.
1 2 3 4 5 6 7
kivi
28.06.2006 15:35:17
Hmm. Turhaan en tee mitään, vaan kyllä kitaran laittamisessa aina pitää olla joku hyvä syy takana, siis että siinä on omaa käyttöä silmälläpitäen jokin puute, ja sitten siihen keksitään jokin ratkaisu. Eli kitarat joissa ei mun käyttööni ole mitään vikaa, saavat rauhassa olla sellaisinaan, muihin tulee muutoksia.

-335:siin olen vaihtanut tallan puolelle DiMarzion Humbucker From Hellin saadakseni lisää erottelua sointujen keskivaiheille, ja koska mä nyt en oo mikään BB King.

-Stratoihin oon vaihtanut potikoiden järjestyksen niin että volyymipotikka on kauimpana ja kaulamikin tone lähimpänä. Joihinkin olen myös laittanut FatStrat-mikityksen käyttäen Gibsonin Dirty Finger -mikkejä.

-Halvimpiin ritsakitaroihin olen vaihtanut muista kitaroista vapautuneita mikkejä.

-Kelanpuolituksia ja etenkin vaiheenkääntökytkimiä olen laittanut aika moneen kitaraan.

-Satulat menee vaihtoon aina (luisiksi tai messinkisiksi), tallapalat tarpeen vaatiessa, varsinkin jos messinkipaloja löytyy.

-MusicMasterin oli joku jo valmiiksi äpäröinyt lisäämällä humbuckerin. Laitoin siihen paremman humpparin ja Peaveyn spekseillä portaattoman mikinvalintasäädön, mutta joskus pitäis muistaa ottaa se pois kun se sittenkin syö soundia - johan tätä 'palautusta' oon viimeiset 12 vuotta suunnitellut:-)

-LesPaulien mikinvalitsimen käännän sivuittain, aiemmin katkaisin ja pyöristin koko vivun viilalla niin että mikinvalinta tapahtui peukalolla painaen, ei vahingossa.

-Kaikkiin kitaroihin ruuvaan hihnan kiinni pysyvästi laittamalla hihnatapin ruuveineen naskalilla hihnan läpi.

Tarrojen laittaminen ei ole tuunaamista, ja olenkin tuolla tavalla kitaraa nimikoinut viimeksi 15-vuotiaana. Sen sijaan itse suunniteltuja koriste-teippauksia mulla on muutamassakin kitarassa - keltainen tähti punaisessa stratossa "kiinan lippuna", SG:ssä Normandian maihinnousun iskutunnus AAAO ("Anywhere Anytime Anyhow and Zero the rest")...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Tompsi
28.06.2006 17:36:02
Jaa, samoilla linjoilla kiven kanssa. Puutteet korjataan jos niitä on.

-Gibsonin hevijyrä-alkkarimikit vaihtuivat Duncanin '59-satsiin (Ostakaa pois vanhat Gibsonit, halavalla mänö).
-Kahden S/S/S-straton tallamikit vaihtuivat Duncanin middlekkäämpiin yksikelaisiin.
-Tallahumbuckerilla ja Floyd Rosella varustettu hevistrato saa ihan lähiaikoina uuden plektrasuojan jolloin siitäkin tulee kolmella yksikelaisella varustettu vatkain. (Kjeh, kjeh. Siitä kitarasta ei tule kukaan tykkäämään. Perinnemiehet irvistelevät Floyd Roselle ja hevimiehet yksikelaisille mikeille.)
jami87
28.06.2006 18:23:06 (muokattu 28.06.2006 18:23:58)
Aijjoo, nyt on kitara taas aikas erilainen ku aiemmin. Valkoset EMG:n aktiivimikit (60 ja 85) pitäis vielä hommata ja tuohon laittaa.

Body:
http://img474.imageshack.us/img474/1112/body9xx.jpg

Lapa:
http://img159.imageshack.us/img159/1149/lapa3fx.jpg

Edit. Jostain syystä kuvankäsittelyohjelma tallentaa nykyään huonolaatusta jpeggia.
Bustard!
kari10
28.06.2006 18:54:58
Pojan kohta 4v Harley Benton JR ollaan tuunattu vaihtamalla siihen kunnolliset virittimet ja 1994 USA Straton mikit. Vielä pitäisi satula vaihtaa ja kun löytäisi 65-70 mm kiinteän tallan, niin johan alkaisi rokki soimaan :-)
frozen inside
07.07.2006 20:49:46
Ite oon maalannu vanhan akustisen kitaran joka on ihan paskana muutenki. Tein siihen pääkallokuvioita ja hieno koristehan siitä tuli :) Sitte vanhaan sähköskebaani maalasin semmosilla nestemäisillä ikkunaväreillä(mitkä kuivuessaan ovat tarrantapaisia jotka saa kyllä pois tarvittaessa) maalasin bodyyn hämähäkinseitti kuvion. Ihan hieno tuli siitäki :)
mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll
buju
07.07.2006 21:05:16
Eipä tule tuunailtua. Ainakaan niin, että ulkonäkö huomattavasti muuttuisi. Sähköt, satula tai jotain muuta pientä lähinnä tarpeesta. Pari Warmoth stratoa olen koonnut, mutta valmiita luomuksia ei tohdi ulkonäöllisesti muuttaa. Kyllähän minäkin pikku riiviönä EVH teippaukset squjuuni laitoin, mutta onneksi ne sai helposti pois;)
Damn right, I´ve got the blues
mathias
07.07.2006 21:29:53
Epin Explorerissa alkuperäisiä ovat talla ja puuosat. Virityskoneisto ja satula menivät vaihtoon niiden hajottua. Elektroniikan vaihdoin ihan muuten vaan.
PekkaM
20.07.2006 16:56:08
En paljoa ole tuunaillut. Vaihdoin tuossa kuitenkin Jem7BSB:hen RG321:n potikannupit, sellaiset tummat kromatut metallinupit. Paljon paremman näköinen tuli.
Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa.
cadabra
20.07.2006 18:01:54 (muokattu 20.07.2006 18:03:46)
Mun mielestä ihan hyvin oon saanu värkättyä tota omaa halpista. Kaveriki sano että ei ees huomaa että oon ite nuo tehny:

http://img235.imageshack.us/my.php?image=mahetsuttilutukset010hm9.jpg

http://img48.imageshack.us/my.php?image=mahetsuttilutukset011cv0.jpg
Meehän kämpille.
PekkaM
20.07.2006 18:45:59
Tuossa kuva BSB:stä uusilla nupeilla. Pieni vaiva, mutta näyttää paljon paremmalta kuin ne muoviset numeronupit.

http://koti.mbnet.fi/~pmm/mnet/bsb.jpg
Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. Laney LC15R myös kaupan.
Les Fender
20.07.2006 21:14:55
No mitäpä sanotte tämän kaverin tuunailusta: http://www.tracyg.com/equipment_f.html
Ainakin loppuunasti uskollinen tyylilleen, on pedalboardissakin riittävä määrä jeesaria:I.
Gibson Exploreriinkin on pientä naarmua tullu.... Jotenkin toi
Takamine nyloni ei kuulu joukkoon.. tuunausta vaille;)
"Living is easy with eyes closed!"
saha
20.07.2006 22:25:16
Vähän on ollut semmonen taipumus, että ostan jotain parin sadan ritsoja ja maalaan ne. Kyllästyn kitaraan pian, ja myyn sen pois. Tuo ensimmäinen sähköskebani on maalattu kokonaan, otelauta koverrettu 12.-22. nauhoilta, mikit, pleksi ja potikannupit vaihdettu. Siitä pidän yhä, ja vaikka se onkin alunperin jotain 180e arvoinen kitara, niin tykkään siitä ihan järkyttävästi.
Mikhail Kalashnikov
- Maailman eniten ihmisiä tappanut mies koskaan.
Aki
21.07.2006 03:35:04

Treble bleed? Jos kitarassa on sellaiset potikat, jotka oikeasti ovat sitä vastusarvoiltaan mitä mainostavat olevansa, treble bleedistä ei ymmärtääkseni ole mitään hyötyä.
Väärin olet ymmärtänyt. Se on ihan sähköfysiikkaa, että sähkökitaran kytkennällä kun järjestelmän impedanssi kasvaa 4Kohmista 250-500Kohmiin, niin taajuuskäyrä muuttuu hyvin reilusti. Kitarassahan voi huoletta käyttää 250K tai 1000K potikoita, sillä vastusarvolla ei juuri (jos ollenkaan) ole tekemistä tuon diskantin häipymisen kanssa.

sellaiset tummat kromatut metallinupit
Tuo Black Chrome on erittäin, erittäin kaunis väri. Oon tykännyt siitä jo hyvin pitkään. Kelju ettei niitä oikein saa irrallisosina. Mulla olisi tallat ja nupit ja ruuvit ja hihnannupit kaikki tota.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
barnabas
21.07.2006 08:42:09
Itse olen ajatellut tässä semmoista projektia, että upotan jonkilaisen PitchShifter pedaalin osat kitaraan ja laitan vain säädinten ja jalkanappulan tilalle samanlaiset nupikat kuin on kepissä ennestään.
Vois saada aika härön kuulosta.
THV-Klubi #46+2 Painun tästä kohta Siperiaan.
jogo3000
21.07.2006 08:46:37

Ibanez RG570 on kokenut seuraavaa:

Mikkinä yksi tallahumppari, dimarzion paf pro II. Kytketty fenderin esquire tyylisesti. Elikkästä: mikkivalitsimen 1-asennossa pelkästään volume vaikuttaa, 2-asennossa normaalisti vola ja tone, 3-asennossa tone on täysillä koko ajan.

Pleksi(musta, 3 ply) piti asentaa, peittämään mikinreiät. Amfisoundille kiitos hienosta työstä, olivat vielä suojanneet elektroniikan.

Potikat ja mikkivalitsin piti uusia jo aikaisemmin kun ei niillä Ibanezin rimpuloilla mitään tee. Hajosivat muutamassa kuukaudessa.
PekkaM
21.07.2006 11:18:26
Tuo Black Chrome on erittäin, erittäin kaunis väri. Oon tykännyt siitä jo hyvin pitkään. Kelju ettei niitä oikein saa irrallisosina. Mulla olisi tallat ja nupit ja ruuvit ja hihnannupit kaikki tota.

Totta. RG321:ssä oli myös talla ja virittimet tuota väriä. Kun vaihdoin ne Gotohiin, oli ainoat vaihtoehdot perus-kromi tai kulta.
Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. Laney LC15R myös kaupan.
kimurantti1
21.07.2006 11:44:36 (muokattu 21.07.2006 12:12:35)
Potikat ja mikkivalitsin piti uusia jo aikaisemmin kun ei niillä Ibanezin rimpuloilla mitään tee. Hajosivat muutamassa kuukaudessa.

Hmm, mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, vaikka muutaman RG:n olen omistanut (vieläkin omistan kaksi), ja muutamaan otteeseen olen omia/tuttujen Ibanezeja laitellut...
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Feggy
21.07.2006 11:48:57

Jos vaan mahdollista, ostan kitaran käytettynä ja tarpeeksi laadukkaana, jolloin ei yleensä tarvii enää kauheasti säätää. Jos rahaa on vähemmän, ostan halvemman kitaran, jota joutuu laittamaan. Kuten nyt viimeksi CIJ '62 Jazzmasterin, johon piti tilata USAsta mikit (SD Antiquity II), jotka kyllä tuo soundiin aikamoisesti autenttisuutta. Jossain vaiheessa pitää varmaan saada aikaiseksi tilata vibrakoneisto - tosin purkkaliima-menetelmällä nykyinen menettelee. Herää vaan kysymys siitä, mikä olisi ollut loppujen lopuksi hintaero CIJ ja USA-reissue JM:n välillä...
Lockman keikalla Operaatio Livessä 10. 8. Club Liberté, Helsinki
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
jogo3000
21.07.2006 12:16:00

Hmm, mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, vaikka muutaman RG:n olen omistanut (vieläkin omistan kaksi), ja muutamaan otteeseen olen omia/tuttujen Ibanezeja laitellut...

Olisiko ollut jotain kalliimpia malleja sitten?
Ronsto
21.07.2006 13:05:57

Kyllähän sitä tuli oma Stratoni modattua (raiskattua) melko rankasti muutama vuosi takaperin. Seuraavia muutoksia siihen tuli:

Todella hieno Fenkku ja mustakin viellä. :) Olisinpa itsekkin tuollainen nikkari.
Ja näin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)