Aihe: Kysymyksiä Fenderistä ja Gibsonista
1
Gimmo
30.06.2005 20:12:14
Olen tässä useamman vuoden miettinyt standard straton tai les paul classicin hommaamista. Köyhänä miehenä kuitenkin vielä harkinnan asteella.
Nyt tullut mieleen, että jos ostaisikin les paul studion, joka on hinnaltaa edullisempi. Onko kellään tietoa, mitä eroa on studiolla ja classicilla käytännössä?
Toinen kysymys koskee stratoa.. meksikon strato houkuttelee hinnalla. Onko siis huomattavaa eroa soundissa jenkillä ja meksikolaisella vai pelkästään imagossa ja että jenkki on tehty käsin?
Eli, jos jollain on tietoa tai kokemusta, olisin erittäin kiitollinen.
Guitarman
06.07.2005 10:55:45
Mainitsemistasi kitaroista Fenderin Stratocaster Standard on edullisin n. 600 €. Se on tehty Meksikossa ja siinä on keraamiset yksikelaiset mikit. Meksikossa tehdyissä 50-,60- ja 70-luvun Classiceissa on Alnico-mikit ja hinnat n. 800 € luokkaa. American sarjan Stratot ovat sitten hinnaltaan 1200 eurosta ylöspäin. Oman kokemukseni mukaan Fenderit ovat aika tasalaatuisia riippumatta valmistusmaasta. Ferdereissä on vibrakampi, jota taas ei yleensä Gibsonissa ole. Kannattaa miettiä, millaista musiikkia soitat, tarvitsetko kampea.
Gibsoneista Les Paul Studiossa on Alnico-mikit, kun taas LP-Classicissa on keraamiiset mikit. Mikkien soundierot kannattaa testata itse liikkeessä, mikä ketäkin miellyttää. Into Luthmanin esitteessä on kuvailtu Gibsonin mikkejä ja siinä on myös hinnat. Lp Classic on selvästi kalliimpi kuin LP Studio, vaikka kitaroiden rakenne ja puulajit on aika pitkälle samat.
Vielä tuohon Stratokysymykseen, jos ostat Meksikon Standardin (keraamiset mikit) ei se pärjää soundiltaan jenkkipeleille. Itse ostin taannoin tuollaisen Meksikon Standardin ja Fenderin soundihan siinä on, mutta jotain siitä puuttui ja niinpä vaihdatin siihen Fenderin Texas Special mikit ja jopas alkoi soimaan komeasti. Tämä on vain minun mielipiteeni, joku toinen voi olla eri mieltä.
McNulty
06.07.2005 11:11:36
Olen tässä useamman vuoden miettinyt standard straton tai les paul classicin hommaamista. Köyhänä miehenä kuitenkin vielä harkinnan asteella.

Jos olet köyhänä miehenä innostunut kummastakin kitaramallista, niin voisiko sinulle suositella kyseisten merkkien alamerkkejä? Esim. Epiphone ja Squier? Vai onko tuo otsikon "Fender ja Gibson" ne ainoat vaihtoehdot?

Nimittäin Epiphone Les Paul Standard on varsin mainio soitin. Se on hyvin viimeistelty ja omaa tuon LP:lle tyypillisen "läskin" saundin :)

Samoin vanhemmat Fenderin japsiskebat (joita käytettynä näkee ajoittain) sekä Squierin Standard-sarjaiset Stratocasterit ovat hintaisekseen erittäin hyviä soittimia. Saisit kummatkin saundimaailmat Gibson Les Paul Studion hinnalla :)

Nyt tullut mieleen, että jos ostaisikin les paul studion, joka on hinnaltaa edullisempi. Onko kellään tietoa, mitä eroa on studiolla ja classicilla käytännössä?

Studiossa ei ole reunalistoja laisinkaan, body taitaa myös olla hivenen ohuempi (ja kevyempi). Ne studiot joita itse olen soittanut ovat olleet enemmän ja vähemmän hyviä. Kelvollisia soittimia toki... mutta classicista en tykännyt laisinkaan. Johtuneeko sitten slimtaper kaulaprofiilista ja kyseisten mallien huonohkosta viimeistelystä (lähinnä kauppiaan osalta), en oikein Classic-sarjasta innostunut. LP Standard on se "minun juttu" :))

Toinen kysymys koskee stratoa.. meksikon strato houkuttelee hinnalla. Onko siis huomattavaa eroa soundissa jenkillä ja meksikolaisella vai pelkästään imagossa ja että jenkki on tehty käsin?

Ei jenkki-Stratoja käsin tehdä. Customshopit ovat asia erikseen. Normaalit American Standardit ja Deluxet tulevat liukuhihnalta siinä missä muutkin. Suurempi ero Mexicon ja American välillä taitaa olla loppuviimeistely, mikit (elektroniikka) ja metalliosat. Jenkissä on minun mielestäni paremmat mikit ja useiden vuosien aikana havaittu parempi kestävyys metalliosissa. Kyllä tosin tuo Mehiko mikä kaverilla oli, kesti pitkään myöskin.

Eli, jos jollain on tietoa tai kokemusta, olisin erittäin kiitollinen.

No tuossahan sitä jotain... ilmoittele jos nuo halvemmat merkit kiinnostavat niin niistä voidaan antaa kanssa lisää selvitystä :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
rosberg
06.07.2005 11:57:07
tuolta torilta plokkaat jenkkistraton, on sisään ajettu ja hinta on kohillaan.
meksikolaisesta ei kannata paljoa enempää kuin 450 maksaa. niistäkin varsinkin kokeilemalla löytää hyvän. suosittelen sitä classic-sarjaa. sieltä löytyy joka makuun oikea helmi. myös jimmie vaughanin nimikkomalli on kova.

gibsoneista en edes halua puhua mitään, mutta jos kerran ostat aidon jenkki gibsonin, niin osta sitten kunnollinen. firebrand-sarjan kepit on aika tuhnuisia ja vaativat säätöä. mutta on nekin hyviä.

epiphonet ja tokait on sitten toinen juttu, mutta jos olet ostamassa gibsonia niin epiphonen elitist ois muuten hyvä, mutta mitä järkeä?

lespaulin lavassa ei kyllä saisi lukea kuin gibson tai greco. kait ne tokaitkin voi olla hyviä.
keep on truckin!
Jani The Rock
06.07.2005 12:07:20

lespaulin lavassa ei kyllä saisi lukea kuin gibson tai greco. kait ne tokaitkin voi olla hyviä.

Eipäs unohdeta sitä Heritagea.
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
fox
06.07.2005 13:28:53

Eipäs unohdeta sitä Heritagea.

Ahh..varsin vaikuttavia jenkkejä he! Ihme et kukaan ei ole innostunu tuomaan?? Mutta kyllä, orkkis toki on orkkis. Heritage on "hiinä ja hiinä" melkeen orkkis, onhan se Kalamazoo-made.. :)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
fox
06.07.2005 13:33:33

kait ne tokaitkin voi olla hyviä.

Olen tavannu. Hinta niissä vaan on jo hypetys-korotettu.. :(
Niin kiitosta, oli kova lätty se! Studiolla pyörinyt on jo hetken.. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)