Jucciz 27.05.2005 03:07:22 | |
---|
Muutamissa eri ketjuissa on tullut puhetta Orange AD30TC:n "puhtaasta" ja "särökanavasta" ja monesti on saanut olla selventämässä, ettei kyseisessä laitteessa ole kuin kaksi erillistä kanavaa, jotka molemmat menevät puhtaasta säröön asti, mutta kuulostavat hieman erilaisilta. Äänipätkät tunnetusti kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten kun taaskaan ei uni tule silmään, päätin väsätä jotain kättä pidempää. Jokainen nappi vaikuttaa tietenkin lopulliseen soundiin, mutta päätin tehdä testistä yksinkertaisen seuraavasti: EQ:n namiskat keskiasennossa, eli kummankin kanavan bass-, middle- ja treble-potikat ovat kello kahdessatoista eli tutkitaan lähinnä säröosaston käyttäytymistä kun gainia ja masteria ruuvataan. Testaan samalla tuota juuri saapunutta Celestion G12H-kaiutinta, kun vaihdoin sen Orangen toisen alkuperäisen Vintage30:n tilalle rikkaamman soundipaletin toivossa. Mikkinä käytin kaikille tuttua Shuren 57:aa suht keskellä kartiota. Putkina on JJ:n ECC83S:t ja EL84:t. Myös tasasuuntausputki on samaa merkkiä. pätkät selityksineen: http://mp3.jucciz.com/ad30tc/ab1.mp3 - gain 2/10 - master 5/10 http://mp3.jucciz.com/ad30tc/ab2.mp3 - gain 5/10 - master 5/10 http://mp3.jucciz.com/ad30tc/ab3.mp3 - gain 7/10 - master 5/10 http://mp3.jucciz.com/ad30tc/ab4.mp3 - gain 10/10 - master 5/10 http://mp3.jucciz.com/ad30tc/ab5.mp3 - gain 5/10 - master 10/10 Jokaisessa pätkässä on siis samat säädöt molemmissa kanavissa ja pätkän puolivälissä naksautan ykköskanavalta kakkoselle. Pätkät on normalisoitu, jolloin äänenvoimakkuus pysyy samana, jolloin soundin muuttumista on helpompi seurata. Vahvistin- ja kaiutinosan välissä käytin Weber MASS -keinokuormaa, jonka olen todennut suhteellisen vähän ääntä värittäväksi laitteeksi, varsinkin kun siinä on erillinen Treble boost -toiminto, jonka avulla yläpäätkään eivät katoa soundista. Nopeana päätelmänä huomasin ainakin sen, että kakkoskanava säröytyy aikaisemmin. EQ:n toimintaa ja eroavaisuuksia eri kanavissa varten pätkiä pitäisi tehdä paljon enemmän enkä tiedä, riittääkö sellaiseen aika tai jengin mielenkiinto edes. Jospa tämä selventäisi hiukan. :) |
Tmp 27.05.2005 09:07:30 | |
---|
Ei ole kokemuksia vahvistimesta mutta pitää ihan mielenkiinnon takia imuttaa nuo pätkät. En tosin voi töissä joten kotona sitten... "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Tomtom 27.05.2005 09:52:39 | |
---|
Omien testien perusteella tuo on kyllä maukas laite. Juuri sopivan simppeli ja nuo erilliset kanavat ovat kyllä sitä parhautta. MASSa on ilmeisesti noissa pätkissä aika isolla vaimennuksella, kellonajan ja masterin suhdetta kun katsoo. Itse himotti kovasti tuo nuppiversio, mutta päädyin sitten kuitenkin Kochiin. Siinä ei tarvitse ruuvata niin paljoa livekäytössä, eli jalkakytkimellä hoituu neljästä kuuteen erilaista soundia. Onkohan se vielä hankittava appelsiinkin.. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson |
Ben_D 27.05.2005 09:53:22 | |
---|
Kliini on todella hyvä, mutta ainakaan tollaisenaan toi crunch ei vakuuta. Eiköhän siihen jollain boosterilla sais vähän eloa. |
Jamminen 27.05.2005 10:41:25 | |
---|
Kiitoksia! Ehkä noita kanavia voisi sanoa puhtaaksi ja särökanavaksi, mutta onhan ne aika samanlaisia...Ehkä toi twin channel -nimitys on parempi. Olen ehkä ostamassa Orangea kesän aikana... Tälläistä saundia olen hakemassa, linkki Harmony centralin keskusteluun, jossa nimimerkki Kannibul postaa oivan samplen: http://acapella.harmony-central.com … 768&highlight=orange+sound+clipMaybe nothing matters anyway... |
Volle 27.05.2005 13:52:22 | |
---|
Tälläistä saundia olen hakemassa, linkki Harmony centralin keskusteluun, jossa nimimerkki Kannibul postaa oivan samplen: http://acapella.harmony-central.com … 768&highlight=orange+sound+clip Tolla jampalla taitaa olla joku eri Orange. Ainakin siellä viitataan rockerverbiin. Noi Juccizen klipit kuulosti kyl aika hyvältä rähinältä. Pitäisi varmaan käydä tsekkaan onko T:reen kaupoissa orangeja, että voisi itsekin vähän testailla. Nam. |
Jucciz 27.05.2005 14:08:06 | |
---|
Tolla jampalla taitaa olla joku eri Orange. Ainakin siellä viitataan rockerverbiin. Joo, kuulosti kyllä aika toisenlaiselta. Voisin yrittää saada Les Paulilla irti vähän tuhdimpaa soundia. Stratocaster on kuitenkin enemmän omiaan näkkärimpään ja terävämpään soundiin. |
Swan 27.05.2005 14:15:00 | |
---|
Joo, kuulosti kyllä aika toisenlaiselta. Voisin yrittää saada Les Paulilla irti vähän tuhdimpaa soundia. Tee se. Tulevina kuukausina tulee pistettyä vahvaripuoli täysin uusiksi, ja ensi viikolla on edessä testikierros Helsingin musiikkiliikkeissä. Sitä ennen olisi kiva saada referenssiä kaiken sorttisista vaihtoehdoista saundiklippien muodossa. :) kalamies#26 >-)))> |
Jucciz 27.05.2005 14:48:38 | |
---|
|
booster 27.05.2005 14:56:25 | |
---|
Pitäisi varmaan käydä tsekkaan onko T:reen kaupoissa orangeja, että voisi itsekin vähän testailla. Tammer-Pianossa oli ainakin viimeksi käydessä. Juuri tuo sama mikä Juccizellakin on. Myydään: käsintehty germanium-fuzz
Katso tori!
Paina tästä! =) |
J.Hollström 27.05.2005 15:05:33 | |
---|
Aika tyyris pelihän toi on (~1500 eur?) 30W comboksi. Onko hintansa väärtti? Noitten Jucciz samplejen perusteella en kyllä juoksisi kauppaan tältä istumalta vaikka watit onkin parasta A-ryhmää. Mut epäilemättä kova kone se on, kateellisena vaan tässä spekuleeraan... |
StJerky 27.05.2005 15:09:14 | |
---|
Testatkaa ihmeessä myös Orange Rocker 30. Hinta tonnin pintaan. Pirun hyvältä vaikutti kun kokeilin. |
Tompsi 27.05.2005 15:24:40 | |
---|
Tuo särö ei kyllä vakuuttanut. Pitänee vielä testata kyseistä pönttöä jos sattuu vastaan jossakin tulemaan, mutta taisi kyllä oranki tipahtaa puusta ja samalla minun ostoslistaltani. Sinänsä harmillista kun olin jo tullut siihen tulokseen että AD30-nuppi olisi se ihanteellinen brittirähisijä joka taloon hankittaisiin heti lompakon salliessa. Pitänee myös katsastaa tuo Rockerverb vaikka se lieneekin sitten jo niin "Tr00NuEvilSatan666"-hevi että pyh. |
Swan 27.05.2005 15:41:22 | |
---|
Kyllä nuo säröklipit ihan hyviltä kuulostivat, tosin pikatessa tuntui purentaa hieman puuttuvan. Pitänee kokeilla itse, kun Musamaailmaan eksyn. kalamies#26 >-)))> |
StJerky 27.05.2005 16:01:22 (muokattu 27.05.2005 16:01:41) | |
---|
Pitänee myös katsastaa tuo Rockerverb vaikka se lieneekin sitten jo niin "Tr00NuEvilSatan666"-hevi että pyh. Ei ollenkaan sellainen. Pikemminkin 70's rock. |
Tompsi 27.05.2005 16:10:25 | |
---|
Ei ollenkaan sellainen. Pikemminkin 70's rock. Ahaa, se kuulostaa jo paremmalta. Orangen kotisivuilla mainittiin vahvistimen saundeja kuvailtaessa Nu-Metal ja siinä vaiheessa minä jo karkasin sängyn alle piiloon. :P |
aleksi 27.05.2005 16:16:04 (muokattu 27.05.2005 16:17:00) | |
---|
Juu, pysyväksi vaan. EDIT: Kunhan ivailen, kun ei itellä ole varaa tuollaiseen. "open hands to the wind" |
Jamminen 27.05.2005 17:14:31 | |
---|
Ahaa, se kuulostaa jo paremmalta. Orangen kotisivuilla mainittiin vahvistimen saundeja kuvailtaessa Nu-Metal ja siinä vaiheessa minä jo karkasin sängyn alle piiloon. :P Kuunteleppa toi yllä postaamani linkin klippi. Kyseessä taitaa tosiaan olla joku Rockerverb-nuppi. Tosin, olen kyllä kuullut tuosta AD30TC vehkeestä hieman samankaltaisia saundeja... Sitten jos tiedätte bändin Bigelf, niin niillähän ei muut vahvistimet soi, vain Orange. Maybe nothing matters anyway... |
Jucciz 27.05.2005 18:17:32 | |
---|
Brittirähinääkin on vaan niin monenlaista. Ja tietty kun kitara, mikit ja soittaja itsekin vaikuttaa niin paljon... samoin vahvistimen säädöt. Ja lisäksi tuo SM57 on niin vaikea mikki kun millimetrin liikutus muuttaa soundia jo korvin kuultavasti... parempi melkein käydä itse testaamassa ja vääntelemässä nuppeja ennenkö sulkee pois mitään vaihtoehtoa. Parhaatkaan ääninäytteet eivät koskaan kerro aivan koko totuutta. |
Jucciz 27.05.2005 18:18:14 (muokattu 27.05.2005 18:26:27) | |
---|
Aika tyyris pelihän toi on (~1500 eur?) 30W comboksi. Onko hintansa väärtti? Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Tuo särö ei kyllä vakuuttanut. Ihan uteliaisuudesta, mihin suuntaan itse ruuvaisit soundia, tai siis minkälaista soundia olet vailla, verrattuna noihin pätkiin vaikkapa? Voisin yrittää tähdätä lähemmäs. :) |