Nuages 13.04.2005 15:42:53 | |
---|
Vaikuttaako soololovi akustisen kitaran sointiin merkittävästi? "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
MrGuitarist 13.04.2005 16:07:03 (muokattu 13.04.2005 16:07:38) | |
---|
Itsehän en asiasta mitään tiedä, mutta muistelisin Rautian Veijon kerran maininneen, että karkeasti kärjistäen noin puolen kilon paino rungon massassa alkaa jo "kuulua". Siitä, että mihin suuntaan painon vaikutus voisi vaikuttaa, ei minulla ole mitään käsitystä, viisaammat jatkakoon :) Edit: Tarkemmin viestin luettuani tajusin että puhutaan akustisista :) Tuo ylempi siis pätee kai lankkukitaroihin, akustisissa tietysti eri juttu. |
Juzzu 13.04.2005 16:09:43 | |
---|
Vaikuttaako soololovi akustisen kitaran sointiin merkittävästi? No ainakin rimoitusta ja sen mukana kannen jännityksia voi olla nihkeä saada palanssiin puoliskojen kesken jolloin puu ei välttämättä värähtele aivan yhtä tasaisesti jolloin soundieroa syntynee vastaavaan soololovettomaan verrattuna. Mikä ei suoraan tarkoita että soundi olisi huonompi. Minkälaisesta kukin nyttykkää... Kyllähän nuo isot pojat kirkolla sanovat että tuo vaikuttaa, mutta merkittävästi..? Mulla ei ainakaan ole aavistustakaan. Joskus harmittaa etten ole kovin wiisas mutta onneksi olen sentään tyhmä. |
Dr.Groove 13.04.2005 17:14:45 | |
---|
Vaikuttaako soololovi akustisen kitaran sointiin merkittävästi? Kerrankin joku kysyy tätä asiaa, jota olen itse aika paljon ihmetellyt ja empiirisesti kokeillut kymmenien kitaroiden kanssa. Oma havaintoni on, että soololovellisista kitaroista on todella vaikea löytää muhkeaa, ilmavaa soundia. Suuri osa lovellisista kitaroista on juuri niitä, joissa on valmiina sisäänrakennettu mikki. Ovatko valmistajatkin todenneet sen, että akustinen soundi on lovellisissa huonompi ja sen takia näihin kitaroihin on syytä laittaa mikki sisään? Shine In Her Eyes Mikseri.netin Pop/Rock Top-40 listalla :-) http://www.mikseri.net/musiikki/?genre=6&x=1&y=5 |
Mikael 13.04.2005 17:27:10 | |
---|
Ainakin se vaikuttaa ulkonäköön huomattavan negatiivisesti. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Volle 13.04.2005 17:45:36 | |
---|
Mulla on just tätä asiaa käsittelevät mapit kotona, mutta: Todellisella värähtelevällä kappaleella on käytännöllisesti katsoen ääretön määrä ominaistaajuuksia. Näin on laita myös kitaralla ja soitettaessa "saundi" riippuu näistä ominaistaajuuksista, kuten myös kitaran rakenteen aiheuttamasta värähtelyn vaimennuksesta (jos ei tätä, olisi värähtely kasvaisi ajan oloon äärettömäksi, mikäli kieli sattuisi värähtelemään jollakin kopan ominaistaajuudella). Yksittäiseen ominaistaajuuteen vaikuttaa yksinkertaistetusti kannen massa ja jäykkyys. Lovi luonnollisesti vaikuttaa molempiin, mutta koska taajuuksia on äärettömän monta ja rakenne suhteellisen monimutkainen, ei pelkästä jäykkyydestä ja kannen massasta voida hirveämmin sanoa kai mitään. Suomeksi: kai se reikä vaikuttaa, mutta paha sanoa miten. :) Nam. |
McNulty 13.04.2005 18:28:20 | |
---|
jostakin lukenut että soololovi leikkaisi saundista alapäätä... Itse kyllä tykkään jumbosta jossa on soololovi :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Fide 13.04.2005 19:16:00 | |
---|
Kyllähän se soololovi vaikuttaa jo siinäkin mielessä, että kaikukoppa pienenee. Eli puoliakustinen ei soi kuten akustinen ja akustinen ei soi kuten jumboakustinen... puhumattakaan kontrabassosta =) Eli mitä pienempi kaikukoppa sen huonompi matalien äänien toisto. Näin ollen siis sama skitta ilman soololovea soi "syvemmällä" ja matalammalla kuin soololovellinen. Soundiin vaikuttaa toki myös puulaadut, kopan symmetrisyys ja esim kannen rimoitus. Ilman tukirimoja värähtely olisi optimaalista, mutta skitan kasassa pysyminen vähän vaaraantuisi =) Se sitten, miksi soololovellisissa on pääsääntöisesti mikki valmiiksi... no soololovea käytetään, jotta päästään tiluttamaan mahdollisimman korkealta ja korkeilla äänillä tuppaa olemaan aika huono sustain kitarassa... eipä ne pikkutilut juuri kuulu ilman mikitystä =) Väittäisin muuten, että 95 % käyttäjistä tuo soololovi on ihan yhtä tyhjän kanssa... koska viimeksi akustisella, mikitetty tai ei, soitit niin korkealta, että soololovi oli tarpeellinen??? Vaikka molemmat elektroakustiseni ovat soololovellisia, niin empä tuota ominaisuutta ole kuunapäivänä tarvinnut... Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
Olli S. 13.04.2005 19:34:09 | |
---|
Se sitten, miksi soololovellisissa on pääsääntöisesti mikki valmiiksi... no soololovea käytetään, jotta päästään tiluttamaan mahdollisimman korkealta ja korkeilla äänillä tuppaa olemaan aika huono sustain kitarassa... eipä ne pikkutilut juuri kuulu ilman mikitystä =) Väittäisin muuten, että 95 % käyttäjistä tuo soololovi on ihan yhtä tyhjän kanssa... koska viimeksi akustisella, mikitetty tai ei, soitit niin korkealta, että soololovi oli tarpeellinen??? Vaikka molemmat elektroakustiseni ovat soololovellisia, niin empä tuota ominaisuutta ole kuunapäivänä tarvinnut... Näinhän se asia on. Tuo tarpellisuus vaan riippuu täysin soittamastaan musiikista. Itsellä ei ole soololovea, mutta silti sitä jää kaipaamaan aina soittaessa. Tosin eipä minulla niin akuuttia tarvetta paremmalle teräskieliselle ole, että viitsisi ruveta vaihtamaan, kun oma kuitenkin soi hyvin.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. |
rattledad 14.04.2005 22:07:10 | |
---|
Vaikuttaako soololovi akustisen kitaran sointiin merkittävästi? Pitäisi joskus kokeilla samanlaista soololovella ja ilman. Sillähän tuohon saisi jotain selvyyttä. Erilainen soundi noihin varmaan joka tapauksessa tulee, muttei kumpikaan välttämättä ole toista huonompi jos kitara on muuten hyvä. James Taylor taisi käyttää mieluummin soololovellista Olsonia nimenomaan soundin takia. Voisikohan hyvän kitaran balanssissa soololovesta olla jopa etua kun bassopuolella on enemmän tilavuutta kuin yläkielten puolella? Tuo kopan yläosa on käsittääkseni yleensä aika vahvasti rimoitettu, joten vaikutus soundiin tulee ilmeisesti pääosin kaikukopan tilavuuden kautta. Kitaran ulkonäönhän lovi yleensä kyllä pilaa. Toisaalta nythän tehdään taas teräskielisiä 12. nauhan liitoksella... ja 13. ! http://www.larrivee.com/data/products/guitars/OOO50and60/OOO.htmhttp://www.santacruzguitar.com/catalog/details/h13.html Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005) |
...And Justice For All 14.04.2005 22:19:49 | |
---|
Ainakin se vaikuttaa ulkonäköön huomattavan negatiivisesti. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
jami87 14.04.2005 23:10:36 | |
---|
Ainakin se vaikuttaa ulkonäköön huomattavan negatiivisesti. Nei minun mielestä. Minä tykkään. Ja itte oon kokenu soololoven tossa omassa akustisessani ihan hyödylliseks, en siks, että tiluttaisin (en osaa), vaan siksi, että saan jotain korkeelta meneviä näppäilyjuttuja soiteltua. I'm Rock, but I don't Roll... URKK #1 Pastilli? |