Aihe: Akustisen talla irronnut itsestään?!
1
mch42
12.04.2005 19:13:50
Neljä vuotta vanha Yamaha CG-150 on levännut kaikessa rauhassa kovassa laukussaan noin parin kuukauden ajan. Sain kivan yllätyksen kun avasin laukun kannen tänään: http://www.mch42.com/yamaha.jpg

Eli tallan liimaus on pettänyt täysin itsestään. Kitaraan ei ole kohdistettu minkäänlaista väkivaltaa, huoneenlämmössä säilytettyyn laukkuun on hädin tuskin koskettu. Kielet on ollut viritettynä (normaaliviritys) lepon aikana, mutta en jaksa uskoa että se olisi skeballe vaarallista..

Eikö tässä ole jo valmistusvirheen makua? Onko mitään toivoa saada tällaista korjattua siististi? Minne kannattaisi kääntyä?

Kyseessähän ei missään nimessä ole mikään laatukitara (maksoi muistaakseni noin 3000 mk) joten hirveitä en haluaisi korjauksesta maksaa. Olisi sääli tehdä vehkeestä saunapuuta :(

Ideoita?
Tympee Huttunen
12.04.2005 19:18:14 (muokattu 12.04.2005 19:18:45)
Liimaa vaan. Itse laitoin erikeepperiä väliin ja sitten kunnon puristukseen Landolani. Hyvin on pitänyt. Kenties kunnon puuliima olisi parempi kuitenkin. Oletko kokeillut kitarassa jotakin hassuja vireitä tai käyttänyt siihen kuulumattomia kielisettejä joskus?
carlos
12.04.2005 19:21:40
Sanotaan nyt tähän ketjuun se, että akustisten kieltenvaihto on perseestä! Tai no, ei se sitte enää ku tajus pelin hengen.. mutta joo.
I can't hide but I can run for miles
mch42
12.04.2005 20:17:12
Liimaa vaan. Itse laitoin erikeepperiä väliin ja sitten kunnon puristukseen Landolani. Hyvin on pitänyt. Kenties kunnon puuliima olisi parempi kuitenkin.

Olen sen verran tarkka intonaation suhteen, etten halua ottaa sitä riskiä että liimaan vahingossa tallan millin verran vinoon :) Siksi luottaisin mieluummin ammattilaiseen. Olisikohan Kitarapaja oikea osoite? Tai jos joku foorumilainen haluaa projektin itselleen, niin eiku yhteydenottoja tulemaan :)

Oletko kokeillut kitarassa jotakin hassuja vireitä tai käyttänyt siihen kuulumattomia kielisettejä joskus?

En.. on ollut ihan perusviritys koko ajan. Kielet olen vaihtanut äärimmäisen harvoin (soittoa 10 min / kuukausi..), enkä ole harrastanut mitään outoja settejä.

Taidan viedä koko hässäkän Musa Fazerin ihmeteltäväksi (ostettu sieltä:) Ei ne luultavasti osaa mitään asialle tehdä, mutta kiinnostaisi ainakin kuulla niiden selityksiä...
Keke Urlaub
12.04.2005 20:21:50

Taidan viedä koko hässäkän Musa Fazerin ihmeteltäväksi (ostettu sieltä:) Ei ne luultavasti osaa mitään asialle tehdä, mutta kiinnostaisi ainakin kuulla niiden selityksiä...

Liimahan tuossa näyttäisi kestäneen; puun pinta on antanut periksi liimauksen alta.
Tympee Huttunen
12.04.2005 20:25:42
Liimahan tuossa näyttäisi kestäneen; puun pinta on antanut periksi liimauksen alta.

Jeps. Sama juttu kävi minunkin kitaran kanssa. Kyllähän se talla tuossa tapauksessa asettuu täysin samaan paikkaan kuin irrotessaan. Tiedä sitten miten hyvin noissa muutenkaan nuo intonaatiot ovat kunnossa.
Anonyymi muusikko
12.04.2005 20:28:00
Jeps. Sama juttu kävi minunkin kitaran kanssa. Kyllähän se talla tuossa tapauksessa asettuu täysin samaan paikkaan kuin irrotessaan. Tiedä sitten miten hyvin noissa muutenkaan nuo intonaatiot ovat kunnossa.

Sama. Super epoksia vaan väliin niin kyllä se siitä
Jos et usko faijaas usko Jukka Ormaa: "Varo ettet joudu imemään diilerisi jormaa!!"
madu
12.04.2005 20:55:39 (muokattu 12.04.2005 20:56:01)
Isäukon Yamahalle kävi juurikin samalla tavoin. Oli toissa kesänä pitkään reissussa ja palattuaan kitaralle oli käynyt juuri kuvan lailla. Ja ettei vain olisi ollut ihan sama malli.... Itse kovasti koetin patistaa että valittaisi maahantuojalle mutta eipä se jaksanut. Liimasi ja laittoi puusta sellaiset vahvikepalat ja hyvin toimii ja intonaatio on kunnossa.

Ihan itseasiassa täsmälleen samanlaisesti hajonnut eli tuota puuta on irronnut eikä niinkään liima ole pettänyt. Hassua kerrassaan, pitääpä kertoa terveisiä ettei ole ainoa jonka kitaralla on itsemurha tendenssiä. =)
madu
12.04.2005 21:00:00
Soitin ja varmistin asian eli tismalleen sama kitaramallikin vielä on kyseessä. Eli varokaa saman mallin omistajat :)
mch42
12.04.2005 21:07:53
Soitin ja varmistin asian eli tismalleen sama kitaramallikin vielä on kyseessä. Eli varokaa saman mallin omistajat :)

Muhaha, Musa-Fasulle siis seuraavaksi. Täytyyhän jonkun valittaa ;)

En aluksi tosiaan huomannut että puun pinta on tässä ollut se heikoin lenkki, eikä suinkaan liimaus. Ja näyttää olevan ihan mahdollista saada talla kohdistettua takaisin paikoilleen... pitäisi vain löytää sopivat puristimet niin eiköhän se liimaus kotikonstein onnistu.

Kiitoksia kommenteista!
poppamies
12.04.2005 21:09:34

Ongelmana tuosa ei ole tallan oikea paikka, se tosiaan menee itsestään oikeaan paikkaan. Sopivien puristimen löytäminen sensijan vai olla ongelma. Jos epäröit korjausta vähänkään suosittelen ammattilaista. Tuo on niin pieni operaatio että ei tuosta kehtaa veloittaa kuin korkeintaan kahdesta tunnista.
Tuossa ei ole varsinaisesti kyse mistään valmistusviasta. Toki liimaa olisi voinut olla tasaisemmin ja kauttaaltaan niin olisi ehkä kestänyt. Sen ainakin opimme tästä että voisi olla järkevää höllätä kieliä jonkun verran jos kitara jää käyttämättömäksi pitemmäksi aikaa.
Minulle on käynyt vastaavasti myös kerran. Nailonkielinen flamencokitara oli tulipalossa (ei palanut mutta oli kovassa kuumuudessa) ja vähän myöhemmin paukahti juuri tuolla tavalla. Eräs viulun rakentaja korjasi sen minulle koska minulla ei silloi ollu sopivia puristimia.
Myytävänä 300W Fenderin nuppi!
madu
12.04.2005 21:59:13 (muokattu 12.04.2005 21:59:48)
Jos tuntuu ettei luota liimaan (joka kyllä pitää) Niin voi liiman lisäksi laittaa tapeilla sen tallan kiinni siihen. Tämä siis vaatii jo vähän puusepän taitoja. Mutta tosiaan niinkuin yllä Poppamies jo totesi niin tuskimpa kitarakorjaaja veloittaa kauheasti tuosta. Suosittelen esimerkiksi Lottosta jonka paja sijaitsee Herttoniemen Custom Shopin yhteydessä. Kitaranrakentajana häneltä löytyy varmasti riittävä ammattitaito asian hoitamiseen. On hyvää kokemusta Lottosen taidoista.

edit: http://www.lottonen.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)