Aihe: Feikki strato/stratoja torilla ?? 1 | |
---|---|
![]() 27.03.2005 12:22:20 | |
Jos minä olisin ostamassa yksityiseltä henkilöltä Fender stratocasteria (ja miks ei telecasteria myös) enkä osaisi sanoa onko kitara feikki vai aito, pyytäisin saada tehdä avoimen kaupan, ts. esim viikon palautusajalla ja tarkistuttaa kitara . Ja tietysti vaikka käsinkin kirjoitettu kuitti, jossa myyjän tiedot on hyvä olla. Jos edellä mainituista toinen tai molemmat asiat ei onnistu myyjä puolelta, kannattaa jättää kauppa tekemättä. Kuittiin on hyvä merkitä kitaran malli ja sarjanumero, esim: Fender stratocaster, made in japan (usa,mexico), sarjanumero xxxxxx. Aina parempi, jos on kaveri mukana, ja vielä sellainen joka osaa katsoa kitaraa eri silmällä. Ostajallahan voi olla niin paha kuume kauppaan, että "kaikki käy" ja silmä sokaistuu.. Osia on helppo yhdistellä eikä harjaantumaton silmä välttämättä erota feikkiä aidosta. Pitäkää varanne ja opastakaa kavereita. Reilua meininkiä noudattaa rehellinen myyjä ja rehellinen ostaja. Kyllä. Kekkonen oli jo syntyään kalju. | |
![]() 27.03.2005 12:34:26 (muokattu 27.03.2005 12:50:58) | |
Ihan hyvä pointti! Varsinkin jos on ostamassa kitaraa pelkästään soittotarkoitukseen on kuitenkin minun mielestäni on tärkeämpää, että kitara on hyvässä kunnossa ja hyvä soittaa kuin se että onko kitarassa juuri ne alkuperäiset osat vai onko tehty jotakin muutoksia. Sen sijaan eri juttu mielestäni on mikäli on ostamassa kitaraa enemmän keräilytarkoituksessa, jolloin alkuperäisten osien oleminen kitarassa ja muutenkin alkuperäisen ulkoasun täsmääminen ovat ensiarvoisen tärkeitä pointteja. Tietysti kitarasta pyydettävästä hinnasta saa ja pitää tinkiä sekä olla hereillä vedätysyritysten varalta riippumatta mihin käyttötarkoitukseen on sitä ostamassa tai että onko kitara alkuperäisessä ulkoasussa.:) "Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T | |
![]() 27.03.2005 13:16:31 | |
itse möin joku vuosi sitten american standardin vanhemmalle miehelle johonkin päin suomea ja annoin kahden viikon harkinta ajan ja kirjallisen todistuksen kitarasta,mistä ilmeni malli.ym...kaupathan siitä tuli noin viikon kuluttua.tosin mun kannaltahan tuo oli hieman riskikauppa,mutta täytyy todeta ettei ole kyllä ikinä ohivetoja tullut..puhelimessa sa jo jonkilaisen käsityksen "ostajasta" ja sen rehellisyydestä.. | |
![]() 27.03.2005 14:10:00 | |
Ihan hyvä pointti! Varsinkin jos on ostamassa kitaraa pelkästään soittotarkoitukseen on kuitenkin minun mielestäni on tärkeämpää, että kitara on hyvässä kunnossa ja hyvä soittaa kuin se että onko kitarassa juuri ne alkuperäiset osat vai onko tehty jotakin muutoksia. Tuo tuleva käyttötarkoitushan nyt on aivan yhdentekevä asia. Kun Fender on amerikkalainen, kaupassa liikkuu rahaa enemmän ja ostajan pitää silloin saada amerikkalainen kitara, kokonaan, rautaosia myöden. Vai voiko helvetin hyvän mehikofenkun sitten myydä jenkkinä, ihan vaan siksi, että se on niin hyvä ja että sen käyttöarvo on mahdollisesti suurempikin kuin jenkillä... hyvää huomenta. | |
![]() 27.03.2005 15:49:28 (muokattu 27.03.2005 16:01:05) | |
Tuo tuleva käyttötarkoitushan nyt on aivan yhdentekevä asia. Kun Fender on amerikkalainen, kaupassa liikkuu rahaa enemmän ja ostajan pitää silloin saada amerikkalainen kitara, kokonaan, rautaosia myöden. Kitaran tuleva käyttötarkoitus voi olla toisille yhdentekevää ja toisille taas merkityksellistä. Omassa kitarafilosofiassani tulevalla käyttötarkoituksella on merkitystä ostotilanteessa. Minulle ei sinänsä ole soitettavaksi tarkoitetussa kitarassa merkitystä sillä onko kitara amerikkalainen vai meksikolainen. Merkitystä on vaan sillä, onko se tarpeeksi hyvä soitettavaksi. Mikäli olisin ostamassa jotakin vintage-kitaraa keräilykohteeksi on sillä sitten paljonkin merkitystä mikä on kitaran valmistusmaa ja onko se alkuperäisessä kunnossa. Vai voiko helvetin hyvän mehikofenkun sitten myydä jenkkinä, ihan vaan siksi, että se on niin hyvä ja että sen käyttöarvo on mahdollisesti suurempikin kuin jenkillä... hyvää huomenta. Käsitin ehkä ketjun aloittajan alkuperäisen pointin hieman väärin. Ei tietenkään meksikolaista Fenderiä voi myydä jenkkinä. Sarjanumeroista tietää viimeistään onko Fender jenkki, meksikaani vai japsi. Sarjanumeroita on Fendereissä aika vaikea muuttaa ettei sitä huomaisi. Täytyisi vaihtaa koko kaula ja viimeistään sarjanumeron puuttuminen herättäisi tarkkaavaisen ostajan huomion. "Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T | |
![]() 27.03.2005 16:47:51 | |
Kitaran tuleva käyttötarkoitus voi olla toisille yhdentekevää ja toisille taas merkityksellistä. Omassa kitarafilosofiassani tulevalla käyttötarkoituksella on merkitystä ostotilanteessa. Minulle ei sinänsä ole soitettavaksi tarkoitetussa kitarassa merkitystä sillä onko kitara amerikkalainen vai meksikolainen. Merkitystä on vaan sillä, onko se tarpeeksi hyvä soitettavaksi. Mikäli olisin ostamassa jotakin vintage-kitaraa keräilykohteeksi on sillä sitten paljonkin merkitystä mikä on kitaran valmistusmaa ja onko se alkuperäisessä kunnossa. Käsitin ehkä ketjun aloittajan alkuperäisen pointin hieman väärin. Ei tietenkään meksikolaista Fenderiä voi myydä jenkkinä. Sarjanumeroista tietää viimeistään onko Fender jenkki, meksikaani vai japsi. Sarjanumeroita on Fendereissä aika vaikea muuttaa ettei sitä huomaisi. Täytyisi vaihtaa koko kaula ja viimeistään sarjanumeron puuttuminen herättäisi tarkkaavaisen ostajan huomion. joo,mutta esim california series mallissa lukee made in usa vaikka mexico malli periaatteessa onkin ja american traditional on myös made in usa vaikka onkin paskaosista tehty ja highway1 on myös osittain halpaosista tehty..eli ei made in usa kerro oikeastaan mitään vielä..ja juuri tällä kusetetaan ihmisiä.. | |
![]() 28.03.2005 10:48:24 (muokattu 28.03.2005 10:50:28) | |
Jos minä olisin ostamassa yksityiseltä henkilöltä Fender stratocasteria (ja miks ei telecasteria myös) enkä osaisi sanoa onko kitara feikki vai aito, pyytäisin saada tehdä avoimen kaupan, ts. esim viikon palautusajalla ja tarkistuttaa kitara . Ja tietysti vaikka käsinkin kirjoitettu kuitti, jossa myyjän tiedot on hyvä olla. Jos edellä mainituista toinen tai molemmat asiat ei onnistu myyjä puolelta, kannattaa jättää kauppa tekemättä. Reilua meininkiä noudattaa rehellinen myyjä ja rehellinen ostaja. EDIT: Väärä threadi... 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. | |
![]() 28.03.2005 11:44:36 | |
Jos minä olisin ostamassa yksityiseltä henkilöltä Fender stratocasteria (ja miks ei telecasteria myös) enkä osaisi sanoa onko kitara feikki vai aito... ...jättäisin kitaran ostamatta. Jos joku pyytäisi tehdä avoimen kaupan, ts. esim viikon palautusajalla ja tarkistuttaa kitara... ...jättäisin kitaran myymättä. | |
![]() 28.03.2005 12:37:49 | |
Tuo tuleva käyttötarkoitushan nyt on aivan yhdentekevä asia. Kun Fender on amerikkalainen, kaupassa liikkuu rahaa enemmän ja ostajan pitää silloin saada amerikkalainen kitara, kokonaan, rautaosia myöden. Vai voiko helvetin hyvän mehikofenkun sitten myydä jenkkinä, ihan vaan siksi, että se on niin hyvä ja että sen käyttöarvo on mahdollisesti suurempikin kuin jenkillä... hyvää huomenta. Tää on just mitä tarkoitan. Ei ole mitenkään harvinaista, että fenderin osia yhdistellään, esim. eri ikäisiä ja eri maalaisia keskenään. Ja TOKI niin saa tehdä. Niin ja tosiaan, eihän kitaroita ylipäätään ole pakko ostaa tai myydä. Mun tele on koottu kahdesta eri -78 telestä. Löysin kaulan ja ostin erikseen ja ihan sillä ajatuksella, että jos joskus sattuis tulemaan hyvä body vastaan. Ja helkkarin hyvällä tuurilla tuli oikea F:n body ja vielä -78. Jos mä nyt myisin tän kitaran, niin kyllä mä mainitsisin että ne on eri kitaroista kasattu, vaikka ovatkin aitoja. Ja pitää nyt tuuria vielä liputtaa: kaikki osat on alkuperäisiä sekä kaulassa että bodyssä eikä kokonaisuus tullut maksamaan -78 telen vertaa. Anyway, pointti lopuksi on kuitenkin se, että feikkejä on ja niitä tehtaillaan varmasti puhtaasti myyntitarkoituksessakin. Kyllä. Kekkonen oli jo syntyään kalju. | |
![]() 28.03.2005 12:53:53 | |
Kuka nyt kitaroita möisi? Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)