Aihe: Backstop ongelmia
1
Tony Narrows
01.02.2005 16:22:30
...eli ongelma tuli vastaan backstopin asentamisen kanssa.
Keskimäinen jousi ottaa vastaan backstopin jousien välissä olevaan rautaan. Onko kellään kokemuksia backstopin asentamisesta?? Olen jo lukenut kaikki ibanezin omat ohjeet,tosin en ole kysynyt heiltä asiasta suoraan.Ajattelin,että jos täältä sais jotain vinkkejä.
Alias Tonza
FoN
01.02.2005 17:44:15
En ole koskaan backstoppia omistanut, etsinyt kylläkin, mutta tutustuisin mieluusti ongelmaan jos myyt vehkeen minulle. Senkin onnekas, mistä löysitkin omasi?-)
"there's no one in hell, all the devils are here." -WS
zepeteus
01.02.2005 19:06:25
Ei ole moisesta käyttökokemuksia, mutta ideaan olen tutustunut. Eli Edgen keskimmäinen jousi ottaa kiinni Backstopin runkoon (base plate)?

Onkos kitaran runko jyrsitty suoraan vai vinoon siellä jousten alla? Mikäli on vinossa tallaa kohti, siirtämällä backstoppia hieman lähemmäs tallaa, saattaisi sen ja jousen väliin saada lisää tilaa. Toisaalta reipas kampeaminen tuo jousia taas lähemmäs kitaran runkoa, joten riittävästi tilaa ei kenties kuitenkaan tulisi. Lisäksi liian lähelle tallaa viety backstop saattaa menettää liikaa toiminta/säätövaraansa.

Toinen vaihtoehto olisi jyrsiä kitaran runkoa aavistus, jotta backstop istuisi syvemmällä...tai toisinpäin, viilata backstopin pohjasta pois. Kumpikaan vaihtoehto ei ole välttämättä miellyttävä ajatus, mutta muuta ei tule oikein mieleen. Asiantuntijat kertovat sitten toivottavasti sen oikean tavan.

Tosiaan, mistäs löysit tuollaisen Backstopin? Ei ole turhan monia liikkeellä.
Tony Narrows
01.02.2005 21:38:55
Onkos kitaran runko jyrsitty suoraan vai vinoon siellä jousten alla? Mikäli on vinossa tallaa kohti, siirtämällä backstoppia hieman lähemmäs tallaa, saattaisi sen ja jousen väliin saada lisää tilaa. Toisaalta reipas kampeaminen tuo jousia taas lähemmäs kitaran runkoa, joten riittävästi tilaa ei kenties kuitenkaan tulisi. Lisäksi liian lähelle tallaa viety backstop saattaa menettää liikaa toiminta/säätövaraansa.

Toinen vaihtoehto olisi jyrsiä kitaran runkoa aavistus, jotta backstop istuisi syvemmällä...tai toisinpäin, viilata backstopin pohjasta pois. Kumpikaan vaihtoehto ei ole välttämättä miellyttävä ajatus, mutta muuta ei tule oikein mieleen. Asiantuntijat kertovat sitten toivottavasti sen oikean tavan.

Kokonaisen päivän olen tuhlannut miettimiseen ja tutkiskeluun että miten saisin backstopin asennettua. Luin useita sivuja eri kokemuksia laitteen asentamisesta ja laitteesta yleensä,mutta missään ei ollut mainintaa että laite ei olisi mahtunut kitaran jousien alle. Otin puhelimen ja soitin tuttavalleni joka tietää Ibanezin tuotteista todella paljon,kun on yksi maahantuojista ilmeisesti,no kuitenkin.. Meinas,että olis pitänyt kysyä asiaa suoraan ibanezin tehtaalta,mut ajattelin sit kokeilla kitaranraknetaja tuttuja jos joku ois osannut auttaa. Amfisoundin kohdalla tärppäs ja meinasivat,että osaavat minua auttaa,pitää vain roudata kitara sinne. Korjauksen hinnaksi tulee pari kymppiä.
Itse mietin tuota kaivertamista ensinmäisenä,mut sit tuli ajatelleeksi,että runko ei ole kovinkaan paksu juuri tuosta kohtaan,koska talla vie tilaa ja samoin mikit toisella puolen runkoa ja muutenkin hieman arvelluttaa toi rungon kaiverruttaminen,mut jos ei muita vaihtoehtoja ole niin sit pakko tyytyä siihen.
Sit tuli mieleen toikin,että jos itse backstopia hiois viilalla. backstopin jousien välissä on sellainen reilu millin korkuinen rautalepare johon jousi vastaa,joten sen hiominen voisi olla yksi vaihtoehto.
Kävi myös mielessä,että jos rautaa,johon jouset tulevat kiinni,taivuttaisi niin,jotta jousien korkeutta saisi hieman ylemmäs,niin jousi mahtuisi paremmin,mut taidan kuitenkin viedä kitarani ammattilaiselle tässä vaiheessa.. muut jutut kyl voisin itse tehdä,mut en ollut seppä syntyessäni :D

Senkin onnekas, mistä löysitkin omasi? :)
No kieltämättä olen onnekas,mut toisaalta olen jo aika kauan etsinyt kyseistä laitetta Suomesta sekä ulkomailtakin,mut aika harvassa liikkuvat,TODELLA harvassa.
Tänne muusikoiden.net:iin laitoin ilmoituksen ja eräs nuori mies sen minulle myi,kun sellaisen sattui omistamaan. Kuulemma jostain laatikon pohjalta sen oli sit löytänyt loppujen lopuksi :D

vastaavia laitteita?
Tremsetter
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … w3_hipshot_tremsetter_prodinfo.html

Zero Point
http://www.jemsite.com/news/edge2003/ib500000.gif

Blackbox
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_goeldo_backbox_prodinfo.html

...oli vielä joku muukin,mut en muista linkkiä enkä nimeä :D
Alias Tonza
FoN
01.02.2005 21:53:35
Luultavasti olet jemsiten kautta jo törmännyt Ibanezin omiin asennusohjeisiin, mutta linkkaan ne tähän varmuuden vuoksi:

http://www.ibanezrules.com/catalogs/hardware/backstop1.jpg
http://www.ibanezrules.com/catalogs/hardware/backstop2.jpg
"there's no one in hell, all the devils are here." -WS
Tony Narrows
02.02.2005 12:45:26
Luultavasti olet jemsiten kautta jo törmännyt Ibanezin omiin asennusohjeisiin, mutta linkkaan ne tähän varmuuden vuoksi:

Joo sieltäpä juuri.
Alias Tonza
Jäärä
02.02.2005 13:26:55 (muokattu 02.02.2005 13:57:14)
Mulla on tommonen systeemi, vaikkakaan sen kanssa ei ole ikinä joutunut tappelemaan, mutta...

(Tämä voi olla tyhmä ja tarpeeton kysymys) Onhan sulla kiinnitetty se keskimmäinen jousi siten, että se kiinnittyy sinne kappaleeseen, mihin ne jouset kiinitetään, kuvan mukaisella tavalla:

http://www.ibanezrules.com/catalogs/hardware/backstop1.jpg

siis kuva siinä oikealla alhaalla? Jos sen kiinnitää sellattis, että on vahingossa kääntänyt 180 astetta sitä jousen päätä, asettuu se jousi turhan alas. Vähän vaikea selittää.
Edit: Selvennys, sen jousenlenksun joka kiinnitetään siihen metallikappaleeseen, tulee olla siis jousen alapinnan tasolla.

Sitten voisi koittaa kääntää sen osan, mihin ne jouset kinnitetään, ympäri? Mahtuisko se luukku kiinni enää? Jousten vaihto tietysti hieman hankaloituisi, muttei ehkä tarvitsisi taivuttelemaan lähteä.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Tony Narrows
04.12.2005 20:11:42
Jälleen kerran taistelen tämän saman kysymyksen kanssa. Sen verran on taas alkanut ärsyttämään kitaran epävireisyyteen meneminen, että nyt täytyy saada toi backstop paikoilleen hinnalla millä hyvänsä. Tuossa yks ilta sain päähäni, että jos vaihtais kitaraan takas 009 setin ja laittais 3:n tavallisen jousen tilalle vain 2 vahvempaa jousta ja sit backstopin niiden väliin, mut tuli mieleen kysymys,että jaksaako kaksi jousta vetää tallaa tarpeeksi, että se ei olisi etukenossa. Itse en uskalla lähtä toimenpiteitä tekemään ennenkuin oln käynyt asantuntijan juttusilla.
Toinen vaihto ehtä minun kitarani tapauksessa olisi, että kaivertais jousien alta millin pari, jotta backstop mahtuisi, mut sekin on aka riskialtista puuhaa, koska en löydä mistään JEM:n mittoja, jotta saisin selville kuinka pksu juuri tuo kyseinen kohta kitarassa on, mut huomenna luulisin saavani vastauksen tähänkin kysymykseen.

Jos jollain on jotain lisättävää tai kokemuksia tästä samasta ongelmasta niin eiku mukaan keskusteluun.
Alias Tonza
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)