Aihe: SG vs Les Paul
1 2
freesurf
20.01.2005 17:59:23
Aina jauhetaan Strato vs LP. Ajattelinkin kysyä mitä mieltä olette näistä kumppaneista??

itselläni Gibsonin SG Standard ja Les Paul classic 60' reissue.

Omat huomiot:

-Lp:n niin paljon puhuttu sustain, lähes sama SG:ssäkin.

-Lp:ssä tummempi ääni?? Ei pidä paikkaansa ainakaan minun yksilöissä, Sg:ssä tummempi..?? Tommi iommi esimerkkinä, mutta varmaan mikittänyt uudet..

-Lp:ssä huomattavasti parempi cleani soundi, ihme kyllä näin on!

-Sg kevyempi=mukavampi seisaalteen, mutta painopiste väärä!! Lp painaa enemmän mutta istuu paremmin.

-Molemmissa loistavat rockaavat soundit etenkin tallamikeillä!!

-SG kaula on rock!! Loistava kaula, ylettyy mihin vaan milloin vaan..mmmmm!!

-SG soundissa tietty punch, esim ac/dc, tiukka soundi!

En tiedä kummasta luopuisin jos pitäisi..

Mitä Mieltä, SANA VAPAAAA!
toxic
20.01.2005 18:32:37
Mullon viper, käyköhän sg:stä?

No, helvetin hyvä kitara, ainut huono puoli on juuri tuo kaulapainoisuus :(
burning wee
20.01.2005 19:24:09
Mulla on sg classic p-90 mikeillä ja lp custom sekä lp deluxe eli kaikki mikki vaihtoehdot löytyy,Tällähetkellä pääkäytössä on sg ja varalla deluxe, sg on jostain syystä mukavampi tällä hetkellä .Custom on kotona arvoa kasvattelemassa ja pölyyntymässä,mutta ei noita oikein osaa keskenään kilpailuttaa kun on kaikki ihan soitettavia.
Only GIBSON is good enough!
carlos
20.01.2005 20:53:01
SG;hän on paljon mukavampi juuri keveytensä takia.
Toisaalta lespasta lähtee läskimmät saundit.
Molemmat varsin mukavia ja mainioita kitaroita!
Standin' with the fury that they had in '66
Putte
20.01.2005 20:55:43
Itse omistan Epin SG:een ja häiritsee sen kaulapainotteisuus..Oisko kenelläkään mitään vinkkiä miten sitä painoa vois vähä tasapainottaa? Muuten erinomainen keppi..
Hanoi Rocks on myyny 300 miljoonaa albumia Kuubassa"-Andy McCoy
LesPaul70
21.01.2005 08:38:09 (muokattu 21.01.2005 08:40:40)
No, kun sattumoisin soitellut vuorotellen juuri noilla kahdella soitinmallilla etsien eroja tuntumassa & soundissa viimeksi eilen, niin laitanpa minäkin mietteitäni tähän. Testikitaroina vm. 2004 Gibson LP Standard (Burstbuckerit) ja Gibson SG Faded Special (SD JB/490R).

LP:
-Soundi: Täyteläisempi ja rikkaampi kuin SG:ssä. Ehkä se viimeinen purevuus puuttuu (jopa Burstbuckereilla). Soundi on joka tapauksessa järkyttävän synkkä ja raskas jo pelkästään tallamikillä ja Tone-hana kokonaan auki.
-Painava, mutta ei niin *järkyttävän* painava kuin joskus väitetään. Minulle tämä painavuus oikeastaan plussaa, kun kitara tuntuu riittävän jämäkältä kädessä.
-Soololovesta huolimatta ylimmän kielen ylimpien nauhojen käsittely työlästä.

SG:
-Soundi: Jotenkin puun karheus tulee voimakkaammin läpi SG:n soundissa. En oikein osaa kuvailla tätä eroa muuten kuin vertauskuvalla: jos LP:n soundi on kuin jonkin pankkiholvin metrin paksuinen betoniseinä, niin SG:n soundi on kuin ohuehko mökin hirsiseinä. "Rokimpi" soundi kuin LP:ssä, mutta ei yhtä syvä ja täyteläinen.
-Sustain on hyvä, kuten aloittaja totesi, ja miksei olisi, kun kitara on liimakaulainen. Mutta tuon LP Standardin sustain onkin sitten jo luokkaa *naurettavan* pitkä - tulee todellakin mieleen Nigel Tufnelin kommentti Spinal Tapista (eli että voi vaikka käydä välipalalla). Soittaja kyllästyy odottamaan, ennenkuin Lespan sustaini lakkaa...
-Ergonomisesti ylivertainen Lespaan nähden. Kaikkiin nauhoihin pääsee helposti käsiksi koko kaulan mitalta (ja molemmilta puolilta). Muotoilu istuu paremmin omaan kroppaan. Ja kevyt kuin mikä.

Ihan taloudellisesti ajatellen Gibsonin LP on sijoitus, joka säilyttää arvonsa paremmin. Mutta toisaalta hankintakustannuskin on melkoinen, SG:ssä pääsee liikkeelle pienemmällä alkusijoituksella ja hinta/laatu-tehokkuuskin on (IMO) parempi.

Turha tästä mitään sotaa on tehdä. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, ja kummallakin kitaramallilla on ansionsa.
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
Lord of the strings
21.01.2005 08:59:28
Oisko kenelläkään mitään vinkkiä miten sitä painoa vois vähä tasapainottaa?

Hanki hihna joka ei luistaa.

Kyllä jos LP:n ja SG:n väliltä pitäisi valita niin se olisi luultavammin SG. Pari syytä miksi:

- Kevyempi.
- Istuu paremmin syliin.
- Pääsee helposti käsiksi ylimmille nauhoille.
- Angus Young.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
dropD
21.01.2005 10:28:40

Lp:ssä tummempi ääni?? Ei pidä paikkaansa ainakaan minun yksilöissä, Sg:ssä tummempi..??

Eikös LP:n vaahterakansi ole juuri soudia kirkastamassa eli SG:n pelkässä mahonkibodyssa pitäisikin olla tummempi soundi?

Omat tuntemukset Gipson LP Studio vs. Epiphone SG.

LP:ssä syvä, kirkas ja täyteläinen soundi myös ilman vahvistinta. SG tummempi. Vaikutelmaa hämää toisaalta 0.11-0.70 kielisetti ja H-vire SG:ssä (LP:ssä 0.11-0.56 kielet ja E- tai dropped D vire).

SG:n kaula on sulava ja mukava soittaa. LP enemmän "halko" ja sopii minulle paremmin. En yleensä ota otteita 12. nauhaa pidemmältä eli 15. eteenpäin ei ole minulle mitään merkitystä. SG:ssä toki pääsisi mukavammin ylänauhoille jos olisi tarvetta.

SG on kevyt, mutta LP:n tasapainoisuus puuttuu. Jos näistä pitäisi jommasta kummasta luopua, niin ei olisi vaikeuksia päättää. Lespa on lespa.

...ja kummatkin tuntuu kitaroilta RG:n jälkeen.
Juzzu
21.01.2005 10:59:21
Eikös LP:n vaahterakansi ole juuri soudia kirkastamassa eli SG:n pelkässä mahonkibodyssa pitäisikin olla tummempi soundi?

Periaatteessa. Mutta ei mahonki välttämättä mitenkään niin äärettömän tummasoundinen ole, ja toki mahongeissakin on eroja. Otelaudan puut vaikuttavat myös paljon soundiin, tosin tässä tapauksessa molemmissa on ruusupuuta (mikäli ei ole Custom LP:stä kyse).
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
Mrezzye
21.01.2005 11:30:42

Les Paul. Munaaarrrghh!!!
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
elbowski
21.01.2005 11:55:52
Les Paul. Itse omistan LP:n ja ei mitään huonoa löydy.

SG:t taas ovat myös erityisen hyviä kitaroita mutta kyllä se LP minun rakkaani on.
R.I.P. Darrell Lance Abbot AKA Dimebag Darrell 20.8.1966 - 8.12.2004 | Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Jucciz
21.01.2005 12:42:45 (muokattu 21.01.2005 12:45:04)
Asiahan voidaan kiteyttää seuraavasti.

LP: hieno
SG: ruma

Painoeroista on turha puhua, sillä riippuvat aivan liikaa yksilöstä. Velipojan vanha LP painoi 3,5 kiloa, oma Customini on jotain 4,9 ja 5 kilon välissä.
kalamies#11 >-)))>
« bändi · kalusto · räpellystä »
Joq
21.01.2005 13:44:34

Tuohan nyt on aivan silkka mielipidekysymys. Itse pidän molempien ulkonäöstä suunnilleen yhtä paljon.
Juzzu
21.01.2005 13:45:05
Tuohan nyt on aivan silkka mielipidekysymys.

Eini.
LP on kaunihimpi.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
Tinmo
21.01.2005 13:45:12

Niin, voimme tietysti kiistellä makuasioista, mutta minusta SG on häijymmän näköinen ja siksi myös hienompi.
Iiro Seppänen on pään verran liian pitkä.
Hohhoijaa
21.01.2005 14:26:25 (muokattu 21.01.2005 14:26:35)

LP:
hieno
SG: hieno

Jos ulkonäöstä nyt sanoisin pari sanaa, niin omasta mielestäni SG on komeampi. Ja häijympi.
Kalamies #12 >-)))>
Artist
21.01.2005 15:06:04 (muokattu 21.01.2005 15:06:39)
Epiphonen SG:tä soittaneena ja Yamaha SG:n omistajana sanon pitäväni enemmän Les Paul tyyppisistä skeboista. Gibsonin SG:tä en ole tosin koskaan soitellut. Les Paul on jotenkin tanakampi, kaikin puolin. SG:n kaulassa on parempi ulottuvuus ihan ylimmille nauhoille, mutta muuten en ainakaan soittamieni SG:eiden kauloista pidä. Itse tunnun myös saavan LP:stä laajemman skaalan soundeja kuin SG:stä.

Sanottakoon vielä, että ulkonäössä Les Paul vie voiton, vaikken mitään sunburst LP standardia ostaisikaan. Jos välttämättä haluan jonkun (solidbody) doublecut Gibsonin ostaa, päädyn ennemmin doublecut LP Junioriin, se kun on hyvällä tapaa karun näköinen eikä yhtä ruman muotoinen kuin SG.
Shaft
21.01.2005 15:18:25
Kiistattomimmat erot ovat ergonomiassa ja ulkonäössä. Soundin, painon ja kaulaprofiilien osalta voidaan tehdä kyllä joitakin keskimääräisiä huomioita, mutta yksiö- ja mallikohtaiset erot ovat näiden osalta huomattavia.

Sustain on hyvä, kuten aloittaja totesi, ja miksei olisi, kun kitara on liimakaulainen.

Liimakaula ei sinällään vielä tuo kitaraan hyvää sustainia. Toisaalta pulttikaulaisessakin voi olla hyvä sustain. Hyvin moni asia vaikuttaa kokonaisuuteen.
freesurf
21.01.2005 18:17:13
Ulkonäöstä voin sanoa että hankin SG Standardin suondin takia, en pitänyt ollenkaan sen muodosta, melkein inhosin (en yhtä paljon kun straton tai telen..), mutta llähemmin katsottuna se on kaunein kitara mitä oon nähnyt. Jopa nainen talossa on ruvennut pitämään sitä koriste-esineenä.

Heritage Cherry viimeistely josta mahonki näkyy luonnollisesti läpi...mmm, parempaa viimeistelyä en ole nähnyt LP:ssä!

Mutta Classicin jylinä (whole lotta love) ja kirkas helinä (Paradise city).....

En vaan osaa sanoa kumman laittaisin takkaan jos olisin jäätymässä??!!
(ehkä lp:n koska palais kauemmin... :))
Jackie
21.01.2005 21:48:14 (muokattu 21.01.2005 22:03:45)
öftöpik. Ei kellään muuten ois kokemuksia noista Lp studio swamp asheista tai smartwoodeista?? ku ei taida kauheen suosittuja olla..
Vittu siks ku mul on parempi saundi!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)