JanneT 10.01.2005 18:46:21 | |
---|
Hei! Eli kävin tänään ostamassa tuollaisen Martinin D-15 akustisen. Liikkeessä myyjä antoi mukaan tuollaisen kosteusmadon ja neuvoi miten se tulee asettaa kitaran sisään. Nyt kuitenkin pienet aivoni rupesivat raksuttamaan jälkijunassa ja mieleeni napsahti seuraava asia. Eli kuinka usein kosteus matoa kannattaa pitää kitarassa? Asun kerrostalossa ja tulen säilyttämään kitaraani aina mukanatulleessa Martnin omassa laukussa. Joten tarvitseeko tuota matosta ujuttaa laukkuun kitaran mukaan ainakun lopettaa soittamisen vai pistänkö sen sinne seuralaiseksi vain sillointällöin? Anteeksi, jos tämä kuulosti hassulta kysymykseltä, mutta tuo kitara oli kuitenkin "hinnakas", joten ei sitä viitsisi pilata heti näin nuoruus vuosilla, lohkeamilla tai vastaavilla. Kiitän kaikesta avusta :) -Janne Voihan vitalis... |
Ze Kink 10.01.2005 18:49:37 (muokattu 10.01.2005 18:50:55) | |
---|
Omassa Liikasen akustisessani käytän tuota matoa vain kun käyn ulkona kylmällä ja kuivalla ilmalla (=talvella). Sitten kun kevät tulee ja alkaa olla jokseenkin lämmintä niin mato jää hyllyyn kunnes on taas talvi. Ei ole halkeillut tms. Ja oma kitarani oli myös melko hinnakas. |
JanneT 10.01.2005 19:02:54 | |
---|
Hei! Kiitos vastauksestasi :) Vielä sitten askarruttaa tuo, että kuinka usein pidät matoa kitaran sisällä? Riitääkö jos pitää vain yöllä, vai onko hyvä laittaa päiväksikin? Voihan vitalis... |
Ze Kink 10.01.2005 19:06:25 (muokattu 10.01.2005 19:11:35) | |
---|
Hei! Kiitos vastauksestasi :) Vielä sitten askarruttaa tuo, että kuinka usein pidät matoa kitaran sisällä? Riitääkö jos pitää vain yöllä, vai onko hyvä laittaa päiväksikin? No siis itse pidän vain ulkona ollessani, koska kosteusmittarini näyttää että mun huoneessa on ihan sopivan kosteaa. Kannattaa varmaan hommata semmonen jos et mukana saanut, itse sain (sellanen paperilappu jossa on jotain erityistä paperia joka vaihtaa väriä kosteuden mukaan). Joskus tosin sattuu se mato sinne sisään unohtumaan, mutta otan pois aina soittaessani. E: En näköjään hallitse yhdys sanoja... EE: Tuossa näkyy semmoinen paperi minkälainen itselläni on: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … it_gitarrenbefeuchter_prodinfo.html |
Ze Kink 10.01.2005 19:09:29 | |
---|
Lisättäköön että mun kitaramaikka joka siis soittaa ammatikseen omistaa semmoisen laitteen joka tuottaa vesihöyryä. Sillä on siis paljon kalliita kitaroita kotona, ja se käyttää sitä laitetta ainakin talvella. En tiedä kuinka paljon semmoiset kustantavat, mutta näkyyhän noita monessa paikassa, esim. F-musiikissa on piano-osastolla ja akustisten kitaroiden osastolla sellaiset. |
JanneT 10.01.2005 19:38:44 | |
---|
Toki saa lisää laittaa vinkkejä koskien tuon madon käyttöä :) Voihan vitalis... |
samueld 11.01.2005 08:16:22 | |
---|
Lisättäköön että mun kitaramaikka joka siis soittaa ammatikseen omistaa semmoisen laitteen joka tuottaa vesihöyryä. Sillä on siis paljon kalliita kitaroita kotona, ja se käyttää sitä laitetta ainakin talvella. En tiedä kuinka paljon semmoiset kustantavat, mutta näkyyhän noita monessa paikassa, esim. F-musiikissa on piano-osastolla ja akustisten kitaroiden osastolla sellaiset. Sitä sanotaan ilmankostuttimeksi. Niitä saa kodinkoneliikkeistä. Itse ostin ufon, joka muuten enää ei ole ufo, ja maksoin 59e siitä kodin ykkösessä. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
samueld 11.01.2005 08:19:07 | |
---|
Hei! Kiitos vastauksestasi :) Vielä sitten askarruttaa tuo, että kuinka usein pidät matoa kitaran sisällä? Riitääkö jos pitää vain yöllä, vai onko hyvä laittaa päiväksikin? Talvella tuota matoa kannattaa pitää siellä aina kun ei soita. Ja silloin myös kitara laukussa. Itse tosin tein vastaavan laukkuun laittamalla märän teepaidan palasen minigrip-pussiin ja siihen reikiä. Tuntuu että sitä matoa saa olla kastelemassa alvariinsa. Tiedättekö kauanko mato pitää kosteutta? I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |