Aihe: RG kitaran vireongelmasta..
1
JanneT
07.01.2005 10:16:18 (muokattu 07.01.2005 10:16:54)

Heis!

Eli olen tässä ruvennut nytten parin vuoden käyttötauon jälkeen taas soittelemaan tuollaisella ´98 vuosimaillia olevalla Ibanezin RG 685-BTP kitarallani. Vaihdoin kielet ja katsoin (mielestäni) kaikki asetukset kitarasta läpi ja laitoin 09-42 setin.

Nyt jostain ihmeen syystä ainakun vien kitaran jonnekin (esim.treeneihin), niin siellä kitaran vire menee välittömästi päin honkaa ja tuntuu, että ainut tapa saada kitara vireeseen on ruveta säätelemään jousia uusiksi jne. Vastaavanlaista ongelmaa ei kotisoitossa ole. Olen koe mielessä kotosalla ränklännyt vipua, survonut bendejä ja jättänyt kitaran virittämättä. Ja silti kaiken tämän jälkeen kitara on edelleen kuitenkin lähes aina suht tarkassa vireessä. En ole hirveästi tutustunut näihin floikka tallojen saloihin, tai yleensäkään kelluvalla tallalla varustettuihin kitaroihin, joten itse en keksi vastausta ongelmaan..

..Joten mikä tuon vireen heiton oikein aiheuttaa? Ilmanpaineen muutos? Valaiskaa oppipoikaa.

-Janne
PS. Kitaran intonaatio on sitten kohdallaan!
Voihan vitalis...
ReBeat
07.01.2005 10:35:43 (muokattu 07.01.2005 10:53:15)

Sen aiheuttaa lämpötilanvaihtelu. Aavistuksenomaisesti myös ilmankosteudenvaihtelu vaikuttaa. Kun lähdet kotoa ja viet kitaran treenikämpälle, niin puinen kaula ja kielet alkavat hakeutua muuttuneiden olosuhteiden seurauksena uuteen optimiasentoon ja vire muuttuu. Kannattaa yrittää suojata kitara lämpötilanvaihtelulta kuljetuksen ajaksi varsinkin jos on pitkä matka. Sisätilojen osalta helpointa olisi silloin, kun sekä kotona että treenikämpällä olisi sama huoneenlämpö.

Kelluvassa floikkasysteemissä "kaikki vaikuttaa kaikkeen", mikä on tässä(kin) yhteydessä tietysti ärsyttävää. Muutosten korjailu on hitaampaa kuin esim kiinteätallaisen kitaran kanssa (jota voi nopeasti viritellä ja pitkän kylmettymisen jälkeen ongelmana treenien aikana voi olla lähinnä hiukan normaalista poikkeava kielten korkeus otelautaan nähden). Virittely lienee kuitenkin ainoa keino. Ehkä kannattaa varata siihen hiukan ylimääräistä aikaa ennen treenejä.
Vaikka pojat kivittävät sammakoita huvikseen, eivät sammakot kuole huvikseen vaan tosissaan. -Plutarkhos-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)