januszian 30.12.2004 02:06:02 (muokattu 30.12.2004 02:07:06) | |
---|
moro. onks kellään kokemuksia putkisärö pedaaleista ja miltä maistoi ja minkä valmistajan mikä malli? Itte oon tsiigannu Mesa Boogien V-1 Bottle Rocket "pedaalia." (melkonen "laskeutumis alusta...") Mä en voi sietää esim. bossin tai minkä tahansa muun samanhintaluokan säröpedaalien saundia. ainoo oikee tapa mun mielestä on ottaa säröt etuasteesta. Todistakaa väite vääräksi. :) "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. |
Jucciz 30.12.2004 02:13:36 (muokattu 30.12.2004 02:16:01) | |
---|
Tässä yhteydessä en voi olla mainitsematta Ibanez Tube King TK999:ä. Parempaa ja monipuolisempaa putkisäröpedaalia ei ole tullut vielä vastaan. Harmillista sinänsä on se, että noita ei enää valmisteta (paitsi ehkä Maxonin reissue:na, ainakin ovat täysin samannäköisiä, mutta suhteellisen arvokkaita). eBay:ssä noita pyörii n. 150 euron hintaan muutama kuukaudessa, suositten pelastamaan jos vaan mahdollista. Sisällä on 12AX7-putki ja lisäksi pedaalissa on erittäin tehokas 3-alueinen aktiivinen EQ, gain ja master. Pari kuvaa omastani: http://jucciz.com/kuvia/rojut/tubeking/ Joitain äänipätkiä löytyy täältä (kaikki särö on Tube Kingistä, itse vahvistin on puhtaalla): http://mp3.jucciz.com/tubeking/(Jos on vaikea valita, ota vaikka blue_velvet.mp3 ja sen jälkeen kaikki loput. :) ) Tämä on luultavasti (suhteellisen) sama kuin alkuperäinen Tube King. Ainakin laatikko ja potikoiden sijoittelu täsmää. Eikös Maxonilla ja Ibanezillä muutenkin ole ollut kytköksiä vuosikymmenten varrella... http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … overdrive_bodeneffekt_prodinfo.html |
booster 30.12.2004 09:35:37 (muokattu 30.12.2004 09:37:00) | |
---|
Voiko putki toimia "kunnolla" 9V/180mA virralla? Mä en voi sietää esim. bossin tai minkä tahansa muun samanhintaluokan säröpedaalien saundia. ainoo oikee tapa mun mielestä on ottaa säröt etuasteesta. Ootko kokeillut erilaisia Tubescreamereita? Ostetaan:
-looppiboksi tai Line Selector
-BOSS Super Overdrive, Overdrive tai Blues Driver
Tarjoa! |
Ben_D 30.12.2004 09:43:13 | |
---|
|
Jucciz 30.12.2004 09:49:41 | |
---|
Hinta tällähetkellä 35 euroa. Odotahan kunnes huutokauppa lähestyy loppuaan. 120-150e on tyypillinen kauppahinta. |
PIM 30.12.2004 09:53:44 | |
---|
Voiko putki toimia "kunnolla" 9V/180mA virralla? Itsellenikään ei jäänyt kovinkaan kummoista kuvaa TK:sta. Kannattaa testata ennen ostoa tai varautua pettymykseen jos se ei omaa makua miellytäkään. PS. se oikea särö syntyy pääteasteessa Myydään: akuutin autokuumeen vuoksi mobiilistudion äänityslaitteet: Amilo A1630 kannettava AMD64,60GB/7200rpm,512MB, DVDpoltin,128MB Radeon9600, RME Cardbus+Digiface, Behringer DDX3216 digimikseri. |
Ben_D 30.12.2004 10:24:01 (muokattu 30.12.2004 10:28:53) | |
---|
Odotahan kunnes huutokauppa lähestyy loppuaan. 120-150e on tyypillinen kauppahinta. Tai sitten ei. Sama homma TubeScreamereiden kanssa. Yleensä pitäisi kohota 100 euron pintaan tai yli, mutta omastani maksoin 60 euroa. Jos tollasen haluaa niin nyt kannattaa pitää silmät auki huutojen suhteen kun laitetta on vielä tarjolla kaksi kappalein. |
askomiko 30.12.2004 14:13:23 | |
---|
Ota testiin Budda Phatman, Soldano joku, Koch Pedaltone, Hughes&Kettner Tube Factor, Electro Harmonixin joku, sit ne kaksi sen tehtaan tekelettä jotka voitti Guitar Playerissä putkisuristimien testin, mutta kun en muista enää nimeä. ..wau, olen pudonnut kärryiltä jopa kitaravermeistä! |
Joees 30.12.2004 14:26:18 | |
---|
..wau, olen pudonnut kärryiltä jopa kitaravermeistä! Hehee, onneksi olkoon ;) Groooove is in heart! |
Sammo 30.12.2004 14:31:54 | |
---|
.. sit ne kaksi sen tehtaan tekelettä jotka voitti Guitar Playerissä putkisuristimien testin, mutta kun en muista enää nimeä. Mahtaisko olla Tonebonen Classic ja Hot British? Molemmat taitaa olla samanlaisella hybridi-tekniikalla toteutettu kuin Chandlerin/B.K. Butlerin Tube Driverit, joissa putki toimii huomattavasti alhaisemmalla jännitteellä kuin oikeassa putkivahvistimessa ja särö tulee ainakin osaksi op-ampista (mikälie onkaan suomeksi?). Mulla on Classic ja se on monipuolisin (ainakin mun kohdalle sattuneista) säröpedaaleista. Eniten tykkään siitä siksi että se toimii aivan puhtaankin soundin kanssa loistavasti, siinä missä Tube Driver vaatii vähän säröä jo vahvistimestakin. Erillistä sooloboostia siinä tosin joskus kaipailee. Mutta tutustumisen arvoinen pedaali se on joka tapauksessa! |
askomiko 30.12.2004 16:01:02 | |
---|
Nuo kuulosti tutulta juu. |
Jone the Bone 30.12.2004 19:25:22 | |
---|
Itselleni tuli tilaisuus saada melko edullisesti putkella (12AX7) varustettu säröpedaali, kun työkaveri hommasi multiefektin, ja ko. putkisärö jäi käyttämättömäksi. Kyseessä on 80/90 -lukujen taitteessa tuotannossa ollut Dean Markley The Overlord, joka on kaiketi jonkinmoinen johdannainen Chandlerin Tube Driverista, sillä erotuksella, että tässä Overlordissa on 3 alueinen EQ. Säröä pelistä löytyy pienestä rososta aina metalliliitollekin riittävästi, ja soundi on mielestäni hieman "Marshall" -tyyppinen, melko treblepainotteinen. Vaikka kyseisessä pedaalissa särö muodostetaankin aitoa putkea yliohjaamalla, ei se vielä yksistään tee pedaalista ylivoimaista. Pedaalin särö on kuitenkin melko "repaleinen", eikä ainakaan yksikelaisilla mikeillä pedaalista saa kiintää ja laulavaa säröä, josta itse pidän. Omistan itsekin muutamia erilaisia säröpedaaleita, joista saan itseäni enemmän miellyttäviä säröjä, vaikka ne eivät putkea sisälläkään. Tällaisia ovat esim. TECH21 GT-2, Ibanez Sonic Distortion SD-1 ja vaikkapa Marshall The Guv´nor. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
Leper Messiah 30.12.2004 20:46:18 | |
---|
no matter how beautiful a girl is, she still shits |
askomiko 30.12.2004 20:48:33 | |
---|
Ei kuulu. |
trih 30.12.2004 20:52:24 (muokattu 30.12.2004 20:57:12) | |
---|
|
zepeteus 31.12.2004 13:25:13 | |
---|
Askomikolla oli hyvää listaa ehdokkaista noiksi putkisäröttimiksi. Sammo mainitsikin noista matalilla jännitteillä toimivista putkietusista, jotka käyttävät myös esim. operaatiovahvistimia (op-amp) särön luomiseen, jopa ensisijaisesti niin. On sanottu, että korkeilla jännitteillä toimivat pelit soundaisivat paremmilta kuin nämä ns. starved plate etuset. Matchless Hotbox, Soldano Supercharger GTO ja Hughes & Kettner Tube Factor esimerkkeinä noista "oikeilla" jännitteillä toimivista. Periaatteessahan ne ovat putkivahvistimia ilman pääteosiota, verrattuna matalajännitteisiin versioihin, jotka ovat enemmän putkilla höystettyjä säröbokseja. Eikös markkinoilla ollut aikoinaan jopa yksi "putkisärö", jossa putki ainoastaan valaistiin visuaalisen efektin vuoksi...itse signaaliin putkella ei ollut mitään tekoa. Hughes & Kettner valmisti aikoinaan mielenkiintoista putkiefektisarjaa, jossa oli myös (noin 1W) putkipääte, Cream Machine, Blues Master ja Bass Master. Nuo eivät kuitenkaan olleet pedaaleita vaan puoliräkkikokoisia laatikoita, joten ohi aiheesta siinä mielessä. Uudemmista putkipedaaleista nuo Radialin Tonebonet ovat saaneet varsin paljon kehuja, eikä tuo Silver Dragonkaan huonolta näytä. Jucciksen mainitsema Tube King on varsinkin hintansa huomioden harkinnan arvoinen vaihtoehto noista vanhemmista. Originaalin Chandlerin Tube Driverin sijasta voinee katsastaa Tube Worksin Tube Driverin. Makuasioista puhutaan, mutta monet ovat mieltäneet paremmaksi kuin originaalin. Itselläni on ollut 80-luvulta lähtien käytössä tuo Chandlerin/BK Butlerin Tube Driver. Jone The Bonen maininta Dean Markley Overlordin "repaleisesta" soundista pitää kyllä paikkansa myös Tube Driverin suhteen. Perussoundi on tosiaan jotenkin karkea, honottavan riipivä, ennemmin kuin pehmeän laulava. Aikani säädettyäni ja EQ:lla korjailtuna löysin kuitenkin soundin joka miellytti, vaikka vahvistimena olikin pieni trankkucombo. Tuo kitara-Tube Driver-EQ-trankkucombo yhdistelmä riitti minulle yli 12 vuotta, joka tosin ei kerro vielä mitään. Ainakin omassa käytössäni huomasin, ettei putkisäröä kannattanut ajaa täysillä, vaan yliohjata roson rajoilla olevaa vahvistinta...sama periaate mikä toimii usein särö-putkivahvistin yhdistelmällä. Noita putkisäröttimiä katsellessa kannattaa kuitenkin mielestäni asennoitua siten, että ne ovat yksi tekijä soundiin, eivätkä välttämättä sen maagisempia kuin muutkaan säröt. Tosin henkilökohtaisesti en ole saanut inspiroivampaa kitarasoundia kuin silloin, kun Tube Driverin putki oli menossa pahasti mikrofoniseksi. Soundissa oli sellaista värinää, hallitun kaaoksen rajoilla olevaa elämää, jota ei tavallisista säröistä löydy. |
klunssila 31.12.2004 13:54:08 | |
---|
Ota testiin Budda Phatman, Soldano joku, Koch Pedaltone, Hughes&Kettner Tube Factor, Electro Harmonixin joku, sit ne kaksi sen tehtaan tekelettä jotka voitti Guitar Playerissä putkisuristimien testin, mutta kun en muista enää nimeä. ..wau, olen pudonnut kärryiltä jopa kitaravermeistä! Kirjoitin juuri tuosta Kochin pedaltonesta juttua ja linkitin soundi-clippejä toiseen threadiin: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=15&t=61922&o=0&co=0 Tsekkaamisen arvoinen peli, tosin hintaa on. Etsitään täydellistä kitarasoundia. |
ReBeat 31.12.2004 17:02:12 (muokattu 08.01.2005 18:26:05) | |
---|
Osa näistä on jo mainittu, mutta tässä jonkinlainen listaus noista mitä tehty on: Bad Cat Two Tone Brunetti Overtone Budda Phatman / Zenman Chandler Tube Driver Dean Markley Overlord Guyatone Tube Overdrive/ Tube Distortion / Metal Monster Hot Chili Tube Company Tubester Hughes & Kettner Tubefactor / Tubeman J.T. Pedals Valveboy Ibanez TK 999 Tube King Koch Pedaltone Lahmantone Tube Master Matchless Dirtbox / Hotbox Maxon ROD 880 / ROD 881 Mesa Boogie V-1 Bottle Rocket / V-Twin Radial Engineering Tonebone Classic / Hot British Reußenzehn Max Röhrig / Daniel D - MK3 / Paulie / Steronimo / Guitar Tube Rocktron Silver Dragon SIB! Varidrive Siegmund Microtube DoubleDrive / Overdrive Soldano Supercharger GTO Thesis Audio Power Valve Tube Works Real Tube 901 / Classic Tube 911 Vaikka pojat kivittävät sammakoita huvikseen,
eivät sammakot kuole huvikseen vaan tosissaan. -Plutarkhos- |
zepeteus 31.12.2004 17:25:49 | |
---|
Erinomainen listaus, ReBeat! Nyt vain lisää käyttäjien kokemuksia, kenties.... |
trih 01.01.2005 05:35:00 | |
---|
Hyvä topikki. Tosiaan tuo putken käyttö ketjussa on vaihteleva. Esim tuo Silver Dragon kiinnostaisi mutta niin paljon on juuri tuota näköisputkimeininkiä olemasssa että tietämätön voi joutua huijatuksi. Missä siis menee raja toiminnallisen putken ja koristeen välillä... |