Aihe: Pedaaleille kunnon virtalähde?
1 2
fridgebuzz
07.10.2004 22:26:49

Vuosikausia pedaaleitani pelkästään muuntajilla ajaneena päätin perehtyä noihin "oikeampiin" virtalähteisiin. Viimeinen tippa oli viime keikalla soundcheckissä kuollut muuntaja, tuli sitten vedettyä keikka pelkällä särö-puhdas-soundilla. Ja vielä kun ajan myötä noita muuntajia ja jakopiuhoja sun muuta on tullut korjailtua vähän kaikenlaisilla patenteilla (kolmea erilaista teippiä yms.), niin toimivuus nykyään alkaa olemaan vähän niin ja näin. Roudaaminen yms. on hajottanut joka muuntajan pistokkeen juuresta, muutamat on jo pariin kertaan pikaliimattu kiinni.

Eli kysymys: mitä virtalähteitä suosittelette? Custom-Soundsin sivuilta löysin kohtuuhintaiselta vaikuttavia Cioks-virtalähteitä; ovatko mistään kotoisin? Eli tarkoitus olisi päästä eroon yhdestä pitkästä virranjakopiuhasta, noissahan olisi vähintään viisi ulostuloa. Mitä muita merkkejä on olemassa? Budjetti on kohtuullisen tiukka, eli Voodoo Labs on samantien ulkona.. Ampeereja saisi olla ainakin se yksi (1000mA). Kokemuksia/tarjouksia kiitos!
O: Ebow M: Mahdollisesti rikkinäinen V-Amp (ei tietoa onko vika virtalähteessä vai itse V-Ampissa.)
Jucciz
07.10.2004 22:32:19
Mascotia voin suositella. Lue lisää tästä ketjusta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=15&t=38944&o=272&co=0
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
fridgebuzz
07.10.2004 22:50:45

Mascotia voin suositella.

Jep, mutta jotenkin tuntuisi käytännöllisemmältä tuollainen, missä olisi joka pedaalille oma virtalähtö ja aina yksi johto menisi yhteen pedaaliin. Tuolla yhdellä virranjakojohdolla on tapana olla riittämätön aina kun ostaa uuden pedaalin tai vaihtaa pedaalien järjestystä laudassa..
O: Ebow M: Mahdollisesti rikkinäinen V-Amp (ei tietoa onko vika virtalähteessä vai itse V-Ampissa.)
Tinppa
07.10.2004 23:15:48
Custom-Soundsin sivuilta löysin kohtuuhintaiselta vaikuttavia Cioks-virtalähteitä; ovatko mistään kotoisin? Eli tarkoitus olisi päästä eroon yhdestä pitkästä virranjakopiuhasta, noissahan olisi vähintään viisi ulostuloa.

Ite hankin tuommosen Cioksin Big Johnin jossa on 7 ulostuloa ja siihen saa eri pituisia piuhoja erilaisilla plugeilla varustettuna. Toimii kaiketi hyvin. On hiljainen muuten, paitsi Bossin TR-2:n kanssa ilmenee ärsyttävää hurinaa, mikä varsinkin säröt päällä ja isolla volumella käy rasittavaksi (siis vaikka tremolo on pois päältä). Vika näyttää olevan kuitenkin tuossa TR-2:ssa, minkään muun pedaalin kanssa tuota hurinaa ei ilmene. Tuolta propleemalta ehkä ois voinut välttyä hankkimalla PedalPowerin, mutta sillä rahalla sitten jo tekee paljon muutakin. Toisaalta tuolta ongelmalta olisi ehkä myös välttynyt hankkimalla jonkun paremman tremolon...
awappabalomaa awapbamboo
zorro
07.10.2004 23:19:51
Jep, mutta jotenkin tuntuisi käytännöllisemmältä tuollainen, missä olisi joka pedaalille oma virtalähtö ja aina yksi johto menisi yhteen pedaaliin. Tuolla yhdellä virranjakojohdolla on tapana olla riittämätön aina kun ostaa uuden pedaalin tai vaihtaa pedaalien järjestystä laudassa..

tekee jonkun sokeripala tsydeemin tai vastaavaa. ostaa vaikka niitä kaiutinliittimiä (niitä mikä tuossa on itessään, eli kuoritut johdot sinne) ja tekeejonkun lisäpalkin jossa niitä on vaikka kymmenellekkin pedaalille omat.

Sitten ostaa myös niitä "dc-plugeja" ja piuhaa ja kolvaa sitten tarpeellisen pituiset piuhat pedaaleille.
OSTETAAN: lace sensor Red MYYDÄÄN: WhammyII
fridgebuzz
07.10.2004 23:26:41

tekee jonkun sokeripala tsydeemin..

Aivan, tuo ois yksi vaihtoehto. Menee vaan sitten melkein taas tuohon teippivirittelyyn, jos ei heti niin ainakin myöhemmin. Tuollainen valmis paketti (niinkuin tuo Cioks) olis vaan niin helppo...
Tomtom
08.10.2004 09:42:15
Vanhaa Zepeteuksen kirjoitusta lainaten:

Jaahans, otetaanko kertauksena....

Kaksi ERI asiaa; virtalähteen liittimen napaisuus ja itse pedaalin piirin napaisuus. Yleensä käyttäjät huomioivat vain ensinmainitun.

Niin kauan kun on käytössä vain yksi pedaali, riittää että varmistaa sopivan jännitteen, riittävän virtamäärän ja liittimen oikean napaisuuden. Tämä toimii aina, kun em. ehdot on täytetty.

Kytkettäessä useampia pedaaleita samaan virtalähteeseen, samat ehdot tulee täyttää edelleenkin. Jos nyt jossakin pedaaleista sattuisi olemaan tuo liittimen (jakin) napaisuus toisinpäin kuin toisissa, täytyy tietenkin kääntää ko. plugista (kytkentärimasta tms.) piuhat vastaavasti. Tämä ei ole ongelma ja suurimmassa osassa tavallisia pedaalilautoja toimii edelleenkin.

Mutta, jos käyttää useampia pedaaleja samasta virtalähteestä, täytyy varmistaa aiemmin mainittujen ehtojen lisäksi MYÖS että itse efektien piirien polariteetti (napaisuus) on kaikissa sama. Tämä on siis eri asia kuin virtalähdeliittimen/jakin napaisuus.

Suurin osa pedaaleista toimii "standardilla", eli maayhteys on negatiivinen. Mutta joukkoon eksyy aina silloin tällöin myös sellaisia efektejä, eritoten putiikki-fuzzeja (PNP), joissa maahan (runkoon) meneekin positiivinen puoli. Nämäkin toimivat omista erillisistä virtalähteistään ihan hyvin, mutta haaroitus samaan virtalähteeseen normaaleiden negatiivinen-maa pedaaleiden kanssa aiheuttaa harmeja.

Kuvitellaanpa. Virtalähde syöttää siis yhdelle pedaalille jännitettä joka menee piirille ja sieltä negatiivinen puoli maihin. Toisessa pedaalissa taas jännite menee myös piirille, mutta positiivinen puoli menee maihin. Pedaalit erillään toisistaan, OK. Kytketäänpä välipiuha efektien välille, mitäs tapahtuu...Instrumenttikaapeli yhdistää pedaaleiden maat, mutta toisessa pedaalissa maapotentiaali on positiivinen ja toisessa negatiivinen. Virtalähde kiukustuu ristiriidasta niin tulisesti että polttaa kääminsä.

Eli jos käyttää samaa virtalähdettä useammille pedaaleille, täytyy varmistaa että kaikissa pedaaleissa on samanlainen polariteetti itse efektien piirissä.

Mikäli sattuu omistamaan sellaisen, jossa on tuo harvinaisempi positiivinen maa, täytyy sille pedaalille käyttää joko omaa virtalähdettäään...tai niinkuin Tomtom aiemmin mainitsi, hankkia virtalähde jossa on toisistaan eristetyt ulostulot.

Valmistajat eivät valitettavasti jaksa huomioda käyttäjiä tarpeeksi pitkälle. Vaikka kyseessä olisi tuollainen positiivinen maa-pedaali, valmistaja saattaa mainita että toimii normaaleilla adaptereilla. No, sehän pitää paikkansa sinällään, niin kauan kuin käyttää ko. vermettä omalla virtalähteellään. Mutta eipä useinkaan muisteta mainita ETTEI heidän tuotettaan saa haaroittaa yhteen samasta virtalähteestä muiden pedaaleiden kanssa...elleivät nyt sitten sattuisi kaikki olemaan samalla piiri-polariteetilla.

.. tää homma kannattaa ottaa huomioon, mikäli käyttää suurta ja vaihtelevaa jalkiovalikoimaa. Tutkin itse myös Cioksia, mutta päädyin Pedalpoweriin juuri noiden erillisten sulakkeiden takana olevien lähtöjen vuoksi. Kas kummaa, ei huolia tämän jälkeen.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Dumb
08.10.2004 10:24:58

Minä taas olen nykyään vannoutunut erillismuuntajien käyttäjä. Kun käyttämäni pedaalit vaatii niin erilaisia virtoja, päädyin käyttämään isoa, 10-paikkaista roikkaa (johon mahtuu tarvittaessa 10 muuntajaakin, sillä nuo roikan jakopaikat ovat tavallaan 90 asteen kulmassa roikkaan nähden, tiedätte kyllä). Ja, sitäpaitsi, mielestäni tuollainen iso roikka laudan "takareunassa" on hienon näköinenkin. 8-)
Feggy
08.10.2004 11:24:43

Kysynpäs nyt vielä ihan suoraan: minkälainen olisi hyvä ja halpa muuntaja Ibanez DE-7-delaylle? Perusmuuntaja hurisee pahankuuloisesti ja virtalähde ei sentään saa maksaa enemmän kuin pedaali itse.
Less is more.
Jäärä
08.10.2004 11:33:44
Kysynpäs nyt vielä ihan suoraan: minkälainen olisi hyvä ja halpa muuntaja Ibanez DE-7-delaylle? Perusmuuntaja hurisee pahankuuloisesti ja virtalähde ei sentään saa maksaa enemmän kuin pedaali itse.

Toimii mulla hyvin ja hissukseen tola Cioksin Big Johnilla ja saa sähköt muillekin pedaaleille. Ei hirmu halpa, muttei mikään kauhean kallis kuitenkaan.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
fridgebuzz
08.10.2004 11:54:30

Ei hirmu halpa, muttei mikään kauhean kallis kuitenkaan.

Joo, tuohan vaikutti ihan kohtuuhintaiselta, verrattuna esim. just tuohon Voodoo Labsiin.
Feggy
08.10.2004 12:17:20

Toimii mulla hyvin ja hissukseen tola Cioksin Big Johnilla ja saa sähköt muillekin pedaaleille. Ei hirmu halpa, muttei mikään kauhean kallis kuitenkaan.

Kuulostaa hyvältä. Mistäs niitä saapi Suomessa?
Less is more.
fridgebuzz
08.10.2004 12:23:28 (muokattu 08.10.2004 12:24:30)

Kuulostaa hyvältä. Mistäs niitä saapi Suomessa?

Lainaan itseäni: Custom-Soundsin sivuilta löysin kohtuuhintaiselta vaikuttavia Cioks-virtalähteitä; ovatko mistään kotoisin?

http://www.custom-sounds.com/epages … 20e52427410a0009030549/Catalog/1022

EDIT: url
Jucciz
08.10.2004 12:58:02
Kai sitten olen onnistunut haalimaan vain hyviä pedaaleja, kun voin käyttää yhtä ainutta muuntajaa kaikille. ;)

Tomtomin selvennys napaisuuksista oli kyllä hyvä ja valaisi varmasti monia. Kiitos.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Feggy
08.10.2004 13:10:25

Less is more.
Fortune
08.10.2004 13:41:09
Kai sitten olen onnistunut haalimaan vain hyviä pedaaleja, kun voin käyttää yhtä ainutta muuntajaa kaikille. ;)

Tomtomin selvennys napaisuuksista oli kyllä hyvä ja valaisi varmasti monia. Kiitos.

Noo, kyllä sinä kohta Electro Harmonixeihinkin hurahdat.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Uusia kuvatuksia!
Tomtom
08.10.2004 14:27:31

Joo, plussat zepeteukselle. Mullakin toimi pitkään mut sit ei toiminukkaan. Sähkö on ihmeelinen asia.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Geetar
08.10.2004 18:08:29
cioksin big johnia suosittelen minäkin..
7 paikkaa pedaaleille ja lisäksi voi ostaa erilaisia virtapiuhoja jotka mahdollistavat useammankin pedaalin kytkennän..

itselläni on muutama bossin spedu, pari voodoo labia ja dunlopin cry baby.. toimivat moitteettomasti..

pientä hurinaa esiintyy, mutta se on niin pientä varsinkin live-tilanteessa ettei se haittaa. ja maksaa vain 89€ + virtapiuhat (3€ kpl)
Keep practising
Feggy
09.10.2004 12:54:11

cioksin big johnia suosittelen minäkin..
7 paikkaa pedaaleille ja lisäksi voi ostaa erilaisia virtapiuhoja jotka mahdollistavat useammankin pedaalin kytkennän..

itselläni on muutama bossin spedu, pari voodoo labia ja dunlopin cry baby.. toimivat moitteettomasti..

pientä hurinaa esiintyy, mutta se on niin pientä varsinkin live-tilanteessa ettei se haittaa. ja maksaa vain 89€ + virtapiuhat (3€ kpl)

Näkyy niillä olevan pienempi versio, jossa on 5 lähtöä. Riittäisi meitsille. Onkohan se muuten samanlainen tapaus?
Less is more.
goose
09.10.2004 17:03:36 (muokattu 09.10.2004 17:05:23)
Mulle Voodoo Lab on ollut korvaamaton laite. Mistään muusta virtalähteestä en saa kahteen Line6 stompboxiin ja kuuten muuhun pedaaliin virtaa samanaikaisesti. Laite ei oikkuile ja antaa virtaa aina tasaisesti. Ovh on kieltämättä aika kova, mutta omanikin ostin uutena reilusti alle kahden sadan. Se on vaan niin helppoa mennä keikalle ja tyrkätä piuha laudan inputtiin, pari piuhaa ulos ja muuntajan virtajohto seinään ja paletti on valmis. Ei ikinä tarvitse enää murehtia muuntajia ja jatkojohtoja monine töpseleineen. Helppokäyttöisyydestä ja 100% varmasta toimintakyvystä olen valmis maksamaan vähän enemmän. Ja kumpikohan tulee loppujen lopuksi halvemaksi kymmenet muuntajat vai yksi kunnon virtalähde.
Cioksit vaikuttaa myös hyviltä ja suhteellisen edullisilta, joten uskallan suositella niitä. Toki tarpeenhan asettaa pedaalien määrä ja minkälaista virtaa ne haluavat.

EDIT: joku valitteli että cioksit aiheuttavat pientä hurinaa. Voodolabissa on ainakin kaikki lähdöt eristettyjä joten esim. mun lauta ei hurise ollenkaan, ei vaikka kaikki pedaalit olisivat yhtäaikaa päällä!
U2 - "How to Dismantle an Atomic Bomb" come out 23.11.04
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)