Aihe: Kielten puhdistus?
1 2
soolovirtuoosi
03.06.2004 14:22:51
En löytänyt tämmöistä aihetta, joten nyt haluan vastauksia, enkä nakkisormen hatttuilua.

Niin millä, miten ja mistä saa tarvittavat tavarat kielten puhdistukseen. Wai eikö kieliä ikinä puhdisteta.

Vastauksia ja nopeasti
Rautalankamusiikki on isänmaallista.
LaXu
03.06.2004 14:44:48
Eipä niitä ainakaan minun mielestäni kannata pahemmin puhdistella. Vaihtoon vaan sitten kun ovat liian kuluneet.
mathias
03.06.2004 14:58:48
Joskus olen Fast Frettiä kieliin hinkannut, mutta paras keino on vaihtaa suosiolla uudet kielet.
Kitara on lyömäsoitin, ja siinä on oltava vitusti säröä. -J. Hynynen-
zepeteus
03.06.2004 14:59:14
Samaa mieltä olen, vaihtoon vaan kun ovat liian kuluneet. Tokihan joillakin on tuo sormihiki hieman hapokkaampaa, joten kielet saattavat mennä aika törkyisiksi äkkiäkin. Ehkäpä kevyt pyyhkäisy nukkaamattomalla liinalla soittosession jälkeen auttaa jonkinverran tähän.

Itse olen pyyhkinyt kielet kostealla liinalla vain ja ainoastaan kun putsaan koko kitaran, suurinpiirtein kerran viikossa.

Jotkut ovat keittäneet kieliä, mikä taatusti ainakin puhdistaa ne, vaan eipä ole tullut itse testattua.

Markkinoilla lienee joitain ihan virallisiakin aineita tähän tarkoitukseen, mutta henk.kohtaisesti välttäisin kyllä minkään ylimääräisten litkujen käyttöä. Ainakin nuo "kitkanpoisto" aineet vaikuttavat minusta kyllä ennemminkin hyvän soittotuntuman pilaamiselta kuin parantamiselta. Lieneekö jollakulla enemmän kokemusta näistä?
alphamale
03.06.2004 15:01:37

Itse pyyhkäsen liinalla soiton jälkeen ja pesen kädet ennen soittoa. Jos oisin vähänkin viitseliäämpi eli vähemmän laiska vaihtaisin kerran parissa viikossa kielet.
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Socialite
03.06.2004 15:04:48
Itse käytän dunlopin string cleaneria. Putsaan kielet soitin jälkeen jos ne on paskaantuneet jammmaillessa.
Pidentää ihan selvälti kielten ikää tai ainakin soitettavuutta kun ne ei ole ihan tahmassa ja ruosteessa viikon jälkeen!
We're so glad to see so many of you lovely people here tonight, and we would especially like to welcome all the representatives of Illinois' Law Enforcement Community.
Joees
03.06.2004 15:12:48
Minä pyyhin johonkin riepuun mikä nyt ikinä sattuu lähistöllä olemaan. Tämä siis soiton jälkeen. En käytä mitään erikoisia aineita ollenkaan. Heti kun kielet on siinä kunnossa jotta eivät soi tarpeeksi hyvin tai tuntuvat liian kuluneilta vaihdan ne heti pois. Yleensä siinä viikko/kaksi menee ja sit kielet vaihtoon.
Groooove is in heart!
Jusstus
03.06.2004 15:24:35 (muokattu 03.06.2004 15:24:53)
Ja kielivalinnoilla voi vaikuttaa tohon kulumiseenkin. Yllätin itseni hankkimalla kokeeksi GHS:N Boomersit D'Addarioitten tilalle ja huomasin, että kielten ikä lähes tuplaantui. Tosin Boomersit ovat jäykemmät kuin nuo D'Addariot, mutta eipä toi mitään. Kasvaapa haba sormissa.

Ja flanellillinalla tms. rätillä pyyhin kaulaa ja kieliä soiton jälkeen... Eipä noihin kieliin taida mitkään aineet ees tepsiä. Ei ainakaan saundiin.
"These go to eleven.."
Miikathebest
03.06.2004 15:38:44

Rätillä kun hinkkaa, niin lähtee jo tunnin soittelun jälkeen möhnää kielistä...
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
soolovirtuoosi
03.06.2004 20:03:37
Joo..... pitääpä ruveta pyyhkimään kieliä rätillä.
Rautalankamusiikki on isänmaallista.
pekkablues
03.06.2004 20:33:46
Kokeileppas isopropyyli alkoholia, saa apteekista.
outo_O
03.06.2004 21:15:39
Eipä noihin kieliin taida mitkään aineet ees tepsiä. Ei ainakaan saundiin.

Kyllä tehoo, ghs fast fret tai kielten keittäminen. Fast fretti vaan tuntuu liukkaalta kielissä, ken sitten siitä tykkää.
Interviewer: "ok, how long is band been together as Metallica?" James: "All since we started"
Cornflake
03.06.2004 21:39:59
outo_O:
Fast fretti vaan tuntuu liukkaalta kielissä, ken sitten siitä tykkää.

Fast Fretti tahi vastaava toimii hyvin seuraavasti. Treenien jälkeen pyyhkäsee kunnolla irtoskeidan pois, hinkkaa kieliin tuota kamaa ja pyyhkii uusiksi.

Seuraavalla soittokerralla kielet on jo kuivat ja vot.

Itselläni on vahva usko että tämä taktiikka auttaa:-) Tai no ei ihan uskokaan, on tuota tullut käytettyä jo pitkään. Pysyvät puhtaina & soundi kirkkaana pidempään.

Btw: Minusta Fast Fretin liukkaus on paras. Eli muut vastaavat tekevät kielet vähän liian liukkaiksi. Tuo on juuri hyvä, jos tykkää pienestä liukkaudesta.

Tosin jos käyttö on vain tuohon putsaukseen niin minusta käy mikä vain noista liukasteista mikä putsaa. Omassa suihkepullossani on sellainen nimimerkki Arvan avatarin näköinen olmi, ostettu DLX:ästä. Ihan jeppis-kamaa.
Lick my lovepump!
Jusstus
03.06.2004 23:15:34
Kyllä tehoo, ghs fast fret tai kielten keittäminen. Fast fretti vaan tuntuu liukkaalta kielissä, ken sitten siitä tykkää.

Saundiin ei tepsi. Ei sitten mikään. Ja toi keittäminen on kyllä aikas vaivalloinen juttu joka tapauksessa. Mieluummin ostaa uudet...
"These go to eleven.."
outo_O
03.06.2004 23:55:20
Saundiin ei tepsi. Ei sitten mikään. Ja toi keittäminen on kyllä aikas vaivalloinen juttu joka tapauksessa. Mieluummin ostaa uudet...

En tiiä millanen puurokorva sä olet, mutta soundi muuttuu tuhnusista kielistä kuin uuteen "kellomaiseen klangiin" Ei tietenkään toimi 4 vuoden ikäisissä kielissä, mutta monesti on testattu ja havaittu todeksi. Kokeilepa uudestaan.
Interviewer: "ok, how long is band been together as Metallica?" James: "All since we started"
ytsejam
04.06.2004 08:39:10 (muokattu 04.06.2004 13:16:23)
Kokeileppas isopropyyli alkoholia, saa apteekista.

Kaikki alkoholipitoinen toimii. Ite jopa putsannu siten että Illodin-suuvettä (kun viinavarastot muuten sattuneet olemaan tyhjät) kaatanu muutaman tipan talouspaperiin ja jokaisen kielen erikseen vetäny paperilla. Kaiken lisäksi saa eksoottisen tuoksun kieliin..

EDIT: No ei ehkä kuitenkaan kaikki alkoholipitoinen, en ihan millään oluella tahi minttuliköörillä lähtis putsaileen :), mutta mahdollisimman kirkkaalla onnistuu..
"Ooppera? Hyi saatana!" -S. Räty
Asmi
04.06.2004 17:07:29
Milläs sitte otelauta. Se fast fretti taitaa käydä siihenkin, mutta vaikea on sellasella puikolla ruveta hirveen tarkkaa syyniä tekemään nauhoje välissä...
...Näin kupin ja lautasen...
pekkablues
05.06.2004 14:49:00
nauhoihin ja otelautaan PRF:n sininen kontaktispray ja tietysti otelauta käsitellään öljyllä.
päänahka
08.06.2004 19:13:36
Nukkamattomalla (ei hajoo) rätillä oon sutassu soiton jälkeen aina kun muistan. Vois kokeilla tota kossua, vaan ei viitti hirveesti tuhlailla. Kannattaa varmaan varoa pyyhkimästä sillä lakkapintaa pois, ainakin huonekaluista ja parketista lähtee muutaman minuutin liotuksella kiilto.
Soolot on perseestä.
saturnzreturn
08.06.2004 21:10:41
pitipä tänään kokeilla tuota keittämistä ja voin sanoa, että kyllä ne punotut kielet rupesivat huomattavasti paremmilta soundaamaan, mutta nuo g,b ja ylä-e eivät lähteneet ruotteestaan millään irti ja soundasivat melkein yhtä huonolta kun ennenkin. en aio tehdä tätä toiste.

mutta paljonko tuo daddarion kieliputsausmönjä maksaa?
my wallet's fat and so is my head
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)