Aihe: Presence
1
Mandariini
01.06.2004 19:16:31
Mitä virkaa on tällä potikalla vahvistimessa?
Mikä on sen syvin olemus?

Itse pidän potikan visusti nolla asennossa.
Melkeen kaikki on pyllystä?
Super-Jari
01.06.2004 19:28:19
En osaa selittää mitä se tekee mutta mitä isommalla se on, sitä parempi on kitarasoundi. Kirkkaus? En tiedä.
Stay heavy froewer! - bass-man
Mandariini
01.06.2004 19:52:08
Joku mainitsi että se kompensoi putkien kulumista. En kyllä tuota tajua.
Melkeen kaikki on pyllystä?
ollisal
01.06.2004 19:59:54
Säätää useimmiten (siis vanhoissa kunnon putkipeleissä) pääteasteen negatiivisen takaisinkytkennän määrää.. uudemmissa ja trankkuhäkkyröissä vaikuttaa useimmiten vain etuasteeseen.
Shaft
01.06.2004 20:16:36
Säätää useimmiten (siis vanhoissa kunnon putkipeleissä) pääteasteen negatiivisen takaisinkytkennän määrää..

Eikö se vaikuta enemmänkin diskanttien määrään negatiivisessa takaisinkytkennässä kuin takaisinkytkennän määrään sinänsä?
ollisal
01.06.2004 20:53:48
No juu, siis yleensä siihen on yhdistetty ylipäästö.
kivi
01.06.2004 21:32:03
Joku mainitsi että se kompensoi putkien kulumista. En kyllä tuota tajua.

Et näemmä:-)

Käytännössä vanhalla pleksimarsullani se tuo ylämiddleä ja kirkkautta soundiin muuttamatta silti varsinaisia sävynsäätöjä. Sillä on siis helppo kompensoida esimerkiksi soundieroa humbucker/yksikelainen -välillä tai keikoilla tumman ja kirkkaan salin välillä, ja kun putket alkaa kulua, siitä on helppo kääntää eloa lisää - tosin säädän sitä vähemmän kuin puoli numeroa muutaman kuukauden välein.

Eli käytännössä tällä putkien vaihtovälillä se saattaa matkustaa mulla nelosesta kutoseen, tai kutosesta kasiin, siitä riippuen miten kulloisetkin putket soi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kitaravirtuaali
01.06.2004 21:35:08

Hmm, multietusessani se toimii kaapimallinnuksen säätönä. Presencehän tarkoittaa läsnäoloa, ja siltä se kuulostaakin. Toisessa ääriasennossa ääni tulee ihan "vierestä", eli kirkkaasti ja selkeästi, ja toisessa ääriasennossa taas efekti on sama kuin jollain ulkoilmafestareilla kaukana lavasta.

Selvisihän sitten minullekin sen oikea tarkoitus. Ihmettelinkin jo.
Paskaakos tässä.
goose
02.06.2004 08:03:21
Mesan presenceä uskallan käyttää, mutta marsujen vastaava menee usein aikalailla yli.
Ultrasiistiä musavermettä myytävänä!!! kts. Tori-ilmoitukseni
Kossu
02.06.2004 08:16:51
Käytännössä sillä saa läpitunkevuutta, erottovuutta ja agressiivista purevuutta Marshall soundiin, tietenkin mutta myös ärsyttävää kihinää ja lisää häiriöitä, mutta presence vaikuttaa erilailla eri merkkisissä vahvistimissa - ja myös erilailla erimallisissa Marsuissakin.

Pitäisin itse varsin huonona ideana pitää aina presence pois päältä - no musiikkityylejä on tietenkin erilaisia. kun kaiken maailman laulavienmissien kitaristit vetävät "rokkisooloja" niin niissä on yhdistävän piirteenä loputon sustain ja nollille käännetty presence - kuulostaa vähän niin kuin rankalle, mutta ei ärsytä ketään.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Mikko Kankaanpää
02.06.2004 08:27:45

Precence potikka vahvistimessa kuluttaa pääteputkia, Näin väittää Kevin O´connor. Ja sanoo että tämän vuoksi Fender jossain vaiheessa poisti ne vahvistimistaan mutta joutui tuomaan potikan takaisin uudempiin malleihinsta soittajien palautteesta.

t. Mikko
Juzzu
02.06.2004 08:33:38
kuulostaa vähän niin kuin rankalle, mutta ei ärsytä ketään.

Jep. Sen sijaan se kyllä ärsyttää, kun hampaissa vihloaa ja ikkunat särkyy sen järkyttävän purevan ja kamalan yläpään johdosta, kun on ollut pakko laittaa se läsäolo täysille, kun "reenikämpälläkin se kuulostaa ihan hyvältä, tosin siellä mulla on kaappi seinää päin, ja itse asiassa kaappi on viereisessä huoneessa". :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Aardfather
03.06.2004 02:27:11
Presencehän tarkoittaa läsnäoloa, ja siltä se kuulostaakin. Toisessa ääriasennossa ääni tulee ihan "vierestä", eli kirkkaasti ja selkeästi, ja toisessa ääriasennossa taas efekti on sama kuin jollain ulkoilmafestareilla kaukana lavasta.

Juuri näin. Eli se on juuri sitä mitä se "kertookin" olevansa, aivan kuten Bass, Middle ja Treblekin.

- Aardfather
Kossu
03.06.2004 08:24:27 (muokattu 03.06.2004 08:28:51)
Jep. Sen sijaan se kyllä ärsyttää, kun hampaissa vihloaa ja ikkunat särkyy sen järkyttävän purevan ja kamalan yläpään johdosta, kun on ollut pakko laittaa se läsäolo täysille, kun "reenikämpälläkin se kuulostaa ihan hyvältä, tosin siellä mulla on kaappi seinää päin, ja itse asiassa kaappi on viereisessä huoneessa". :o)

Itseasiassa olen huomannut että treeneissä kannattaa pitää presence kuulonhuollon sekä kierrontakia aika pienellä, mutta keikalla ja tallenteilla soudi ei kuulosta miltään ilman presenceä. Keikoilla olenkin jättänyt presencen määrän usein miksaajan ratkaistavaksi, kun salisoundia ei kuitenkaan ilman langatonta kuule itse.

Perussäädöt samat kuin treeneissä ja sitten presence tonne kolmosen nelosen paikkeille ja siitä sitten nostetaan tai lasketaan, mutta yli kuutosen en ole varmaan missään tilanteessa presenceä kääntänyt.

Täysillä presenceä tuskin kukaan pitää, mutta ei sitä kannata rokkikitaristin aivan kokonaan unohtaakaan.
PIM
03.06.2004 12:15:43
Ottamatta kantaa sen tarkemmin siihen miten precence on teknisesti toteutettu se on käytännössä yks sävysäätö muiden rinnalla ja siksi on minusta älytöntä alkaa sanomaan missä asennossa sitä pitäisi pitää. Ei kai kukaa väitä että trebleäkin pitäisi aina pitää vitosella eli precenceä pidetään siinä asennossa missä se sen hetkisessä tilateessa kuulostaa hyvältä. Siksi se on alunperin potikalla toiteutettukin jotta sitä voi SÄÄTÄÄ tarpeen ja oman maun mukaan.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
Kossu
03.06.2004 12:18:23
Ottamatta kantaa sen tarkemmin siihen miten precence on teknisesti toteutettu se on käytännössä yks sävysäätö muiden rinnalla ja siksi on minusta älytöntä alkaa sanomaan missä asennossa sitä pitäisi pitää. Ei kai kukaa väitä että trebleäkin pitäisi aina pitää vitosella eli precenceä pidetään siinä asennossa missä se sen hetkisessä tilateessa kuulostaa hyvältä. Siksi se on alunperin potikalla toiteutettukin jotta sitä voi SÄÄTÄÄ tarpeen ja oman maun mukaan.

100 % truth, right on brother.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)