Aihe: Putkien vaihdosta.
1
Rokkari-
24.05.2004 01:03:46

Minulla on tuommoinen Fender Super 60 putkivahvari, nyt on tullut sen aika että uudet putket voisin hommailla, nyt tahtoisin tietää jotta, mitä semmoinen oikeen kustantaa kun minulla ei ole mitään käsitystä. Eli putkien vaihto ja bias-säätö. Ja heittäkää jotain oleellisia juttuja mitä pitäisi minun muistaa. Kiitos.
Niskamies
24.05.2004 08:03:48
Minulla on tuommoinen Fender Super 60 putkivahvari, nyt on tullut sen aika että uudet putket voisin hommailla, nyt tahtoisin tietää jotta, mitä semmoinen oikeen kustantaa kun minulla ei ole mitään käsitystä. Eli putkien vaihto ja bias-säätö. Ja heittäkää jotain oleellisia juttuja mitä pitäisi minun muistaa. Kiitos.

Etusputket noin 10-15 kappale, jos on niitä tavis 12A*7 putkia. Pääteputket siinä parisen kymppiä kappale, ellei ole 6550 putkia, mitkä on sairaan kalliita. Mutta ei taida fenkuissa niitä päätteissä olla. Mä olen ymmärttänyt että jos vaihtaa samanlaiset putket kuin oli aikaisemmin, ei tartte biasoida. Tai jos on autobiasoiva vahvari.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
HeavyMachinery
24.05.2004 09:45:11

Vaikkapas vaihtaisit samanlaiset ja saman merkkiset putket on biasointi hyvä tehdä. putkien valmistus toleranssit heittelee niin paljon ettei kahta identtistä paria pääte putkia ole. Etuaste putkia taasen voit vaihdella niin paljon kuin jaksat eikä biasointia tarvitse tehdä.
I am not insane, i am just smarter than YOU !
Niskamies
24.05.2004 10:24:59
Vaikkapas vaihtaisit samanlaiset ja saman merkkiset putket on biasointi hyvä tehdä. putkien valmistus toleranssit heittelee niin paljon ettei kahta identtistä paria pääte putkia ole. Etuaste putkia taasen voit vaihdella niin paljon kuin jaksat eikä biasointia tarvitse tehdä.

Jos on autobiasioiva vahvari, niinkun esmes mulla, niin biasointiahan ei voi/saa tehdä? Se olisi vaan hyvä, rikkoisin kuiteskin vahvarin.
Mikko Kankaanpää
24.05.2004 10:39:03

Jos on autobiasioiva vahvari, niinkun esmes mulla, niin biasointiahan ei voi/saa tehdä? Se olisi vaan hyvä, rikkoisin kuiteskin vahvarin.

Mikäs vahvistin se on? Jos tarkoitat katodibias niin kyllä nekin voi ja saa ja jossain määrin kannattaakin biasoida.

Mikko
Niskamies
24.05.2004 10:45:46
Mikäs vahvistin se on? Jos tarkoitat katodibias niin kyllä nekin voi ja saa ja jossain määrin kannattaakin biasoida.

Mikko

Ashdown Peacemaker 40. Lukee kombon kyljessä " All tube A-class Auto-biasing"
Mikko Kankaanpää
24.05.2004 10:55:58

Ashdown Peacemaker 40. Lukee kombon kyljessä " All tube A-class Auto-biasing"

Vahvistin ei toimi kokoaikaa A luokassa koska 4:stä EL84:sta ei saa 40W A luokan tehoa irti (vrt Vox ac-30). Ja LUULTAVASTI Auto-biasing viittaa katodibiasointiin (vrt Vox ac-30, fender tweed vavistimet jne).

Siis hälynpölyä ja kusetusta valmistajan taholta, mutta tällaista se markkinointi nykyyään on.

Mikko
Niskamies
24.05.2004 11:00:39 (muokattu 24.05.2004 11:04:18)
Vahvistin ei toimi kokoaikaa A luokassa koska 4:stä EL84:sta ei saa 40W A luokan tehoa irti (vrt Vox ac-30). Ja LUULTAVASTI Auto-biasing viittaa katodibiasointiin (vrt Vox ac-30, fender tweed vavistimet jne).

Siis hälynpölyä ja kusetusta valmistajan taholta, mutta tällaista se markkinointi nykyyään on.

Mikko

Mitäs toi katodibiasointi tarkoittaa käytännössä näin maallikolle? Ja miten vahvari sitten biasoidaan?

EDIT: luin yhen linkin. En uskalla biasoida, vien vahvarin sitten jonnekkin liikkeeseen kun vaihdan putket päätteeseen.
Mikko Kankaanpää
24.05.2004 11:18:25

Mitäs toi katodibiasointi tarkoittaa käytännössä näin maallikolle? Ja miten vahvari sitten biasoidaan?

EDIT: luin yhen linkin. En uskalla biasoida, vien vahvarin sitten jonnekkin liikkeeseen kun vaihdan putket päätteeseen.

Ei sinun tuota vahvistinta tarvitse biasoida, mutta sen voi biasoida vaihtamalla katodivastuksen. Katodibias säätää hiukan biasta itse oikeaan suuntaan jonka vuoksi käytetään nimitystä autobias vaikkei se sitä olekkaan. Jos käyttää putkia joiden arvot on liian kaukana niiden putkien arvoista joilla vahvistin on suunniteltu voi bias asettua liian kuumaksi tai kylmäksi.

Eli laita huoletta uudet putket tilalle ja jos kuulostaa pahalta tai tulee muita oireita niin otat sitten yhteyttä huoltoon.

Mikko
Stain
24.05.2004 11:33:03
Mitä tämä biasointi sitten on? Itselläni on samanlainen fenderin super 60, jossa on kolme etuasteputkea ja kaksi pääteasteputkea. Vahvistimeni äänenvoimakkuus on laskenut tässä hiljattain, olisiko vika putkissa? Pääteasteputket hehkuvat sinisinä, kun ovat todella kuumat.
Planned a show Treasoned my roots Ice cream snow See you in June
Mikko Kankaanpää
24.05.2004 12:11:37

Biasoinnista on ollut paljon juttua palstalla. Juuri oli yksi ketju...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)