Aihe: Gibson vs. Tokai Les Paul 1 | |
---|---|
![]() 18.05.2004 19:00:20 | |
Sanokaapa mitä eroa on noilla gibsonin ja tokain les pauleilla. Tokai on ainaki halvempi..Jotku jopa väittää että kaikin puolin parempi.. Vai merkkikö se Gibsonilla maksaa? Kumpaa suosittelisitte hankkimaan, ku ehkä tossa kesällä saatan hankkia tollasen? | |
![]() 18.05.2004 19:34:28 | |
Jos unohdetaan Tokain korealaiset mallit suosiolla ja vertaillaan Japanissa valmistettuja keskiluokan malleja (eli unohdetaan ne pari Custom Shop Gibsoneihin verrattavaa mallia). Unohdetaan myöskin LP Customit ja muut erikoismallit ja vertaillaan ihan LP Standardia ja perus-Love Rockia. Tokai Love Rock: -Kaksiosainen mahonkirunko reunalistoilla -Kaksiosainen vaahterakansi, joissain malleissa loimuvaahteraviilu tavallisen vaahterakannen päällä -Mahonkikaula ruusupuuotelaudalla, otelaudassa reunalistat -Gotohin mikit -Polyuretaani tms. lakkaus -Valmistusmaa Japani -Hinta n. 1000€ uutena Gibson Les Paul Standard: -Yksiosainen mahonkirunko reunalistoilla -Kaksiosainen loimuvaahterakansi (ei viiluja) -Yksiosainen mahonkikaula ruusupuuotelaudalla, otelaudassa reunalistat -Gibsonin mikit -Nitroselluloosalakkaus -Valmistusmaa USA -Hinta n. 2500€ uutena Loppujen lopuksi se on hyvin pitkälti kiinni siitä mitä kitaralta hakee. Kummaltakin merkiltä löytyy hyväsoundisia pelejä. Jollekin se Gibson-merkki tai Made In USA juttu on tärkeä, jollekin taasen on tärkeää, että kitarassa on nitroselluloosalakkaus. Joku toinen taas voi arvostaa esim. Tokain huomattavasti edullisempaa hintaa ja polyuretaani tms. lakkapintaa. Itse pidän Tokain (japanilaisista) kitaroista Gibsonia enemmän monestakin syystä, joista yksi on ehdottomasti huomattavasti edullisempi hinta. Kummankin valmistajan edellä mainitut mallit ovat kuitenkin pitkälti tehdasvalmisteisia kitaroita eikä niissä kummassakaan ole mitään ihmemateriaaleja, jotka automaattisesti tekisivät toisesta paremman. Testaa molempien merkkien tuotteita ja valitse itsellesi sopivin. | |
![]() 18.05.2004 19:48:22 | |
Onko kaikissa gibsoneissa toi nitrolakkaus? ei tietenkään faded malleissa.. Pitääkö varoa jotain materiaaleja, mitä ei nitroselluloosa lakkapinnalle siedä laittaa, esim standien pehmusteet jne.. Interviewer: "ok, how long is band been together as Metallica?"
James: "All since we started" | |
![]() 18.05.2004 20:18:41 | |
Onko kaikissa gibsoneissa toi nitrolakkaus? ei tietenkään faded malleissa.. Pitääkö varoa jotain materiaaleja, mitä ei nitroselluloosa lakkapinnalle siedä laittaa, esim standien pehmusteet jne.. Tuolta jostain Gibsonin sivuilta oli lukevinani sellaista, että voi niistä ständeistä lähteä väriä ja se väri menee lakan läpi suoraan puuhun ja onpi sitten siellä. Minuun on käytetty poltetun maan taktiikkaa...
Mitä tuossa avatarissa tapahtuu? | |
![]() 18.05.2004 23:55:09 | |
Voin vertailla Tokain lc-65 (LP custom kopio) ja LesPaul Customia mitkä on molemmat aktiivi käytössä. Tokai: + kevyt verrattuna LesPaul customiin (lehmusta!) + hinta uutena pari vuotta sitten ihan jees, nykyään vähän liikaa pyytävät - soundi eli mikit tunkkasemmat ja vinkuna herkemmät kuin LP customin. Toki voi vaihtaa jos jaksaa - virityskoneisto ei pidä virettä ihan niin hyvin kuin vastaava gibsonin. Kielten vaihto myös hitaampaa koska virityskoneiston "pikaruuvausominaisuus" puuttuu Gibson LP custom (vm83) + soundi + hinta käytettynä vain about satasen tokain uutta custom mallia kalliimpi + pitää vireensä, kielten vaihto nopeaa (sivuille nostettavat läpät virityskoneistossa nopeuttaa ruuvausta) + näyttää hakatulta, soitetulta ja lohkeillut ja lommoillut oikeista kohdista (tää on mulle plussa jollekin miinus) + soitettavuus (kaula) todella jees + sustainia enemmän kuin tokaissa. Esim suoraan skitta-piuha-marsustäkki vertailussa - painaa kuin synti - maksaisi uutena pari donaa liikaa Milk can hurt you. | |
![]() 19.05.2004 00:29:59 | |
Ikääntyneille seniileille sallittaneen pieni irtaantuminen aiheesta. Ai ei vai? No, siitä huolimatta; SOUNDI! Kirvesmiehet pohtikoot puut ja lakat järjestykseen. "..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?" | |
![]() 19.05.2004 01:12:03 (muokattu 19.05.2004 01:16:16) | |
sivuille nostettavat läpät virityskoneistossa nopeuttaa ruuvausta Hetkinen, voisitko tarkentaa? Groverin virityskoneistosta puhutaan, eikö totta? Mitkä läpät? Ja topiikkiin liittyen: Ei ole tarvinnut sivuille vilkuilla Les Paul Customin hankinnan jälkeen. Paras soundi, sustain, soitettavuus, ulkonäkö ja tuntuma kaikista kitaroista mitä on hihnan päässä tullut pidettyä. Tokai on kopio, joka on hyvä hankkia sitä oikeaa varten säästettäessä. Itse ostin aikanaan Hohnerin version LP:stä ja sitten viiden vuoden päästä tuon Customin, kun oli tarpeeksi rahaa ja hulluutta sijoittaa aitoon asiaan. Om Namah Shivaya! | |
![]() 19.05.2004 07:57:36 | |
Voin vertailla Tokain lc-65 (LP custom kopio) ja LesPaul Customia mitkä on molemmat aktiivi käytössä. Toi Tokai on varmaankin aika erisorttinen kitara kun Gibsoni? Hyviä kitaroita varmaan kummatkin, mutta erilaisia... Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. | |
![]() 19.05.2004 09:47:43 | |
Tokai on ainaki halvempi..Jotku jopa väittää että kaikin puolin parempi.. Vai merkkikö se Gibsonilla maksaa? Kumpaa suosittelisitte hankkimaan, ku ehkä tossa kesällä saatan hankkia tollasen? Itse en omista kumpaakaan ja muutenkin olen enempi strato-henkinen. Täytyy sanoo kuiteskin, että omien testailujeni perusteella Gibson on ollut selkeesti parempi vaihtoehto. Hintaahan sillä on, mutta jos LesPaul muuten miellyttää, ni kyllä suosittelisin ehdottomasti sijoittamaan! Kokemuksesta voin kertoa, että jos löytää sellaisen kitaran, joka on just mieleinen, ni kannattaa jo hieman maksaakkin! Miksi sitä ostamaan jotain kopiota tai "huonompaa" halvempaa vaihtoehtoa, kun sitt jossain vaiheessa on vaihto edessä?! Ja aina se pysyy mielessä...se kalliimman kitaran soundi?;) Parhaassa tapauksessa huippukitara on sinulla vielä parinkymmenen vuoden päästä. Siihen ikään oot ennättänyt ostaa näitä halvempia...ei niin mieleisiä kitaroita puolenkymmäntä kertaa. Mainittakoon nyt, että tottakai jonkun mielestä Tokai voi olla jopa parempi vaihtoehto! Miksipä sitä silloin Gibsonia ostamaan?! Ne Tokain LP:t mitä minä vaan oon kokeillu on olleet kyllä kauniita, mutta niin kovin hengettömiä Gibsonin rinnalla. Ei ole tosissaan mitään käsitystä, mitä materiaaleja ne käyttää. ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 19.05.2004 10:13:21 | |
Itse en omista kumpaakaan ja muutenkin olen enempi strato-henkinen. Täytyy sanoo kuiteskin, että omien testailujeni perusteella Gibson on ollut selkeesti parempi vaihtoehto. Hintaahan sillä on, mutta jos LesPaul muuten miellyttää, ni kyllä suosittelisin ehdottomasti sijoittamaan! Kokemuksesta voin kertoa, että jos löytää sellaisen kitaran, joka on just mieleinen, ni kannattaa jo hieman maksaakkin! Miksi sitä ostamaan jotain kopiota tai "huonompaa" halvempaa vaihtoehtoa, kun sitt jossain vaiheessa on vaihto edessä?! Ja aina se pysyy mielessä...se kalliimman kitaran soundi?;) Parhaassa tapauksessa huippukitara on sinulla vielä parinkymmenen vuoden päästä. Siihen ikään oot ennättänyt ostaa näitä halvempia...ei niin mieleisiä kitaroita puolenkymmäntä kertaa. Mainittakoon nyt, että tottakai jonkun mielestä Tokai voi olla jopa parempi vaihtoehto! Miksipä sitä silloin Gibsonia ostamaan?! Ne Tokain LP:t mitä minä vaan oon kokeillu on olleet kyllä kauniita, mutta niin kovin hengettömiä Gibsonin rinnalla. Ei ole tosissaan mitään käsitystä, mitä materiaaleja ne käyttää. Nii ja eiköhän Gibsonista ainaki saa rahat aika lailla takasi jos vaikka joskus senki intoutuu sitten vaihtamaan... Tuskin sen hinta nyt nii hirveesti laskee.. Mutta kyllä siinä Gibsonin kitarassa varmaan loppuiäksi kitaraa on, jos oikein pitää... | |
![]() 19.05.2004 10:48:37 | |
Kun omaa tokaitani (ls75Q) olin ostamassa testasin samalla istumalla gibsonin studiota. Tokai lähti mukaan koska akustinen soundi ja tatsi oli paremmat. Gibsonissa oli mikit paremmat, mutta niitähän saa uusia sitte joskus. Sitten kerran testailin helsingissä vahvistimia parilla gibsonin standardilla ja yhellä (oli vissii customi ei voi muistaa). Mieleen jäi että oma kitara oli parempi soittaa ku ne (säädöistä varmaan kiinni) ja mikit oli paremmat ku mitä tossa. Yks standardi myös soi akustisesti paremmin kuin omani. Ei kuitenkaan mitään niin isoa eroa miksi alkaisin sen 1500e lyömään lisää rahaa... ...ainakaan vielä. Kyllä sitä joskus sitten kun on töissä niin voi ostaakkin gibsonin ihan sen takia että on sitten gibsoni... "May the tone be with you" | |
![]() 19.05.2004 11:48:35 | |
Tokai lähti mukaan koska akustinen soundi ja tatsi oli paremmat. Mieleen jäi että oma kitara oli parempi soittaa ku ne (säädöistä varmaan kiinni) ja mikit oli paremmat ku mitä tossa. Mulla on sellainen käsitys että Tokain kepeissä on järjestäen jumbo-nauhat, Gibsoneissa taas aika pienet, joten modernimpaan tatsiin tottuneelle ja metallihommiin Tokai on ehkä järkevämpi vaihtoehto. FOR SALE/TRADE: HAMER USA SUNBURST, ks. tori! WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa! | |
![]() 19.05.2004 12:35:00 | |
Mulla on sellainen käsitys että Tokain kepeissä on järjestäen jumbo-nauhat, Gibsoneissa taas aika pienet, joten modernimpaan tatsiin tottuneelle ja metallihommiin Tokai on ehkä järkevämpi vaihtoehto. Nojoo...mielipideasiahan tämä on. Oon kuitenkin sitä mieltä, että kaikkien Tokain LP:n ostoa harkitsevien kannattais kokeilla myös Gibsonin LP:tä(muutakin, kuin studiota) ihan vaikka vertailukohtana. ...no ei vaineskaan;) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)