Aihe: Kinman Blues vai Traditional setti ?
1 2
P-Nut
04.03.2004 08:18:50

Olen nyt vähän kahden vaiheilla noiden kanssa. Olen lukenut kaikki Kinman postaukset mitä täältä löytyy ja apuakin niistä on saanut hyvin. Mutta toivoisin, että ne joilla on Kinmanit kitaroissaan kiinni, voisivat pistää jotain ääninäytelinkkejä tai tehdä jopa itse sellaisia. Kun noista Kinman.com:in ääninäytteistä ei kovin selvää kuvaa saa..

Eli varsinkin Askomiko, PeeJii. Teillä näyttää kirjoitusten mukaan olla blues-ja traditionals settiä tai muunnelmia niistä. Olisin todella kiitollinen jos antaisitte tarkkaa infoa soundista ja jos mahdollista tekisitte noita ääninäytteitä.

Ps. Tietysti muidenkin kommentit käy vallan mainiosti :)

PS2. Kitarani on Fender Highway 1 Stratocaster joten straton mikkeistä on kyse.
Kyllä se siitä kun vähän potkii
PeeJii
04.03.2004 08:40:17
Eli varsinkin Askomiko, PeeJii. Teillä näyttää kirjoitusten mukaan olla blues-ja traditionals settiä tai muunnelmia niistä. Olisin todella kiitollinen jos antaisitte tarkkaa infoa soundista ja jos mahdollista tekisitte noita ääninäytteitä.

Ps. Tietysti muidenkin kommentit käy vallan mainiosti :)

PS2. Kitarani on Fender Highway 1 Stratocaster joten straton mikkeistä on kyse.

Minkälaista musiikkia itse soittelet pääasiassa?

Traditional-sarja antaa perinteisimmän stratosoundin. Blues-satsi on vähän voimakkaampi, vähän tummempi. Siinä ero pääpiirteittäin.

Minä tykkäsin enemmän traditional-satsin etu- ja keskimikkisoundista, mutta soittelenkin paljon puhtailla soundeilla. Särösoundeilla taas bluesit antavat enemmän pohjaa. Mutta kyllä niillä traditionaleillakin säröjä voi hyvin käyttää.

Ja jottei valinta mene liian helpoksi, harkitse myös normaalimagneettista woodstock-sarjaa : )
Ymmärtääkseni siinä on aika voimakkaat mikit melko kirkkailla soundeilla. Eli tehot kuten blueseissa mutta kirkkaammat, vähän kuin traditionaleissa. Mutta woodstckeista mulla ei ole kuin luettua tietoa...
P-Nut
04.03.2004 08:51:09

Soittelen vanhaa ja uutta rokkia sekä jonkin verran bluessia.

Dire Straits, Gary Moore, SRV, Jimi Hendrix, Eric Clapton, Guns n' Roses, Lenny Kravitz, Aerostmith, Led Zeppelin.

Eli vanhaa rokkia. Tietenkin osa noista bändeistä/artisteista käyttääkin Les Pauleja tms. mutta sopii niihin kunno stratosoundikin.

Olen miettinyt, että tykkään todella paljon soitella cleanillä, mutta haluan myös särön, josta löytyy tarvittaessa puhtia. Tällä tarkoitan sitä, että saan myös voimakkaan särön, jolla pääsen edes lähelle Gary Mooren tai Guns n' Roses soundia.

Mietinkin, että jos ostais Traditional-setistä etu-ja keskimikin ja takamikiksi (talla) laittaisi sen Blues-setin ACn-mikin. Näin tullen voisi olla myös särössä kunnolla puhtia. Mitä olette mieltä ?
PeeJii
04.03.2004 09:18:10 (muokattu 04.03.2004 09:52:28)
Dire Straits, Gary Moore, SRV, Jimi Hendrix, Eric Clapton, Guns n' Roses, Lenny Kravitz, Aerostmith, Led Zeppelin.

Olen miettinyt, että tykkään todella paljon soitella cleanillä, mutta haluan myös särön, josta löytyy tarvittaessa puhtia. Tällä tarkoitan sitä, että saan myös voimakkaan särön, jolla pääsen edes lähelle Gary Mooren tai Guns n' Roses soundia.

Mietinkin, että jos ostais Traditional-setistä etu-ja keskimikin ja takamikiksi (talla) laittaisi sen Blues-setin ACn-mikin. Näin tullen voisi olla myös särössä kunnolla puhtia. Mitä olette mieltä ?

Monipuolisesti näköjään soittelet hyvää musaa. Kyllä mä taidan suositella sulle tuota Kinmanin blues-settiä kumminkin (tai woodstockit?). Jossain Dire Straitsissä tai Henkassa traditional voisi olla sopivampi, mutta silti. Muuten, Gary Moorella on Kinmanin bluesit yhdessä kitarassaan.

Toi sekasetti tulee kalliiksi, muuten ihan hyvä ja mulle tutunoloinen ajatus eli mullahan on juuri tuommoinen setti. Eli valmiit setit on edullisempia kuin mikit erikseen ostettuina.
Lisäys:Tietysti voit ostaa traditional-setin ja jos ei tallamikin puhti ole riittävä, sen saa varmaan aika helposti myydyksi toista tallamikkiä varten, koska sehän on sama mikki kuin blues-satsin etu- ja keskimikki.
P-Nut
04.03.2004 09:25:21

Toi sekasetti tulee kalliiksi, muuten ihan hyvä ja mulle tutunoloinen ajatus eli mullahan on juuri tuommoinen setti. Eli valmiit setit on edullisempia kuin mikit erikseen ostettuina.

Hhmm paljonkos tuollaselle sekasetille sitten suurinpiirtein tulee hintaa?

Ja noista Blues-seteistä. Voisi todellakin olla hyvä idea, mutta miten noiden cleanit sitten ? Tavoitteena olisi saada kuitenki selkeät ja melko kirkkaat cleansoundit (Dire Straits). Blues-setin cleanithän on hiukan tummemmat kuin Traditional-setin jos olen oikein ymmärtänyt. Mutta kuinka tummat ne on :) Kitarani on kyllä leppärunkoinen ja vaahterakaulainen, joka voi antaa lisäkirkkautta.

Särön puolesta Blues-setti voisikin olla se oikea vaihtoehto. Olisiko sulla pistää jotain ääninäytettä tuosta Blues-setin cleanistä eri mikeillä ? Auttaisi paljon.
PeeJii
04.03.2004 09:44:29
Hhmm paljonkos tuollaselle sekasetille sitten suurinpiirtein tulee hintaa?

Ja noista Blues-seteistä. Voisi todellakin olla hyvä idea, mutta miten noiden cleanit sitten ? Tavoitteena olisi saada kuitenki selkeät ja melko kirkkaat cleansoundit (Dire Straits). Blues-setin cleanithän on hiukan tummemmat kuin Traditional-setin jos olen oikein ymmärtänyt. Mutta kuinka tummat ne on :) Kitarani on kyllä leppärunkoinen ja vaahterakaulainen, joka voi antaa lisäkirkkautta.

Ei mulla tarkkoja hintoja ole tiedossa, mutta jos ehjä setti maksaa 315 euroa, niin erikseen ostettuna ne voisivat olla suuruusluokkaa 400 euroa (Echolandistä saa tarkempaa tietoa jos Suomesta aiot mikit hankkia). Huomaa lisäys edelliseen viestiini.

Kitarasi varmaankin kompensoi blues-satsin "tummuutta". Ja ihan hienot puhtaathan blueseistakin saa, näähän on vaan tällaisia pieniä nyanssieroja kumminkin. Ja hyvin paljon vaikutusta on mikkien säädöllä eli etäisyydellä kielistä juuri tuosta matalamagneettisuudesta johtuen. Woodstockit eivät olisi tuon suhteen niin ehdottomat. Alankohan kallistua ehdottamaan noita Woodstockeja sulle : )
Ääninäytteitä en valitettavasti pysty laittamaan. Jospa Askomiko...
askomiko
04.03.2004 12:19:52
Hmm. Ei tämä blues-setti niin tummalta tunnu, mutta tehon määrään olen tyytyväinen, se on juuri sopiva. yhdessä torspossa on se vintagesarjan kaulamikki 500k-potikan kanssa, ja aluksi se tuntui liian kirkkaalta, mutta ei se särön kanssa sitten olekaan. Yksikelaisethan kyllä saa kirskumaan aina. Itseasiassa nyt, ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen, olen preferoinut jopa ihan ehtaa humbucker-soundia monta kertaa! Iik. Mutnii, kaikki mun stratosukuiset äänipätkät on varmaankin väsätty sillä blues-setillä. Ehkä ainoa minkään kanssa vertailukelpoinen metodi olisi soittaa suoraan äänikorttiin DI-boksin kautta. Poistuisi muuttujia melkeinpä jopa tarpeeksi. Jos mää semmosen väsään illalla, joku muu saa tehdä traditional-setistä sit.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
P-Nut
04.03.2004 14:17:09

Tuli tuossa muuten mieleen, että tuo Traditional-setti voisi olla omalle kohdalleni sittenkin parempi, koska jos en niistä saa tarpeeksi kovaa säröä niin mulla on kyllä tuo Bossin BD2-pedaalikin :) Ja tuo on kyllä totta, että sen takamikin saa kyllä myytyä jos haluaa sen vaihtaa voimakkaampaan.

Kun sen särön ei tarvi mikään tappodemppaus-särö kuitenkaan olla niin nuo Traditional-setin mikit voisivat olla siihen oikein jees.

Sitten vielä siitä, että kun nuo Traditional-setin mikithän ovat melko heikkotehoisia niin tuleeko siinä sitte vahvistin pullonkaulaksi jos se ei kovin voimakas putkivahvistin ole ? Itselläni kun on Laney TF200 vahvistin, jossa on etuaste putkilla.
askomiko
04.03.2004 14:21:45 (muokattu 04.03.2004 14:29:25)
Ei noiden tehon kanssa niin kauhean nuukaa ole, lähinnä ehkä kirkkauden vaan. Ja TF:n soundi tuskin mikään 1337 on itsekään, mutta onpahan hyvät mikit valmiina sit.
PeeJii
04.03.2004 14:37:36 (muokattu 04.03.2004 14:54:10)
Sitten vielä siitä, että kun nuo Traditional-setin mikithän ovat melko heikkotehoisia niin tuleeko siinä sitte vahvistin pullonkaulaksi jos se ei kovin voimakas putkivahvistin ole ? Itselläni kun on Laney TF200 vahvistin, jossa on etuaste putkilla.

Joo ihan samoin ajattelin vastata kuin Askomiko eli tehoero ei ole olennainen asia valinnassa, vaan se kirkkaus. Traditional-satsilla enemmän kirkkautta/klangia ja blues-satsilla aavistuksen tummempi soundi/enemmän sustainia/potkua. Mulla kun oli bluesit, usein ajatteli että olisiko sittenkin pitänyt hommata se kirkkaampi traditional satsi, jonka soundi on se kaikkein perinteisin näistä Kinmaneista. Ja nyt kun mulla on ne, olen tyytyväinen valintaani. Se, että mulla on SCn tallamikkinä on sitten sitä hienosäätöä. Traditional-satsin tallamikilläkin olisin varmasti pärjäillyt.

Lisäys: Ehkä järkevintä pitkällä tähtäimellä olisi tehdä tuosta stratosta ihan perinnekitara traditional-satsilla ja hommata humpparikitara sitten erikseen raskaampaan menoon. Miun mielestä...
askomiko
04.03.2004 14:57:32
Mutta on se tanakka yksikelaisen potkukin jotain! Tuo woodstock kiinnostaa myös, kun ymmärtäkseni se on kuitenkin se kirkkain. Ja se woodstock-plus, jossa on P90-henkinen tallamikki. Wonk.
P-Nut
04.03.2004 15:24:02

Aluksi haluan kiittää noista vastauksista :) Nopeata toimintaa ja hyviä vastauksia, kiitos.

Valintaan vaikuttaa myös raskaasti se, että rahaa ei ole varmasti alkaa tuollaista "custom"-settiä alkaa ostamaan :) Eli se ois joko Traditional tai Blues (luin juttua tuosta woodstockista ja ei se oikein napannu). Eli perinteinen kirkas vs. hieman tummempi, mutta voimakkaampi.

Kummatkin varmasti sopisivat todella hyvin, mutta valinta on kuitenkin vaikea :)
PeeJii
04.03.2004 16:01:35
Kummatkin varmasti sopisivat todella hyvin, mutta valinta on kuitenkin vaikea :)

Saman asian kanssa pähkäilin itsekin aikani ja kokeilujen jälkeen päädyin traditional-settiin/etu ja keskimikki. Mutta sulla on vaahteraotelauta, mulla ruusupuu. Sekin pitää huomioida. Toivottavasti ei mennyt ihan pää pyörälle näitten selitysten jälkeen...ilmoita sitten mihin päädyit jos jommat kummat valitset ja anna palautetta kun pääset testaamaan.
P-Nut
04.03.2004 16:12:13

Saman asian kanssa pähkäilin itsekin aikani ja kokeilujen jälkeen päädyin traditional-settiin/etu ja keskimikki. Mutta sulla on vaahteraotelauta, mulla ruusupuu. Sekin pitää huomioida. Toivottavasti ei mennyt ihan pää pyörälle näitten selitysten jälkeen...ilmoita sitten mihin päädyit jos jommat kummat valitset ja anna palautetta kun pääset testaamaan.

Joo nuo otelaudathan kyllä vaikuttaa. Eikös se niin ole, että vaahteraotelaudalla tulisi hieman kirkkaampi tms. soundi kuin ruusupuulla ? Nuo erot tuskin niin älyttömän suuria on ?

Itse mikkien hommaamiseen voi mennä vielä jopa kuukausi tai kaksi kun nyt ei viitsi alkaa niitä ostamaan kun on raha tiukassa ja muutenkin on kirjotukset edessä :)

Pakko tänne oli kuitenkin tiedusteluja pistää kun asia pöyrii vähän väliä mielessä.
Dr. Muff
04.03.2004 17:01:31
Joo nuo otelaudathan kyllä vaikuttaa. Eikös se niin ole, että vaahteraotelaudalla tulisi hieman kirkkaampi tms. soundi kuin ruusupuulla ? Nuo erot tuskin niin älyttömän suuria on ?

Mä valitsisin vaahteraotelautaisen kitaran kanssa tummempisoudisen mikkisetin. Ei liian kirkaskaan kiva ole.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
p130
04.03.2004 19:18:17

Itse mikkien hommaamiseen voi mennä vielä jopa kuukausi tai kaksi kun nyt ei viitsi alkaa niitä ostamaan kun on raha tiukassa ja muutenkin on kirjotukset edessä :)

Hämmennetään nyt sitten soppaa vielä lisää... Anteeksi jos tämä tekee homman vielä sekavammaksi... :)

http://www.kinman.com/html/myProducts/strats.htm ja valitaan alareunasta "Click here to see more Custom Strat Sets".

AVn-FullyGraduated- ja AVn-Classic-setit voisivat olla vaihtoehtoja myös. Classicin AVn-59 on aika lailla välimuoto AVn-62:sta ja sCn:stä.

Jos ei ole kiire... Toimitusajat ovat kai pari kuukautta. Kertovat varmaanin Echolandista tarkemmin.

Alkoi oikeasti houkuttamaan FullyGraduated toiseen stratoon!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
P-Nut
05.03.2004 15:30:51 (muokattu 05.03.2004 15:31:55)

Oon nyt pari tuntia lueskellut Harmony-Centralin arvosteluja noista mikkisarjoista, käyny moneen kertaan Kinmanin sivut läpi ja tullut siihen tulokseen, että jos uudet mikit ostan niin ne on nuo Blues-setin mikit. Ovat saanut tietenkin hyvä pisteet noissa arvosteluissa ja kommenttien mukaan niistä irtoaa mukava "helisevä" ja kirkas cleansoundikin vaikka potkua löytyy myös särön osalta mukavasti rokimpaankin menoon. Liikatummuttaa mikeissä tuskin minulle on ja hieman lisäkirkkautta tuo lisää tuo mun vaahteraotelautakin.

Kiitoksia näistä kommenteista mitä olette tänne kirjoitelleet. Ovat olleet avuliaita ja selkeitä.
jari
05.03.2004 16:11:23
ja ruokangas myös välittää mikkejä joko "omia" ja kinmannii taitaa löytyä.pannaa koko pakka sekaisin ;)
sihvoh
04.09.2004 00:48:03
Puoli vuotta vanhaan aiheeseen on ehkä turha enää lähettää asiaa, mutta tuskin tämä paljoa haittaakaan.

Uutena Kinman Traditional käyttäjänä täytyy todeta että melkoinen muutos noissa on JV Squierin alkuperäisiin mikkeihin. Hämmentävin juttu on tuo häiriöiden katoaminen, mutta silti ne helkkäävät kuten Straton mikkien pitääkin.

JV on '62 mallia ja koska siinä on ruusupuuotelauta, niin päädyin sitten tuohon Traditional AVn56/AVn56/AVn62 settiin ja hyvänä valintana pidän edelleenkin. Jos olisin '57 malliin hommanut niin sitten olisi tullut Blues-setti.

Aivan loistavat mikit, mutta kyllä tuon hintaisten pitää ollakkin. Tosin sain nuo eBAYsta aika kohtuuhintaan kokonaisena settinä niin, että olivat valmiiksi kiinni nätissä pleksissä USA Straton osien kera.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Härski
04.09.2004 11:02:12
Tästä asiasta kiinnostaisi kysyä, että kun olen tilannut sen superstraton, ja sen body on saarnia ja kaula vaahteraa otelautaa myöten,niin olisiko siihen tuo Woodstock- setti liian kirkas? Olisiko Blues- setti siihen parempi? Haeskelisin sellaista Roadrunner- soundia siitä, puhtailla ei-niin-hirveästi-väliä. Saako noita Kinmaneja Milbrookista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)