Socialite 08.01.2004 16:54:17 | |
---|
Ostin 2*12 kaapin tulevaisuutta silmällä pitäen..en siis omista nuppia vielä. Mutta minulla on classic 30 combo, josta löytyy kaappiulostulo "16 or 8 ohms" Kyseinen kaappi tarjoaa kuitenkin huonosti peaveylle sopivia inputteja: monona 4ohmia ja stereona 8ohmia per kanava. 4/16 ohm mono kytkintä ei ole. Voin siis käyttää kaappia peaveyn kanssa vain kytkemällä sen esim. kaapin vasempaan 8ohmiseen kanavaan? Vai onko olemassa jokin vippaskonsti, jonka avulla voisin kytkeä c30:n kaapin 4ohmin mono inputtiin ilman että vahvarista nousee käyttösavut ilmoille? |
Jusstus 08.01.2004 17:06:50 | |
---|
Toi Classicin ohmiasia on herättänyt keskustelua jo aika pitkään, eikä kukaan oikeestaan tunnu tietävän miten toi kuorma sen kanssa männöö. Itellä on Classic 30 myös ja mulla on siihen ite kyhäilty 16 ohm. 1x12-kaappi. Hyvin on toiminut. Jos jotenkin toi sun kaappi Classicciin pitäis saada kiinni, niin noin ehkä, mutta mä olisin kyllä varovainen. Mulla on se käsitys, että Peevon lisäkaappi pitäis olla 16ohm, joten toi sun kaappi ei siihen käy. Mutta mene ja tiedä. Kai joku asiantuntija tähän osaa vastata... "These go to eleven.." |
kalkkuna 08.01.2004 17:08:59 | |
---|
Mulle on sanottu, että noiden kaappejen ohmeja voi säätää juottamalla ne johdot eri paikkoihin? Voiko? |
Jusstus 08.01.2004 17:11:42 (muokattu 08.01.2004 17:12:19) | |
---|
Mulle on sanottu, että noiden kaappejen ohmeja voi säätää juottamalla ne johdot eri paikkoihin? Voiko? Voi. Sillon kun kaiuttimia on enempi kuin yksi. Niitä voi kytkeä rinnan tai sarjaan. Toisessa kaiuttimien vastus tuplaantuu, toisessa puoliintuu... Vai mitens se ny meni? Sähköteknikot hoi! Edit. Niin joo. Mut ei kai toi ihan järkevää oo, vai onko? "These go to eleven.." |
superfly 08.01.2004 17:13:41 | |
---|
En tiedä asiasta muuta kuin, että 8 ohmista 4x12 kaappia olen tuossa perässä rääkännyt kuukausikaupalla, eikä ainakaan vielä ole ongelmia huomannut. Mutta en sitten neuvonut tekemään näin jos putket paukahtaa. Harppu on alaston piano |
skebajaba 08.01.2004 17:24:54 | |
---|
itellä oli kans 2x12 kaappi missä oli 4ohmia impendanssi ja nupista puuttu jostain syystä se kokonaan joten kytkin elemntit rinnan toisiinsa.silloin tulee se 16ohmia. eli toisen elemntin + toisen elementin - ja jäljelle jäävät + ja - sitten siihen ulos menevään jakkiin, mihin nupista tulee johto..en sit tiedä ku on vielä toi stereo et mitenkäs pitäis menetellä. -hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!- |
Volle 08.01.2004 17:59:03 (muokattu 08.01.2004 18:00:06) | |
---|
itellä oli kans 2x12 kaappi missä oli 4ohmia impendanssi ja nupista puuttu jostain syystä se kokonaan joten kytkin elemntit rinnan toisiinsa.silloin tulee se 16ohmia. eli toisen elemntin + toisen elementin - ja jäljelle jäävät + ja - sitten siihen ulos menevään jakkiin, mihin nupista tulee johto..en sit tiedä ku on vielä toi stereo et mitenkäs pitäis menetellä. Varmaankin tarkoitat sarjaan? Onhan näistä puhuttu, mutta vielä kerran: Kytkettäessä kaksi samanlaista elementtiä rinnan niiden yhteisimpedanssi on puolet yhden elementin impedanssista. Jos taas kytketään elementtejä sarjaan, lasketaan niiden impedanssit vain yhteen. Eli socialite: Kaapissasi on mitä ilmeisimmin kaksi 8 ohmin elementtiä laitettu rinnan, koska stereo on 8 ohm/puoli. Kytket ne kaksi elementtiä sarjaan, jos 16 ohm on tavoitteena. Tein itse tänään juuri saman tempun eli muutin 2*12"-kaapin 4 ohmisesta 16 ohmiseksi. Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä. |
skebajaba 08.01.2004 18:10:44 | |
---|
sori meni termit vaan sekaisin...mut muuten se toimii noin niinkuin yllä sanoinkin jo. -hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!- |
Socialite 09.01.2004 08:32:33 | |
---|
Eli socialite: Kaapissasi on mitä ilmeisimmin kaksi 8 ohmin elementtiä laitettu rinnan, koska stereo on 8 ohm/puoli. Kytket ne kaksi elementtiä sarjaan, jos 16 ohm on tavoitteena. Tein itse tänään juuri saman tempun eli muutin 2*12"-kaapin 4 ohmisesta 16 ohmiseksi. Niin arvelinkin että ne on 8ohmia kpl. MUTTA kun ei ole tuo sähköoppi aivan hallussa.. Miten se sarjaankytkentä tapahtuu noin niinkuin "pähkinänkuoressa" ?? Kiitos vastauksista. |
Volle 09.01.2004 08:52:35 | |
---|
Pistin hienon kuvan osoitteeseen: http://www.students.tut.fi/~tiainent/kaiutin.JPG Jos et tarvitse sitä stereomahdollisuutta, laitat vaan jompaan kumpaan jakkiin ne johdot kiinni. Sitten, kun joskus hamassa tulevaisuudessa tarvitset taas stereokaappia, laitat piuhat takaisin sillä tavalla, kun ne nytkin ovat. Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä. |
Socialite 09.01.2004 13:27:57 | |
---|
Jep...kiitos. Kunhan tästä kotia pääsen niin eikun kolvailemaan! |
skebajaba 09.01.2004 15:22:45 | |
---|
Jep...kiitos. Kunhan tästä kotia pääsen niin eikun kolvailemaan! ei tartte välttämättä ees kolvailla, mulla oli ainakin semmoset "liuskat" tai sen tyyliset, niinkuin autostereoissakin on.oli erittäin helppo operaatio. -hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!- |
Volle 09.01.2004 16:43:34 | |
---|
ei tartte välttämättä ees kolvailla, mulla oli ainakin semmoset "liuskat" tai sen tyyliset, niinkuin autostereoissakin on.oli erittäin helppo operaatio. jotkut väittää, että ne "liuskat" olisivat jotenkin huonommat kuin tinaus, mutta en kyllä osaa sanoa. Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä. |
skebajaba 09.01.2004 18:17:53 | |
---|
jotkut väittää, että ne "liuskat" olisivat jotenkin huonommat kuin tinaus, mutta en kyllä osaa sanoa. no ne voi ehkä irrota kai jos paiskoo kaappia tai jotain, noi oli kyl ainakim omassa kaapissani niin tiukat että ei irtoo mihinkään...ja tuskin hirveesti voi ainakaan ääntä syödä siinä vaiheessa enää.??!! -hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!- |
Vemmy 09.01.2004 19:36:31 (muokattu 10.01.2004 13:03:02) | |
---|
jotkut väittää, että ne "liuskat" olisivat jotenkin huonommat kuin tinaus, mutta en kyllä osaa sanoa. Tiedä sitten... Kämpillä on kaksi Marshallin 1982-kaappia, ylä- ja ala-. Yläkaapissa on liuskat, ja toimii. Alakaapissa on piuhat tinattu, ja kas kummaa, kun avasin piruuttani kaapin, niin neljästä jakkiin tulevasta piuhasta vain kaksi oli kiinni. Toiset kaksi olivat tinattu kyllä toisiinsa kiinni, mutta eivät siihen jakin liuskaan, toinen meni vaan siitä reiästä läpi. On se silti aina toiminut se kaappi, joten on se hiukan johonkin kiinni aina ottanut. Ja se tinaus oli kyllä luultavasti lähtöisin Marshallin kokoonpanolinjalta... Hi-Fi-alan foorumeilta voi käydä lukemassa miljoona tappelua siitä, miten liitoksia kuuluu tehdä. Ei kai niillä kuitenkaan oikeasti niin hirveästi eroa ole käytännössä. EDIT: Niin, noissa kaapeissa on siis ne plugijakkiin tulevat piuhat eritavoin kiinni, toisessa apicoilla ja toisessa juotettu. Kaiutinliitännöistä en ole varma, kun muisti pätkii... Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. |
Volle 09.01.2004 19:51:28 | |
---|
Hi-Fi-alan foorumeilta voi käydä lukemassa miljoona tappelua siitä, miten liitoksia kuuluu tehdä. Ei kai niillä kuitenkaan oikeasti niin hirveästi eroa ole käytännössä. Niinpä. Mullakin on muuten Marshall 1982 ja siinä on juuri sellaisilla liuskoilla ne liitetty. Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä. |
Socialite 10.01.2004 11:40:54 | |
---|
Liuskat oli minunkin kaapissa kaiuttimien liitoksissa ja tinaukset plugi-inputeissa. Siirsin vain liuskat ja liitin kaksi johtoa uudelleen sokeripalalla... ja vot, 16ohmia sarjassa! Kiitokset Juntille piirroksesta. |