Aihe: Intonaatio muuttuminen ja sen säätäminen
1 2
sihvoh
27.09.2003 20:42:02
Ihmettelin tässä, miksi Lespa alkoi kuulostaa yhtäkkiä huonolta ja huomasin että intonaatio oli muuttunut jostain syyystä. Mikähän tähän oikein voisi vaikuttaa ? Kitara on ollut tähän saakka ihan OK.

Sitten keksin mielestäni tosi helpon tavan säätää sen kohdalleen, ja kysynkin, teinkö oikein. Otin Guitarportin viristysmittarin, joka näyttää mittarin ja kirjainnäytön avulla mikä sävel soi. Viritin kielen kohdalleen ja kokeilin samaa 12 nauhalta. Ruuvasin hieman ja kun sain sekä vapaan, että 12 nauhan kohdalta oikean sävelen ja mittarin keskelle, niin päättelin että se on siinä. Teinkös oikein vai pitäisikö tämä tehdä huiluääni/nauha-periaatteella ?

Nyt lespa kyllä kuulostaa taas tosi hyvältä :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Olli S.
27.09.2003 20:44:02

Ihmettelin tässä, miksi Lespa alkoi kuulostaa yhtäkkiä huonolta ja huomasin että intonaatio oli muuttunut jostain syyystä. Mikähän tähän oikein voisi vaikuttaa ? Kitara on ollut tähän saakka ihan OK.

Sitten keksin mielestäni tosi helpon tavan säätää sen kohdalleen, ja kysynkin, teinkö oikein. Otin Guitarportin viristysmittarin, joka näyttää mittarin ja kirjainnäytön avulla mikä sävel soi. Viritin kielen kohdalleen ja kokeilin samaa 12 nauhalta. Ruuvasin hieman ja kun sain sekä vapaan, että 12 nauhan kohdalta oikean sävelen ja mittarin keskelle, niin päättelin että se on siinä. Teinkös oikein vai pitäisikö tämä tehdä huiluääni/nauha-periaatteella ?

Nyt lespa kyllä kuulostaa taas tosi hyvältä :-)

Minä ainakin teen sen noin. Kaiken järjen mukaan lopputulos on sama, vaikka otat sen toisen äänen esim. nauhalta 17, jos sitten virität sen kohdalleen.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
makoskela
29.09.2003 17:27:05
Huilu/nauha-menetelmä on helpompi käyttää. Eron kuulee mielestäni helpommin.
GAS = Guitar Auction Syndrome
JR
29.09.2003 17:33:53

Tuolla ohjeet sekä fender että gibson tyylisen skeban intonaation säätöön.

http://users.powernet.co.uk/guitars/setup3.htm
JR
Timesby
29.09.2003 19:07:30

kiitos että aloitit tämän aiheen sillä olen jo pitempään miettinyt miksi skittani soi epävireisesti. kattelin noita intonaatioita ja g:n oli ihan häränpyllyillä. muissa oli hieman eroavaisuutta. miten paljon pitää olla eroavaisuutta harmonicin ja pikatun välillä, et se kantsii säätää?
Es gang zum Vituiks!
makoskela
29.09.2003 19:14:48
miten paljon pitää olla eroavaisuutta harmonicin ja pikatun välillä, et se kantsii säätää?

Kyllähän intonaatio kannattaa säätää aina kohdalleen, jos eroavaisuuksia on. Eihän siihen tarvitse kuin ruuvimeisselin, virittimen ja vartin aikaa. Floikkavehkeet on sitten asia erikseen.
Insane Kane
29.09.2003 20:01:07
kiitos että aloitit tämän aiheen sillä olen jo pitempään miettinyt miksi skittani soi epävireisesti. kattelin noita intonaatioita ja g:n oli ihan häränpyllyillä. muissa oli hieman eroavaisuutta. miten paljon pitää olla eroavaisuutta harmonicin ja pikatun välillä, et se kantsii säätää?

Tosin kannattaa hieman kokeilla, miten muut sävelet soivat.
Esim itsellani on pieni otelaudan heitto kaulan liimakohdassa (les paul) ja kun intonaatio on 12 nauhalta kohdallaan, esim B:n 17 heittää hieman, joten olen tehnyt kompromissin, että suurin osa kohdalleen, ja ne jotka eivät ihan osu, menevät hieman alle, jolloin ne voi korjata vibralla...
Mmmm, EMG!!
JartZA
29.09.2003 20:20:08
Voiko muuten akustisen kitaran intonaatiota säätää mitenkään?
Älä sörki.
Fortune
29.09.2003 20:33:26
Voiko muuten akustisen kitaran intonaatiota säätää mitenkään?

Voi, satulaa/tallaa siirtämällä/uudelleenmuotoilemalla.
Insane Kane
29.09.2003 20:49:38
Voi, satulaa/tallaa siirtämällä/uudelleenmuotoilemalla.

Ammattimiehen hommia, en suosittele että itse lähtee "jyrsimään" tallaluuta.
Mmmm, EMG!!
Fortune
29.09.2003 20:51:12
Ammattimiehen hommia, en suosittele että itse lähtee "jyrsimään" tallaluuta.

En minäkään. Nimimerkillä "Säädänpä satulanurat paremmaksi Leathermanilla vm.81"
Insane Kane
29.09.2003 20:58:03
En minäkään. Nimimerkillä "Säädänpä satulanurat paremmaksi Leathermanilla vm.81"

Fiksua ja filimaattista
Mmmm, EMG!!
Juzzu
29.09.2003 21:56:44
Ihmettelin tässä, miksi Lespa alkoi kuulostaa yhtäkkiä huonolta ja huomasin että intonaatio oli muuttunut jostain syyystä. Mikähän tähän oikein voisi vaikuttaa ?

Kiitos neljän vuodenajan, on kesällä ja talvella ilmankosteus varsin eri luokkaa, ja näiden välissä sitten kevät ja syksy, jolloin ilmankosteuteen tulee muutos. Ja puu kyllä reagoi ilmankosteuteen, joten intonaatio pitäisi säätää par kertaa vuodessa nastakeleille tai slikseille, jos oikein haluaa aina pitää homman kasassa.

Vaan tiedä sitten lieneekö tuossa kuitenkaan oikea syy tässä tapauksessa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Timesby
01.10.2003 10:06:47

pitää varmaan säätä vloppuna se intonaatio. oon laittamassa tässä joskus kymppisetin ysisetin tilalle, nii kannattaako intonaatio säätää vanhoilla vai uusilla kielillä?
Es gang zum Vituiks!
Fortune
01.10.2003 10:07:43
pitää varmaan säätä vloppuna se intonaatio. oon laittamassa tässä joskus kymppisetin ysisetin tilalle, nii kannattaako intonaatio säätää vanhoilla vai uusilla kielillä?

Uusilla.
Timesby
01.10.2003 13:42:45

Uusilla.

tack så mycket
Es gang zum Vituiks!
Tuowinen
01.10.2003 15:14:49
Floikkavehkeet on sitten asia erikseen.

Mitenkäs tämä floikan kanssa onnistuu? On jotain tullut itse yritettyä eikä tahdo onnistua. Säädöt on hyvinkin paljon päin persettä, eikä paikallinen musaliikkeen setäkään osaa kunnolla auttaa.

Parempi olisi ite oppia tuo tekemään niin ei tarttee aina jollekin veteraanille kiikuttaa.

"Väännetäänpä rautalangasta"-ohjeita?
"Vihollisen työtä! Näitä töitä hän rakastaa: ystävä sotii ystävää vastaan; uskollisuus eksyy sydänten järkkyessä."
Fortune
01.10.2003 16:17:27
Mitenkäs tämä floikan kanssa onnistuu? On jotain tullut itse yritettyä eikä tahdo onnistua. Säädöt on hyvinkin paljon päin persettä, eikä paikallinen musaliikkeen setäkään osaa kunnolla auttaa.

Parempi olisi ite oppia tuo tekemään niin ei tarttee aina jollekin veteraanille kiikuttaa.

"Väännetäänpä rautalangasta"-ohjeita?

Intonaation säätökö siis? Tallapaloja eteen- ja taakse siirtämällähän se, ihan niinkuin stratossakin. Floikassa on vain se kettumainen puoli, että se siirrettävä pala on siinä tallan etuosassa kielen alla saavuttamattomissa, joten homma hoituu niin, että tarkistat intonaation mittarilla, jos on vikaa niin löysäät ko. kielen, siirrät tallapalaa oikeaan suuntaan vähän, virität, tarkistat intonaation, löysäät tarvittaessa uudestaan ja säädät jne., kunnes intonaatio on kohdillaan. Hapankorppuja ja kahvia menee, ja hermot.
makoskela
02.10.2003 12:47:40
Hapankorppuja ja kahvia menee, ja hermot.

Muaah Muaah! Täytyy kokeilla noita hapankorppuja seuraavalla kerralla! Yleensä puren vain kieltäni... Laitoin juuri yhden floikkahirviön kuntoon; ei mennyt kuin kolmannelle tunnille!
Insane Kane
02.10.2003 12:50:50
Muaah Muaah! Täytyy kokeilla noita hapankorppuja seuraavalla kerralla! Yleensä puren vain kieltäni... Laitoin juuri yhden floikkahirviön kuntoon; ei mennyt kuin kolmannelle tunnille!

Eikös kannattaisi lukita se floikka virityksen ajaksi.. nopiampi...
Mmmm, EMG!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)