MikeS 23.07.2003 16:26:21 | |
---|
Terve. Voisko joku selvittää mulle kissankokoisin kirjaimin mitä tuo HEADROOM -termi tarkoittaa? Liittynee vahvistimen etuasteen puskemiseen, mutta siis miten? Ja mitä käytännön merkitystä sillä on, onko vahvistimessa kuinka paljon clean headroomia, kun käyttää esim. säröjä tai volumepedaaleja puskemassa vahvistinta? Tänks. MIKKO |
LaXu 23.07.2003 16:30:37 | |
---|
Tarkoittaa lähinnä sitä, miten kovalla vahvistinta voi luukuttaa ennen kuin soundi alkaa säröytyä. Esim. 100W vahvistimessa soundi pysyy puhtaana kovemmilla volyymeillä kuin 20W:sessa. Eli jos soittaa puhtailla soundeilla paljon voi keikkatilanteessa olla enemmän headroomia tarpeen, eli se 100W mylly. Jos taas on tarkoitus saada pääteastesäröä, voi se 20W vehje olla parempi valinta, sillä soundi alkaa särkyä pienemmillä volyymeilla. |
MikeS 23.07.2003 17:12:35 | |
---|
Jaahas! Mutta liittyykö headroom mitenkään etuaste- / pääteaste-juttuihin? Ja kuinka kitaran tai efektien puskemisvoima vaikuttaa vahvistimen tuottamaan saundiin? Onko niin, että kitaralla/efekteillä saan puskettua ainoastaan etuasteputkia ja vasta vahvistimen volaa lisäämällä pääteastetta? Ja onko mahdollista puskea etuaste 'tukkoon' liiallisella kitaraulostulolla tai efekteillä (=headroomia ei enää ole)? Ääh, oon ihan sekaisin. |
poppamies 23.07.2003 17:32:44 | |
---|
Minun ymmärryksen mukaan "headroom" liittyy lähinnä pääteasteeseen. Eli kuinka kovan ohjauksen pääteasate tarttee/sietää ennekuin alkaa "itkemään". Jos headroom'ia on liika, eli joutuu käyttämään suuria volumeja ennen kun saa mieleisensä soundin niin yksi ratkaisu on vähentää headroom'ia.Se onnistuu pätevässä huollossa. Silloin saa tavoittelemansa soundin alhaisemmallakin volumetasolla. "G-strings are for strippers" |
Miikathebest 23.07.2003 17:44:36 (muokattu 23.07.2003 17:44:47) | |
---|
...Jos headroom'ia on liika, eli joutuu käyttämään suuria volumeja ennen kun saa mieleisensä soundin niin yksi ratkaisu on vähentää headroom'ia.Se onnistuu pätevässä huollossa. Silloin saa tavoittelemansa soundin alhaisemmallakin volumetasolla. Tai sitten se voi olla hyvä että on paljon headroomia, jos haluaa soittaa cleanilla. |
Jucciz 24.07.2003 11:17:11 (muokattu 24.07.2003 11:17:35) | |
---|
Headroomilla viitataan käytettävissä olevaan dynamiikkaan. Äänityksessä/äänentoistossa headroom tarkoittaa pohjakohinan ja säröytymispisteen väliin jäävää aluetta ja se ilmoitetaan desibeleinä. Eli lyhyesti: mitä enemmän headroomia, sitä enemmän on mahdollista leikkiä dynamiikalla. Korjatkaa, jos olen väärässä. Clean headroom lienee aivan toinen juttu. Äks dee. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
wilo 24.07.2003 11:34:06 | |
---|
Headroomilla viitataan käytettävissä olevaan dynamiikkaan. Äänityksessä/äänentoistossa headroom tarkoittaa pohjakohinan ja säröytymispisteen väliin jäävää aluetta ja se ilmoitetaan desibeleinä. Eli lyhyesti: mitä enemmän headroomia, sitä enemmän on mahdollista leikkiä dynamiikalla. Korjatkaa, jos olen väärässä. Clean headroom lienee aivan toinen juttu. Äks dee. Ei - vaan clean headroom on juuri tuo. Headroom on suomeksi sisäkorkeus tai vapaa korkeus. Sisäkorkeudessa on tietty lattia ja katto, joiden väli on siis headroom, periaatteessa lattia on siis pohjakohinan taso ja katto on suurin mahdollinen äänenvoimakkuus. Kitarapuolella jätetään pohjakohina usein huomiotta, tällöin esim. Clean headroom tarkoittaa yksinkertaisesti suurimman mahdollisen puhtaan (säröytymättömän) äänenvoimakkuuden tasoa. |
MikeS 24.07.2003 15:58:54 | |
---|
Mielenkiintoista! Onko siis niin, että mitä enemmän vahvistimessa on clean headroomia, sen vaikeampi se on saada säröytymään ilman kuuroutumista? Mun Selmer-nupissa lienee sitten paljon clean headroomia kun ei sitä saa säröytymään erkkikään. KYSYMYS: Mitä hyötyä ja haittaa isosta määrästä clean headroomia on bändisoitannassa? |
wilo 24.07.2003 16:07:23 (muokattu 24.07.2003 16:14:44) | |
---|
Mielenkiintoista! Onko siis niin, että mitä enemmän vahvistimessa on clean headroomia, sen vaikeampi se on saada säröytymään ilman kuuroutumista? Mun Selmer-nupissa lienee sitten paljon clean headroomia kun ei sitä saa säröytymään erkkikään. KYSYMYS: Mitä hyötyä ja haittaa isosta määrästä clean headroomia on bändisoitannassa? Pelkästään se, ettei vahvistin säröydy ei tarkoita sitä että siinä olisi paljon clean headroomia. Toisesta vahvarista voi kääntää äänen säröytymättä nupit kaakkoon ja taas toisessa mahdollisesti vain vähän avata potikkaa. Silti niissä saattaa olla saman verran clean headroomia. Ja vastaus: mikäli tarttet vahvistimen puhdasta saundia, tarvitset clean headroomia sen verran ettet jää bändille jalkoihin. Jos tarvitset säröä, voi olla parempi sellainen vahvistin joka säröytyy pienemmälläkin volalla. Lisäänpä nyt vielä tämän sotkeakseni homman perin pohjin.. =) Eli käytännössä putkivahvistimen ja trankkuvahvistimen clean headroom ovat usein vähän eri asioita. Putkivahvistimelle on tyypillistä se, että säröytyminen alkaa äänenvoimakkuutta lisätessä suhteellisen aikaisin, korva ei vain tunnista sitä niin helposti kuin usein karmean kuuloista transistorivahvistimen säröä. Tästäkin syystä esim. monessa 20W putkivahvistimessa on "näennäistä" clean headroomia enemmän kuin 50W transistorivahvistimessa. Eli putkivahvistimen soundi saattaa kuulostaa puhtaalta, nätisti kompressoidulta, vaikka se tosiasiassa on jo jonkin verran säröytynyt. Ja nyt puhun siis kitaravahvistimista. |