Aihe: Metallica videon inspiroima clippi
1
rhizome
20.06.2003 00:43:22
Moi,

Tässä olisi taas klippiä pitkästä aikaa. Kysessä on siis itse tehty vahvistin. Suoraan sanoen on ollut hiukan vaikeeta ja turhauttavaakin taistella näiden uusien muuntajien ja putkikytkentöjen kanssa, mutta näin tuossa eilen sen Metallica liven ja sain uutta inspistä. Hiukan recton oloinen klippihän tuo on, eikö? Omasta vaatimattomasta mielestäni tietty hurjan paljon parempi..mutta sehän nyt on, vaikkakin täysin totta, niin pientä peikkoilua vaan.

http://www.kolumbus.fi/fractal.wonderland/what2.mp3

Mikko
BlackD
20.06.2003 01:31:44 (muokattu 20.06.2003 01:32:51)
Nyt täytyy kyllä suoraan sanoa että mä en pidä tuosta ollenkaan, kamalaa surinasoundia, joka ei edes ole ollenkaan tiukka. Voisinpa väittää että mulla on täällä Pod Proni kanssa paremmat soundit. Kovasti olen saanut jostain syystä sellaisen kuvan että haukut muitten soundeja vaikka omasi ovat mitä ovat... seuraan myös harmony centralin foorumeita. Tämähän sitten oli tosiaan henkilökohtainen mielipide, ei pidä ottaa nokkiinsa persoonattomalta virtuaali-ihmiseltä.

EDIT: siis oletan, että olet se sama mikko mihin olen aiemmin törmäillyt, pahoitteluni aiheettomasta kommentoinnista jos sotken henkilöitä
rhizome
20.06.2003 06:29:36
Nyt täytyy kyllä suoraan sanoa että mä en pidä tuosta ollenkaan, kamalaa surinasoundia, joka ei edes ole ollenkaan tiukka. Voisinpa väittää että mulla on täällä Pod Proni kanssa paremmat soundit. Kovasti olen saanut jostain syystä sellaisen kuvan että haukut muitten soundeja vaikka omasi ovat mitä ovat... seuraan myös harmony centralin foorumeita. Tämähän sitten oli tosiaan henkilökohtainen mielipide, ei pidä ottaa nokkiinsa persoonattomalta virtuaali-ihmiseltä.

EDIT: siis oletan, että olet se sama mikko mihin olen aiemmin törmäillyt, pahoitteluni aiheettomasta kommentoinnista jos sotken henkilöitä

No voihan nyt. Jos olet HC:tä seurannut, niin kerrohan toki pari esimerkkiä vaikka ulkomuistista miten olen muitten saundeja arvostellut niin että herkkänä ihmisenä pahoitit mielesi. Jos viittaat joihinkin vanhoihin Diezel (Herbert) kommentteihini siellä, niin hällä väliä, Peter ilmoitti henkilökohtaisesti ettei se häntä häirinnyt ja respectiä kyllä löytyy vahvistimien tekijöiden keskuudessa. Tietysti itse Diezel-klaani ei anna ikinä anteeksi jos joku tulee foorumille kaiken hypetyksen keskellä kritisoimaan.

Mitä tulee tähän klippiin jonka lähetin, niin kyseessä on sen verran uusi tekniikka high gain vahvistimelle, että tuota... äsh - luehan tämä artikkeli jonka juuri kirjoitin kun kerran HC:tä seuraat.

http://acapella.harmony-central.com … owthread.php?s=&threadid=355104

Ei pahalla, eikä tässä mitään elvistellä. Mullakin on muuten pod xt. Kyllähän vanhassa pod prossa silti jotkut gain saundit olivat tätä uutta versiota käyttökelpoisempia.

Mikko
Hornanturska
20.06.2003 11:32:20 (muokattu 20.06.2003 11:32:39)
mun mielestä aika tiukka soundi. ihan perkeleen hyvä...
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa...
dogster
20.06.2003 11:48:31
Moi,

Tässä olisi taas klippiä pitkästä aikaa. Kysessä on siis itse tehty vahvistin. Suoraan sanoen on ollut hiukan vaikeeta ja turhauttavaakin taistella näiden uusien muuntajien ja putkikytkentöjen kanssa, mutta näin tuossa eilen sen Metallica liven ja sain uutta inspistä. Hiukan recton oloinen klippihän tuo on, eikö? Omasta vaatimattomasta mielestäni tietty hurjan paljon parempi..mutta sehän nyt on, vaikkakin täysin totta, niin pientä peikkoilua vaan.

http://www.kolumbus.fi/fractal.wonderland/what2.mp3

Mikko

aivan järkyttävää fuzzsoundia!
yeah well...
LaXu
20.06.2003 12:45:29
Enpä minäkään erityisemmin pitänyt. Liekö tuossa sitten gainia liikaa, pienemmillä gaineilla tuo voisi olla ihan tiukkakin soundi. Tai sitten keskialueen puute jäi vaivaamaan. Nauhotteleppa uutta pätkää, jossa middlejakin olisi, jooko?
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
rhizome
20.06.2003 15:16:57
Enpä minäkään erityisemmin pitänyt. Liekö tuossa sitten gainia liikaa, pienemmillä gaineilla tuo voisi olla ihan tiukkakin soundi. Tai sitten keskialueen puute jäi vaivaamaan. Nauhotteleppa uutta pätkää, jossa middlejakin olisi, jooko?

Hyviä kommentteja Laxu! Juuri noin tuumailen tässä itsekin.

Hiukan vielä mallinnusporukoille tai sanoisinko friikeille. Toisinaan tyyppejä tulee sinne HC:henkin heittelemään tyyliin "your fuzzy-buzzy powerball sucks and my pod pro absolutely rules". :) Epäilen aina tuossa vaiheessa että mallintavat ovat jo pilanneet monen korvat, vetäneet pois ns. reaalimaailmasta. :) Kyllä porukat varmaan säikähtäisi monen vahvarin saundia jos kuuntelisivat sitä livenä kohtisuoraan kaiuttimeen nähden eikä siitä mallinsboksista ikään kuin verhon takaa. Tässä mielessä pidän kyllä podin xt:tä vanhoja malleja realistisempana. Siinä on saudissa hitusen sellaista aidon tuntuista kirkkautta ja raakuutta.

Joo. Mun klipit on muuten sitten aina pari senttiä etukankaasta ja mikki keskelle kajaria. Tuo klippi oli tosin äänitetty tv-volumeilla...heh, kerrostalomiljööseen soveltuva kt88 pääteputkia hyödyntävä metallihelvetti siis tulossa? :)

Juhannusta!

Mikko
BlackD
20.06.2003 18:30:00
Hiukan vielä mallinnusporukoille tai sanoisinko friikeille. Toisinaan tyyppejä tulee sinne HC:henkin heittelemään tyyliin "your fuzzy-buzzy powerball sucks and my pod pro absolutely rules". :) Epäilen aina tuossa vaiheessa että mallintavat ovat jo pilanneet monen korvat, vetäneet pois ns. reaalimaailmasta. :) Kyllä porukat varmaan säikähtäisi monen vahvarin saundia jos kuuntelisivat sitä livenä kohtisuoraan kaiuttimeen nähden eikä siitä mallinsboksista ikään kuin verhon takaa.

Mjoo, pistetään tuo "aiheeton" aukominen väsymyksen piikkiin ku yöllä kirjoittelin, mutta eipä mulla ole mitään perusteluja kommenteilleni, taisin tosiaan muistellla niitä diezel-keskusteluja. Kuten sanoin, ei pidä ottaa nokkiinsa pelkältä nimimerkiltä joka ei tiiä mistään mitään ;)

Mä olen ilmeisesti sitten sen mallinnussukupolven uhri, nimittäin mun mielestä tuo klippi on yläpäästä ihan liikaa surinainen ja fuzzimainen. Samoin oli ne sun tosi vanhat clipit mitä pistelit aikoja sitten tänne. Mun mielestä podilla saa tosi hyvät soundit oikein säädettynä, eikä soundissa ole liian repivää yläpäätä. Mä olen jostain syystä tottunut kutsumaan tuon tyylisiä sirinäsoundeja transistori- ja digitaalimaisiksi :) En sitten tiedä, olenko väärässä, olen ihan normaaleja putkivahvareitakin soitellut ja niistä hyviä soundeja saanut. Ja varsinkin lempibändieni levyjä kuunnellessa ne kitarasoundit vaikuttavat juuri samantyylisiltä, mitä saan podilla aikaiseksi.. jostain syystä silti usein kovimmilla putkivahvareilla tehdyt clipit vaikuttavat melko heikoilta näin soundillisesti, juuri tuon surinamaisuuden ja muun takia. Toisaalta taas vasta harmony centralista bongaamani Mesa Boogie Mark IV -clipit aiheuttivat ihan jumalattoman GASin :P

Mutta hyvät juhannukset, ja anteeksi jos pahoitin mieltäsi, Mikko. Luulen että livenä vahvarisi saattavat potkia hyvinkin lujaa, ei pidä clipeistä tehdä lopullisia johtopäätöksiä :)
Swan
20.06.2003 18:39:15
Moi,

Tässä olisi taas klippiä pitkästä aikaa...

Kovin pehmeän kuuloinen saundi tyyliin nähden. Ei kuulostanut siltä, että olisit pistänyt kaiken aggression soittoon. Seuraavaan klippiin lisää middlen lisäksi vähän voimaa siihen plektrakäteen, niin koneesta saa loistavan kuvan.

Tee myös sooloklippejä, niin kuulemme, miten vahvistin kestää kovimmatkin silppuamiset.
Steve Vain neuvo kitaristeille: "Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentistasi, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä ne."
rhizome
20.06.2003 19:58:38
Mjoo, pistetään tuo "aiheeton" aukominen väsymyksen piikkiin ku yöllä kirjoittelin, mutta eipä mulla ole mitään perusteluja kommenteilleni, taisin tosiaan muistellla niitä diezel-keskusteluja. Kuten sanoin, ei pidä ottaa nokkiinsa pelkältä nimimerkiltä joka ei tiiä mistään mitään ;)

Ok ja enhän mäkään parhaassa iskussa ollut kommentoidessani. Tuon vanhan herberttikeskustelun sosiaaliset seuraukset on kyllä välillä ottanut pattiin. Tilanne on kyllä muuttunut sittemmin sen suhteen että HC:ssa uskalletaan jo sanoa ettei jostakin saundista tykätä vaikka itse vahvarin tekijä osallistuisi keskusteluun. Tosin on aika piinallista lukea kun jotkut älykääpiöt käyvät aivan sikana Diezelin vahvareiden kimppuun, väittäen mm. että esim. VH-4:n takia koko Metallican uusin levy on muhjuista ja epäerottelevaa sontaa.

Omasta puolestani voin todeta että mieli ei pahoitu ja kestän kyllä negatiivisempiakin kommentteja...tää vahvarikuvio on edennyt osaltani lähinnä seuraavasti - alussa kaikki on ylpeetä ja miltei pyhää, myöhemmin ei mikään. Tarkoitan että kun olet tehnyt hommia parikin vuotta niin huomaat että kyllähän noita uusia saundeja tulee ja menee. Vähän kuin runoilija jolla olisi luova kausi päällänsä...uusia juttuja tulee eikä väliä vaikka vanhemmat kuolemattomat ajatukset tai designit lentäis pois kuin luurangot tuulessa. :)

Mä olen ilmeisesti sitten sen mallinnussukupolven uhri, nimittäin mun mielestä tuo klippi on yläpäästä ihan liikaa surinainen ja fuzzimainen. Samoin oli ne sun tosi vanhat clipit mitä pistelit aikoja sitten tänne. Mun mielestä podilla saa tosi hyvät soundit oikein säädettynä, eikä soundissa ole liian repivää yläpäätä. Mä olen jostain syystä tottunut kutsumaan tuon tyylisiä sirinäsoundeja transistori- ja digitaalimaisiksi :) En sitten tiedä, olenko väärässä, olen ihan normaaleja putkivahvareitakin soitellut ja niistä hyviä soundeja saanut. Ja varsinkin lempibändieni levyjä kuunnellessa ne kitarasoundit vaikuttavat juuri samantyylisiltä, mitä saan podilla aikaiseksi.. jostain syystä silti usein kovimmilla putkivahvareilla tehdyt clipit vaikuttavat melko heikoilta näin soundillisesti, juuri tuon surinamaisuuden ja muun takia. Toisaalta taas vasta harmony centralista bongaamani Mesa Boogie Mark IV -clipit aiheuttivat ihan jumalattoman GASin :P

Mutta hyvät juhannukset, ja anteeksi jos pahoitin mieltäsi, Mikko. Luulen että livenä vahvarisi saattavat potkia hyvinkin lujaa, ei pidä clipeistä tehdä lopullisia johtopäätöksiä :)

Hyvät kesät sinnekkin päin. Sen voin myös yhä uudelleen ja tähän loppuun sanoa etten ole mikään putkipuristi ja että ne Mark IV klipitkin oli kyllä hyviä...

Mikko
rhizome
20.06.2003 20:06:22
Kovin pehmeän kuuloinen saundi tyyliin nähden. Ei kuulostanut siltä, että olisit pistänyt kaiken aggression soittoon. Seuraavaan klippiin lisää middlen lisäksi vähän voimaa siihen plektrakäteen, niin koneesta saa loistavan kuvan.

Tee myös sooloklippejä, niin kuulemme, miten vahvistin kestää kovimmatkin silppuamiset.

Kiitti palautteesta. Agression osalta voin hieman puolustella että eihän tuossa avonaisen vahvarin edessä voi paljon heilua muuten on 470 volttia DC:tä sylissä...mitä tulee taas sooloihini, niin ei auta selittäminen, sen verran paperia nuo yritykset ovat olleet että joutaisivat samantien silppuriin. :) Pitänee kokeilla jotain kumminkin.

Mikko
rhizome
26.06.2003 21:11:55 (muokattu 27.06.2003 02:37:22)
Kovasti olen saanut jostain syystä sellaisen kuvan että haukut muitten soundeja vaikka omasi ovat mitä ovat...

Haluan palata tähän asiaan vielä vaikkei tarkoitus ollutkaan ruotia näitä olemattomia asioita täällä. Ihmettelen silti tuota "jostain syystä olen saanut selleisen käsityksen, että" - mistä syystä? Ja mikä on ns. haukkumista?

Tässä ovat käsittääkseni ainoat Harmony-Centralin syntini:

1) Olen kerran todennut että Roccaforten modifioima marshalli EI ns. naulannut EVH tonea (ei mikään muukaan värkki sen puoleen) ja että se oli myös saundiltaan aivan liian scooped. Tämäkö haukkumista? Kyllä kai sitten jos 10 muuta ihmistä huudahtaa "omfg, that nailed it!" :)

2) Suurempi synti lienee ollut pari kommenttiani silloin kun Diezelin Herbertiä kehuttiin maailman "nopeimmaksi" ja tykkibassoisimmaksi metalli koneeksi. Perin typerästi pahimman hypetyksen keskellä rohkenin olla asiasta hieman eri mieltä ja tweekkasin vahvistimeni kuullostamaan seuraavalta - klipissä aluksi pari sekuntia Herbertiä 7-kielisellä ja sitten Gibsonilla samaa riffiä laihat kielet löysällä.

http://www.kolumbus.fi/fractal.wonderland/sample.mp3

Hiukan vielä henkilösuhteista ja siitä kuinka ylipäänsä HC:hen ajauduin, eli täysin vahingossa. Joku oli nostanut haloota eräästä Ampageen lähettämästäni klipistä (itse asiassa ekasta vahvaristani). Jätkä kehui sitä niin että naamani punotti. Ok, toiset antoivat myös kuran lentää mutteivat kauaa kun tajusivat että kyseessä oli itse tehty vahvistin.

Tuon jälkeen aloin lurkkia hieman enemmän HC:ssa ja mulle tuli siellä pari frendiäkin kuten DerekB ja Savage (klippejä pukkas näiltä ulos enempi kuin kerkesin imuroida) joille molemmille lupasin lähettää myös vahvarini kokeiluun ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Toki olen esiintynyt hyvän klipin kohdalle osuessa monesti (tai miksei aina) hiukan yli-innostuneesti. Esim tuon ylläolevan klipin jälkeen heitin kieli poskessa (Herbertin kolmoskanavan kritiikki oli tuolloin jo yleisempää/puoliksi hyväksyttyä) että koska ne Herbertin kaksi muuta kanavaa olivat niin hyviä, niin mitäs jos mä tekisin sen kolmannen eli tän tykki osaston. Esim. Derek kommentoi forumilla siihen heti että loistoidea ja heitti Peterille kysymyksen asiasta mutta tämä ei koskaan vastannut.

Noh, ehkä tämä riittää hiukan valottamaan asiaa mistä on ollut kyse jos suoraan sanoen yhtään mistään. Kyllä kaikesta numeron saa tehtyä jos vaan tahtoa riittää. Kaikki tulkitkoon asioita omalla tavallaan mutta pitäköön suunsa jos ei ole relevantteja haukkufaktoja esittää.

PS. Kuten Ed Degenaro kerran siellä forumilla mulle sanoi, niin KAIKKI vahvareiden tekijät ajattelevat mielessään (jä täytyykin ajatella) että "this (our amp) is THE shit!" Joo, eli kyllähän mäkin voin olla välillä innostunut tuohon tyyliin, mutta YHÄ enemmän tämä on vain hauskaa harrastusta kuin kilpailumentaliteettia...toisaalta sekin sitten olisi vähän sellaista kuin jazz-äijät jameissa soittelis toisiaan lauteilta alas. :)

Taidanpa siirtyä nyt kokonaan hetkeksi tästä tykkiheavy osastosta ihan sinne perinnemarshalliin, tai no, yhdellä gain stagella ja tietenkin muailman parhaalla fx-loopilla höystettynä.

Mikko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)