Aihe: Miten huonoja olivatkaan halpis kitarat 80 luvulla vrt. Nykyään.
1 2
masoni
Perjantaina 17:19:59
Aloin muistelemaan kun ekan sähkökitaran hommasin1984 Fasulta Kuopiosta.Aihe tuli mieleen kun luin ketjun Rocky kitaroista,miten ritsoja ne olivat.
No, Rahaa oli niukasti ja vahvistinkin piti samalla ostaa niin kysyinkin myyjältä mikä ois halvin vaihtoehto.Ja voi sitä ilon ja onnen päivää,kitara oli Gibson sg :n kopio,punaisella bodylla.Aivan kuten idolini Angus youngin kitara....
Merkkiä en enää muista,ei ollut Morris.Kiinalainen kumminkin.Kaula oli järjettömän paksu halko ja mikit surkeista surkeimmat.Kielet oli niin korkealla että vain slide soitto sillä jotenkin olisi onnistunut,tosin en ollut tuolloin liutteluhommiin vielä tutustunut.
Kielet myyjä neuvoi ottamaan ohuimmat niin kuulema ois helpompi soittaa...008 settiä ja siihen asti olin akustista vaan soittanut.Enpä kyllä vieläkään noista ohuen ohuita kielistä tykkää...Vahvistin minkä pystyin ostamaan oli FBT combo,italialainen trankku combo.Ihan hirvee pora.Säröpedaalin hankin kun olin jonkun viikon rämpytellyt,ostin halvimman mitä oli myynnissä Kuopion Svengissä....Eipä moni arvaa mikä oli budjettipäristimeni?
Tubescreamer ts 808! Siihen olin kyllä tyytyväinen ja se oli käytössä kymmeniä vuosia,ehkä vielä tulevaisuudessakin.Varmaan pari vuotta jyystin kopio gibbonilla kunnes pystyin ostamaan käytetyn japsi kitaran,Vantage merkiltään.Neck thru body ja 2 humpparia,coil split eli sandia monenlaista.Se olikin ihan kelpo peli,liian kuumat mikit tosin mutta se oli tyyli siihen aikaan.

Jk... se oli muuten Stag merkkinen se eka keppi.En jäänyt kaipaamaan.
Mikko1978
Perjantaina 18:02:23
Olen siitä onnellisessa asemassa, ettei tarvitse vähääkään kyynelehtiä ensimmäisen kitaran perään. Olen pelkästään onnellinen siitä, että pääsin eroon tuosta syötistä eli Epiphonen jostain kummallisesta erikois-LP:stä. Siinä oli 3/4-kokoinen body ja tallana joku umpisurkea Steinbergerin TransTrem -lisenssikyhäelmä. Nykyiset Epiphonet tuskin ainakaan tuota huonompia olisivat, mutta koko brändi on osaltani myrkytetty ikuisiksi ajoiksi.
eth0
Perjantaina 19:18:19
Mikko1978: Olen siitä onnellisessa asemassa, ettei tarvitse vähääkään kyynelehtiä ensimmäisen kitaran perään. Olen pelkästään onnellinen siitä, että pääsin eroon tuosta syötistä eli Epiphonen jostain kummallisesta erikois-LP:stä. Siinä oli 3/4-kokoinen body ja tallana joku umpisurkea Steinbergerin TransTrem -lisenssikyhäelmä. Nykyiset Epiphonet tuskin ainakaan tuota huonompia olisivat, mutta koko brändi on osaltani myrkytetty ikuisiksi ajoiksi.

Minua puolestaan kiinnostaisi, oliko Soitin Laineelta -89 tai -90 ostettu Musima Multi Star -strato oikeasti huono, vai oliko kelvottomuus itse aiheutettua. Ei ollut YouTubea eikä kavereita neuvomassa sen kanssa. Kertaakaan ei käynyt huollossa, ja kieliä vaihtelin eri paksuisiin ja merkkisiin miettimättä yhtään että jotain pitäisi samalla säätää.
https://www.facebook.com/kolmesointua
Rämppy
Perjantaina 22:15:10 (muokattu perjantaina 22:17:17)
Kyllä ne halpikset 70-80 lukujen taitteessa oli tosipaskoja. Mut niillä se soittohomma alkoi ja soitto jatkuu edelleen. Tosin vähän paremmilla vehkeillä.
Tulin, näin, soitin.
jaripat
Lauantaina 11:36:39 (muokattu lauantaina 11:46:19)
Mulla on muutama musima multistar käynyt kääntymässä. Yhdellä jopa äänitin jollekin raidalle "renkutusta" ja tykkäsin soundista kovin. Kyllä ne säädettyinä ihan soittopelejä oli ja piru vie etten muistelis, että luinko jostain, että olivat aikansa parhaita euroopassa tehtyjä stratoja..? Mutta olihan ne vähän raffeja, ei ollu kromattu tallapaloja. Ihan vaan viilalla pyyhkästyn tuntuisia metallipaloja olivat. Taitaa olla tallessakin ne vielä.
Sinänsähän Musima tais olla joskus jopa itä-saksan suurin vientituote? Itellä on kaks Musiman kontraa ja tykkään kyllä niistä soiteltuani sitä ennen kiinalaisella, venäläisellä ja ainakin zekkibassolla.

Edit: Juu, löytyihän se renkku, ihan hupiäänitys, mutta tässä on toi komppi vedetty Multistarilla ja toimi tässä mielestäni mainiosti:

https://drive.google.com/file/d/1VW … R30J9gnbJLyBEXS1BcJDtt-R/view?pli=1
empires
Lauantaina 15:34:22
Kyllä ne oli sysipaskoja halvemmat kopiot lähes kaikki. Vanerirunko oli jotai mitä kukaan ei halua ikinä. Rauta ja mikit oli kauheeta kuraa. Nykyiset halpamaissa tehdyt kitarat on hämmästyttävän hyviä monet.
BigPapa
Lauantaina 15:45:06 (muokattu lauantaina 17:47:45)

Mulla on toiselainen kokemus asiasta 70-luvun alun tiimoilta jolloin aloittelin soittoa.

Vanhat halpis kitarat lyntättiin näköjään kaikki vaikka puhe piti olla 80-luvun Rockyistä tai 80-luvun halpiksista.
Mulla on edelleen olemassa mun 1. , kuvassa oikealla ja 2. kuvassa vasemmalla, sähkökitara.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5239.jpg

1. on 60-luvun lopun Kawai ja edelleen soitettava peli, kävi pari vuotta sitten
Matinheikin pajassa Hyvinkäällä sähköjen entrauksen vuoksi. 70-luvun alun
Ibanezille ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa virittimet Fenkun 70-lukulaisiin
muutama vuosi sitten, kaula siinä on todella hyvä ja muutenkin soiva peli. John
Scofield on muistaakseni soitellut 70-luvun alkupuolen Ibanez Telecasterilla. Harley
Benttonia en harikitsisi. Nuoremmalle pojalle ostin aikoinaan Tokai Ast- 33 2007
Stratocasterin ja ollakseen niin edullinen siitä mikrofonit vaihtamalla saisi aika
hyvän, vaikka verrattuna kalliimpiin soittimiin se ei sitä ole eikä tule sille tasolle lähellekään.
Niinkuin eivät monet nyky halpiksetkaan todella sitä ole.

Tuossa ääninäyte mun 1972 Telecasterista alle vuoden kitaraa soitelleena 1973.
Ensimmäisen sähkiksen sain vuoden 1972 loppupuolella ja tuon Telecasterin 1973
kesällä. Vahvistimena Echolette 40W combo.

https://maihinnousu.net/s/2197

Täytyy todeta, että vähän harkitsin Epiphone Jeff Beck Oxbloodin hankkimista,
mutta en sittenkään sitä hommannut, vaikka kyseessä ei olekaan muutaman
satasen halpis. Niissäkin on omat puutteensa vaikka sisältävät läjän Gibson Custom
shopin kilkkeitä Custombuckereineen. Jostain on pitänyt pihdata ja se tulee sieltä
kyllä esiin mistä, jos ei ennen niin myöhemmin.
mpekkanen
Lauantaina 17:34:12
BigPapa:

Vanhat halpis kitarat lyntättiin näköjään kaikki vaikka puhe piti olla 80-luvun Rockyistä tai 80-luvun halpiksista.

Huomaatkos, että puhe piti olla 80-luvun halpiksista ja sinä puhut 60 ja 70 lukujen kitaroista ja soittimista, jotka eivät edes olleet silloinkaan kaikista halvimpia. Ibanez ja Kawai teki paljon parempia kitaroita kuin esim Morris, Maya tai Cimar, jollaisia pyöri käytettynä 80-luvun alussa.
Japanista tuli 70-luvulla useita halpamerkkejä, joiden halvimmat mallit oli ihan paskoja. Eikä ne 80-luvun alun uudetkaan sähkökitarat olleet mitään hyviä, jos tarkastellaan niitä markkinoiden halvimpia.
Vaneri oli silloin muotia noissa halvoissa kitaroissa ja tämän päivän kiinalaiset hakkaa ne laadussa mennen tullen.
BigPapa
Lauantaina 17:43:20 (muokattu lauantaina 17:45:51)

Ibanez ja Kawai olivat joka tapauksessa halvempia kuin Gibson tai Fender ja tuossa edellähän oli teilattu kaikki halvat alkaen 70-luvusta.

MInähän kirjoitin mitä ilmeisesti et lukenut tai et ymmärtänyt lukemaasi:

Eli todellakin huomasin mistä aiheesta oli kyse.
BigPapa
Lauantaina 18:21:57 (muokattu lauantaina 18:27:16)

Mulla tais olla tuollainen plywood/laminate hardwood Fender Koreasta Järvenpään Zapatassa Puistoblues
klubissa show kitarana viimeisessä biisissä 1995. Olin saanut luvan jopa sytyttää se
palamaan, mutta jätin sittenkin väliin. Procenteristä sain sellaisen käytettäväksi, kun
oli hiukan sponsori hommaa levyjen myötä. Sitä kun oli säädellyt jonkin aikaa ja 13 -
56 kielisetti että kaula oikeni, niin sillähän pystyi soittamaan vallankin hyvin ja soikin
vielä aika kelpoisasti. Rikkisaamisessa ol plywoodin vuoksi hiukan tavallista vaativampi
homma. 8D

https://www.fuzzfaced.net/squier-series-stratocaster-korea.html

https://youtu.be/7DTpx0BabM0?feature=shared
masoni
Lauantaina 20:19:54
Ihan vaan verrokkina:Jotain 20 vuotta sitten kysyin paikallisesta puodista halpaa stratoa keikalla tuhottavaksi.Ostin 50 egellä palastraton josta oli kaikki merkinnät ja sarjanumerot hinkattu pois.Lapaan oli liimattu tökerön näköinen fender dekaali.
Se oli kitarana ihan ok,en raskinut sitä laittaa päreiksi vaan oli semmosena varakitaran varakitarana.Annoin sen sitten jollekin.Kyllä kun ois edes sen tasosen pelin saanut hyppysiinsä ensimmäiseksi soittimeksi niin paljon helpompi olis ollu soittajaksi tie.
Semmonen tuli vielä mieleen että kun pääsin kokeilemaan joskus 86-87 kaverini Haran Charvelia,joka oli vielä parasta ja kalleinta mallia.Ai että kyllä tilu irtosi herkästi(silloin vain tiluteltiin) Oli käsittämättömän helpposoittoinen vekotin vrt.omat kitarat.Tietty säröjä ja sustainia oli ihan törkeen paljon kun Charvelissa oli vissiin aktiivi mikit.
Koskaan en silti noita hevikirveitä itselleni hommannut.Perinne laitteita olla piti.
aon
Lauantaina 21:20:55
Nyt kun on jo 60-, 70-, 80- ja vähän 90-lukuakin käsitelty, niin todettakoon että vanerirunkoja oli ainakin jonkin verran vielä vuosituhannen taitteessa, nykyään ei taida sellaisella varustettua kitaraa saada oikein mistään. Sen sijaan joku Squier Affinity, Yamaha Pacifica, tai Ibanez Gio ei ole about 25 vuodessa tainnut muuttua juuri miksikään. Hintakaan ei ole ainakaan suhteessa muuhun hintatasoon kovin paljoa elänyt.
PekkaM
Sunnuntaina 13:26:12
Mulla oli joku Ibanez EX, jossa lähinnä vire ei pysynyt kun kampea käytti ja mikit kai oli aika tuhnut vaikke se nyt sillä setupilla haitannut. Tuossakin suurin ongelma oli, että halpaan hintaan yritettiin liikaa. Oli floikkaa, H-S-S mikitystä sun muuta inlaytä ja lukkosatulaa. En muista, että silloin olisi ollut saatavilla sellaista pelkistettyä ja toimivaa kuin joku Bentonin tele tai vaikka RG-321 vai oliko se vaan niin, että piti saada kaikki kilkkeet halvalla.
mattim
Sunnuntaina 13:30:30

BigPapa: Mulla tais olla tuollainen plywood/laminate hardwood Fender Koreasta Järvenpään Zapatassa Puistoblues
klubissa show kitarana viimeisessä biisissä 1995. Olin saanut luvan jopa sytyttää se
palamaan, mutta jätin sittenkin väliin. Procenteristä sain sellaisen käytettäväksi, kun
oli hiukan sponsori hommaa levyjen myötä. Sitä kun oli säädellyt jonkin aikaa ja 13 -
56 kielisetti että kaula oikeni, niin sillähän pystyi soittamaan vallankin hyvin ja soikin
vielä aika kelpoisasti. Rikkisaamisessa ol plywoodin vuoksi hiukan tavallista vaativampi
homma. 8D

https://www.fuzzfaced.net/squier-series-stratocaster-korea.html

https://youtu.be/7DTpx0BabM0?feature=shared

Tiukka rytmiryhmä, kyllä kulki ...
BigPapa
Sunnuntaina 14:48:03

mattim: Tiukka rytmiryhmä, kyllä kulki ...

Winterin veljesten kanssa on aina mahtavaa soittaa. 8)
LaXu
Sunnuntaina 17:31:10
Muistan oman ekan kitarani. Ibanez Stagestar 90-luvulta. B-kielen viritin tarvitsi pihdit kääntämiseen, kaula oli mitoitukseltaan kirjaimellisesti pesismaila ja lakkapinnoite oikeasti sentin paksuinen.
msalama
Sunnuntaina 20:03:32

Mun eka sähkis taisi joskus kakarana seisköntin loppupuolella olla SG-sarvinen Hagström pulttikaulalla, ja sehän oli ihan hirveä skeida. Ja sitten rupesi tapahtumaan huimasti kaikkea muutakin elämää enkä muista oliko välissä jotain, mutta se ensimmäinen oikeasti hyvä skitta oli kuitenkin vm. -82 JV Squier '50s Butterscotch Telecaster jonka ostin käytettynä vuonna 1983.

No mennythän sekin tietysti on jo. Mutta se, mikä vituttaa joskus edelleen, on että olisin noita samoja aikoja saanut myös vm. -65 täysin alkuperäisen L-sarjalaisen Stratonkin jollain parilla huntilla. Vaan enpä ostanut, kun ajattelin, että vähän liikaahan se on tuollaisesta naarmuisesta vanhasta paskasta! Jep joo...
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
hallu
Maanantaina 09:08:40
Meinasin alkaa jo kirjoittaa, että ne oli ihan hirveitä verrattuna nykyisiin, mutta juolahti mieleen muuan seikka. Nimittäin mulla oli eka sähkökitara joku Rocky merkkinen sekasikiö joka oli feikki myös niin, että tremolo oli olevinaan, mutta se ei oikein toiminut (oli siis kelvottomasti suunniteltu) tai mikrofonit oli humpparin kuoriin pakattu yksikelainen (ja se kelakin oli vain taitettu lattarauta, johon oli kietaistu muutama kierros käämiä ja liimattu pohjalle sauvamagneetti). Se kitara maksoi noin 300markkaa joka vastaa kai nykyrahassa jotain 180 € (löysin jostakin netin syövereistä laskurin, joka antoi tuollaisen tuloksen).

Kun vertaan tuota Rockyn ritsaa nykyisiin halpiksiin, niin eihän minulla ole kokemusta uutena 180 euroa maksavista kitaroista (kaikeksi onneksi olen saanut sittemmin soittaa todella hyvillä kamoilla). Kun puhun halpiksista, niin tarkoitan jotain 400-600€ maksavia kitaroita. Ei mikään kauhean reilu vertailu, vai mitä? itseasiassa 400-600€ saa varmasti ihan asiallisen soittimen, mutta onko 180 euroa uutena maksavia kitaroita edes olemassa? mulla oli kyllä joku Yamahan basso joitakin vuosia sitten, joka maksoi uutena F-musiikissa alle 200€ ja se oli kyllä melkoinen jouskari ehkä se meni aika lähelle tuota mainittua Rockya.... siis laadullisesti.

Kyllä mä melkein sanoisin ettei nykyisinkään saa alle kahdella sadalla kovin kelvollista soitinta, melkein uskaltaisin väittää että siihen aloittelijankin kitaraan kannattaisi joku satanen uhrata..... tai sitten ostaa se käytettynä.
juici
Maanantaina 11:02:46

Squierin melkein kaikki Sonic-sarjalaiset on alle 180€

https://www.thomann.de/fi/search.html?sw=squier+sonic

Itse ostin Viiking Musicista viime joulun alla Sonic Bronco Bassin ja kyllä se oli vakionakin hyvä soitettava, mutta ostin sen itselle modausaihioksi. Mutta muuta en siihenkään ole vaihtanut kuin pleksin, potikanhatut ja kielet.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
iec
Maanantaina 11:20:36 (muokattu maanantaina 11:30:43)

Mulla oli ekana sähkiksenä siskon ex-ukolta lainaan saatu 80-luvun alun kiinalainen stratokopio siinä jotain 90-luvun alussa. Oliskohan ollut joku Sunsmile tai joku vastaava hassunhauska nimi, mutten enää muista. Siinä oli todella leveä kaula. Varmaan jotain 46mm. Mikit olivat melko paskat ja nauhanpäät törröttivät. Lisäksi body oli luultavasti vaneria. Painavakin se oli. Siskon ex-ukko oli ostanut sen veljensä kanssa yhdessä ja oli ollut Pietarsaaressa soitinliikkeen halvin sähkökitara.

Toki kyseinen yksilö oli virheellisesti säilytetty jossain ullakolla kylmässä ja kosteassa 10v ajan, joten kaulakaan ei ollut kovin suora. Se oli kyllä aika kauhea kitara, mutta niin vain silläkin oppi soittamaan välttävästi. Tietänkään siihen aikaan ei ollut mitään hajua siitä miten kitara pitäisi säätää, joten nostin vain tallasta kieliä niin paljon ettei enää rämissyt. Oli se silti kielet korkeallakin kevyempi soittaa kuin teräskielinen akustinen :D

Nykyään joka ikinen uusi noin 200€ tai alle oleva kitara jota olen hypistellyt tai testaillut on ollut parempi kuin tuo 80-luvun kiinalainen sähkökitara. Ne käytetyt jotka ovat olleet sitäkin paskempia ovat olleet jotenkin käyttäjän itsensä pilaampia, eli nauhoissa kuoppia kitaran kaatumisen seurauksena tai sitten kitara ollut kaapin perällä nurkkaan nojaamassa vuosikausia niin että kaula on mennyt hyppyrimäeksi, jota ei saa kaularautaa säätämälläkään kuntoon. Niin ja sitten mulla oli yksi Fender Affinity strato joskus, jossa yksi mikki särisi soittaessa. Ei tullut selvitettyä mikä vika siinä oli. Myin sen pois ja ostin paremman kitaran.

EDIT: Niin että ihmisille tiedoksi se, että kitara kannattaa säilyttää hyvin, ettei se mene pilalle. Kielten olisi syytä olla vireessä ja kitara jossain hyvässä laukussa tai lattia/seinätelineessä. Eikä silleen että varaston lattialle ja 100kg tavaraa päälle. Tai ei tällä lisäyksellä ehkä täällä foorumilla ole niin merkitystä. Taitaa olla ne lapsille ostetut käyttämättömäksi jääneet halppis-joululahjakitarat niitä jotka säilötään niin, että niistä ei ole enää soittimeksi oikein kenellekään.

Eiku nyt muistin, että jossain liikkeessä (olisko ollut Anttila) myytiin joskus 2000-luvulla Williams-merkkisiä halppiskitaroita. Ne olivat kyllä ihan paskoja :D
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)