Aihe: Otsola MK1 Tonebender kokemuksia?
1
Jopet
09.03.2023 08:03:07 (muokattu 09.03.2023 08:03:50)
Moikka,

Kiinnostais tilata otsikon mukainen fuzz mutta lähes 500€ hintaan haluaisin kysyä täältä onko kokemuksia hänen pedaaleista ja onko hintansa väärti?
Pinewood
09.03.2023 12:00:30 (muokattu 09.03.2023 12:04:05)
Pelkästään soundillisesti mielestäni ei, sillä halvemmalla saa muita erinomaisen kuuloisia ja kompakteina helppokäyttöisempiä fuzzeja. Ja näin, vaikka ainakin omaan makuun Otsola mk I -soundi on erittäin mieleinen.

Itse olen maksanut omissa Otsoloissani erinomaisten soundien ohella myös tyylistä ja erityisesti antaumuksellisesta uniikista käsityöstä. Osa ostettu uutena, osa käytettynä, ks. omat kuvat. Ainakin kolme noista säilyy minulla soittotaipaleen loppuun asti, todennäköisesti kaikki.
McNulty
09.03.2023 12:06:09 (muokattu 09.03.2023 12:07:42)
Paasosen Janne on kyllä yksi parhaimmista ellei paras kotimaisista fuzz-rakentajista. Perehtynyt aiheeseen laajalti ja käyttää kovasti aikaa esim. oikeiden transistorien metsästämiseksi laitteisiinsa.

Se, onko laite 500€ arvoinen on maku- ja fiilisasia, eikä välttämättä selitettävissä raa'alla järjellä. Tone Bender MK1 on omanlaisensa ja omankuuloisensa laite, joka ei kauhean montaa komponenttia sisällä (ei silti tarkoita että hyvän kuuloisen fuzzin rakentaisi helposti). Kotelon ja osien hintaa tuo 500€ ei selitä, mutta toisaalta Sola Soundin vanhat yksilöt (jos sellaisen jostain vielä löytää) maksavat huomattavasti enemmän. Otsola MK1:llä pääsee kuitenkin identtiseen soundiin käsiksi, joten siinä suhteessa 500€ ei ole kallis. Eikä kotimaisen käsityön ja hyvän "putiikkirakentajan" tukeminen ole sekään koskaan huono juttu. Aikaa ja vaivaa voi käyttää yksinkertaiseenkin purnukkaan, kuten Otsola Mk1:n kohdalla on todellakin tehty. Tutkimustyö, osien metsästäminen, mittaaminen, testaaminen... kaikki se on työtä ja aikaa jolle kannattaa laittaa hintalappu. Etenkin kun tuotantomäärät ovat pieniä.

Mä en itse syty niin kovasti Tone Bender MK1:stä... olen enempi MKI.V ja MKII fani. Kymmenkunta sellaista Tone Benderiä itse kasanneena erilaisilla transistoreilla, voin kertoa että lopputulokset voivat vaihdella suurestikin täysin surkean ja hyvän kuuloisen fuzzin väliltä.

Jos siis kaipaat alkuperäisen Sola Mk1:n kaltaista ja kuuloista, niin Otsola on oikein loistava vaihtoehto. Muutama muukin vaihtoehto löytyy kuten esim. Expresso FX MkI Fuzz Bender, mutta niidenkin hinnat taitavat huidella 400 dollarin molemmin puolin... eikä välttämättä ole edes aina saatavilla.
moving in stereo
Pinewood
09.03.2023 12:16:25 (muokattu 09.03.2023 12:20:34)
Myös Colorsoundin uustuotanto Tone Bender Mk 1:t ovat maksaneet jotain ihan muuta silloin kun niitä on joskus ollut saatavilla.

https://www.macaris.co.uk/colorsound

Olen ymmärtänyt, että nuo ovat nykyään ainakin brändiltään niitä "alkuperäisimpiä", mutta tietenkään mitään vertailupohjaa minulla ei ole.

Mutta jos aihe kiinnostaa, kannattaa tsekata nämä:

https://youtu.be/UrJDtSolEI0

https://youtu.be/SkzHNpQ7QCA
Jopet
09.03.2023 14:27:54 (muokattu 09.03.2023 14:35:24)
Kiitos vastauksista.

Tosiaan se kotimaisuus näissä miellyttää ja haluan mielummin tukea Otsolaa, kuin jotain ulkomaalaista valmistajaa.

Tällä hetkellä mulla on ThorpyFx Boneyard, josta pidän paljon, mutta sen MK1 asetuksiin vähän petyin. Yleensä käytän sitä MK2 tyylillä. Lähinnä mietiskelen että olisiko Otsolan MK1 siitä vielä yks leveli ylöspäin laadussa ja saundissa. Tämänhän tietää vasta kun vertaa niitä vierekkäin..

Paljon olen Tonebender videoita YouTubesta katsellut eri butiikki valmistajilta ja MK1 yleensä on se joka kuulostaa omaan korvaan parhaalta. Juuri sellaista raakuutta etsin mitä tuossa That Pedal Show videossa oli MK1 kohdassa.

Tässä esimerkki saundista mitä haen takaa. Mietin että pääseekö Otsolalla samankaltaisiin saundeihin.
https://www.youtube.com/watch?v=pgIS9U2snGk
erty
09.03.2023 17:19:33
Mulla on kans yks Otsola MKI. Autenttinen MKI meininki, suosittelen.

Mitä tulee MKI Tone Benderiin ylipäätänsä niin ne on aika yhden saundin vehkeitä. Säätö tapahtuu oikeestaan muita laitteita ympärillä vaihtelemalla. Alkujaankin tosi yksilöllinen pedaali, jokanen yksilö on kuulostanut vähän erilaiselta. Noi tubekitaristien demot kannattaa ottaa pienellä varauksella kun muu setuppi on niin isossa roolissa lopputulokseen. Puhtaaseen vahvistimeen MKI on aika rapee "Keep on Running" saundinen fuzz. Säröllä olevaan vahvistimeen kompressoituu reippaasti, mut leikkaa silti vielä jokseenkin läpi. Riippuu aika paljon vahvistimesta ja kaiuttimista kuinka silotetulta ja isolta lopputulos kuulostaa. Ehdottomasti iso peukku Otsolalle jos kotimainen MKI on kiikarissa, sillon tietää saavansa autenttista. Eri asia on sit sopiiko se omaan setuppiin tai tubekitaristien luomaan illuusioon hyvästä fuzz-saundista ;o)
Jopet
09.03.2023 19:04:27
erty: Mulla on kans yks Otsola MKI. Autenttinen MKI meininki, suosittelen.

Mitä tulee MKI Tone Benderiin ylipäätänsä niin ne on aika yhden saundin vehkeitä. Säätö tapahtuu oikeestaan muita laitteita ympärillä vaihtelemalla. Alkujaankin tosi yksilöllinen pedaali, jokanen yksilö on kuulostanut vähän erilaiselta. Noi tubekitaristien demot kannattaa ottaa pienellä varauksella kun muu setuppi on niin isossa roolissa lopputulokseen. Puhtaaseen vahvistimeen MKI on aika rapee "Keep on Running" saundinen fuzz. Säröllä olevaan vahvistimeen kompressoituu reippaasti, mut leikkaa silti vielä jokseenkin läpi. Riippuu aika paljon vahvistimesta ja kaiuttimista kuinka silotetulta ja isolta lopputulos kuulostaa. Ehdottomasti iso peukku Otsolalle jos kotimainen MKI on kiikarissa, sillon tietää saavansa autenttista. Eri asia on sit sopiiko se omaan setuppiin tai tubekitaristien luomaan illuusioon hyvästä fuzz-saundista ;o)

Hyvä pointti kyllä. Taidan kyllä sen tilata ja katsoa miltä kuulostaa omaan setuppiin.
dropD
11.03.2023 09:30:20 (muokattu 11.03.2023 12:09:14)

McNulty jo osuvasti sanoikin, että vastine hinnalle on maku- ja fiilisasia. Siihen voisi vielä lisätä oman arvostuksen ja asioiden suhteellisuuden. Janne on sen verran kovan luokan tekijä että tuskin saat parempaa versiota pedaalista minkäänlaisella rahalla. Saman asian ajavan pedaalin voi saada halvemmallakin, mutta luulen että vuosien päästä osaat edelleen arvostaa luottopedaaliasi etkä mieti että olisinpa säästänyt satasen pari ostamalla jonkin tuotteistetun bulkkiversion. Samoin se satanen pari on siinä ajassa mennyt viinaan, naisiin tai turhuuksiin.

Vastaavanlaista kannattaako vaiko eikö kannata pohdintaa oli mulla viimeksi kun piti uusi piuha hankkia. Nykyään on kuitenkin joka kerta hyvä fiilis kun tökkään Toaster Cables piuhan kitaraan kiinni. Ihan hyvän piuhan olisi saanut kolmella kympilläkin. Toaster on hyvä luotettava piuha. Onko se sitten kolme kertaa parempi kuin asiansa ajava halpispiuha. Aika vaikea sanoa, mutta tuskin saisin minkäänlaista fiilistä Pro snake piuhaa kytkiessä. Tuskin minulla olisi niitä muutamaa säästynyttä kymppiäkään enää taskussa.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)