Aihe: Apua vahvistinvalinnassa 1 2 | |
---|---|
![]() 12.09.2022 21:49:13 | |
Elikkäs tilanne olisi tämä, olen soittanut 26 vuotta kitaraa ja jostain syystä minulla on ollut kaksi vahvaria tänä aikana joten en tiedä niistä juuri mitään. Nyt minulla on Cube30 ja se kuulostaa omaan korvaan jotenkin liian prosessoidulta. Soittelen AC/DC tyylistä rockkia ja soittimena on gibsonin SG. En halua siis mitään 100W putkinuppia kuurouttamaan perheeni vaan etsin kotiin vahvaria mikä kuulostaisi hyvälle myös vähän pienemmällä volumella. Efektejä en kaipaa koska SG:n tonella ja volumella saa kaipaamani efut. En mielellään maksaisi yli 500€ mutta jos joku superhyvä tulee vastaan niin anon vaimolta ennakkoa viikkorahaan. Saa olla siis putki, transistori tai mikä vaan kunhan sillä saisi miehekkään rokki soundin keski-ikäisen korvalle sopivalla äänenvoimakkuudella. Kiitos jo etukäteen avusta ja kuten sanoin niin en tiedä näistä mitään niin kysykää jos en kuvaillut tarvettani riittävän hyvin. -Mikko- | |
![]() 12.09.2022 23:07:24 | |
Joku Laneyn pikku putkikombo. Niitä saa käytettynä muutamalla satasella, aika lähellä Marshall-osastoa, mutta ilman Marshall-lisää. Ovat omaan korvaani jopa parempia kuin Marshall. Ja Blackstarilla löytyy kans hyviä edullisia pikkukompoja, joissa uskottavat soundit. Bonarina vois heittää Marshalli Lead 12 trankkukombo, jos käytettynä löytää. Siinä on yllättävän hyvät soundit kotioloihin. | |
![]() 12.09.2022 23:22:35 (muokattu 12.09.2022 23:23:36) | |
Miten olis Harley Bentonin 15-wattinen putkikombo? Se ei ainakaan ole hinnalla tai painolla pilattu: https://www.thomann.de/fi/harley_benton_tube15_celestion.htm - EL84-putket - 15W, mutta tehot saa pudotettua myös 1 wattiin kytkimellä ("köyhän miehen keinokuorma") - Efektilenkki - Reverb-efekti aidolla jousikaikutankilla - Alle 12kg paino Itse en sitä omista, mutta kehuja olen kuullut. Ainoa isompi miinus taitaa olla tuo kaiutin (Celestion Seventy 80 ei ole kauhean kehuttu), mutta sen voi vaihtaa myöhemmin. Tarvittaessa tuon vahvistinosan voi kytkeä ulkoiseenkin kaappiin, jolloin sisäinen kaiutin ohitetaan. More Gary, Less Paul | |
![]() 13.09.2022 08:08:25 (muokattu 13.09.2022 08:09:53) | |
Marsun DSL5 vois olla kanssa hyvä vaihtoehto. Tehon saa tiputettua 0,5 wattiin halutessaan ja kuullokkeetkin saa kiinni. Aitoa Marsun putkisoundia. https://www.youtube.com/watch?v=Hg_gukqxBMQ&ab_channel=intheblues | |
![]() 13.09.2022 09:39:59 | |
Käytetty Fenderin bassbreaker combo voisi kanssa ajaa asian. Kerran kokeiltuani olin erittäin vakuuttunut. | |
![]() 13.09.2022 10:52:14 (muokattu 13.09.2022 10:52:40) | |
Marshall DSL1CR, mahdollisuus 0,1 wattiin. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 13.09.2022 11:07:47 | |
Orange Micro Terror ja joku 112 kaappi. Saa hiljaisella hyvää rokkisoundia irti mutta tarvittaessa riittää todistetusti hönky myös treeneihin ja keikkailuun. Pullo pulituuria, kuuden tuuman rautanaula, litra keltaista seinämaalia ja hohtimet | |
![]() 13.09.2022 11:29:07 | |
2randpo: Marshall DSL1CR, mahdollisuus 0,1 wattiin. DSL5CR on fiksumpi valinta, koska siinä on 10" kaiutin ja ei ole todellakaan liian äänekäs. Jos taas haluaa enemmän tehoa niin 20-wattisessa on oikeat pääteputket, mutta se taas on ehkä turhankin äänekäs kotikäytössä. Minulla on DSL5CR ja se oli hyvä hankinta, sopii omaan käyttöön täydellisesti. Soundissa ei ole mitään valitettavaa ja ei ole isoja pääteputkia eli ei tarvitse biasoida/lähettää huoltoon jos pääteputki hajoaa (käsittääkseni sen voi vaihtaa itse). | |
![]() 13.09.2022 12:08:14 | |
MIKL_128: Elikkäs tilanne olisi tämä, olen soittanut 26 vuotta kitaraa ja jostain syystä minulla on ollut kaksi vahvaria tänä aikana joten en tiedä niistä juuri mitään. Nyt minulla on Cube30 ja se kuulostaa omaan korvaan jotenkin liian prosessoidulta. Soittelen AC/DC tyylistä rockkia ja soittimena on gibsonin SG. En halua siis mitään 100W putkinuppia kuurouttamaan perheeni vaan etsin kotiin vahvaria mikä kuulostaisi hyvälle myös vähän pienemmällä volumella. Efektejä en kaipaa koska SG:n tonella ja volumella saa kaipaamani efut. En mielellään maksaisi yli 500€ mutta jos joku superhyvä tulee vastaan niin anon vaimolta ennakkoa viikkorahaan. Saa olla siis putki, transistori tai mikä vaan kunhan sillä saisi miehekkään rokki soundin keski-ikäisen korvalle sopivalla äänenvoimakkuudella. Kiitos jo etukäteen avusta ja kuten sanoin niin en tiedä näistä mitään niin kysykää jos en kuvaillut tarvettani riittävän hyvin. -Mikko- Näytät olevan Helsingin seudulta. Mitäs jos ihan itse menet kauppaan ja kokeilet eri vaihtoehtoja? Se kun on aika subjektiivista mikä on kellekin hyvä soindi. | |
![]() 13.09.2022 12:26:25 (muokattu 13.09.2022 12:27:25) | |
jkiva: Joku Laneyn pikku putkikombo. Niitä saa käytettynä muutamalla satasella, aika lähellä Marshall-osastoa, mutta ilman Marshall-lisää. Laney ei ole yhtään sen halvempi merkki kuin Marshall. Marsulta tietenkin löytyy jotain Hendrixin vanhoja, mutta katsotaas vaikka Thomannilta: Halvimmat putkinupit luokassa muutama kymmenen wattia: Marshall Origin 20H/ Marshall DSL20HR 459e vs Laney Cub-Supertop 15W 409e Halvimmat nupit luokassa n.50W: Marshall Origin 50 569e vs. Laney IRT60H 837e Halvimmat luokassa isot: Marshall DSL100 819e vs. Laney IRT120 1039e Halvimmat luokassa 5W putkicombot: Marshall DSL5CR 429e vs. Laney Cub-Super10 359e n.20W combot: Marshall DSL20CR 549e vs. Laney Cub-Super12 15W 555e n. 40W combot: Marshall DSL40CR Cream Levant LTD 666e vs. Laney IRT30-112 30W 849e Ja käytettynä sama juttu. | |
![]() 13.09.2022 14:17:37 | |
DSL5CR toimii täällä todella hyvin. Kerrassaan mainiot cleanit & rockit - hintaisekseen & kokoisekseen pahuksen kova paketti. Ainoastaan reunamurot otan pedaalista (MP sweet honey overdrive). Clean boostikin toimii tähän. Sen sijaan DSL1CR oli liikkeessä testattuna selvä pettymys ja siirto isompaan paransi merkittävästi soundia. | |
![]() 13.09.2022 14:39:15 (muokattu 13.09.2022 14:42:43) | |
stratobuster: Sen sijaan DSL1CR oli liikkeessä testattuna selvä pettymys ja siirto isompaan paransi merkittävästi soundia. Mjoo, mut kerrostaloasunnossa volaa ei voi vääntää täysille edes 0.1w moodissa. Pienessä elementissä on puolensa, samasta syystä. Ja makuasioitakin nämä ovat toki, mun tarpeisiin tää on parempi. Etenkin kun on Fender Princeton Reverb toisena vahvistimena, soundeiltaan ja muutenkin tosin täysin eri laite. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 13.09.2022 19:20:03 (muokattu 13.09.2022 19:20:27) | |
samiko: Laney ei ole yhtään sen halvempi merkki kuin Marshall. Tarkoitin käytettyjä. On ne halvempia kun mullakin on useempi enkä ikinä oo putki-Marsua raskinu ostaa kun ne on niin kalliita. ;-) Mulla on siis 30W AOR Pro Tube combo vm-86, maksoi jotain 250egee aikoinaan toistakymmentä vuotta sitten. tuskin juurikaan enempään nykyään maksaa jos joskus harvoin myyntiin osuu. Erinomaisen hyvä peli, "köyhän miehen Mesa"! 50W AOR Pro tube combon, käytännössä hot rodattu JCM800, ostin reilu vuosi sitten, muistaaksee 300 eur kun verrokki JCM800:t pyörii vähintään 2x ja ylikin. Nuo AOR-sarjalaiset on mukavasti aliarvostettuja, vaikka IMHO on parempi ja monipuolisempi kuin ko. verrokki JCM800. IRT60 nuppikin mulla oli hetken aikaa muutama vuosi sitten, jotain 300 muistaakseni sekin maksoi kun ostin ja about samalle lähti eteenpäin. Nyt täältä torilta esim. LC30 hintaa 200e https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1763206 Lionhearteja pyörii usein kohtuuhinnoilla kans, just nyt ei näytä olevan yhtään. Marsun vastaavat lähtee about 300:sta ylöspäin. | |
![]() 15.09.2022 02:00:04 | |
Kannattaa harkita jotain muuta kuin putkia kotikäyttöön. Bossin Nextone on hyvä moderni vahvistin, joka käyttää Bossin Tubelogic-teknologiaa. Tässä on etuna pääteasteen analogisuus ja siinä olevat eri pääteputkien emulointi (6v6, 6l6, el84 ja el34). Vahvistimessa on efekteinä delay tai tremolo ja kaiku. Jalkakytkimellä saa ohjattua näitä. Tehoa saa tiputettua 0,2w asti ja sekin on kerrostaloon aivan riittävästi. Myös Boss Katana tai Line6 Catalyst voisivat olla helppo ja toimiva ratkaisu. Lisäksi niissä on efektejä, jos joskus kuitenkin jotain sellaista kaipaa. Nämä kaikki edellä mainitut ovat säädettävissä tietokoneen kautta todella tarkasti. Nextonessa on jopa sag ja bias-säädöt mahdollista tehdä mielessä mukaan. Jos tuplaa budjetin, saa Fenderin Tone Masterin. Tehon skaalaus onnistuu ja kyllähän ne kuulostavat erinomaisilta hiljaisemmalla volumella. Kohta tulee myyntiin ehkä parhaiten kotiin sopiva Princeton reverb tone Master, mutta miksei deluxe, twin tai jopa super reverb menisi. And hold on for tomorrow, singing | |
![]() 15.09.2022 10:10:52 | |
Pepe-13: Kannattaa harkita jotain muuta kuin putkia kotikäyttöön. Tämä siis siinä tapauksessa jos vihaa hyvää soundia, tai ei välitä merkittävästi siitä mitä sieltä vahvistimesta tulee ulos. | |
![]() 15.09.2022 15:06:34 | |
Krice: Tämä siis siinä tapauksessa jos vihaa hyvää soundia, tai ei välitä merkittävästi siitä mitä sieltä vahvistimesta tulee ulos. Täällä taas kokemuksen rintaääni väräjää. Kyllähän se putkien ah niin ehhana lämpö ja tuutti jää saamatta jos ei vahvistinta pääse riittävän kovaa soittamaan. Youtube on täynnä näitä putkivahvistimiaan olohuoneessa demottajia joiden sähkökitaroiden akustinen sointu kuuluu rämpseenä sen kaiuttimen tuottaman äänen yli mikkiin. Siinä ei paljoa keinokuormat ja tehon puolittajat auta soundiin jos kaiuttimesta kuuluu pelkkä sirinä kun ei voi kovempaa soittaa. Sitten tietysti jos on se äänieristetty soittohuone tai asuu yksin omakotitalossa niin siitä vain full stackia soimaan. Muussa tapauksessa esim. mainittu Katana on huomattavan paljon parempi vaihtoehto. My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg | |
![]() 15.09.2022 15:33:56 | |
Voidaanko jo nostaa esiin perinteikäs konsensuspäätöslauselma: minimissään 100W putkivahvistin full-stackin kanssa, on parhaiten soveltuva vaihtoehto myös hissittömän kerrostalon ylimpään kerrokseen? | |
![]() 15.09.2022 18:40:37 | |
Krice: Tämä siis siinä tapauksessa jos vihaa hyvää soundia, tai ei välitä merkittävästi siitä mitä sieltä vahvistimesta tulee ulos. Putkivahvistin kerrostalovolalla on esimerkki tilanteesta, kun ei välitä ulostulevasta äänestä ja muutenkin vihaa hyviä soundeja. Tehonpudotus ja keinokuorma käyttöön ja kyllä se kaiutin liikuttaa lämmintä putki-ilmaa ja kaikki on hyvin. Miksi tällaiset tyypit kuin krice viitsivät edes kommentoida tuota samaa vanhaa laulua. And hold on for tomorrow, singing | |
![]() 16.09.2022 10:45:01 (muokattu 16.09.2022 20:19:45) | |
Saundiasiat on sen verran subjektiivisia, että meikä ostais minkä vaan vahvarin, joka omaa korvaa miellyttää. Tsekkailisin ääninäytteitä ja mahdollisuuksien mukaan kävisin testaamassa miltä kuulostaa hiljaisella. Mun kokemuksen mukaan molemmat on myyttejä: se, että tehokas putkivahvistin kuulostaa automaattisesti huonolta pienellä, ja se, että putketon ei voi kuulostaa hyvältä. Testaamatta ei asia oikein selviä, vaikka suuntaa foorumeilta saakin toki. Vahvarin sijoittelulla ja EQ-pedaalilla tekee paljon. Tietty jos päättestä on tarkoitus ottaa kyykkysaundia, menee homma vaikeammaksi ja kalliimmaksi. Ja siinä kohtia tulee vastaan silti se, että jos kajari ei tee hommia ja ilma liiku, ei sitä ihan maagisinta timanttisaundia kuitenkaan saa. Itse valitsisin kerrostaloonkin 12 tuuman kajarin ihan vaan saundin takia. Mahdollisesti epäherkän, mikäli volaa pitää saada kuriin kajarinkin osalta. (E: Käytännössä itse menisin tässäkin edellä se, että mikä kuulostaa hyvältä herkkyydestä huolimatta.) Kaikkeen tosin tottuu - meikä soittelee 99,9 % ajasta pienten monitorien kautta (tosin mikitettyä 12 tuumaista, heh), enkä oikein osaa muuta tällä hetkellä kaivatakaan. Paitsi tietty punttien lepatusta (E: ja "hyvänlaista" kiertoa). | |
![]() 16.09.2022 14:01:39 (muokattu 16.09.2022 14:05:50) | |
MIKL_128: Elikkäs tilanne olisi tämä, olen soittanut 26 vuotta kitaraa ja jostain syystä minulla on ollut kaksi vahvaria tänä aikana joten en tiedä niistä juuri mitään. Nyt minulla on Cube30 ja se kuulostaa omaan korvaan jotenkin liian prosessoidulta. Soittelen AC/DC tyylistä rockkia ja soittimena on gibsonin SG. En halua siis mitään 100W putkinuppia kuurouttamaan perheeni vaan etsin kotiin vahvaria mikä kuulostaisi hyvälle myös vähän pienemmällä volumella. Efektejä en kaipaa koska SG:n tonella ja volumella saa kaipaamani efut. En mielellään maksaisi yli 500€ mutta jos joku superhyvä tulee vastaan niin anon vaimolta ennakkoa viikkorahaan. Saa olla siis putki, transistori tai mikä vaan kunhan sillä saisi miehekkään rokki soundin keski-ikäisen korvalle sopivalla äänenvoimakkuudella. Kiitos jo etukäteen avusta ja kuten sanoin niin en tiedä näistä mitään niin kysykää jos en kuvaillut tarvettani riittävän hyvin. -Mikko- Käyppä testaamassa Laney L5 Studio Lionheart Levytukussa (kun Helsingissä asut niin tuonne kannattaa mennä kokeilemaan). https://www.levytukku.fi/laney-l5-studio-lionheart (hinta on nyt 539 € eli ei mene pahasti yli budjetin). Mulla löytyy tuo ja siinä on ihan kivoja ominaisuuksia ja kokemuksesta voin kertoa, että on hyvä ääninen peli. Alla vähän tietoa ja lisää löytyy tuosta linkistä Putkesta on valittavissa joko 5 tai 0,5 wattia tehoja eli voit soitella makkarivolyymeillä kotona ja soittaa voi ilman kajaria vaikka onkin putkari kyseessä. T-USB liitäntä äänityksiä varten. Mahdollistaa myös jo äänitettyjen raitojen soundien vaihdon(re-ampping). Kanavat: Clean ja Drive EQ: Bass, Middle, Treble ja Tone Molemmille kanaville omat Volume-säädöt, lisäksi Drive-kanavalle oma Gain-kontrolli. Etuasteputket: 12AX7 x 3 Pääteasteputki: EL84 x 1 (Single-ended Class A) Jousikaiku Jalkakytkin FS2 (tulee mukana) ohjaa kanavia ja jousikaikua Efektiluuppi Balansoitu ja kaiutinemuloitu DI-lähtö AUX IN-liitäntä (esim. MP3-soittimille) Paino: 7,8kg Korvakuulokeliitäntä voluumisäädöllä PappaSFin | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)